انتشار جزئیات فنی مرحله نهایی بخش نغماتی مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 4105809
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

انتشار جزئیات فنی مرحله نهایی بخش نغماتی مسابقات سراسری قرآن

مرحله نهایی بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن از صبح امروز با برگزاری مراسم افتتاحیه در قزوین آغاز شده و رقابت‌ها نیز در نوبت بعدازظهر امروز در رشته مدیحه‌سرایی شروع می‌شود.

جزئیات فنی مرحله نهایی بخش نغماتی مسابقات سراسری قرآن

به گزارش ایکنا، مرحله نهایی یا فینال بخش نغمات دینی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از صبح امروز 19 آذرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه در بخش بانوان و به میزبانی استان قزوین آغاز شده و از بعدازظهر نیز رقابت‌ها آغاز می‌شود و تا روزهای پایانی هفته جاری در جریان خواهد بود.

این بخش از مسابقات در دو گروه بانوان و آقایان و در سه رشته دعاخوانی، اذان و مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی قرآن کریم برگزار می‌شود که از این بین رشته اذان تنها مختص بخش آقایان در نظر گرفته شده است. طی روزهای گذشته خبرهای متعددی از آمار و دیگر جزئیات این بخش از مسابقات منتشر شد، در ادامه نگاهی به جزئیات فنی مرحله نهایی یا فینال این دوره از مسابقات انداخته شده است.

در رشته اذان که با حضور 19 مؤذن برتر کشور برگزار می‌شود، هر شرکت‌کننده بدون هیچ مقدمه‌ای از ابتدا تا انتهای اذان را اجرا خواهد کرد. همچنین در صورت تساوی امتیازات دو یا بیش از دو نفر از شرکت‌کنندگان تعیین رتبه به ترتیب بر اساس نمره آیتم‌های صوت، لحن، صحت و فصاحت خواهد بود.

در این رشته تلفظ نادرست هر حرف می‌تواند تا سه نمره منفی برای شرکت‌کننده به همراه داشته باشد. همچنین بر اساس آیین‌نامه اذان می‌توان به لهجه عربی یا فارسی گفته شود.

در رشته دعاخوانی نیز که 17 نفر در بخش بانوان و 21 نفر در بخش آقایان حضور دارند، با وجود اینکه مدت زمان قرائت بستگی به کمیت متن تعیین شده از سوی ستاد مسابقات دارد. این زمان در آیین‌نامه مسابقات شش تا هفت دقیقه اعلام شده است. همچنین حدود 10 درصد از زمان دعاخوانی باید به خوانش ترجمه بخشی از متن از دعا اختصاص یابد.

در این بخش و در هر دو گروه بانوان و آقایان سه دعای خمسه عشر از امام سجاد(ع)، مناجات شعبانیه و دعای ابوحمزه ثمالی به عنوان منبع معرفی شده و در زمان اجرا شرکت‌کننده به قید قرعه یکی از این آثار را انتخاب می‌کند.

در رشته مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن تعداد مجاز افراد هر گروه چهار تا شش نفر باید باشد و به کارگیری کمتر یا بیشتر از این تعداد منجر به حذف گروه می‌شود. همچنین اعضای راه‌یافته به مرحله نهایی باید همان اعضایی باشند که در مرحله استانی اجرا کرده‌اند.

البته مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برای موارد اضطراری یک تبصره در نظر گرفته که بر اساس آن تغییر یک نفر از اعضای گروه با اخذ مجوز کتبی استان از مرکز امور قرآنی قبل از برگزاری مسابقات بلامانع خواهد بود.

بر اساس آیین‌نامه این دوره از مسابقات گروه‌ها حق اجرای آثار اجرا شده از سوی خود یا دیگر گروه‌ها در مراحل استانی و سراسری طی پنج دوره اخیر را ندارند. در صورت احراز تخلف، گروه حذف خواهد شد.

اجرای همسرایی و هم‌خوانی قرآن هر گروه متوالی خواهد بود و گروه‌های حاضر در این مرحله باید همان اجرایی که در مرحله مقدماتی ضبط کرده‌اند در این مرحله به صورت زنده اجرا کنند.

بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در هیچ کدام از این سه رشته امتیاز مرحله مقدماتی تأثیری در امتیاز نهایی و تعیین رتبه شرکت‌کنندگان نخواهد داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha