عقب‌نشینی اسرائیل از غزه؛ نقطه تحولی در پیشرفت مقاومت
کد خبر: 4085066
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
رویدادی که 17 سال پیش رقم خورد؛

عقب‌نشینی اسرائیل از غزه؛ نقطه تحولی در پیشرفت مقاومت

امروز دوشنبه، 12 سپتامبر 2022 مصادف است با 17امین سالروز بیرون‌راندن اشغالگران اسرائیلی از نوار غزه، رویدادی که نقطه تحولی بزرگ در پیشرفت عملکرد مقاومت فلسطین و گسترش دامنه نبرد با دشمن صهیونیستی بود.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، دشمن صهیونیستی 15 آگوست سال 2005 تخلیه 21 شهرک صهیونیست‌نشین در اراضی نوار غزه را آغاز کرد. حدود 8 هزار صهیونیست در این شهرک‌ها سکونت داشتند.

رژیم صهیونیستی سال 1967 نوار غزه را اشغال کرد و اداره این باریکه را تا سال 1994 بر عهده داشت و پس از آن اداره امور این باریکه را به طرف فلسطینی  واگذار کرد و همزمان نیروهای این رژیم همچنان در داخل شهرک‌های صهیونیستی باقی ماندند.

اولین شهرک صهیونیست‌نشین در نوار غزه به اسم «نیتسر حازانی» سال 1976 احداث شد. آخرین شهرک‌ها هم پس از شروع انتفاضه الاقصی در سال 2001 بنا نهاده شدند.

دشمن صهیونیستی در نتیجه ضربات و فشارهای مقاومت فلسطین طی عملیات موسوم به «جنگ تونل‌ها» به ویژه پس از آغاز انتفاضه الاقصی در سال 2000 مجبور به آغاز عقب‌نشینی تدریجی از نوار غزه شد.

این مسئله هزینه‌های زیادی روی دست ارتش رژیم صهیونیستی گذاشت و این رژیم را وادار به فرار از باریکه غزه کرد. در آن زمان، آریل شارون نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی طرح خروج از غزه را به منظور کاهش هزینه‌های اقتصادی و مادی ناشی از اشغال این باریکه ارائه داد.

نیروهای اشغالگر اسرائیلی در نتیجه فشارهای مقاومت مجبور به آغاز فرار از غزه شدند و شهرک‌های احداث شده را منفجر و نابود کردند تا مبادا غنیمتی برای فلسطینیان جا گذاشته باشند و در همین راستا، 2000 خانه و 26 معبد را تخریب کردند.

طرح عقب‌نشینی صهیونیست‌ها شامل تخلیه 4 شهرک صهیونیست‌نشین به نام‌های جانیم، کدیم، حومش و سانور نیز شد.

پس از فرار صهیونیست‌ها از غزه، هزاران فلسطینی به خیابان‌ها آمده و به شادی پرداختند.

به گفته کارشناسان، عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از غزه نقطه تحولی بزرگ در پیشرفت عملکرد مقاومت فلسطین و ارتقای توانمندی‌های آن و گسترش دامنه نبرد با دشمن صهیونیستی بود.

فرماندهان سابق ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند که عقب‌نشینی از غزه کاری ساده و خوشایند نبود، بلکه در نتیجه خسارت‌های سنگین واردشده به ارتش انجام گرفت.

در همین راستا، «زئیوی فرکش» رئیس وقت شعبه سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عقب‌نشینی از غزه به سبب ناتوانی در حمایت از 8 هزار شهرک‌نشین صهیونیست در نوار غزه و هزینه‌های سنگین نظامی برای ارتش انجام گرفت.

دشمن صهیونیستی پس از فرار از غزه، این منطقه را به محاصره کامل درآورده و در حقیقت این منطقه را به زندانی روباز تبدیل کرده؛ اما با این حال، مقاومت فلسطین در غزه روز به روز قدرتمندتر شده و به کابوسی جدی و خطرناک برای اشغالگران اسرائیلی تبدیل شده که طی چند جنگ اخیر، ضرباتی سخت و دردناک به صهیونیست‌ها وارد کرده است.

انتهای پیام
captcha