پیگیر مطالبات زنان از مسیر درست هستیم
کد خبر: 4096156
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
در نشست خبری همایش کتاب‌ سال بانوان مطرح شد؛

پیگیر مطالبات زنان از مسیر درست هستیم

مدیر جامعة الزهرا(س) با بیان اینکه همایش کتاب‌ سال بانوان در قیاس با قبل رشد کمی و کیفی بهتری دارد، گفت: پیگیر مطالبات زنان و دختران از مسیر درست هستیم و مطالبه‌گری باید با روش درست انجام شود.

سیده زهره برقعی و ریحانه حقانیبه گزارش ایکنا، سیده‌ زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا(س)، امروز 10 آبان در نشست خبری سومین همایش کتاب‌ سال بانوان، که در این نهاد حوزوی- دانشگاهی برگزار شد، گفت: دین اسلام به مسئله علم‌اندوزی و تحقیق به ویژه کتابت آن اهمیت وافری داده است، تا جایی که خداوند در قرآن به قلم و آنچه نوشته می‌شود قسم یاد کرده و مداد علما از خون شهدا بالاتر و والاتر شمرده شده است.

وی افزود: مهمترین وظیفه حوزه علمیه نشر معارف اسلامی و نیز بهترین راه در این عرصه تولید کتب ماندگار است که با استاندارد لازم نوشته شده باشد. به برکت جمهوری اسلامی ایران بانوان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، پژوهشی و... وارد شده‌اند و توفیق زیادی هم پیدا کرده‌اند، ولی در برخی عرصه‌ها باید حضور بیشتری داشته باشند و از مهمترین عرصه‌ها، پژوهش است.

برقعی با بیان اینکه جامعه الزهرا(س) در همین راستا اقدام به برپایی این همایش کرده تا استعداد خواهران را شناسایی و برنامه‌ریزی کند. پژوهش در حوزه علمیه همزاد تدریس و تحصیل است و بهترین گواه آن تالیف کتب از سوی علما و اندیشمندان اسلامی زن و مرد است. این نهاد به عنوان مؤسسه آموزشی و تربیتی، توجه می‌کند که دستاورد سیستم موفق، پژوهش‌های ماندگاری است که به حل مسائل اجتماعی روز می‌پردازد و از ویژگی‌های این دوره از همایش آن است که سطح علمی بالاتری از دوره‌های قبل دارد.

در ادامه این نشست ریحانه حقانی، معاون پژوهشی جامعه الزهرا(س)، در تشریح جزئیات این همایش گفت: یکی از اهداف برگزاری این همایش ارتقا و افزایش کیفیت آثار پژوهشی بانوان در عرصه زن و خانواده است و آثار این همایش صرفا با همین رویکرد دنبال می‌شود و از سیاست‌های جدی ما تألیف‌محوری در این زمینه است.

حقانی با اشاره به آسیب‌شناسی همایش‌های اول و دوم، بیان کرد: در بررسی این آسیبها مشخص شد که سطح دانش در این همایش با تحلیل آماری صورت گرفته افزایش خوبی داشت و آثار زیادی از طلاب سطح چهار و استادان ارسال شده و سطح علمی کتب و مقالات رشد محسوسی داشته است، به گونه‌ای که انتخاب نفرات برگزیده نهایی بسیار دشوار شد. در حاشیه همایش ملی کتاب‌ سال نقد، تحلیل و بررسی برخی آثار با حضور نویسندگان آنها برگزار خواهد شد که دو هدف دارد؛ اول، متن این آثار نقد و بررسی می‌شود و دوم، نویسندگان و مؤلفان می‌توانند از مواضع خود دفاع یا برخی را اصلاح کنند.

دریافت 300 اثر

وی با بیان اینکه این همایش دوسالانه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: قریب به 300 اثر در رشته‌های مختلف به سومین همایش ارسال شد که بیشترین آثار درباره زن و خانواده بود. همچنین جلسه شورای سیاستگذاری با حضور اعضا برگزار و مقرر شد که رویکرد بین‌المللی در دستور کار قرار بگیرد. علوم قرآن و حدیث، فقه، منطق، کلام و فلسفه، زن و خانواده، ادبیات و هنر، اخلاق و عرفان، تفسیر قرآن، تاریخ، سیره و تراجم، علوم اجتماعی و علوم تربیتی و روان‌شناسی از جمله گروه‌هایی هستند که نویسندگان آثار خود را در راستای آنها به همایش ارسال کرده‌اند. البته ما تا 15 رشته دانشی پیش‌بینی کرده بودیم، ولی گروه‌ها بر اساس آثار دریافتی به ده گروه رسید.

معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه در بخش ویژه همایش آثار تالیفی با موضوع زن و خانواده حتی از سوی آقایان پذیرفته می‌شود، اظهار کرد: پس از ارزیابی تفصیلی 35 اثر به مرحله نهایی راه یافتند و بعد از نظر نهایی رئیس همایش، برگزیدگان انتخاب خواهند شد و همه در بخش کتاب برگزیده هستند و مقاله برگزیده نداریم. ضمن اینکه جز بخش ویژه، آثار مابقی بخش‌ها مختص بانوان است و مراسم اختتامیه این همایش و تجلیل از نفرات برتر 30 آبان و با حضور اساتید و برگزیدگان در جامعه الزهرا برگزار خواهد شد.

پیگیر مطالبات زنان از مسیر قانونی هستیم

در خاتمه نشست برقعی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره اینکه زمانی این نوع همایشها رسالت اصلی خود را ایفا خواهند کرد که بتوانند مشکلات روز را حل کنند. الان مسائل زنان مانند ورود به ورزشگاه‌ها، حضانت فرزند و بحث دیه و اجازه همسر برای خروج از کشور مسئله‌ساز شده است. آیا زنان انقلابی و نسل جدید وفادار به آرمان‌های انقلاب قبل از آنکه هزینه به کشور تحمیل شود برای این موارد فکری کرده‌اند؟ گفت: این دغدغه قابل احترام است، ولی در مورد حل مسائل اجتماعی، راه‌های مختلفی وجود دارد. دختران و زنان دستگیر شده در اغتشاشات اخیر کمترین سطح تحصیلات را داشتند و این نشان می‌دهد که مراکز علمی ما خوب عمل کردند. در برخی اعتراضات شاهد بودیم که جرقه مسئله از درون دانشگاه‌ها بود، ولی اکنون از درون جامعه آغاز شد و قشر تحصیل‌کرده همراهی چندانی با آنها نکردند. 60 درصد دستگیرشدگان زیر دیپلم بودند. بنابراین نهادهای مرتبط خیلی ناموفق نبوده‌اند.

برقعی با بیان اینکه مقام معظم رهبری از ما خواسته‌اند مطالبه‌گر باشیم، تصریح کرد: در نشستی با نمایندگان مجلس و وزرا با صراحت مطالبات را پیگیری کرده‌ایم. اینکه مطالبات را رسانه‌ای کنیم یا مطالبه صحیحی داشته باشیم دو موضوع متفاوت است. یکی از آموزش‌های ما به طلاب مطالبه‌گری صحیح است. آنان طرح و ایده ارائه می‌دهند و ایده‌ها را اساتید نقد و بررسی می‌کنند تا روش درست مطالبه‌گری را یاد بگیرند.

انتهای پیام
captcha