اخلاص در عمل، انسان را به جاودانگی پیوند می‌زند
کد خبر: 4108835
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۷

اخلاص در عمل، انسان را به جاودانگی پیوند می‌زند

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: اگر درس‌خواندن و درس‌دادن انسان با اخلاص و برای خداوند باشد، جاویدان شده و یاد انسان را نیز جاویدان در اذهان ماندگار می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسانبه‌ گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از حوزه علمیه خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان، در همایش تقدیر از ممتازین آموزشی و پژوهشی مدرسه علمیه عالی نواب که به‌مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش در این مدرسه برگزار شد، با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا(س) که می‌فرمایند: «مَن أصعَدَ إلَى اللّه خالِصَ عِبادَتِهِ أهبَطَ اللّه إلَيهِ أفضَلَ مَصلَحَتِهِ»، مهم‌ترین امر در زندگی انسان که تقریبا هدف تمام معارف دینی است را عبودیت دانست.

وی ادامه داد: باید شیوه بندگی را یاد بگیریم و عبادت صحیح داشته باشیم که طبق فرمایش حضرت زهرا(س)، شرط و رکن آن، اخلاص است و بدون اخلاص، عبادتی صورت نمی‌گیرد؛ همچنین اگر بخواهیم عبادت ما «اصعاد» داشته و بالا برود باید خالص باشد و با کارهای دیگر، آن را خراب نکنیم تا برکات آن هم بر ما نازل شود.

خیاط افزود: حضرت در پایان می‌فرمایند که خداوند آنچه مصلحت بداند و برای رشد شخص لازم باشد را برای چنین فردی نازل کرده و بر دل او الهام می‌کند که قدم درست در راه حق، کدام است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به هویت وظایف طلاب، طبق روایات ائمه(ع) اشاره کرد و گفت: در حدیث معروف «مَن تَعَلَّمَ للّهِ وعَمِلَ للّهِ وعَلَّمَ للّهِ دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما»، سه نکته اشاره می‌شود که هویت طلبگی محسوب می‌شود.

وی اولین نکته در مسیر طلبگی را درس‌خواندن برای خداوند برشمرد و گفت: «تعلّم» از «باب تفعُّل» است و به این معنا استفاده می‌شود که باید در راه آموختن تلاش کرد که اگر طلبه در وادی علم به‌خوبی تلاش نکند و «مُلّا» نشود، در مسئولیت‌های آینده خود موفق نخواهد بود و اگر مجهز به نور علم شود، مثل خورشید مورد اقبال جامعه قرار خواهد گرفت.

خیاط تصریح کرد: دومین نکته این است که بعد از یادگیری خوب، باید در مقام عمل گام برداشته و اول به خودسازی بپردازیم که این هم باید خالص برای خدا باشد تا بابرکت شده و اثر کافی بگذارد و در این صورت است که به جاودانگی و ابدیت پیوند زده می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین نکته سوم را تدریس برای خداوند بیان کرد و گفت: اگر در این کارها اخلاص وجود داشته باشد با بقای خودش انسان را نیز جاویدان می‌کند و یاد چنین شخصی همیشه در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

انتهای پیام
captcha