غیبت ادامه‌دار تهران در 2 رشته و افزودن بخش بانوان مدیحه‌سرا‌
کد خبر: 4104513
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
تحلیلی بر بخش نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن

غیبت ادامه‌دار تهران در 2 رشته و افزودن بخش بانوان مدیحه‌سرا‌

چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امسال در سه بخش نغمات دینی، آوایی و معارفی برگزار می‌شود، اولین بخشی که رقابت‌های مرحله نهایی آن طی روزهای آینده آغاز خواهد شد بخش نغمات دینی است که طی آن برای اولین بار طی سال‌های اخیر شاهد رونمایی از گروه‌های مدیحه‌سرایی در بخش بانوان خواهیم بود.

به گزارش ایکنا، مرحله نهایی بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در دو بخش بانوان و آقایان از ۱۹ آذرماه آغاز می‌شود و به مدت یک هفته به میزبانی استان قزوین در جریان خواهد بود.

این برای اولین بار طی سال‌های اخیر است که مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش‌های مجزا و به میزبانی استان‌های مختلف اجرا می‌شود.

در بخش نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن شرکت‌کنندگان در گروه آقایان در رشته‌های اذان، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم و در گروه بانوان در رشته‌های دعاخوانی و مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم به رقابت با یکدیگر می‌‌پردازند.

در این مرحله از مسابقات در رشته دعاخوانی بانوان ۱۷ نفر، رشته دعاخوانی آقایان ۲۱ نفر، رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن بانوان ۱۱ گروه، رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم آقایان ۱۹ گروه و رشته اذان که ویژه آقایان است نیز ۱۹ نفر به مرحله نهایی مسابقات سراسری راه یافته‌اند. در ادامه تلاش شده است تا نگاهی آماری  - تحلیلی به مرحله نهایی بخش نغماتی مسابقات سراسری قرآن داشته باشیم.

رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن از جمله رشته‌های بخش نغماتی است که امسال برای اولین بار طی سال‌های اخیر در بخش بانوان برگزار می‌شود. در این رشته مجموعاً 11 گروه از استان‌های تهران، اصفهان، سمنان، البرز، یزد، مازندران(دو گروه)، خوزستان(دو گروه)، زنجان و کرمان حضور دارد.

در بخش آقایان نیز مجموعاً 19 گروه حضور دارند، یکی از کارهای خوبی که در این بخش از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته است، اختصاص یک سهمیه به استان میزبان(استان قزوین) است، کار درخور تحسینی که اگر به رشته‌های دیگر نیز سرایت کند، نتایج مطلوبی در ارتقای فعالیت‌های قرآنی در استان میزبان مسابقات خواهد داشت.

در رشته مدیحه‌سرایی و در بخش آقایان بیشترین سهم را همچون همیشه استان خوزستان با چهار گروه به خود اختصاص داده است. آذربایجان شرقی نیز با سه گروه یکی از استان‌های مطرح در این عرصه به شمار می‌رود. نکته قابل توجه در رشته مدیحه‌سرایی حضور نیافتن هیچ نماینده‌ای از استان تهران(در بخش آقایان) در این مرحله از مسابقات است. سال قبل نیز هیچ گروه مدیحه‌سرایی از استان تهران در مرحله نهایی مسابقات سراسری قرآن حضور نیافت.

در مراحل مقدماتی این دوره از مسابقات گروه وصال از جمله گروه‌های استان تهران در بخش آقایان بود که موفق به حضور در مرحله نهایی نشد، تا به زعم برخی از فعالان این حوزه زنگ خطر جدی در این زمینه برای تواشیح و مدیحه‌سرایی استان تهران که زمانی حضور پررنگی در مسابقات داشت به صدا در آمده باشد.

در رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم در گروه آقایان سال گذشته شاهد حضور 9 گروه در مرحله نهایی مسابقات بودیم اما امسال 19 گروه به فینال رسیده‌اند. پنج گروه از فینالیست‌های سال قبل امسال هم در فینال حضور دارند که شامل گروه‌های تبیان، اسراء، الانوار، نصر و نورالزهرا می‌شود.

در این رشته سال قبل گروه حبل‌المتین از زنجان، الانوار از خوزستان و یاسین از مازندران اول تا سوم شدند که در این دوره الانوار مجدد به فینال راه یافته است.

رشته دعاخوانی یکی دیگر از رشته‌های این دوره از مسابقات است که در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود. در رشته دعاخوانی بخش آقایان استان‌های خراسان رضوی و اصفهان با سه نماینده و استان‌های خراسان شمالی، آذربایجان غربی و کرمان با دو نماینده بیشترین سهمیه را در مرحله نهایی دارند.

در مرحله نهایی رشته دعاخوانی در گروه آقایان مجموعاً 21 نفر حضور دارند، این عدد سال قبل 14 نفر بوده و 50 درصد آنها برای دومین سال متوالی است که در فینال حضور یافته‌اند. فینالیست‌های مشترک سال گذشته و امسال شامل سجاد براتی، شهاب امانتچی، مهدی خطیب‌فر، علی صدقی، محمد ناطقیان، حمید حسینی و علی‌محمد دامچین است.

در رشته دعاخوانی بخش آقایان سال قبل حسین داریوش از خراسان جنوبی، علی‌محمد دامچین از خوزستان و رضا کاکاوند از لرستان اول تا سوم شدند.

در رشته دعاخوانی و در گروه بانوان نیز سال گذشته شاهد حضور 10 نفر در فینال یا مرحله نهایی مسابقات بودیم، این رقم امسال به 19 نفر افزایش یافته است. از 10 فینالیست سال گذشته شش نفر امسال مجدد به فینال راه یافته‌اند که شامل طاهره ایرانی، زهرا محمدی، لیلا محمدی، مریم هوشیار، بنت‌الهدی شایق و سیده خدیجه تقوی است.

سال گذشته در این رشته عصمت‌ پیرمرادی از خوزستان، مریم هوشیار از گلستان و لیلا محمدی از اردبیل اول تا سوم شدند.

رشته اذان در بخش نغمات دینی مسابقات سراسری قرآن تنها در بخش آقایان برگزار می‌شود. سال قبل در این رشته هشت نفر به مرحله فینال راه یافته بودند این تعداد امسال به 19 نفر رسیده که از بین آنها تنها دو نفر مجدد موفق به حضور در مرحله نهایی مسابقات در این رشته شده است که شامل وحید باقرنژاد و محمد اصولی‌هروی است.

سال قبل در این رشته حسین قبادی از زنجان، حسین یزدان‌پناه از قم و محمد ایزدی از کرمان رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha