جهاد دانشگاهی خود را خادم امام رضا(ع) می‌داند
کد خبر: 4117477
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی؛

جهاد دانشگاهی خود را خادم امام رضا(ع) می‌داند

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی گفت: مجموعه همکاران در سازمان جهاد دانشگاهی خود را به‌عنوان خادم امام رضا(ع) و خادم مجاوران آن حضرت می‌دانند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده و امروز شاهد نمونه‌هایی از فعالیت این مجموعه هستیم.

حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حسن فارسی، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی در نشست اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مجموعه جهاددانشگاهی خراسان رضوی که امروز 6 بهمن‌ماه در سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، برگزار شد اظهار کرد: با توجه به اهمیت رشد جمعیت و تأکید مقام معظم رهبری که فرموده‌اند: چاره‌جویی برای نجات کشور از آینده هولناک پیری از ضروری‌ترین فرایض است، حمایت از خانواده‌های فاقد فرزند کاری بسیار بااهمیت به‌شمار می‌رود.

وی با اعلام اینکه درحال حاضر چهار میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارند که متقاضی فرزندآوری و حمایت دولت در این راستا هستند، افزود: اگر از این تعداد حمایت و به آنها توجه ویژه شود و همچنین زیرساخت‌های لازم برای فرزندآوری فراهم شود، بخشی از جمعیت پوشش داده خواهد شد.

 فارسی بیان کرد: حدود ۱۱۰ مرکز ناباروری در کشور وجود دارد که از این تعداد تقریباً ۱۰ مرکز مربوط به جهاددانشگاهی با سهم ۴۰ درصدی ارائه خدمات است و باید به این مسئله توجه داشت که همین چهار میلیون زوج که به هر جهت موفق نشدند فرزندی داشته باشند به لحاظ روحی، روانی و هم از لحاظ اجتماعی می‌توانند منشاء آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق باشند.

 وی با اشاره به اهمیت معنوی مشهد به تعبیر امام راحل به‌عنوان مرکز معنوی و ولایی ایران به دلیل حضور حرم مقدس رضوی، تصریح کرد: مشهد سالانه میزبان تعداد زیادی از مردم ایران از سراسر کشور اعم از  کشورهای مسلمان و غیر مسلمان است. بر اساس آماری که وجود دارد سالانه ۳۰ میلیون زائر داخلی و حدود چهارمیلیون زائر غیر ایرانی به مشهد سفر می‌کنند، همچنین 10 هزار خانه فصلی بر اساس آمار در مشهد وجود دارد، یعنی تعداد زیادی از مردم ایران، مشهد را خانه دوم خود انتخاب کرده‌اند.

فارسی ادامه داد: از طرف دیگر میزان ماندگاری زائران در مشهد تقریباً دو یا سه روز است که اگر در حوزه سلامت بتوانیم زیرساخت خوبی را فراهم کنیم هر خدمتی در مشهد برای زائران و مجاوران به نوعی خدمت به کل کشور و خدمت به جامعه اسلامی است.

وی با تأکید بر اینکه در فرمایشات مقام معظم رهبری نهاد جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی معرفی شده است، گفت: مجموعه همکاران در این سازمان خود را به‌عنوان خادم امام رضا(ع) و خادم مجاوران آن حضرت می‌دانند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده و امروز شاهد نمونه‌هایی از فعالیت این مجموعه هستیم.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: آنچه که امروز شما در روند بازدید از مجموعه جهاددانشگاهی خراسان رضوی ملاحظه کردید نمونه‌ای از یک شبکه کشوری است، نمونه‌ای که با الگو و زنجیره پژوهش و توسعه آموزش و انتقال دانش فنی و خدمات تخصصی به ارائه خدمت به مردم جامعه و نظام اسلامی مشغول است.

وی اظهار کرد: این نهاد در حال حاضر علاوه بر دفتر مرکزی، در ۳۱ استان بالغ بر ۴۰ سازمان و واحد جهاددانشگاهی، سه پژوهشگاه و 29 پژوهشکده، ۱۴۵ گروه پژوهشی،  سه پارک علم و فناوری در استان‌های تهران، کرمانشاه و البرز، ۱۳۶ مرکز خدمات تخصصی، ۲۴ مرکز رشد که از این تعداد ۶ مرکز در تهران و ۱۸ مرکز در استان‌ها، دو مرکز علمی شامل مرکز ملی ذخایر ژنتیک و زیستی و مرکز اطلاعات علمی، 22 نشریه تخصصی که ۲۰ نشریه علمی پژوهشی و دو نشریه علمی تحقیقی و ۳۷ مرکز نوآوری و شتابدهی در کشور  فعالیت دارند.

فارسی با اعلام این خبر که جهاددانشگاهی در طول خدمت بالغ بر 40 ساله خود، ۵۵ عنوان برتر در جشنواره‌های ملی و بین المللی در حوزه‌های مختلف علمی را کسب کرده است، بیان کرد: در حوزه فرهنگی نیز ۵۳ مرکز فرهنگی، سه خبرگزاری و چهار سازمان و مرکز فرهنگی ستادی فعالیت دارند. در حوزه آموزش عالی و علمی کاربردی، مهارت‌های علمی کوتاه‌مدت با دو دانشگاه، 6 مسسه، یک دانشکده، 41 مرکز علمی کاربردی و ۱۵۷ مرکز آموزشی کوتاه‌مدت در کل کشور فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر تعداد 22 هزار نفر در مراکز آموزش عالی، ۷۶ هزار نفر دانش‌آموخته و 21 هزار نفر در مرکز علمی کاربردی وابسته به این سازمان مشغول تحصیل هستند و ۱۷۱ هزار نفر نیز فارغ‌التحصیل شده‌اند. در مراکز علمی کوتاه مدت تقریباً سالانه یک میلیون نفر فراگیر شرکت می‌کنند.

معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در حوزه پزشکی نیز ۱۷۰ عضو هیئت علمی، 500 پژوهشگر، ۱۱ پژوهشکده و ۶۰ گروه پژوهشی در ۲۴ استان کشور در زمینه‌های تولیدمثل، درمان نوآوری، سرطان پستان، داروهای گیاهی، خدمات پزشکی و..... فعالیت دارند.

فارسی ظرفیت‌ فعالیت‌های سازمان جهاددانشگاهی را محصول سه عنصر توانمندی‌های تخصصی همکاران در جهاد دانشگاهی، اعتماد جامعه به دانشگاه و روحیه جهادی و انقلابی معرفی کرد و افزود: این سازمان که از بودجه دولتی به کمترین میزان ممکن استفاده می‌کند و حدود 20 الی ۳۰درصد سهم دارد نمی‌توانسته به این کسب اعتماد از جامعه نائل شود مگر با توانمندی و روحیه جهادی، چیزی که نماد شاخص آن را در توصیف مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی رئیس سابق پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران که مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف از روحیه جهادی آن مرحوم تعریف کردند.

وی تصریح کرد: سالانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سازمان جهاددانشگاهی خدمات می‌گیرند که با این فضا و توصیفاتی که گفته شد انتظار داریم که با جهاددانشگاهی بیشتر همکاری شود تا این خدمات توسعه یابد.

فارسی اظهار کرد: انتظار می‌رود در فصل بودجه و تبصره‌ها تا جایی که امکان‌پذیر است توجه ویژه به جهاددانشگاهی شود. در لایحه بودجه امسال تقریباً در اعتبار هزینه ۳۱ درصد رشد داشته‌ایم و در اعتبار تملک و دارایی 33 درصد، همچنین از تبصره 14 سال گذشته که 200 میلیارد تومان به حوزه ناباروری اختصاص یافته صفر درصد به جهاددانشگاهی تخصیص داشته و از تبصره 17 که 80 میلیارد به شبکه ملی سرطان اختصاص داشته کمتر از 30 درصد به این سازمان تخصیص یافته است.

 

انتهای پیام
captcha