بشر امروز به محتوای رسانه‌ای حلال نیاز دارد
کد خبر: 4101650
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۷
تولیت حرم شاهچراغ(ع):

بشر امروز به محتوای رسانه‌ای حلال نیاز دارد

تولیت حرم حضرت شاهچراغ(ع) در جمع مدیران ایکنا گفت: امروز بشر نیاز به محتوای حلال نیاز دارد و ایکنا برای فکر مردم و افرادی که برای حقیقت و معارف الهی تلاش می‌کنند غذای حلال تهیه می‌کند که کار باارزشی است.

دیدار مدیرعامل ایکنا و معاون فرهنگی جهاددانشگاهی با تولیت حرم شاهچراغ(ع)به گزارش ایکنا از فارس، جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی کشور همراه با محمدحسین حسنی، مدیرعامل ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور امروز، اول آذرماه در حاشیه سفر به شیراز با حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری، تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در این حرم مطهر، گفت: خبرگزاری ایکنا در میان خبرگزاری‌های مختلف، یکی از بهترین خبرگزاری‌هاست که پیگیر اخبار این رسانه هستیم و با آن تعامل خوبی داریم.

وی با اشاره به اینکه تعامل با رسانه در حوزه‌های مختلف مورد توجه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) قرار دارد، ادامه داد: به طور کلی فعالیت‌های ما در حوزه قرآن است و حتی در فضای سیاسی هم فعالیت‌های ما رنگ قرآنی دارند؛ به عنوان مثال سلسله نشست‌های «ولایت فقیه» که به صورت هفتگی در این حرم مطهر برگزار می‌شود یک فصل کامل از نگاه قرآن و پر از آیات است.

کلانتری، ایکنا را یک خبرگزاری محتوایی دانست و بیان کرد: خبرگزاری ایکنا به این شکل عمل می‌کند که محتوا در اخبار آن حرف اول را می‌زند و خبرسازی و خبرپراکنی را اولویت خود نمی‌داند و از دست رسانه‌هایی نیست که در جهان امروز به دنبال خبرسازی هستند. امروز بشر نیاز به محتوای حلال نیاز دارد و ایکنا برای فکر مردم و افرادی که برای حقیقت و معارف الهی تلاش می‌کنند غذای فکری حلال تهیه می‌کند که کار باارزشی است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های هنر غرب، بیان کرد: هنر سکولار یا هنر غیردینی یک چاشنی حرام و مبتذل را قاطی کار خود می‌کند تا مخاطب را دنبال خود بدواند اما مقام معظم رهبری به هنرمندان انقلابی و دینی می‌فرمایند که از این روش استفاده نکنید و خودتان روش داشته باشید و در این میان باید بدانیم که خود قرآن روش دارد و زیباترین داستان‌ها در قرآن است که از چاشنی حرام استفاده نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در ارتباط با محتواها روایت زیاد داریم، گفت: قرآن معجزه آخرین پیامبر خدا و معجزه جاویدان است بدین معناست که یک چیز ناتمام است و هرچه از آن برداریم، هیچ‌گاه تمام نمی‌شود و حتی معارف بیشتری می‌توان از آن استخراج کرد. هر چه بتوانیم از قرآن به اندازه معرفت و توان خودمان برداریم و به مردم تقدیم کنیم انرژی معرفتی تازه‌ای خواهیم یافت.

کلانتری برکت قرآن را به خورشید و ماه تشبیه کرد و افزود: این بدان معناست که هرچه تلاش کنیم موفقیت بیشتری در زمینه معارف قرآن خواهیم یافت؛ همان طور که علامه طباطبایی هم فرمودند هر دو سال یک بار باید تفسیر جدید قرآن نوشته شود چرا که  معارف قرآن با گذر زمان بیشتر خود را نشان می‌دهند.

تولیت حرم شاهچراغ(ع) اضافه کرد: قرآن معجزه آخرین پیامبر خدا و معجزه جاویدان است بدین معناست که یک چیز ناتمام است و هرچه از آن برداریم بر آن اضافه خواهد شد و هر چه بتوانیم از قرآن به اندازه معرفت و توان خودمان برداریم و به مردم تقدیم کنیم انرژی معرفتی تازه‌ای خواهیم یافت.

وی  تصریح کرد: پیشرفت علم هم هرچه بیشتر شود به نفع قرآن است و هر چه علوم تجربی و تکنولوژی جلوتر رود، بشریت بیشتر با قرآن آشنا می‌شود.

ترویج معارف الهی قرآن در جهان از آرمان‌های اصلی نظام است

کلانتری با تأکید بر اینکه یکی از آرمان‌های اصلی نظام جمهوری اسلامی ترویج معارف الهی قرآن در جهان است، بیان کرد: باید برای تحقق این هدف بسیار تلاش کنیم. خبرگزاری ابزار اصلی این کار محسوب می‌شود لذا آمادگی تعامل موثر با خبرگزاری ایکنا فارس هستیم.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های قرآنی این حرم مطهر گفت: دارالقرآن حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) هر هفته برنامه‌های خاص خود مانند آموزش قرآن کریم، برپایی محافل انس با قران و گستراندن سفره قرآن را برپا می‌کند که علاقه‌مندان زیادی را جذب خود می‌کنند.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با اشاره به تاریخچه و قدمت برپایی محافل قرآنی در این حرم مطهر تصریح کرد: تاشی خاتون مادر حاکم فارس، بانوی مومنه‌ای بود که دو شب را در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) شب قرآن اعلام کرده بود و تمام بزرگان اینجا جمع می‌شدند و سفره قرآن پهن می‌شد و قاریان مطرح به تلاوت قران می‌پرداختند و بعد هم همه را مهمان ضیافت حضرت می‌کردند و بر این اساس شب‌های دوشنبه و جمعه شب‌های زیارتی این حرم مطهر است که این دو شب هم احیا می‌شود.

وی از سفرنامه ابن بطوطه هم یاد کرد و افزود: ابن بطوطه در سفرنامه خود در تعریف از شیراز در خصوص عبور از کوچه‌های این شهر سخن می‌گوید که صوت دلنشین قرآن از خانه‌ها بلند است و آنقدر جذاب است که در هیچ یک از کشورهای عربی چنین صوتی ندیده است. اینکه مقام معظم رهبری فرمودند اینجا سومین حرم اهل بیت (ع) است منظورشان این است که همواره شهر شیراز حرم اهل بیت (ع) بوده است.

کلانتری همچنین با اشاره به حادثه دلخراش حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و شهادت جمعی از دلدادگان اهل بیت (ع) اظهار کرد: مصیبت بزرگ و دلخراشی حادث شد که شهدای این حادثه همگی گلچین شده بودند.

جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز در این دیدار گفت: خبرگزاری ایکنا از ظرفیت‌های خوب جهاد دانشگاهی است که در حوزه تخصصی قرآن و معارف اهل بیت (ع) فعالیت می‌کند.

وی با تاکید بر جایگاه ویژه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) افزود: تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) اهل علم و دانشگاه است و ارتباط این حرم مطهر با جهاد دانشگاهی و خبرگزاری ایکنا می‌تواند نتایج مطلوبی در پی داشته باشد.

دفتر ایکنا در حرم شاهچراغ(ع) راه‌اندازی شود

رحیمیان اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم ارتباط تعریف شده‌ای با مجموعه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برای انعکاس جلسات سخنرانی‌ها و نشست‌های علمی و معرفتی قرآنی و تفاسیر قرآن داشته باشیم زیرا ایکنا می‌تواند دروازه خروج این معارف ارزشمند باشد و مشخصا اگر امکان باشد بتوانیم یک دفتر از این حرم مطهر در اختیار ایکنا قرار داده شود تا شاهد ارتباطات قوی‌تر باشیم.

وی از حادثه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به عنوان یک حادثه دلخراش و سنگین یاد کرد و گفت: این حادثه دلخراش، موجب تألم جهانیان شد و سبب شد تا حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، جهانی شود و در فضای رسانه‌ای جلب توجه زیادی کند.

ضرورت توسعه همکاری ایکنا و حرم مطهر شاهچراغ(ع)

محمدحسین حسنی، مدیرعامل خبرگزاری ایکنا و رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز در این نشست گفت: خبرگزاری ایکنا به دلیل حضور میدانی که در خارج از کشور دارد با سایر رسانه‌ها متفاوت است و تاکنون در 37 کشور حضور میدانی داشته است و خبرنگار و عکاس و سردبیر ایکنا هم در این عرصه حضور دارند.

وی از تولید محتوا در ایکنا به 21 زبان دنیا خبر داد و افزود: ایکنا به دلیل تولید محتوا به 21  زبان از سایر رسانه‌ها متمایز است و در کشورهای هدف برای آن جغرافیا و مردم با استفاده از موضوعات بومی خودشان به تولید محتوا می‌پردازد.

حسنی با اشاره به تأکیدات و منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تولید محتوای معارفی در فضای مجازی گفت: برای تولید محتوا در هر زبان، سیاستگذاری  و برنامه‌ریزی متناسب با جغرافیای مقصد انجام می‌شود و تولیدات اختصاصی برای زبان‌های مختلف داریم.

وی با اشاره به اینکه در تولید محتوا برخی از زبان‌ها حتی از زبان فارسی هم جلوتر هستیم، بیان کرد: بحمد الهی با افرادی در خارج از کشور ارتباط داریم که حس تعلق زیادی به جمهوری اسلامی و انقلاب دارند و موج انقلاب اسلامی که به برکت امام راحل شروع شد در خارج از کشور هم مخاطبان فراوان و برکات زیادی دارد.

مدیرعامل ایکنا ادامه داد: آمار بالای مخاطبان ایکنا به خصوص در صفحات خارجی، موجب شده است تا استقبال خوبی از این فعالیت‌ها شود و هم از حوزویان و هم ایرانیان خارج از کشور کمک‌های مختلفی می‌گیریم.

حسنی در ادامه با تاکید بر تعامل با حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) گفت: ایکنا با مراکز فعال دینی و فرهنگی تعامل خوبی برقرار کرده و با توجه به ابعاد بین‌المللی ایکنا که منحصردر موضوعات معارفی است، توانسته‌ایم کارهای مشترکی انجام دهیم و به دلیل وجود ظرفیت‌های خوب شیراز می‌توان تولیدات رسانه‌ای به ویژه از حرم حضرت شاهچراغ(ع) را با توجه به وقایع اخیر در دستورکار قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha