رجب، شعبان و رمضان احیا‌کننده حیات روحی و معنوی انسان هستند
کد خبر: 4117155
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
محمدرضا صالح:

رجب، شعبان و رمضان احیا‌کننده حیات روحی و معنوی انسان هستند

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان گفت: برای هر کاری باید آمادگی و استعداد لازم را کسب کرد و برای جلوگیری از خسارات معنوی و کیفیت بخشی به ابعاد معنوی و معرفتی و درک عظمت رحمت سرشار الهی در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان، باید با کسب آمادگی، استعداد لازم را در خود ایجاد کنیم.

محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان

به گزارش خبرنگار ایکنا به نقل از روابط عمومی المصطفی در خراسان، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در خراسان امروز به مناسبت ایام شهادت امام هادی(ع) و ماه رجب با توصیه به درک فیوضات عظیم این ماه با عظمت اظهار کرد: در آستانه ورود به سه ماه بزرگ و ارزشمند رجب شعبان و رمضان هستیم و در این بین ماه‌های رجب و شعبان به عنوان مقدمه‌ای برای ورود به ماه رمضان و درک شب‌های قدر بهانه‌ای برای خودسازی، تربیت معنوی و کسب نورانیت باطن هستند.

وی افزود: برای جامعه روحانیت که هم خود باید اهل نورانیت باشند و هم نوربخش جامعه باشند این سه ماه در تجدید حیات روحانی و معنوی، بسیار حیاتی است. تقارن این سه ماه پر فضیلت با فصل زمستان فرصت بیشتر و بهتری را برای درک و وصل ایجاد نموده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به حدیثی از رسول الله(ص)، اظهار کرد: پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند؛ «الشِّتـاءُ رَبیـعُ الْمُـؤمِنِ یَطُولُ فیهِ لَیْلُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى قِیامِهِ وَ یَقْصُرُ فیهِ نَهارُهُ فَیَسْتَعینُ بِهِ عَلى صِیامِهِ»؛ زمستان بهار مؤمن است، از شب‌هاى طولانى‏‌اش براى شب زنده‌دارى، و از روزهاى کوتاهش براى روزه‏‌دارى بهره مى‏ گیرد.

وی با بیان نکاتی در خصوص ماه رجب، شعبان و رمضان تصریح کرد: برای هر کاری باید آمادگی و استعداد لازم را کسب کرد و برای جلوگیری از خسارات معنوی در این ایام، باید استعداد و آمادگی لازم را در خود تقویت کنیم.

اولین راه ایجاد استعداد شناخت فضایل این ایام است

حجت الاسلام صالح بیان کرد: اولین استعداد؛ شناخت و معرفت لازم نسبت به فضایل این ماه است. کتاب المراقبات یا اعمال السَّنه میرزا جوادآقای ملکی تبریزی، مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی، فلاح السائل و نجاح المسائل سیدبن طاووس و … بهترین توصیه‌ها را برای ایام این ماه در اختیار گذاشته‌اند که لازم است طلاب عزیز با این کتاب‌ها و منابع ارزشمند انس داشته باشند.

قلب آلوده قابلیت کسب فیوضات این ایام را ندارد

وی افزود: استعداد دوم بحث پاک شدن است و توبه از گناهان و آلودگی‌هاست چرا که با قلب آلوده امکان کسب فیوضات نیست و گاهی اوقات نتیجه اعمال و گناهان در حالات انسان تجلی می‌کند.

رئیس نمایندگی المصطفی در خراسان با توصیه به استغفار در تعقیبات نمازها، ادعیه و … از باب کسب استعداد و آمادگی با بیان روایتی از رسول خدا(ص) متذکر شد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند:«أ لا أدُلُّکُم على دائکُم و دَوائکُم؟ ألا إنَّ داءَکُمُ الذُّنوبُ، و دَواءَکُمُ الاستِغفارُ» آیا شما را به دردتان و داروى دردتان راهنمایى نکنم؟ بدانید که درد شما گناهان و دارویتان استغفار است.

از لوازم ایجاد استعداد ذکر کثیر که قلب انسان را احیا می‌کند

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان با بیان این که ذکر در انسان زمانی ارزشمند است که همراه با فکر و تفکر و سیر در آفاق و انفس باشد، اظهار داشت: بخش دیگر کسب استعداد در این ایام، ذکر کثیری است که همراه با فکر و سیر در آفاق و انفس باشد؛ عبادت در این ماه نعمت است و عبادت مستلزم اهتمام و توجه جدی است. روزه در این‌ ماه را دریابید که موجب تمرین و تقویت اخلاص است و از اذکاری مثل استغفار و تهلیل غافل نشوید.

وی در ادامه گفت: اگر برای ماه رجب برنامه نداشته باشیم درک ماه‌های بعدی سخت می‌شود و می‌توان با برنامه‌هایی نظیر هر ماه یک ختم قرآن برای ورود بهتر به ماه رمضان و شب‌های قدر آمادگی و استعداد کسب نمود. دانش و شناخت طلاب نسبت به این ایام باید افزوده شود و این کار مستلزم برنامه جامع، گسترده و متنوع است.

انتهای پیام
captcha