نخستین شب مسابقات 62 ساله قرآن مالزی و قرعه‌ای که به نام ایران افتاد
کد خبر: 4093098
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۸
گزارش تکمیلی /

نخستین شب مسابقات 62 ساله قرآن مالزی و قرعه‌ای که به نام ایران افتاد

رقابت‌های قرآنی مالزی که امسال شصت و دومین تجربه خود از برگزاری را پشت سر می‌گذراند، شامگاه 27 مهر به وقت محلی شاهد افتتاحیه‌ای با شکوه بود که با تلاوت قاری ایرانی در سالن klcc کوالالامپور رنگ و رخساری مهیج‌تر به خود گرفت.

افتتاح مسابقات قرآن مالزی
به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور، شصت‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرائت قرآن کریم مالزی چهارشنبه شب، 27 مهر با حضور 29 قاری از 27 کشور مختلف از جمله افغانستان، الجزایر، بحرین، بلژیک، بوسنی، برونئی، کانادا، مصر، لبنان، هندوستان، اردن، موریتانی، پاکستان، سنگاپور، عراق، سوریه، کویت و «مسعود نوری» نماینده جمهوری اسلامی ایران در سالن همایش‌های مجموعه KLCC کوالالامپور مالزی گشایش یافت.

گزارش تصویری نخستین شب از برگزاری مسابقات قرآن مالزی را در صفحه عکس خبرگزاری ایکنا ببنید.

 
مراسم افتتاحیه این رقابت قرآنی با حضور مقامات مالزیایی، سفیران برخی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، ترکیه و اندونزی و خیل عظیمی از شهروندان خونگرم مالزیایی برگزار شد.
بر اساس مراسم قرعه‌کشی انجام شده از طریق رایانه، مسعود نوری به عنوان نخستین قاری شرکت کننده در این رقابت‌ها در جایگاه تلاوت حاضر شد و آیات 156 تا 164 سوره مبارکه آل عمران را قرائت کرد.
مسعود نوری قاری ممتاز ایران
ساعتی قبل از آغاز مسابقات گروه‌های مختلفی از شهروندان مالزی با شور و شوقی وصف‌ناپذیر درحالی که همگی از کودک و نوجوان تا زن و مرد میانسال برای ضبط لحظات ماندگار گوشی تلفن همراه به دست داشتند وارد سالن شده و در بخشی که برای عموم مردم تدارک دیده شوده بود مستقر می‌شدند.
استقبال با شکوه مردم مالزی از رویدادهای قرآنی
در  ادامه، متسابقان از کشورهای مختلف طی مراسمی که تیم رسانه‌ای تلویزیون مالزی آن را پوشش می‌دهد بیرون از سالن در دو  صف خانم و آقا مرتب و آماده حضور در سالن شدند.
شرکت کنندگان در حال آماده باش برای ورود به سالن مسابقات
گفت‌وگوی علی اصغر محمدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی با نماینده ایران دقایقی قبل از شروع مراسم افتتاحیه از اطمینان او به اجرای خوب و قوی مسعود نوری حکایت داشت.

همچنین محمد کریمی اورعی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی از ساعات اولیه ورود قاری و استاد راهنمای او نصرت الله عارف حسینی به کوالالامپور ایشان را در این دوره رقابت‌ها همراهی می‌کنند.
دیدار سفیر با قاری ایران در مسابقان قرآن مالزی
براساس این گزارش در شب نخست مسابقات علاوه بر تلاوت مسعود نوری، سه شرکت‌کننده متشکل از قاری خانم اهل سریلانکا، قاری مرد از بلژیک و قاری زن از اندونزی به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداختند.

در ادامه تلاوت مسعود نوری، نماینده ایران و اولین قاری این دوره رقابت‌ها را مشاهده می‌کنید.
 

تلاوت‌های شرکت‌کنندگان به طور تقریبی بین ۱۰ تا ۱۴ دقیقه به طول می‌انجامد و هر قاری بعد از شنیدن دومین زنگ چراغ راهنمای سه رنگ باید تلاوت خود را به پایان برساند.

حضار در سالن مسابقات از طرف مؤسسات اسلامی و مدارس دینی دعوت می‌شوند که با لباس‌های رنگارنگی که به تن دارند تنوع زیبایی به سالن و جنبه بصری مسابقات قرآن مالزی می‌دهند و با چهره‌های خندان و گشاده‌رو برنامه‌های شاد و مفرح این رویداد قرآنی را هرچه بیشتر دیدنی می‌کنند.

سالن مملو از جمعیت برای تماشای مسابقات قرآن مالزی

مراسم افتتاحیه با پخش اذان، کلیپ‌های مذهبی از خوانندگان مطرحی چون ماهر الزین و تواشیح به زبان مالایی در نعت رسول اکرم(ص) و قداست قرآن کریم همراه بود.

هیئت داوران متشکل از 15 نفر از 8 کشور مختلف جهان نیز جملگی با هم وارد سالن مسابقات شده و با جایگیری در ردیف اول سالن مسابقات که از پیش برای ایشان رزرو شده بود، مراسم افتتاحیه را مشاهده و همراهی کردند.
هیئت داوران حاضر در مسابقات قرآن مالزی
این تیم قضاوت از کشورهای مختلف از جمله مصر، اردن، مراکش و اندونزی قاریان این مسابقات بین‌المللی را از نظر تجوید، فصاحت و ترنم به مدت شش روز داوری و با امتیازاتی که طی یک مرحله به تلاوت‌ها خواهند داد قاریان برتر را انتخاب خواهند کرد.

ببینید:

ادریس احمد، وزیر امور دینی مالزی مهمان ویژه شب نخست این رقابت‌ها بود که با هیئت همراه پس از ورود به سالن در بخشی که روی سن مسابقات تدارک دیده شده، روبه روی جایگاه تلاوت قاری شرکت کننده مستقر شد تا مسابقات با ابهت هرچه تمام آغاز شود و مراسم شکل جدی‌تری به خود بگیرد.
ادریس احمد، وزیر امور دینی مالزی مهمان ویژه مسابقات قرآن
از دیگر بخش‌های مهم مسابقات قرآن مالزی که امسال برای نخستین‌بار با دکوری سه بعدی تدارک دیده شده، شرح و تفسیر کوتاهی از معانی آیاتی است که توسط قاری هر شب قرائت تلاوت می‌شود تا با این روش مخاطبان مالزیایی ارتباط هرچه بیشتری با مفاهیم آیات قرآن کریم برقرار کنند.
مسعود نوری، قاری اعزامی از ایران در هفته‌های اخیر با نظارت نصرت‌الله عارف حسینی، که به عنوان استاد همراه در مالزی حضور دارد پس از تمرینات خوب و منظم و اطلاع از آیین‌نامه مسابقات مالزی به تلاوت قرعه خود پرداخت.

از نکات جالب افتتاحیه اجرای سرودهای شاد دینی و عدم سخنرانی‌های مقامات مالزی و مسئولان برگزاری این رقابت‌ها بود. تلاوت قاری خانم در آغاز مراسم، دعاخوانی به زبان انگلیسی، عربی و مالایی و پخش کلیپ معرفی هیئت داوری و شرکت‌کنندگان حاضر در مسابقات و اجرای هم‌خوانی گروهی از بخش‌های مختلف مراسم افتتاحیه بود.

اجرای هم‌خوانی گروه مالایی در مسابقات قرآن مالزی

حضار در سالن مسابقات تا آخرین لحظه با رعایت سکوت و ادب بدون کمترین تردد و مزاحمت صوتی به شب نخست مسابقات قرآن مالزی نظمی ویژه دادند که ذکر آن خالی از لطف نبود.

مسابقات قرآن مالزی در مرکز همایش های کوالالامپور

شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی که از چهارشنبه شب، 27 مهر ماه آغاز شد سوم آبان با برگزاری مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha