از افزایش تنش پس از کناره‌گیری مقتدی صدر تا بیانیه سفارت ایران در بغداد
کد خبر: 4081790
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۴
آخرین تحولات عراق؛

از افزایش تنش پس از کناره‌گیری مقتدی صدر تا بیانیه سفارت ایران در بغداد

پس از اینکه رهبر جریان صدر اعلام کرد که از سیاست کناره‌گیری می‌کند، آشوبگران حامی این جریان، چند ساختمان دولتی در منطقه سبز را اشغال کردند.

به گزارش ایکنا، با گذشت 10 ماه از انتخابات اکتبر 2021 پارلمانی در عراق، تلاش‌ها برای تشکیل دولت در این کشور به واسطه عدم همراهی جریان صدر با دیگر گروه‌های سیاسی شیعه به نتیجه نرسیده است و اختلافات سیاسی بین این گروه‌ها امروز با اعلام کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی، به حوادث امنیتی در بغداد و برخی شهرهای دیگر عراق منجر شد.

حرکت مهم آیت‌الله سید کاظم حائری

در تحولی مهم در این خصوص، آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری از مراجع تقلید شیعیان عراق امروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای که پیام صریحی علیه جریان صدر بود، اعلام کرد که از مرجعیت تقلید انصراف می‌دهد. او سپس چند توصیه کرد؛ اول اینکه مقلدان خود را به تبعیت و اطاعت از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دعوت می‌کند چرا که طبق بیان او، ایشان شایسته‌ترین فرد برای رهبری امت اسلام است.

آیت‌الله حائری همچنین خطاب به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق که پس از انتخابات عراق و طرح مطالبات غیر قانونی، خواستار انحلال پارلمان شده بود تا از برگزاری جلسه انتخاب نخست وزیر جلوگیری کند، گفت که هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.

کناره‌گیری مقتدی صدر و افزایش آشوب‌ها

پس از انتشار این بیانیه، مقتدی صدر هم بیانیه‌ای منتشر و ادعا کرد که از عالم سیاست کناره‌گیری کرد. البته این اقدام صدر مسبوق به سابقه نیز هست؛ چرا که پیش از این هم گفته بود که در انتخابات پارلمانی عراق شرکت نخواهد کرد و تصمیم به خروج از فرایند سیاسی گرفته‌ است «تا تحت هیچ شرایطی با فاسدان نه در دنیا و نه در آخرت همراه» نباشد، ولی در انتخابات شرکت کرد.

پس از این اظهار نظر صدر، کانال‌ها و سایت‌های نزدیک به این جریان بسته شد. دفتر صدر هم از تمامی حامیان او خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند. البته برخی از مسئولان این جریان مدعی شدند که سایت‌ها و کانال‌های جعلی دیگری که خود را منتسب به جریان صدر معرفی می‌کنند، با تحریک حامیان این جریان برای آشوبگری در بغداد و چند استان عراق، سعی در بحرانی کردن وضعیت این کشور دارند.

تحرک طرفداران صدر و اشغال چند مرکز دولتی

طرفداران جریان صدر هم که چند هفته‌ است در داخل منطقه سبز تحصن کرده‌اند، بلافاصله پس از انتشار بیانیه مقتدی، پراکنده شدند و چند مرکز دولتی را اشغال کردند. همزمان خبرها حاکی از خروج کارمندان سفارت آمریکا از منطقه سبز، از طریق بالگرد بود. حامیان صدر نیز به سمت کاخ ریاست جمهوری یورش بردند و وارد آن شدند.

ارتش عراق خواستار خروج حامیان صدر شد

این اغتشاشات باعث شد که ستاد عملیات مشترک عراق جلسه فوری برگزار کند و از حامیان صدر بخواهد از منطقه سبز خارج شوند؛ هر چند این افراد، توجهی به این درخواست نکرده و کار به جایی رسید که نیروهای ضد شورش با استفاده از گازهای اشک‌آور سعی کردند آشوبگران را متفرق کنند. نیروهای عراقی همچنین برای این منظور، تجهیزات نظامی به سمت منطقه سبز اعزام کردند.

تحرک طرفداران صدر در چند استان جنوب عراق

همزمان با یورش حامیان صدر به کاخ ریاست جمهوری، کانال تلگرامی صابرین نیوز خبر داد که آشوبگران در استان بصره هم تجمع کرده‌اند. این افراد، حتی به مغازه‌ها نیز حمله کردند و به همین دلیل، شماری از کسبه این مناطق، خواستار مداخله نیروهای امنیتی شدند. ستاد عملیات مشترک عراق هم، ممنوعیت آمدوشد را از ساعت سه و نیم بعد از ظهر امروز به وقت محلی اعلام کرد.

حامیان صدر همچنین در میسان و استان ذی قار هم دست به آشوب زدند. این افراد ساختمان شورای استانداری را به اشغال خود درآوردند. این افراد پس از آن، دادگاه میسان را محاصره و اشغال کردند.

منع آمد و شد در سراسر عراق

پس از این اغتشاشات، ستاد عملیات مشترک عراق، از برقراری قانون منع آمد و شد در سراسر عراق از ساعت ۱۹ خبر داد و شهروندان عراقی خواست که با نیروهای امنیتی، کمال همکاری را داشته باشند. این ستاد تأکید کرد که همه شهروندان باید به ممنوعیت آمدوشد پایبند باشند و از شایعات مغرضانه دوری کنند.

ساعتی بعد، نیروهای امنیتی موفق شدند طرفداران صدر را از کاخ ریاست جمهوری بیرون کنند و کنترل کامل کاخ ریاست جمهوری را در دست بگیرند. این نیروها از گازهای اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

درخواست الکاظمی از صدر برای خروج آشوبگران از ساختمان‌های دولتی

مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، ضمن محکوم کردن تعرض به ساختمان‌های حکومتی از مقتدی صدر خواست که برای دعوت تظاهرات‌کنندگان به خروج از این ساختمان‌ها وارد عمل شود.

در بیانیه رسمی مصطفی الکاظمی، آمده است که تحولات اخیر در عراق از جمله حمله به منطقه خضراء و ورود غیرقانونی به نهادهای دولتی نشان‌دهنده مخاطرات پیامدهای ناشی از ادامه اختلافات سیاسی است.

وی افزود: تعرض معترضان به نهادهای حکومتی اقدامی محکوم و خارج از چارچوب‌های قانونی است و از مقتدی صدر «که همواره حامی حکومت و مدافع اقتدار آن و احترام به نیروهای امنیتی بوده» خواسته که «برای دعوت تظاهرات‌کنندگان به خروج از ساختمان‌های حکومتی» کمک کند.

الکاظمی تأکید کرده که کشیده شدن اختلافات سیاسی به حد آسیب زدن به نهادهای حکومت به نفع ملت عراق و آینده و وحدت کشور نیست.

او همچنین خواستار خویشتن‌داری همگان و خروج فوری معترضان از منطقه خضراء و همکاری با نیروهای امنیتی مسئول حفاظت از نهادهای رسمی و جان شهروندان شده است.

تعلیق جلسات هیئت دولت عراق

از سوی دیگر دفتر نخست وزیری عراق از تعلیق جلسات هیئت دولت به علت ورود گروهی از معترضان به کاخ حکومتی خبر داد.

براساس بیانیه رسمی دفتر مصطفی الکاظمی، در پی ورود گروهی از معترضان به مقر هیئت دولت در کاخ حکومتی، جلسات هیئت دولت به دستور وی تا اطلاع ثانوی به تعلیق درآمده است.

سفارت ایران: به بغداد، کاظمین و سامرا سفر نکنید

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در پی تحولات امروز عراق، ساعاتی پیش از همه زائران و هم‌وطنان ایرانی که در شهرهای عتبات عالیات، کربلای معلی، نجف اشرف و کاظمین حضور دارند؛ تقاضا کرد که با توجه به وضع مقررات منع رفت‌وآمد از سوی دولت عراق، تا اطلاع ثانوی از هرگونه سفر و تردد به شهرهای بغداد، کاظمین و سامرا خودداری کنند.

دبیرکل نُجَباء: آیت‌الله حائری از ستون‌های مکتب صدر است

در پی اعلام کناره‌گیری آیت‌الله حائری از مقام مرجعیت و انتقاد مقتدی صدر از ایشان، شیخ اکرم الکعبی، دبیرکل جنبش نجباء، ضمن تمجید از شخصیت علمی و جایگاه معنوی آیت‌الله سیدکاظم حائری، با این مرجع شیعی عهد بست که مبارزه علیه اشغالگران را تا اخراج کامل آنان از خاک عراق، ادامه دهد.

دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء در پیامی با تجلیل از شخصیت والای آیت‌الله العظمی سید کاظم حائری، وی را یکی از ستون‌های مکتب شهید صدر اول خواند که شهید صدر دوم نیز پیروان خود را به تقلید از او توصیه کرده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اکرم الکعبی ضمن اظهار فخر به شاگردی در محضر این مرجع عالی‌مرتبه، تأکید کرد: ایشان را انسانی پرهیزکار، فروتن، دنیاگریز و ساده‌زیست یافتم که از دانش و معرفت فراوان برخوردار بود.

وی در ادامه، کناره‌گیری آیت‌الله حائری از مرجعیت را ترسیم خط‌مشی روشن و درسی گویا برای مقلدان و مریدانش ارزیابی کرد و افزود: اینگونه شکسته‌نفسی و رویکرد زاهدانه و مسئولانه در قبال دین خویشتن و دیانت مردم، در میان علمای امت اسلام امر غریبی نیست.

دبیرکل نُجَباء در پایان برای آیت‌الله حائری شفای عاجل و طول عمر مسئلت و تصریح کرد: با ایشان عهد می‌بندیم که به رهنمودهایشان ـ که در امتداد وصایای شهید صدر است ـ پایبند باشیم و با تمام توان برای به ذلت کشاندن، شکست دادن و اخراج اشغالگران از عراق، مجاهدت کنیم.

10 کشته و بیش از 80 مجروح

خبرگزاری فرانسه شامگاه دوشنبه اعلام کرد که تعداد کشته‌های ناآرامی‌های بغداد به 10 نفر افزایش یافته است.

مراکز پزشکی عراق نیز خبر دادند که در درگیری‌های امروز دست کم 85 نفر مجروح شده‌اند.

مقتدی صدر اعتصاب غذا کرد

«حسن العذاری»‌ رئیس فراکسیون جریان صدر در پارلمان عراق در پیامی توییتری نوشت که «سید مقتدی صدر» اعتصاب غذای خود را تا زمان توقف خشونت و استفاده از سلاح اعلام می‌کند.

این مقام جریان صدر در ادامه پیام توییتری خود نوشت که از بین بردن فاسدان به هیچ کس اجازه استفاده از خشونت و سلاح را نمی‌دهد.

حشد الشعبی: مردم از روند دموکراتیک عبور نکنند

فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق دوشنبه شب درخصوص تحولات کشورش گفت: با مردم عراق عهد می بندیم که از روند سیاسی کشور دفاع و آن را در چارچوب نهادهای قانون اساسی حفظ کنیم.

 الفیاض از مردم عراق خواست که از روند دمکراتیک در کشورشان عبور نکنند.

وی گفت: امروز نیروهای بسیج مردمی عراق ضربه کاری به گروهی از تروریست‌های داعش در موصل (در شمال) وارد کردند.

الفیاض اضافه کرد: اهدافی علیه گروه‌های تروریستی داریم که در روزهای آینده آن را اجرا خواهیم کرد.

چارچوب هماهنگی شیعیان: همه نهادها مداخله کنند

کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) در واکنش به آشوبگری حامیان سید مقتدی الصدر رهبر جریان صدر در بغداد و سایر استانهای عراق، بیانیه منتشر کرد.

شبکه خبری العهد، ضمن انتشار این بیانیه، گزارش داد، مردم عراق با نگرانی، پیگیر تظاهراتهای جریان صدر و تحصن آنان در پارلمان و شماری از ادارات دولتی هستند که اخیرا به حمله به نهادهای مختلف حکومتی از جمله دستگاه قضا و کاخ ریاست جمهوری منجر شد.

در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر، حمایت خود را از حکومت و نهادهای آن، اعلام می‌کنیم و هنگامی که نهادهای حکومتی مورد تعرض قرار گیرند، به هیچ عنوان نمی‌توان بی‌طرف باقی ماند.

چارچوب هماهنگی ادامه داد: دولت و نهادهای امنیتی باید به وظیفه ملی خود در حمایت از نهادهای حکومتی و منافع عمومی و فردی عمل کنند. از همه نهادهای دینی، سیاسی و اجتماعی می‌خواهیم که مداخله کنند و برای دفع فتنه، غالب کردن زبان عقل و گفت‌وگو و جلوگیری از هرج‌ومرج و خونریزی بیشتر، دست به کار شوند.

این نهاد شیعی تأکید کرد: باید راهکارهای عملی و واقعی پیدا کرد که مبتنی بر قانون اساسی و زبان گفت‌وگو باشد تا به نتایج سریعی دست یابیم و . رنج و درد هم متوقف شود.

چارچوب هماهنگی از جریان صدر خواست که به میز گفت‌وگو بازگردد و با برادرنشان تلاش کنند تا به توافقات مشترکی دست پیدا کنند تا نقشه راه آشکاری باشد که مبتنی بر قانون و قانون اساسی بوده و منافع این ملت را محقق کنند.

 

انتهای پیام
captcha