سامانه ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل‌گری ازدواج فعال شد
کد خبر: 4081360
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

سامانه ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل‌گری ازدواج فعال شد

سامانه ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل‌گری ازدواج به نشانی nehzat.ir از سوی سازمان تبلیغات اسلامی فعال شد.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌زمانی، رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی امروز، ششم شهریورماه با حضور اصحاب رسانه در محل ساختمان شهید نواب سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری، حجت‌الاسلام عزت‌زمانی طی سخنانی اظهار کرد: دشمن در طول این سال‌ها با وارد کردن ضربه اساسی به خانواده و عناصر آن از نابود کردن جایگاه مادر و نابود کردن روابط عاطفی خانواده تا از بین بردن نسل بشر به دنبال نابودی تمامی اعتقادات و فرهنگ ملل مختلف است.

وی افزود: اصولاً هر جا که دشمنان بشریت بر انسان‌ها استیلا پیدا می‌کنند، تفکر اصلی ایشان از بین بردن نسل انسان‌هاست. مسئله جمعیت امروز به عنوان موضوعی اساسی شاید ریشه‌‌ای‌ترین مسئله فرهنگی کشور است که تمامی شئون مختلف همچون اقتصاد، امنیت و آینده کشور را تحت تأثیر خود قرار داده و همه این جوانب وابسته به این امر است.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: انسان همواره پیشرو و محور اصلی خلقت است. اویل دهه 60 بحث کاهش جمعیت بنا به دلایلی پیگیری شد که نباید بیش از 5 تا 10 سال به طول می‌انجامید، اما در این زمینه سهل‌انگاری شد و باید خیلی سریع برای احیای مسیر از دست رفته تلاش کرد.

عزت‌زمانی با بیان اینکه امروز مسئله کاهش جمعیت و نیروی انسانی کشورهای بزرگی را در جهان زمین‌گیر کرده است، بیان کرد: امروز بزرگترین مشکل برخی کشورهای حتی توسعه یافته، رسیدگی به نسلی سالخورده است و بیش از نیمی از بودجه این کشورها خرج نگهداری از سالمندان می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل نظام اعتقادی که در کشور وجود دارد، مردم متدین ما و تمامی مردمی که دلبسته ایران هستند، با تمامی سختی‌هایی که در این مسیر وجود دارد، مسیر ایجاد و تربیت و حفظ نسل آینده را تکلیف خود می‌دانند. البته مسئولان نیز تکالیف و وظایف اصلی‌تری در این زمینه دارند و باید ضمن برطرف کردن کمبودهای گذشته، از زمان و فرصت موجود برای حل این معضل استفاده کنند.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در دوره جدید مجلس شورای اسلامی با دغدغه‌ای که بین نمایندگان و نیز تلاش مجموعه‌های مردمی که در این حوزه دارند، قانون خانواده و جوانی جمعیت کشور به تصویب رسید و طی آن تلاش شد تا بخش‌های مختلفی در این قانون برای تشویق مردم به امر فرزندآوری و جبران کمبودهای این عرصه گنجانده شود.

عزت‌زمانی ادامه داد: بخش مهمی از مواد این قانون مربوط به مسائل اقتصادی است که کاملاً به حق بوده و برخی از نیازهای اقتصادی خانواده‌ها در رابطه با موضوع فرزندآوری در این قانون دیده شده است. البته نظام اعتقادی ما به این صورت شکل گرفته که رزق و روزی به دست خدای متعال بوده و اوست که به هر انسانی که پا به این جهان می‌گذارد، رزق خود را عطا می‌کند.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورهای دنیا مشوق‌های بسیار مهمتر از آن چیزی که در قانون جمعیت ما وجود دارد به کار برده‌اند اما نتوانستند این ضایعه را جبران کنند. اعتقاد ما بر این است که اصلی‌ترین مسئله ما در موضوع جوانی جمعیت، پایه و بنیه فرهنگی دارد و چنانچه فرهنگ یک جامعه تغییر نکند، هر چقدر از مشوق‌های اقتصادی استفاده کنیم، این مسئله باعث حل معضل فرهنگی نخواهد شد. امروز در جامعه ما بخش قابل توجهی از متمولان هستند که میلی به فرزندآوری ندارند. لذا مشکل اصلی در این زمینه، فرهنگ‌سازی است.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امروز رسانه‌های معاند به دنبال پررنگ‌ کردن مسائلی همچون جایگزینی حیوانات به جای فرزند هستند و چنانچه نتوانیم بر این نظامات فائق شویم، در این راه موفق نخواهیم بود. نزدیک به 10 ماده از قانون جمعیت و جوانی به مباحث فرهنگی پرداخته است که از ماده 28 تا 37 این قانون عموماً مواد قانونی مرتبط با مسئله فرهنگ و فرهنگ‌سازی موضوع خانواده و جوانی جمعیت است.

عز‌ت‌زمانی با بیان اینکه در بخش‌های از قانون، سازمان تبلیغات اسلامی عضو کارگروه‌هایی است که باید نقش ایفا کند، گفت: در بخش‌هایی از این قانون نیز سازمان تبلیغات متولی اصلی است. سازمان تبلیغات اسلامی در ماه محرم سال گذشته به صورت جدی و واقعی و همه‌جانبه نسبت به مسئله خانواده و جوانی جمعیت ورود پیدا کرد. البته پیش از آن نیز برنامه‌هایی به صورت تک محصولی انجام می‌شد اما سازمان از محرم سال گذشته شعار و محور برنامه‌های خود را با موضوع جوانی جمعیت، «ما نسل به نسل در پناهت هستیم» قرار داد.

وی افزود: تمام ظرفیت‌های سازمان در تبلیغ از جمله شبکه مساجد، شبکه هیئات، فعالیت‌های رسانه‌ای، تولیدات هنری و ... همگی با محوریت این شعار نوعی نهضت همگانی در درون سازمان و مجموعه‌های مرتبط با آن ایجاد کردند که در خدمت موضوع جمعیت قرار گرفت. نزدیک به 9 ساعت برنامه تلویزیونی در شبکه‌های مختلف با محوریت این شعار با عنوان یکی از موضوعات اصلی جامعه تهیه و پخش شد.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در این راستا محصولات هنری از جمله پوسترهای فاخر و ... نیز آماده و در سراسر کشور توزیع شد. در آبان‌ماه سال گذشته نیز که قانون جمعیت تصویب و ابلاغ شد، ضمن تشکیل ستاد خانواده و جمعیت، شبکه تبلیغ گفتمان‌ساز سازمان نیز در موضوع جمعیت شکل گرفت و تمام مدیران استانی و شهرستانی گردهم آمده و با موضوع حل معضل جمعیت متناسب با زیست‌بوم شهرستانی و استانی در حضور اساتید مجرب این حوزه به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.

عزت‌زمانی با بیان اینکه در این زمینه بوم حل مسئله شهرستانی و استانی موضوع جوانی جمعیت آماده شد، ادامه داد: تمامی استان‌های کشور موظف شدند تا متناسب با بوم استان خود مسئله جوانی جمعیت را در استان و شهرستان‌های پیرامونی را برعهده گرفته و یکی از محورهای اصلی برنامه‌های ایشان موضوع جوانی جمعیت باشد. محصولاتی همچون کتب مختلف، کلیپ‌های ویژه و ... نیز در این زمینه تهیه شد.

وی اظهار کرد: سریال «تازه‌وارد» که چند ماه پیش از سوی حوزه هنری سازمان تبلیغات تولید و از شبکه 3 سیما پخش شد نیز از دیگر اقدامات سازمان در این زمینه بوده است. امسال نیز تلاش بر آن است که بتوانیم فیلم سینمایی با موضوع خانواده و جوانی جمعیت تولید کرده و به جشنواره فجر برسانیم. تولید بیش از 15 موشن آموزشی در حوزه جمعیت و خانواده و برگزاری دوره حضوری جمعیت با عنوان «نسل حسینی» با همکاری مؤسسه اندیشه کوثر و آموزش بیش از 12 هزار نفر از در این حوزه از دیگر اقدامات سازمان در این راستاست.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: دوره تربیت مربی خانواده در سراسر کشور با همکاری وزارت ورزش و جوانان و تربیت 130 مربی متخصص در استان‌های مختلف، ارائه بسته آموزشی جمعیت در 60 قسمت، برگزاری 15 وبینار با 10 هزار مخاطب، تولید و توزیع پوسترهای مختلف در ماه محرم، برگزاری رویداد «هم‌آهنگ» با همکاری وزارت ورزش و جوانان در مشهد با همکاری تشکل‌ فراگیر گروه‌های تبلیغی و با حضور 120 گروه فعال در حوزه خانواده و ... نیز از دیگر برنامه‌های سازمان تبلیغات از ماه محرم سال گذشته تاکنون است.

عزت‌زمانی تصریح کرد: در حوزه مساجد نیز مهرواره‌های مختلفی برای تقویت شبکه امامت و حل مسائل اجتماعی از جمله موضوع جمعیت برگزار شد. مهرواره «محله هم‌دل»، «مهرواره اوج»، مهرواره «هوای نو» و ... از جمله مهرواره‌هایی است که در این زمینه برگزار شده است. تاکنون نزدیک به 50 هزار گروه و فرد در حوزه معضل جمعیت وارد شده و بیش از 20 هزار نفر نیز تا مرحله حل مسئله پیش رفته‌اند. همچنین، بیش از 11 هزار نفر نیز توانستند تا پایان راه یعنی حل مسئله حضور پیدا کنند که در این زمینه بیش از 3 هزار و 500 مسئله با محوریت خانواده و جمعیت انتخاب و حل شد.

وی افزود: امسال نیز یک ماهی است که مهرواره‌ای با عنوان «بانور» با محوریت حل مسئله خانواده و جمعیت البته با محوریت بانوان سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. این مهرواره از تمام کنشگران مردمی مسئله خانواده و جمعیت برای حل مسئله جمعیت و فرزندآوری دعوت کرده است.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: متأسفانه سالانه بیش از 300 هزار سقط جنین در کشور رخ می‌دهد که بیش از 97 درصد آن کاملاً در درون خانواده و با رضایت انجام می‌شود. همگان باید بدانند از زمانی که نطفه انسان منعقد می‌شود، از بین بردن او قتل محسوب می‌شود و نباید دست به چنین اقدامی زد. در حوزه بانوان نیز مسائل مختلفی همچون طرح‌های «شکوه مادری» و «نسل حسینی»، برپایی کارگاه‌های آموزشی جمعیت‌شناسی و ... اجرایی شد که همگی به موضوع جمعیت و خانواده پرداختند.

عزت‌زمانی با اشاره به موادی از قانون جمعیت کشور که مربوط به سازمان تبلیغات اسلامی است، تصریح کرد: سند جامعی نیز با عنوان «سند جامع خانواده و جوانی جمعیت سازمان تبلیغات» در ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی تهیه شده که در صورت تأیید نهایی به زودی (حداکثر سه ماه پس از تصویب نهایی) اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به تدوین برنامه جامع حمایت از فعالان مردمی در حوزه فرزندآوری و تسهیل ازدواج در قالب هیئات، مساجد، کانون‌های فرهنگی و ... در ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی گفت: تدوین این برنامه تکمیل و به ستاد ملی خانواده و جوانی جمعیت ارسال شده است؛ همچنین کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی در جریان امر قرار دارد.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد‌: همزمان با همکاری بنیاد 15 خرداد، در پی برگزاری و اعلام فراخوان رویدادی با حضور تمام کنشگران مردمی حوزه خانواده و جمعیت هستیم که 30 برنامه در قالب این رویداد ارائه خواهد شد. نمایشگاه ملی فاخری نیز در این رابطه رونمایی خواهد شد و تمامی کنشگران سطوح مردمی در این نمایشگاه حضور خواهد داشت.

عزت‌زمانی بیان کرد: تمامی نهادهای فرهنگی موظف هستند تا 30 درصد از بودجه خود را به فعالان حوزه جمعیت اختصاص دهند. درخواست ما از ستاد خانواده و جوانی جمعیت این است که حداقل 1500 میلیارد تومان از 12 هزار میلیارد تومان بودجه ویژه این مسئله را به امور فرهنگ‌سازی این موضوع اختصاص دهند که امیدواریم این برنامه به سرانجام برسد تا بتوانیم در نهایت حلقه‌های میانی از مجموعه گروه‌های مردمی ایجاد کنیم تا ضمن فرهنگ‌سازی در این موضوع اتصال بین مجموعه‌های حاکمیتی و منابع و مردم و حقوق ایشان برقرار کنیم.

وی تصریح کرد: طبق قانون، فرهنگ‌سازی موضوع تسهیل ازدواج به عهده سازمان تبلیغات اسلامی است که با همکاری وزارت ورزش و جوانان به این امر اقدام کند. طبق قانون، وزارت ورزش و جوانان موظف است با تأیید سازمان تبلیغات اسلامی، مجوز مراکز فعال در امر انتخاب همسر را صادر کند. با توجه به جلسات متعددی که در این زمینه برگزار شد، در نهایت سامانه ثبت درخواست مجوز مراکز تسهیل‌گری ازدواج از امروز فعال شد. تمامی افراد و مؤسساتی که قصد دریافت مجوز در این زمینه را دارند می‌توانند از امروز با مراجعه به پایگاه nehzat.ir نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.

رئیس ستاد فرهنگی خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی در پایان اظهار کرد: پس از ثبت درخواست در سامانه اعلام شده، بررسی‌های لازم از سوی سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفته و پس از طی تمامی مراحل، مجوز مربوطه از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر خواهد شد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سونیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۹/۳۰ - ۰۱:۴۵
0
0
شما پولو کار و امنیت بدین جونا خودشون بلدن ازدواج کنن
captcha