تشکیل شورایی برای مدیریت فعالیت‌های قرآنی در دولت
کد خبر: 4036848
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۴
اهم رویدادهای قرآنی هفته

تشکیل شورایی برای مدیریت فعالیت‌های قرآنی در دولت

مهم‌ترین خبر هفته در میان رویدادهای امور قرآنی کشور، انتشار یکباره خبر تشکیل شورایی برای مدیریت فعالیت‌های قرآنی در دولت بود. همچنین مدیریت مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران نیز از راه‌اندازی مرکز نیکوکاری خبر داد.

رویدادهای قرآنی هفتهبه گزارش ایکنا، مهم‌‌ترین رویداد آخرین هفته بهمن‌ماه 1400 میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر بود که شور و شوقی را در جامعه و همچنین جامعه فعال در عرصه قرآنی ایجاد کرد و از آن جمله می‌توان به راه‌اندازی پویش قرائت سوره واقعه به مناسب میلاد امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد.

همچنین از دیگر اخبار مهم این هفته می‌توان از تشکیل شورایی برای مدیریت فعالیت‌های قرآنی در دولت، راه‌اندازی مرکز نیکوکاری مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران، خبر مشارکت ۱۵ هزار نفر در طرح ملی تفسیر آسان قرآن و ... نام برد.

پیشرفت برنامه‌های قرآنی‌؛ محک موفقیت دیگر بخش‌های وزارت ارشاد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح روز ۲۵ بهمن‌ماه در ساختمان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در جمع مدیران و کارکنان با تأکید بر اینکه به بحث قرآن جزیره‌ای نگاه نمی‌‌کنیم، گفت: ‌محک موفقیت همه بخش‌ها در وزارت ارشاد میزان پیشرفت برنامه‌های قرآنی آن بخش خواهد بود.

تشکیل شورایی برای مدیریت فعالیت‌های قرآنی در دولت

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در دولت سیزدهم در نشست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران و کارکنان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن جلسات این معاونت برگزار شد، از تشکیل شورایی با حضور شش دستگاه دولتی خبر داد و گفت: این شورا برای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌های دولتی تشکیل شده که وزارت ارشاد، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، وزارت میراث فرهنگی و وزارت ورزش و جوانان عضو آن هستند.

از تحقق دولت قرآنی تا تصویب نشان خادم قرآن به عنوان یک نشان رسمی

تشکیل شورایی برای مدیریت فعالیت‌های قرآنی در دولت

مدیران و کارکنان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و برخی مدیران قرآنی کشورمان طی نشستی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که 25 بهمن‌ماه برگزار شد به بررسی وضعیت فعالیت‌های قرآنی پرداختند و خواستار موضوعاتی همچون تحقق دولت قرآنی و تصویب نشان قرآن به عنوان یک نشان رسمی دولتی شدند.

مشارکت ۱۵ هزار نفر در طرح ملی تفسیر آسان قرآن

سازمان دارالقرآن الکریم با مشارکت ادارات کل تبلیغات اسلامی سراسر کشور طرح ملی آموزشی مجازی تفسیر آسان قرآن را برگزار می‌کند. زمان برگزاری این آزمون پیش از این شانزدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۰ اعلام شده بود که بر اساس آخرین اعلام مسئولان سازمان دارالقرآن و به دلیل استقبال استان‌های شرکت‌کننده، به ۲۸ بهمن‌‌ماه تغییر پیدا کرد. همچنین مهلت ثبت‌نام تا ۲۷ بهمن‌ماه اعلام شد.

مرکز نیکوکاری مدرسه قرآن و عترت دانشگاه تهران راه‌اندازی شد

مرکز نیکوکاری قرآن و عترت به مدیریت احمدرضا اخوت، مدیر مجموعه مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران راه‌اندازی شد.

این مرکز با هدف ایجاد زمینه توسعه خیررسانی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت ایجاد شده و افرادی که به هر شکل امکان حمایت و مشارکت در امور خیر را دارند می‌توانند ایده‌‌ها و زمینه مشارکت خود را از طریق شناسه propagationschool در پیام‌رسان بله یا شماره ۰۹۳۵۲۰۱۱۸۲۳ (همه روزه از ساعت ۱۵ الی ۲۰) ارسال کنند.

تمدید مهلت پایش خانه‌های قرآن و عترت تا ۱۵ اسفند

حسین بهبودی، مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص اجرای طرح پایش خانه‌های قرآن و عترت بیان کرد: با توجه به اتمام زمان اجرای مرحله دوم طرح ارزیابی و پایش خانه‌های قرآن و عترت که تا ۲۰ بهمن‌ماه اعلام شده بود، به دلیل تراکم برنامه‌های ماه اخیر و همچنین محدودیت‌های تردد در برخی استان‌ها به دلیل شرایط جوی و اتمام دوره رصد مذکور، مهلت پایش خانه‌های قرآن و عترت تا ۱۵ اسفندماه سال جاری تمدید شد.

اجرای طرح «شهر نماز» ویژه آموزگاران پایه اول ابتدایی

طی هماهنگی به عمل آمده بین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و معاونت پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران طرح «شهر نماز» ویژه آموزگاران پایه اول ابتدایی مناطق ۷ و ۸ شهر تهران ۲۴ و ۲۵ بهمن‌ماه برگزار شد.

انتشار تصاویری از دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین سالروز تأسیس رادیو قرآن

مصطفی صدرزاده، نخستین مدیر رادیو قرآن به بهانه سالروز تأسیس این شبکه، تصاویری از دیدار تعدادی از استادان، مدیران و کارکنان رادیو قرآن با آیت‌الله خامنه‌ای رئیس‌جمهور وقت را در اختیار ایکنا قرار داد.

تکذیب خبر برگزاری چندباره آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن و حذف حد نصاب

محمد رمضانی‌فرد، مدیرکل آموزش و سنجش حفظ سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه پنجاه‌وهشتمین جلسه شورای ارزیابی حافظان قرآن هیچگونه مصوبه قانونی نداشت گفت: موضوعی مبنی بر حذف حد نصاب‌ها یا برگزاری چندباره آزمون اعطای مدرک در یک سال، مورد تایید دبیرخانه شورای ارزیابی حافظان قرآن کریم نیست.

نگاهی به فعالیت‌های ایام دهه فجر مدارس وابسته به جامعةالقرآن

منیر روحی، مسئول روابط عمومی مؤسسه جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) با اشاره به گزارش اجمالی از فعالیت‌های ایام دهه فجر مدارس وابسته به این مؤسسه، گفت: برپایی نمایشگاه دست‌سازه‌های دانش‌آموزان، برگزاری مراسم زنگ انقلاب با حضور مادران شهیدان جوادی، اجرای قطعات سرود انقلابی و خاطره‌گویی این ایام و پویش تولد انقلاب به صورت مجازی و در بستر شاد و برگزاری مسابقه تزیین و فضاسازی کلاس و مدرسه از جمله برنامه‌های دبستان پسرانه امام حسن مجتبی(ع) زنجان بود.

تصویری کمتر دیده شده از استادان قرآنی در سال ۶۴

عکسی کمتر دیده شده از سفر جمعی از قاریان قرآن به شهر اهواز در سال ۱۳۶۴ پیش از اعزام به حج را مصطفی صدرزاده، فعال قرآنی و مدیر اسبق رادیو قرآن در اختیار ایکنا قرار داده است.

تحلیل تلاوت محسن قاسمی

تحلیل قرائت محسن قاسمی از قاریان ممتاز کشور از سوی محمود لطفی‌نیا، پیشکسوت، قاری و داور مسابقات بین‌المللی صورت گرفته است که میخوانید و می‌شنوید.

خبرگزاری ایکنا، با هدف بهره‌مندی هر چه بیشتر قاریان و علاقه‌مندان از مباحث آموزشی اساتید صاحب فن، اقدام به تحلیل فنی تلاوت قاریان قرآن کریم کرده است. این تحلیل‌ها از سوی محمود لطفی‌نیا، قاری پیشکسوت و داور مسابقات بین‌المللی صورت گرفته است. در این مطلب به تحلیل قرائت محسن قاسمی از قاریان ممتاز کشور پرداخته شده است.

راه‌اندازی پویش قرائت سوره واقعه به مناسب میلاد حضرت علی(ع)

کمیته فعالیت‌های قرآنی ستاد فرهنگی اربعین پویش مجازی قرائت سوره مبارکه واقعه، هدیه به پیشگاه مولی الموحدین امیرالمومنین علی(ع) و پدر بزرگوارشان حضرت ابوطالب را راه‌اندازی کرد. از همه علاقه‌مندان دعوت شده است تا با قرائت سوره مبارکه واقعه و ارسال نام خود به شماره ۳۰۰۰۹۷۵۰۰۰۹۰ در این پویش شرکت کنند.

هدیه مردم به رهبر انقلاب در روز پدر

در حرکتی زیبا جمعی از قرآن‌دوستان با تلاوت قرآن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم‌خوانی داشته و آن را به مناسبت میلاد قرآن ناطق حضرت علی(ع) و روز پدر به ایشان هدیه دادند.

برگزاری محفل قرآنی در گرمخانه مهر منطقه ۵ شهرداری تهران

محفل قرآنی و جشن فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به‌همت شورای عالی قرآن شهرداری تهران، دارالقرآن مرکزی منطقه ۵ و مرکز خدمات اجتماعی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۵ شهرداری تهران در گرمخانه مهر منطقه ۵ شهرداری تهران برگزار شد.

تجلیل از «سعید حاجیان» از سوی هیئت امنا و مدیره مهد قرآن

طی مراسمی از حافظ و مدرس ممتاز مؤسسه مهد قرآن و دارنده نشان قرآنی مدرس درجه یک با گرایش تنغیم از شورای عالی قرآن با حضور حجت‌الاسلام فومنی الحائری، مؤسس و سایر اعضای هیأت امنا و هیئت مدیره این مؤسسه تجلیل شد.

در این مراسم که محسن‌ رفیق‌دوست، منوچهر متکی، حجج‌اسلام نوری شاهرودی و ربانی، علی بختیار، محمد ربیعی، محمود معیری، حسین ساری و سیدمحمود چاوشی حضور داشتند، ضمن تکریم از تلاش‌های علمی این استاد حافظ کل و مدرس علوم قرآنی با اهدای لوح تقدیر از وی تجلیل به عمل آمد.

هشدار درباره انحلال اتحادیه قرآنی آذربایجان غربی

مؤسسات قرآنی استان آذربایجان غربی تمایلی به شرکت در انتخابات نشان نمی‌دهند، و این موضوع معنای انتخابات را با چالش مواجه ساخته است، موضوعی که نگرانی‌هایی را بابت انحلال اتحادیه در این استان ایجاد کرده است.

اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات علی‌بن‌ابیطالب(ع) برگزار شد

آیین اختتامیه پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن علی‌بن ابیطالب(ع)، ۲۵ بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دلیل شرایط کرونایی با دعوت حداقلی اساتید و فعالان قرآنی و برگزیدگان این دوره در خانه موزه مدرس برگزار شد.

افزایش جلسات خانگی قرآن تا ۵۰۰ هزار جلسه

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر آمادگی ارشاد برای حمایت کامل از جریان ترویج آموزش و حفظ و قرائت قرآن، گفت: در نظر داریم حلقات جلسات خانگی قرآن را از ۵۰ هزار تا به ۵۰۰ هزار جلسه افزایش دهیم.

برگزیدگان پانزدهمین مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) تعیین شدند

برگزیدگان پانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) امروز، ۲۵ بهمن‌ماه در آیین اختتامیه‌ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل شدند.

این دوره از مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حفظ کل، مفاهیم سوره‌های یاسین و نور در دو بخش بانوان زیر ۲۶ سال و بالای ۲۶ سال و آقایان در دو گروه سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال طی آذر و دی‌ماه به صورت غیرحضوری برگزار شد.

اسامی نفرات برتر جشنواره قرآنی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اعلام شد

مرحله کشوری چهارمین جشنواره قرآن و عترت(ع) مرکز خدمات حوزه‌های علمیه که با مشارکت سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد، با اعلام نتایج و نفرات برتر به کار خود پایان داد.

مسابقات بین‌المللی قرآن در حوزه هنری برگزار می‌شود

حمید مجیدی‌مهر، رئیس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن با بیان اینکه این دوره در حوزه هنری تهران برگزار می‌شود، گفت: کار ضبط تلاوت‌ها در بخش آقایان با مشارکت نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران، سفارتخانه‌ها، رایزنی‌های فرهنگی، جامعه‌المصطفی(ص) و موسسات قرآنی و اسلامی بزرگ در کشورهای مختلف از 25 بهمن آغاز شد.

دقایقی شنیدنی از گفت‌وگوی قاری بین‌المللی با امام خمینی(ره)

کلیپی از حضور عباس سلیمی، در محضر امام خمینی(ره) پس از کسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی کشور مالزی در سال ۱۳۵۸ منتشر شده است.

حضور استادا‌لاساتید در مسابقات قرآن مالزی در سال ۱۹۷۳

فیلمی کوتاه از مسابقات بین‌المللی مالزی مربوط به سال ۱۹۷۳ منتشر شده است که در آن استاد مرحوم محمد‌تقی‌ مروت حضور داشتند.

وقتی هنر خوشنویسی در خدمت کتابت قرآن قرار می‌گیرد

آیین رونمایی از دومین مصحف شریف به قلم محمدعلی قربانی، با حضور جمعی از فعالان قرآنی در مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

این قرآن که به دست محمدعلی قربانی کتابت شده، دومین تجربه کتابت قرآن توسط این کاتب قرآنی است که امروز از آن رونمایی شد.

ایرج نعیمایی، استاد خوشنویسی در رابطه با ابعاد فنی این مصحف شریف بیان کرد: نمی‌توان مباحث فنی مربوط به خط را در یک جلسه بیان کرد اما به صورت اجمالی در اصول خوشنویسی، ۱۲ اصل را بیان کردند که اگر کسی این ۱۲ اصول را داشته باشد، به استادی می‌رسد. میرعماد این اصول را بیان کرده که ۱۰ اصل اول، فنی است. اما دو اصل دیگر به نام «صفا» و «شأن» به آن اضافه شده است.

وی ادمه داد: «صفا» خطی است که بیننده از دیدن آن لذت ببرد. چه بسا آدمی باشد که حتی سواد خواندن ندارد اما با دیدن یک خط زیبا، از آن لذت ببرد. ما می‌بینیم که در خطوط کامپیوتری و چاپی این صفا وجود ندارد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha