مقتدی صدر از سیاست کناره‌گیری کرد
کد خبر: 4081721
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸
با انتقاد از آیت الله حائری؛

مقتدی صدر از سیاست کناره‌گیری کرد

مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از آیت‌الله حائری، مرجع عراقی اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از میدل ایست نیوز، مقتدی صدر با انتشار بیانیه‌ای رسمی در واکنش به اعلام کناره‌گیری آیت‌الله سیدکاظم حائری از مرجعیت، تأکید کرد که «بسیاری از جمله آقای حائری فکر می‌کنند که این رهبری به لطف یا دستور آنان به دست آمده است در حالی که این به لطف خداوند و فیض پدرمان بوده است».

وی تأکید کرد که «نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و هست» و افزود که هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد یا حتی «رهبری» نکرده و صرفا خود را «امرکننده به معروف و نهی‌کننده از منکر» می‌داند.

صدر افزود: «با اینکه می‌دانم کناره‌گیری آیت‌الله حائری و صدور این بیانیه به اراده شخصی وی نبوده، اما من نیز اعلام می‌کنم که دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از عرصه کناره‌گیری می‌کنم و همه دفاتر وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود می‌کنم».

وی افزود که همگان را از تعهداتشان معاف کرده و «اگر فوت کردم یا کشته شدم برای من فاتحه بخوانید».

آیت‌الله سیدکاظم حائری پیش از این با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام کناره‌گیری از مقام مرجعیت تأکید کرد که فرزندان شهیدان صدر باید بدانند که علاقه به آن شهید کفایت نمی‌کند بلکه باید با عمل صالح و پیروی واقعی از آموزه‌های آنان باشد و صرف ادعا یا وابستگی کافی نیست.

در این بیانیه تأکید شده که هرکس به نام شهیدان صدر در پی تفرقه در میان شیعیان و ملت عراق باشد یا به نام آنان خود را متصدی رهبری سازد بدون آنکه از اجتهاد یا دیگر شرایط رهبری شرعی برخوردار باشد «در واقع صدری نیست هرچند مدعی آن باشد یا به آنان منتسب شود».

انتهای پیام
captcha