از حمله به اماکن وابسته به مقاومت تا واکنش‌های داخلی و بین‌المللی + فیلم
کد خبر: 4081827
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
آخرین تحولات عراق

از حمله به اماکن وابسته به مقاومت تا واکنش‌های داخلی و بین‌المللی + فیلم

پس از اینکه رهبر جریان صدر عراق با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند، این بیانیه ورود هواداران جریان صدر به خیابان‌ها و آغاز تجمع اعتراض آمیز، تصرف منطقه سبز، بروز ناآرامی‌ها و کشته و زخمی‌شدن شماری از معترضان در درگیری با نیروهای امنیتی را به همراه داشت.

به گزارش ایکنا، افزایش نارضایتی‌ها در کنار حضور خیابانی هواداران جنبش صدر سبب شده که عراق بار دیگر شاهد آشوب و هرج و مرج در صحنه سیاسی و اجتماعی خود باشد. در ادامه به مهمترین تحولات چند ساعت اخیر در عراق اشاره می‌شود.

حمله موشکی به منطقه سبز بغداد

در ادامه ناآرامی‌های امنیتی در عراق، منابع محلی بامداد سه‌شنبه از برخورد چند فروند راکت کاتیوشا به منطقه سبز در بغداد خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند چند راکت ۱۰۷ میلی‌متری کاتیوشا از منطقه البلدیات به سمت منطقه سبز شلیک شده است.

کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» نوشت: در پی برخورد این راکت‌ها به منطقه سبز، آژیرهای خطر در داخل مجتمع سفارت آمریکا به صدا درآمد.

از حمله موشکی به منطقه سبز تا ادعای شروع مذاکره بین گروه‌های عراقی

این منبع همچنین خبر داد که دو فروند از این راکت‌ها به ساختمان یک شرکت ترکیه‌ای که مجری ساختمان بانک مرکزی عراق است، برخورد کرده است.

دقایقی بعد، رسانه‌های عراقی مجدداً از شلیک چند فروند راکت کاتیوشا و تعدادی خمپاره به سمت منطقه سبز در بغداد خبر دادند.

طبق گزارش‌ها، در پی این اقدام، آژیرهای هشدار در سفارت آمریکا به‌صدا درآمد و سامانه‌های پدافندی «سی.آر.اِی.ام» برای منهدم کردن این راکت‌ها فعال شدند.

مذاکره برای پایان درگیری‌ها

علی‌رغم تداوم درگیری‌های مسلحانه در عراق بین آشوبگران حامی جریان و نیروهای امنیتی، برخی رسانه‌ها از مذاکرات برای پایان درگیری‌ها در بغداد خبر می‌هند.

شبکه الجزیره بامداد سه‌شنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داد که هم‌اکنون مذاکراتی بین مقام‌های دولتی، سران چارچوب هماهنگی و جریان صدر در حال انجام است.

این منابع، که نام یا سمت‌شان فاش نشد، به الجزیره گفتند که مذاکرات کنونی برای بررسی دستیابی به توافقی جهت آتش‌بس در منطقه سبز است.

از حمله موشکی به منطقه سبز تا ادعای شروع مذاکره بین گروه‌های عراقی

پیش از این، تعدادی از کشورهای خارجی از جمله ترکیه، فرانسه، کانادا و همچنین اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی از احتمال گسترش آشوب‌های بغداد به سراسر عراق، از طرف‌های درگیر خواستند خویشتن‌داری کنند.

افزایش کشته‌شدگان در درگیری‌های بغداد

علی‌رغم گذشت حدود دو ساعت از بامداد سه‌شنبه (به وقت محلی) در عراق، درگیری‌های مسلحانه بین اغتشاشگران و آشوب‌طلبان حامی جریان صدر و نیروهای امنیتی در بغداد و دیگر مناطق این کشور ادامه دارد.

آمار تلفات درگیری‌ها در بغداد بین اغتشاشگران صدری با نیروهای امنیتی عراقی به 30  کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی رسیده است.

از حمله موشکی به منطقه سبز تا ادعای شروع مذاکره بین گروه‌های عراقی

همچنین گفته می‌شود رئیس ستاد فرماندهی پلیس فدرال عراق در جریان درگیری‌های در منطقه سبز زخمی شده است.

عراق امروز تعطیل شد

دولت بغداد نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سراسر این کشور از جمله تمام ادارات، مؤسسات، نهادها،‌ سازمان‌ها و اماکن عمومی عراق روز سه‌شنبه تعطیل خواهند بود.

به نوشته «صابرین‌نیوز»، فرمانده پلیس استان الانبار نیز گفت: «نیروهای امنیتی برای جلوگیری از هرگونه خطری که در استان رخ دهد، در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند».

حمله به اماکن مرتبط با گروه‌های مقاومت

در ادامه درگیری‌های مسلحانه در عراق به دلیل آشوبگری حامیان جریان صدر به رهبری «سید مقتدی صدر»، گفته می‌شود اماکن گروه‌های مقاومت نیز هدف این حملات قرار گرفته‌اند.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز» بامداد سه‌شنبه با انتشار فیلم‌هایی نوشت که دفتر گروه «کتائب امام علی» در دیالی و مقرهای گروه «عصائب اهل الحق» در بصره و دیوانیه هدف حملات اغتشاشگران و آشوب‌طلبان حامی جریان صدر قرار گرفتند.

برخی رسانه‌های عراقی با انتشار تصاویری گفتند مقر حزب «الدعوه» به رهبری «نوری المالکی» در بابل واقع در جنوب این کشور نیز به آتش کشیده شده است.

بارزانی: نیروهای امنیتی با احتیاط برخورد کنند

نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دوشنبه شب خطاب به نیروهای امنیتی گفت که آنها باید با احتیاط رفتار کنند.

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز عراق، بارزانی افزود: از تمام طرف‌ها می خواهیم که خویشتنداری کرده و اجازه ندهند شرایط از کنترل بیشتر خارج شود.

وی افزود: با نگرانی و از نزدیک تحولات سیاسی و امنیتی بغداد و و دیگر مناطق را دنبال می‌کنیم.

از حمله موشکی به منطقه سبز تا ادعای شروع مذاکره بین گروه‌های عراقی

بارزانی افزود: تظاهرات مسالمت‌آمیز حقی است که در قانون اساسی عراق آمده اما تشدید تنش و به تعطیلی کشاندن نهادهای دولتی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی بار دیگر خطاب به نیروهای امنیتی عراقی گفت که آنها نباید اجازه دهند، تظاهرات بهانه‌ای برای افزایش ناآرامی‌ها و بغرنج شدن اوضاع شود.

بارزانی افزود: اوضاع کشور مستلزم نهایت خرد و صراحت است تا با گفت و گوی ملی و مسئولانه و همکاری همه اجازه نداد، امور از کنترل خارج نشود.

اعلام بی‌طرفی حشدالشعبی

فالح الفیاض، فرمانده حشد الشعبی عراق نیز در واکنش به تحولات اخیر عراق بر پایبندی این سازمان به اصول ثابت خود در حفاظت از روند سیاسی و انتقال قدرت از طریق صندوق‌های رأی تأکید کرد.

الفیاض در سخنرانی خود در شهر موصل تأکید کرد حشد الشعبی خارج از درگیری‌های سیاسی باقی خواهند ماند وی از احزاب سیاسی خواست تا به قانون اساسی احترام گذاشته و اختلافات خود را از این طریق حل‌وفصل کنند.

این در حالی است که برخی از رسانه‌های مخالف حشد، از حضور این سازمان در درگیری‌های منطقه سبز بغداد خبر داده بودند، حال آنکه این درگیری‌ها میان طرفداران مسلح جریان صدر و نیروهای امنیتی و ارتش عراق صورت گرفته است.

واکنش‌های  بین‌المللی و داخلی به تحولات عراق

جمعی از رهبران و مقامات سیاسی در داخل و خارج از عراق با صدور بیانیه‌هایی نسبت به درگیری‌های خشونت آمیز روز دوشنبه در منطقه سبز، در پایتخت عراق که به کشته و زخمی شدن نزدیک به ۴۰۰ تن منجر شد واکنش نشان دادند.

به گزارش شفق نیوز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به درگیری‌ها در منطقه سبز بغداد، اعلام کرد که وی با نگرانی اخبار را دنبال می‌کند.

گوترش خواستار «آرامش و خویشتن‌داری» در عراق شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: دبیرکل با نگرانی اعتراضات جاری در عراق را که طی آن تظاهرکنندگان وارد ساختمان های دولتی شدند، دنبال می کند.

وی گفت: گوترش به ویژه نگران گزارش‌های تلفات درگیری‌ها است و از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد اقدامات فوری برای توقف تشدید و اجتناب از هرگونه خشونت انجام دهند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) هم شامگاه دوشنبه در بیانیه‌ای مجدداً نسبت به درگیری‌های منطقه سبز ابراز نگرانی کرده و از همه طرف‌ها خواست تا از خشونت خودداری کنند.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی آمریکا از معترضان خواست تا آرام باشند و از خشونت‌ خودداری کنند.

وی گفت: زمان گفت‌وگو است، نه تقابل. حق اعتراض مسالمت‌آمیز یک مؤلفه اساسی در هر دموکراسی است.

وزارت خارجه فرانسه نیز نگرانی عمیق خود را نسبت به رویدادهای جاری در پایتخت بغداد و تعدادی از استان های این کشور ابراز کرد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: ما خواستار توقف فوری درگیری‌های خشونت آمیز در عراق هستیم و طرف‌های عراقی باید حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز با ابراز نگرانی آنکارا از گسترش خشونت در سراسر عراق، بر فراخوان همه طرف‌ها برای خویشتن‌داری و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو تأکید کرد.

اتحادیه اروپا هم از همه طرف‌های عراقی خواست که حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند.

دولت بریتانیا نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی شدید بابت تحولات عراق، از طرف‌های عراقی خواسته است که زبان گفتگو را در اولویت قرار دهند.

وزارت خارجه الجزایر هم اعلام کرد با نگرانی شدید تحولات اوضاع عراق را دنبال می‌کند و از همه طرف ها می‌خواهد که برای حفظ جان و مال، زبان گفتگو را ترجیح دهند.

مقامات مصری نیز گفتند که اوضاع کنونی عراق را از نزدیک دنبال می‌کنند و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با تأکید بر حمایت کامل مصر از امنیت و ثبات عراق و امنیت مردم برادرش، از همه طرف‌های عراقی خواست برای غلبه بر بحران سیاسی از طریق گفتگو و به گونه‌ای که ثبات، امنیت و رفاه را برای عراقی ها به دست آورد، به منافع عالی کشورشان اولویت بدهند.

اتحادیه عرب هم با هشدار نسبت به کشیده شدن عراق به گرداب خشونت، هرج و مرج و خونریزی بیشتر، از عراقی ها خواست تا برای غلبه بر بحران سیاسی کنونی، زبان گفتگو را در اولویت قرار دهند.

پارلمان عربی هم از همه احزاب و نیروهای سیاسی عراقی خواست تا ضمن خویشتن داری، مانع تشدید تنش شوند.

این پارلمان در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد: گفت‌وگوی سازنده و حفظ مسیر مسالمت‌آمیز روند سیاسی مطابق با قانون اساسی عراق، راه درستی برای حفظ توانمندی‌های عراق و مردم آن است.

نگرانی سازمان همکاری اسلامی

سازمان همکاری‌ اسلامی هم اعلام کرد با نگرانی شدید رخدادهای خطرناک عراق را دنبال می‌کند.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از طرف‌های عراقی خواست تا خویشتن دار باشند، خشونت را متوقف و از تشدید تنش اجتناب کنند و منافع عالی ملی را بر هر ملاحظاتی اولویت دهند تا از امنیت و ثبات عراق محافظت کنند.

در داخل عراق، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در توییتی در حساب شخصی خود در توییتر از همه طرف‌ها خواست که مسئولیت ملی حفاظت از خون شهروندان عراقی را بر عهده بگیرند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق هم تاکید کرد که «خون مردم عراق خط قرمز است».

هادی العامری، رئیس ائتلاف الفتح و یکی از رهبران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق هم خواستار آرامش شد.

وی گفت: از همه طرف‌ها و فرزندانم می‌خواهم استفاده از سلاح را متوقف کنند، زیرا اسلحه راه‌حل نیست و هیچ راه‌حلی بین برادران وجود ندارد مگر از طریق گفت‌و‌گو و تفاهم.

مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق نیز خواهان خویشتنداری شد و از احزاب سیاسی خواست بدون استفاده از سلاح به فکر راه حل باشند.

بارزانی در بیانیه‌ای گفت: ما با نگرانی وقایع و تحولات اخیر در عراق را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: امیدوارم همه احساس مسئولیت کنند، خویشتن‌دار باشند و در حل مناقشات و مشکلات به زبان سلاح و خشونت متوسل نشوند.

بارزانی علاوه بر این از همه طرف ها خواست تا به راه حل‌هایی بیندیشند که برای مردم عراق خیر باشد و منافع عمومی مردم و کشور را در نظر بگیرند.

بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق هم امروز سه‌شنبه بار دیگر خواستار «گفت‌وگوی سازنده ملی» و دست کشیدن از خشونت شد.

مقتدی صدر کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کند

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در پی تشدید ناآرامی‌ها در عراق کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کند.

این کنفرانس قرار است امروز سه‌شنبه، هشتم شهریورماه برگزار شود؛ اما ساعت برگزاری آن اعلام نشده است.

انتهای پیام
captcha