امام حسین(ع)؛ چراغ فروزان هدایت بشریت / معرفت خدا چیست
کد خبر: 4076131
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸

امام حسین(ع)؛ چراغ فروزان هدایت بشریت / معرفت خدا چیست

نماینده ولی فقیه در استان فارس، امام حسین(ع) را چراغ فروزان هدایت بشریت توصیف کرد و گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا هدایایی به پیشگاه الهی آورد آن‌ها را بذل کرد تا مردم هدایت شوند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 14 مردادماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: زندگی انسان‌ها با همه مناسبت‌های دینی که داریم به شکل ویژه‌ای گره خورده است.

وی افزود: نتیجه هر کار دینی که انجام می‌دهیم باید ارتقای معنویت باشد و برای اعمال دینی مرتب به خود یادآور می‌شویم که نیت را باید درست کنیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه ایام دهه عاشورا از این جهت ویژگی خاصی دارد، گفت: محور سوگواری‌های حسینی، زیارت عاشوراست که کلماتی آسمانی است و در واقع یک حدیث قدسی است. در این زیارت بسیار مهم چند بار به پیشگاه خدای متعال می‌گوییم ما می‌خواهیم به تو تقرب بجوییم. تقرب به خدای متعال وقتی دقت می‌کنیم منوط شده به دو کار که این دو باعث می‌شود ما به خدا نزدیک شویم. یکی تولی و دیگری تبری است.

امام جمعه شیراز با تأکید بر اینکه ولایت‌پذیری نسبت به اهل حق نکته مهمی است و ولایت هر کس را موجب تقرب به خدا نمی‌دانیم، گفت: بعضاً کسانی به اسم معنویت و عرفان می‌خواهند چیز دیگری بگویند اما ما می‌گوییم حس معنوی غیر از واقعیت و حقیقت معنویت است در حالی که آن‌ها می‌گویند فرقی نمی‌کند. خیر، هر حس معنوی، معنویت حقیقی نیست. تفاوت معنویت اسلام با دیگر معنویت‌ها این است که تقرب به خدا از مسیر صراط مستقیم ممکن می‌شود و مسیرهای دیگر انحرافی است.

معنویت واقعی با تولی و تبری محقق می‌شود

وی با تصریح اینکه به هر طرفی غیر از صراط مستقیم اهل بیت(ع) برویم، باعث می‌شود که گمراهی باشد گرچه حظ معنوی در ظاهرش وجود داشته باشد، گفت: به ویژه جوانان که با برخی محافل ممکن است ارتباط بگیرند بدانند که هر چیزی به اسم معنویت واقعا معنویت حساب نمی‌شود. معنویت واقعی در پرتو دو کار محقق می‌شود اول تولی یعنی پذیرش ولایت کسانی که خدای متعال آن‌ها را به ولایت و هدایت خلق گمارده است و دوم تبری است، به همین نسبت که به ولی خدا ارادت و محبت داریم، نسبت به دشمنان آن‌ها برائت بجوییم و ابراز دشمنی کنیم.

آیت‌الله دژکام با یادآوری اینکه تولی و تبری بارها در زیارت عاشورا تکرار می‌شود، افزود: در همین عبارات نورانی زیارت عاشورا آمده است که موالات امام حسین(ع) باعث تقرب به خدا و دیگر ائمه می‌شود. اگر امروز می‌خواهیم مورد توجه ۱۴ معصوم باشیم موالات و ارادت به آستان مهدی آل محمد، مسیر صحیح است برای تقرب و معنویت.

عضو مجلس خبرگان رهبری به حدیثی از امام حسین(ع) در این رابطه اشاره کرد و گفت: از امام حسین(ع) نقل شده است، مردم خدای متعال من و شما را نیافریده مگر اینکه خداشناس شویم. زندگی بدون خداشناسی بی معناست و معنویت از این نقطه شروع می‌شود، وقتی خدا را بشناسد بندگی خدا می‌کند. بندگی و معنویت در پرتو معرفت است. وقتی مردم بندگی خدا کردند به واسطه این بندگی از بندگی غیر خدا غنی می‌شوند.

وی با طرح این سؤال که معرفت خدا یعنی چه و آخر این معرفت کجاست، افزود: توحیدی که می‌گوییم به معرفت امام منتهی می‌شود. امام زمان‌مان را که بشناسیم توحید کامل می‌شود. امام‌شناسی ادامه خداشناسی است و اگر بخواهیم توحید را به صورت عملی پیاده کنیم باید امام شناس باشیم در غیر این صورت گمراه خواهیم شد.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه اگر مطیع خداوند و امام شدیم دیگر مطیع غیر خدا نخواهیم بود و بندگی غیر خدا نمی‌کنیم و این باید مورد توجه دائمی ما باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب و مراجع معظم نائب امام معصوم هستند. این را بیش از پیش در خود و خانواده‌هایمان تبلیع کنیم و الگوی ولایی را یاد بگیریم. باید این نکات را مدنظر داشته باسیم تا تقرب به حضرت حق محقق شود و ما را به قرب خودش بپذیرد.

امام جمعه شیراز در ادامه سخنان خود با یادآوری در پیش رو بودن تاسوعا و عاشورای حسینی گفت: ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاح. در این حدیث بر روی دو مطلب تأکید شده است. یکی هدایت خلق است. انسان به صورت فردی و اجتماعی نیاز به هدایت دارد. چراغ فروزان هدایت بشریت امام حسین(ع) است. امام حسین(ع) در روز عاشورا هدایایی به پیشگاه الهی آورد آن‌ها را بذل کرد تا مردم هدایت شوند. همه ملائکه ایستادند در غم و حسرت و تعجب که چه می‌کند حسین(ع). این چراغ هدایت اینگونه برای ما نورافشانی و سرمایه‌گذاری کرده و خون قلبش را داده است برای اینکه مصباح هدایت باشد. پاره‌های جگرش را به میدان آورد. علی اکبر و طفلش علی اصغر را داد تا ما راه را گم نکنیم.

وی با بیان اینکه  امروز با این نورافشانی وجود مقدس امام حسین(ع) راه بر کسی پوشیده نیست، گفت: مایه مباهات است که شیعیان در کشورهای مختلف جهان پای کار امام حسین(ع) هستند. این چراغ روشن است و همه بدانند مسیر هدایت از مسیر اهل بیت می‌گذرد اما ما باید قابلیت پیدا کنیم و از این هدایت برخوردار شویم.

هدایت‌پذیر باشیم

آیت‌الله دژکام با تصریح اینکه در قرآن مسئله هدایت به عنوان یک مسئله مهم وجود دارد، بیان کرد: هدایت‌پذیری کار ما است و هدایت‌گری کار امام حسین(ع) است و آن حضرت مسیر هدایت را روشن کرده است. هر کس بپذیرد به سود خود کار می‌کند. ما منت نداریم او منت دارد که ما را هدایت کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سفینه النجاه امسال برای شیراز نمادی شده است، افزود: در آستانه محرم عده‌ای از جوانان شیراز ایده کشتی نجات را پیاده کردند و در میدان شهدای شیراز اسم ۱۴ معصوم در این کشتی نوشته شده است. پیامبر(ص) فرمود مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است هر کس دست به دامن اهل بیت(ع) بزند، اهل نجات می‌شود. هر کس دست از دامن اهل بیت(ع) بردارد غرق می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: امسال شیراز برای اینکه اثبات کند که مردمش اهل تمسک به سفینه نجات هستند یک سردار شهید سر از تن جدا به میدان می‌آورد. شهید سرافزار و سربلند مدافع حرم و چهره تابناک مقاومت حاج عبدالله اسکندری پس از ۸ سال که سرش از بدنش جدا شده  به کشور بازگشته است.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه محبت امام حسین(ع) هیچ‌گاه از دل ایرانیان بیرون نرفته است، گفت: طبیعتا فضای عاشورای امسال شیراز با این صحنه‌ای که پیش آمده باید متفاوت باشد. همه هیئت‌ها امسال حرم بیایند البته امسال میهمان شهیدی داریم لذا روز عاشورا همه هیئات برنامه خود را تنظیم کنند طوری که امسال عاشورای زنده شیراز را همه مردم جهان به تماشا بنشینند که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. اینجا به تعبیر رهبر معظم انقلاب حرم سوم اهل بیت(ع) است و امسال عاشورایی تازه خواهد داشت. باید همه مردم دنیا فریاد لبیک مردم شیراز را از حرم سوم اهل بیت(ع) در تشییع جنازه شهیدی که در دفاع از حریم اهل بیت به شهادت رسیده بشنوند و بدانند که عشق اهل بیت(ع) با رگ و پوست و جان ما آغشته شده و از هر چه دست برداریم از محبت امام حسین(ع) دست بر نخواهیم داشت.

وی با یادآوری سه شنبه هفته آینده نیز روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم و روز چهارشنبه که سوم شهید اسکندری است همه ما آنچه وظیفه ما است انجام دهیم، گفت: خانواده شهید اسکندری بسیار فهیم و انقلابی هستند و همسر زینبی دارند که در محضر رهبر معظم انقلاب گفت اگر بخواهد برگشت جنازه همسرم لطمه‌ای به حرکت انقلابی و مقاومت بزند ما چیزی که در راه خدا دادیم پس نمی‌گیریم که رهبر معظم از این حرکت تشکر کردند. امروز به خانواده شهید بگوییم شما تنها نیستید تا آرمان‌های انقلابی و نهضت حسینی مردم ایران تحقق پیدا کند.

انتهای پیام
captcha