از فراخوان مقتدی صدر برای راهپیمایی تا اعلام آمادگی الکاظمی برای تحویل قدرت
کد خبر: 4077494
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۵
همراه با تازه‌ترین تحولات عراق؛

از فراخوان مقتدی صدر برای راهپیمایی تا اعلام آمادگی الکاظمی برای تحویل قدرت

کشمکش‌ها در صحنه سیاسی عراق همچنان ادامه دارد؛ این در حالی است که مقتدی صدر از طرفداران خود خواسته تا فردا جمعه در تمام استان‌های عراق دست به تظاهرات بزنند، مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق نیز برای تحویل قدرت به دولت منتخب آینده اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سومریه نیوز، در ادامه تحولات در عرصه سیاسی عراق، «کمیته سازماندهی تظاهرات برای حمایت از مشروعیت و حفاظت از سازمان‌های دولتی» از مردم خواست تا فردا در تظاهرات در برابر منطقه خضراء بغداد حاضر شوند.

این کمیته ابراز امیدواری کرد که همه عراقی‌های دوستدار وطن و دولت، مشارکت فعال داشته باشند و احترام به سازمان‌های دولتی بویژه قانونگذاری و قضایی و جلوگیری از هرج و مرج و آشوب و عدم اخلال در امنیت و صلح جامعه را خواستار شوند.

در ادامه بیانیه مذکور به مطالبه مسالمت‌آمیز برای تشکیل یک دولت ملی خدمات‌محور که از رنج مردم در گرانی، کمبود آب و قطع برق بکاهد، بودجه لازم برای فراهم کردن شغل و کم کردن از بیکاری و فقر را تصویب کند، مسؤولیت پروژه بندر «فاو» و امثال آن را بر عهده بگیرد، نقش حقیقی در کمک به کشاورزان را داشته باشد، با فساد مقابله کند و دیگر اموری که برای عراقی‌ها مهم است، اشاره شده است.  

در این بیانیه از ملت عراق خواسته شده که در راهپیمایی با شعار «ملت حامی حکومت است» در ورودی‌های منطقه خضراء مشارکت گسترده داشته باشند.

همچنین جریان صدر ملت عراق را به تظاهراتی مشابه و البته در سراسر عراق  در روز جمعه دعوت کرده است. 

از سوی دیگر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق بعد از ظهر امروز پنجشنبه طی سخنانی در جلسه هیأت دولت، تأکید کرد که این کشور، پس از انتخابات، با یک مشکل سیاسی واقعی روبه‌روست که نیازمند راهکار و همکاری همه احزاب سیاسی است.

خبرگزاری عراق به نقل از الکاظمی گزارش داد، رهبران سیاسی در این مرحله باید برای کشور و ملت خود، جانفشانی کنند؛ زیرا این مشکلات، بر روی عملکرد دولت و نهادهای حکومتی هم تأثیر گذاشته است. الکاظمی تأکید کرد: ما آماده تحویل قدرت به هر دولت منتخب هستیم و در هر لحظه‌ای که احزاب سیاسی توافق کنند، ما آماده‌ایم.

امروز همچنین «سیدعمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار «ویله واریولا»، سفیر اتحادیه اروپا در بغداد، تحولات سیاسی عراق و پیامدهای حوادث منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را بررسی کرد.

در این دیدار، که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد برگزار شد، سید عمار حکیم تأکید کرد که عراق نیازمند پایان بحران سیاسی و تشکیل دولت ملی توانمند در تأمین خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود وضعیت معیشتی شهروندان است.

وی بار دیگر تأکید کرد که جریان حکمت ملی عراق در دولت جدید شرکت نخواهد کرد، اما همه امکانات خود را برای نزدیک کردن دیدگاه نیروهای سیاسی به کار خواهد گرفت.

همچنین «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق و «خمیس الخنجر»، رئیس ائتلاف اهل سنت حاکمیت از تأیید برگزاری انتخابات زودهنگام به شرط پایبندی همه گروه‌ها به نتایج آن خبر دادند.

 دو طرف در این دیدار درباره آخرین تحولات سیاسی عراق تبادل نظر و بر همکاری مشترک برای گذر از بن بست سیاسی کنونی تأکید کردند.

انتهای پیام
captcha