ظرفیت کم‌نظیر کتابخانه آستان قدس رضوی در عرصه‌های بین‌المللی
کد خبر: 4100494
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰

ظرفیت کم‌نظیر کتابخانه آستان قدس رضوی در عرصه‌های بین‌المللی

استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی کشور بر غنای کم‌نظیر منابع مطالعاتی کتابخانه آستان قدس رضوی و ظرفیت بالای پژوهشی آن برای گسترش علم در عرصه جهانی تأکید کرد.

رحمت‌الله فتاحی استاد دانشگاه فردوسی صاحبنظر حوزه علم کتابداری

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، رحمت‌الله فتاحی، استاد دانشگاه فردوسی و از صاحبنظران حوزه علم کتابداری، همزمان با هفته کتاب، گفت: کتابخانه حرم مطهر رضوی که امروزه در قالب سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند، از نظر قدمت تاریخی و غنای منابع؛ از نسخه‌های نفیس خطی تا مطبوعات و اسناد تاریخی، در سطح کشور بی‌نظیر است و در سطح جهان نیز به ندرت مشابه آن یافت می‌شود.

این استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی گفت: این کتابخانه در سال‌های اخیر تلاش کرده تا بر غنای منابع خود بیفزاید که در این میان واقفان و اهداکنندگان آثار، از داخل و خارج کشور نقش پررنگی داشتند.

وی اضافه کرد: اگرچه منتسب بودن این کتابخانه به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، مهترین دلیل توجه واقفان حوزه کتاب به این مجموعه است، اما کتابدوستان به این کتابخانه اعتماد یافته اند، چراکه می‌دانند منابع مطالعاتی در این کتابخانه به درستی نگهداری، حفظ و ساماندهی می‌شوند و در دسترس مراجعان قرار می‌گیرد.

فتاحی با تأکید بر غنای روزافزون منابع مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، بیان کرد: همچنین مرکز اسناد و مطبوعات این سازمان به دلیل گردآوری اسناد تاریخی مجموعه آستان قدس رضوی، شهر مشهد و... و همچنین تکمیل مجموعه مجلات و روزنامه‌های قدیمی مورد توجه ویژه پژوهشگران قرار دارد.

وی با اشاره به ارائه خدمات متنوع حضوری و غیرحضوری کتابخانه آستان قدس رضوی به اهل علم و پژوهش و همکاری‌های آن با سایر کتابخانه‌های کشور به ویژه در حوزه نسخ خطی، ابراز کرد: تالار محققان کتابخانه مرکزی این آستان مقدس، از جمله بخش‌های موفق این کتابخانه در دو دهه اخیر است. 

این استاد پیشکسوت ادامه داد: در حال حاضر کتابخانه حرم مطهر رضوی با آخرین روش‌ها و ابزارهای علمی فعالیت می‌کند، بنابراین نباید به آن همچون گذشته به عنوان یک کتابخانه‌ سنتی که تنها محل نگهداری منابع بوده است، نگاه کرد.

فتاحی در خصوص گسترش کتابخانه‌های وابسته سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در سطح شهر مشهد و کشور تصریح کرد: بی‌شک به دلیل ارادتی که مردم ایران به حضرت رضا(ع) دارند، باید کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در سطح کشور توسعه یابد. این کتابخانه‌های وابسته با ارائه خدمات عمومی، محیطی امن برای جوانان و خانواده‌های کتابدوست ایجاد کرده‌اند. 

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: با معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های پژوهشی کتابخانه آستان قدس رضوی در میان دانشگاهیان کشور، شاهد رشد اهدای انواع منابع مطالعاتی توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مشهد و کشور به این کتابخانه و گسترش فعالیت‌های پژوهشی بر منابع آن خواهیم بود. 

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم قدم‌های بلندتری در راستای معرفی هر چه بیشتر منابع و ظرفیت‌های کتابخانه آستان قدس رضوی در سطح جهان انجام شود تا این کتابخانه بیش از پیش مورد توجه پژوهشگران دنیا قرار گیرد. بی‌شک در این مسیر کتابداران نقش اثرگذاری دارند و ادامه فعالیت آنان طبق یک برنامه منسجم و مدون در این حوزه راهگشا خواهد بود. 

انتهای پیام
captcha