اوج‌گیری اجرای پویش‌های قرآنی و خبرهایی از مسابقات سراسری اوقاف
کد خبر: 3966315
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۹
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

اوج‌گیری اجرای پویش‌های قرآنی و خبرهایی از مسابقات سراسری اوقاف

انتشار شیوه‌نامه ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف، راه‌اندازی پویش «جهادگران قرآنی» و اعلام جزئیات بیشتری از آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را طی این هفته شاهد بودیم.

به گزارش ایکنا، هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهایی چون آغاز به کار «جشنواره ملی و مجازی قرآن نور امید»، خبر برگزاری پویش ملی خانه‌های قرآنی، اعلام آخرین جزئیات از نحوه برگزاری نوزدهمین آزمون سراسری قرآن وزارت ارشاد و چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و ... همراه بود. در ذیل نگاهی به مهمترین این رویدادها خواهیم داشت؛

بارگذاری ترتیل اجزای قرآن با صدای «حامد ولی‌زاده»

به مناسبت ماه مبارک رمضان و به منظور بهره‌مندی روزه‌داران از لحظات این ماه مبارک، هر روز یک جزء از قرآن کریم به روش قرائت ترتیل با صدای حامد ولی‌زاده، قاری بین‌المللی بارگذاری می‌شود و مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه نخست ایکنا از این قرائت بهره‌مند شوند و جزءخوانی خود را با صدای این قاری بین‌المللی دنبال کنند.

درس‌گفتار «آیه آیه تا مقصود»

عنوان دیگر برنامه رمضانیه ایکناست که طی آن حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مؤلف و پژوهشگر دینی به بیان مطالب اعتقادی و اخلاقی، روز قیامت و تجسم اعمال در آخرت، توجه به حقیقت مبدأ هستی و ... می‌پردازد. علاقه‌مندان به این مطلب می‌توانند روزهای زوج آن را دنبال کنند.

آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن به روش نوین

ازدیگر اقدامات ایکنا برای بهره‌مندی بیشتر و آسان‌تر روزه‌داران از ضیافت‌الله، آموزش روزانه نکات اصلی روخوانی و صحیح‌خوانی قرآن کریم است که توسط سیدیوسف درود، مدرس قرآن آموزش داده می شود و تاکنون نحوه تلفظ حروف کوتاه، کشیده، علامت ساکن، حروف ناخوانا پرداخته شده است. علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از محتوای چند روز گذشته بارگذاری شده می‌توانند به قسمت پرونده‌های ویژه خبری مراجعه کنند. همچنین مطالب این درس هر روز تا پایان ماه مبارک رمضان منتشر می‌شود.

پای درس معلم قرآن

از دیگر برنامه های ماه مبارک رمضان 1400 ایکنا، بارگذاری سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، معلم نام‌آشنای قرآن خواهیم بود تا مخاطبان خود را هر چند دقایقی کوتاه، با بیان شیرین و دلنشین این مفسر قرآن، به بطن آیات قرآن ببرد و نکات کاربردی از آموزه‌های قرآن را در اختیار مخاطبانش قرار دهد.

برگزاری طرح ملی «تدبر در قرآن» ویژه دانشجویان

طرح ملی تدبر در قرآن ویژه ماه رمضان از سوی مرکز قرآن و عترت معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با همکاری مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) علوم پزشکی دانشگاه تهران و مرکز قرآن و عترت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از 29 فروردین‌ماه و در فضای اسکای‌روم آغاز شد.

اوج‌گیری اجرای پویش‌های قرآنی و خبرهایی از مسابقات سراسری اوقاف

آغاز به کار «جشنواره ملی و مجازی قرآن نور امید»

این جشنواره به‌عنوان ویژه‌برنامه کارگروه قرآنی ماه مبارک رمضان کشور به همت سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شد. جشنواره با محوریت گفتمان تواصی و قرآن نور امید در ۱۵ بخش مختلف، ویژه تمامی سنین مختلف از سراسر کشور چون تفسیر آسان قرآن کریم، نهج‌البلاغه، روایت زندگی، حفظ موضوعی قرآن کریم با موضوع استقامت و پیروزی در پرتو قرآن کریم، کتابخوانی و ... در حال برگزاری است.

اختتامیه، معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز آن در ۱۰ خردادماه ۱۴۰۰ همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع) انجام می‌شود.

کارگاه‌ فهم سوره‌های قرآن ویژه نوجوانان

کارگاه‌های متنوع فهم سوره‌های قرآن ویژه نوجوانان، مربیان، معلمان و خانواده‌ها به همت مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران، چهارشنبه، اول اردیبهشت‌ماه در کتابفروشی زیتون برگزار شد.

تولید نسخه ویدئویی ترتیل «کریم منصوری»

ویدئوی تلاوت ترتیل کریم منصوری، قاری بین‌المللی کشورمان با کیفیت بسیار بالا (4K) به صورت  UHD از سوی مرکز اشعاع اسلامی تولید و در دسترس مسلمانان علاقه‌مند در سراسر جهان قرار گرفته است.

علاقمندان می‌توانند جهت مشاهده ویدیوهای تلاوت با کیفیت فول اچ دی در آپارات به نشانی www.aparat.com/playlist/۹۳۷۴۵۷ و جهت مشاهده ویدیوی تلاوت با کیفیت (۴K) به کانال مرکز اشعاع اسلامی در یوتیوب www.youtube.com/c/islam۴u یا به وب‌سایت مرکز اشعاع اسلامی مراجعه کنند.

چند نکته برای تلاوتگران

در طلیعه ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰، مراسم انس با قرآن کریم با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی از طریق ارتباط تصویری حسینیه امام خمینی(ره) با مصلای تهران برگزار شد و قاریان قرآن کریم به تلاوت آیات نور پرداختند؛ ایشان پس از شنیدن تلاوت قاریان نوجوان و جوان، چند نکته را یادآور شدند.

نقش تلاوتگران

  • قاریان باید خود را مبلغان قرآن بدانند نه فقط خواننده قرآن
  • اهمیت صرف خواندن و نقش‌آفرینی تلاوتگران
  • نقش زیاد جلسات تلاوت قرآن در تربیت تلاوتگران

نکاتی قبل و به هنگام اجرای تلاوت در محافل انس

  • لزوم آمادگی قاری و مرور آیات برای اجرای خوب، قبل از آغاز تلاوت
  • مراجعه قاری به ترجمه و تفسیر
  • تاثیر زیاد قرائت با توجه به معنا بر دل مستمع
  • لزوم تلاوت همراه با تذکر و خشوع
  • اهتمام قاری به اجرای صوت و لحن مناسب و اصولی، بدون تقلید از کار‌های صوتی که برخی به صورت نامناسب در اجرایشان انجام می‌دهند
  • موافقت صددرصدی معظم له با بهره‌گیری‌های لحنی بدون خروج از حد صحیح و جاده مستقیم

گذری بر سیر تدبر عمومی در جامعه، دانشجویان و طلاب

در برنامه افق رادیو قرآن در شنبه‌ای که گذشت به میزان توجه دستگاه‌ها و بخش مردمی به بحث تدبر در قرآن با حضور محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداخته شد و بر هراس‌زدایی از تدبر در قرآن به دلیل پیش‌فرض‌های فرهنگی موجود در جامعه همچون بحث تفسیر به رأی در طول دهه‌ها و سده‌های گذشته و ایجاد هراس و ترس از تفکر در آیات قرآن بین متدینین و حتی عموم مردم، تأکید شد.

«سی قدم موفقیت»؛ مسابقه قرآنی دانشگاه فرهنگیان در ماه رمضان

مسابقه قرآنی روزانه معلم تراز اول با عنوان «سی قدم موفقیت» از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال برگزاری است. این مسابقه در ایتا، اینستاگرام و بله هر شب از ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود و برگزیدگان، روز بعد مشخص می‌شود.

برگزاری پویش ملی خانه‌های قرآنی

این پویش به مناسبت ماه مبارک رمضان به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و همکاری ستاد فهمای استان اردبیل در رشته‌هایی چون قرآن، دعا و مناجات‌خوانی، نماز جماعت، روزه‌اولی‌ها و در بخش‌های متنوعی چون عکس، نقاشی، فیلم صدثانیه‌ای برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال عبارت «خانه قرآنی» به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۸۹۴۰۴۵۱ و ارسال آثار در پیام‌رسان‌های گپ، واتس اپ، ایتا به شماره ۰۹۰۱۴۰۲۱۵۱۶ به همراه مشخصات نام و نام خانوادگی، مد ملی، استان، مذهب» در این پویش شرکت کنند. همچنین مهلت ارسال آثار تا سوم خردادماه، سالروز آزادسازی خرمشهر است که به ۳۰ خانواده منتخب کمک‌هزیه سفر به مشهد مقدس اهدا می‌شود.

تلاوت قرآن بر فراز برج میلاد

در ماه میهمانی خدا بر فراز بلندترین برج کشور با حضور قاریان ممتاز و بین‌المللی، مراسم جز‌ءخوانی به همت شورای عالی قرآن شهرداری تهران اجرا و ضبط شد تا حلاوت تلاوت قرآن بر فراز آسمان، از طریق امواج صدا و سیما به خانه‌های مردم برود.

پیروز حناچی، شهردار تهران 28 فروردین‌ماه میهمان مراسم جزء‌خوانی قرآن کریم شد. در این مراسم پس از استماع قرائت‌های ارزشمند صورت گرفته توسط قاریان کشورمان، فعالان قرآنی موضوعات قرآنی شهر تهران را با شهردار تهران مطرح کردند.

وی به فعالان قرآنی قول داد تا مکان و امکاناتی ثابت که در طول سال محل اجتماع قرآنیان باشد را فراهم می‌کند و همچنین شاهد افتتاح خانه قرآنیان در ماه بهار قرآن باشیم.

برگزاری اولین وبینار و نشست فرهنگی مبانی تدبر در قرآن

این نشست با موضوع «رویکردی نوین به آیات قرآن» با سخنرانی مهدی فیض، مؤسس اندیشکده قرآنی تدبر تشکیل شد. از آفت‎‌های عبادت، انبوه‌خوانی بدون توجه به محتوا، راه‌های بسیار برای اثبات حقانیت قرآن، قرآن برای اثبات قرآن بهترین است، آفت کمیت‌گرایی در عبادت، رجوع به بیان پیامبر و حضرات معصومین برای فهم مراودات قرآن و... از جمله مواردی بود که طی این نشست مطرح شد.

«هدی محمدزاده»؛ حافظ قرآن که تجربه‌گر مرگ تقریبی بود

این حافظ کل میهمان برنامه ماه مبارک رمضان شبکه چهارم سیما با عنوان «زندگی پس از زندگی» شد تا تجربه خود را از لحظه خروج روح از جسمش، تجسم اعمال و درک نتایج مثبت و منفی اعمالش و قدم گذاشتن در جاده سبز بی انتها با مخاطبان به اشتراک بگذارد.

«در آستان نور»؛ ویژه‌برنامه شهرالله رادیو قرآن

این برنامه کاری از گروه علوم قرآنی این شبکه رادیویی است که به صورت زنده، ساعتی پیش از اذان مغرب و عشا به افق شرعی تهران با آیتم‌هایی چون پخش قطعاتی از اناشید و همخوانی‌ها، بیان موضوعات اخلاقی و معرفتی به بیان کارشناسان، پخش قطعات و فرازهایی از شاهکارهای قراء جهان اسلام، اجرای هر برنامه با موضوعی خاص چون حقیقت توبه و استغفار، انفاق، احسان و مواسات و نوع‌دوستی، فضیلت و آداب لیالی قدر و ...، اعلام نظرات، بیان احکام با عنوان «مروارید احکام»، به مدت ۹۰ دقیقه برای مخاطبان پخش می‌شود.

تشریح برنامه های معاونت برنامه‌ریزی، ارزشیابی و فناوری اطلاعات سازمان دارالقرآن

برگزاری جشنواره‌های مجازی با شعار قرآن، نور امید، پویش همگانی حفظ، ترجمه و تفسیر آسان قرآن، حفظ ۲۰ سوره آخر قرآن و بیان تفسیر آیات گفتمان امید و تواصی به حق و صبر در قالب فیلم‌های موشن‌گرافیک و... از مهمترین برنامه های این معاونت در ایام ماه مبارک رمضان است.

 تولید مجموعه برنامه‌ «پلیس تراز قرآنی»

نیروی انتظامی یکی از نهادهایی است که در ماه مبارک رمضان در جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر کارکنان خدوم خود و خانواده‌های آنان از سفره‌ متنعّم قرآن در ماه مبارک رمضان و با توجه به شرایط کرونایی، با برنامه‌ریزی که از چند ماه قبل صورت گرفته، تدابیری خاص را اتخاذ کرده است تا برنامه‌های قرآنی در ناجا ولو به صورت محدود، اما با شیوه‌های ابتکاری اجرا شود.

از جمله این برنامه‌ها فضاسازی معنوی و قرآنی اماکن ناجا با بهره‌گیری از آیات و روایات معصومین(ع) و فرمایشات امام(ره) و مقام معظم رهبری(مدظلّه العالی) در باب اهمیت ماه مبارک رمضان و انس و تلاوت قرآن کریم و ارزش و جایگاه روزه و روزه‌داران، احسان و اطعام و کمک به نیازمندان است که به مرحله اجرا در آمد.

تولید مجموعه برنامه‌ «پلیس تراز قرآنی» در ۲۳ قسمت ۲۰ دقیقه‌ای با محتوای ترتیل و تفسیر و مباحث اخلاقی از سوی اساتید برجسته اخلاقی و تفسیر قرآن، و بارگذاری در سامانه اداری و وبگاه‌های روابط عمومی، از دیگر برنامه‌هایی بود که انجام شد.

راه‌اندازی پویش «جهادگران قرآنی»

این پویش با هدف زمینه‌سازی‌ و بهره‌مندی از تجارب و ظرفیت‌های مورد نیاز طرفین و در جهت تحقق بخشیدن به اهداف مشترک تفاهم‌نامه‌ای که در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۹ فیمابین سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان بسیج سازندگی منعقد شد، برگزار می‌شود.      

اجرای طرح «رمضانه ۱۴۰۰» از سوی مدارس دانشجویی قرآن دانشگاه تهران

این طرح با محوریت مبانی تربیتی نوجوان در محضر سوره لقمان ویژه تمامی اعضای خانواده در سه‌شنبه شب‌های ماه رمضان در ساعت ۲۱:۱۵ طرح‌ریزی شده است.

آخرین جزئیات از نحوه برگزاری نوزدهمین آزمون سراسری قرآن

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های مردمی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح آخرین جزئیات برگزاری این ازمون پرداخت و بر بارگذاری فیلم و جزئیات بیشتر آزمون سراسری قرآن و عترت در سامانه quranedu.irبه منظور آشنایی داوطلبان با شیوه برگزاری آزمون مجازی تأکید کرد.

آغاز ثبت‌نام مسابقات سراسری قرآن اوقاف از ۱۳ اردیبهشت

شیوه‌نامه چهل‌وچهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه از ابتدای اردیبهشت‌ماه به استان‌ها ابلاغ می‌شود تا به این ترتیب فرایند دوره جدید مسابقات کلید بخورد. بر اساس برنامه زمان‌بندی شیوه‌نامه، زمان تشکیل ستاد برگزاری در همه شهرستان‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه خواهد بود. همچنین شروع ثبت‌نام دور جدید نیز از ۱۳ اردیبهشت‌ماه از طریق پایگاه www.quraniran.ir خواهد بود. مهلت ثبت‌نام یک‌ماه (۱۳ اردیبهشت‌ تا ۱۳ خردادماه) بوده و این زمان تمدید نخواهد شد.

اجتماع مؤمنانه بانوان اندیشه‌ورز قرآنی پیشرفت معرفتی و گفتمانی جامعه را در پی دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در نشست سراسری هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور که به‌صورت ویدئوکنفرانس در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد، گفت: اصل اهتمام به هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی جای تشکر دارد. این جلسه توفیقی بود که با افتخار در آن حاضر شدم؛ هم به جهت اهتمامی که به قرآن داریم و اندیشه‌ورزی که از شما توقع می‌رود و هم به دلیل احیای آموزه‌های مکتب امام خمینی (ره) که فرمود: «بانوان رهبر و حیات طیبه اجتماعی هستند».

وی در ادامه با بیان اینکه هیئت اندیشه‌ورز قرآنی معارض هیچ سازمان و سازماندهی نیست؛ افزود: این هیئت تنها برای کمک به جامعه قرآنی و کل نهضت اسلامی آن هم برای بهره‌مندی از نور و تکلم الهی تشکیل شده است. اگر نگاه جامعه ما با چشیدن حلاوت و مضامین قرآن کریم به قرآن عوض نشود، معلوم نیست که بتوانیم راه به جایی ببریم و در حرکت‌های تمدنی و به پیشرفت‌ها و گره‌گشایی‌هایی که وعده داده شده نائل شویم. حتماً قرآن رمز نجات است و اگر قرار است دانشی تولید شود و راهنمایی بشویم باید اتفاق قرآنی بیفتد. این‌ها تنها به دویدن و زحمت کشیدن که حتماً مشکور عندالله است، به تمامت، نهایت و نتیجه نخواهد رسید.

انتهای پیام
captcha