رهبری راهپیمایی اربعین را به مهم‌ترین مؤلفه فرهنگ‌ساز دینی تبدیل کردند
کد خبر: 4120111
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
محمدمهدی اسماعیلی:

رهبری راهپیمایی اربعین را به مهم‌ترین مؤلفه فرهنگ‌ساز دینی تبدیل کردند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هشتمین جایزه جهانی اربعین گفت: رهبر انقلاب و افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی موضوع اربعین را به مهمترین مؤلفه فرهنگ‌ساز دینی تبدیل کردند.

رهبر انقلاب راهپیمایی اربعین را به مهم‌ترین مؤلفه فرهنگ‌ساز دینی تبدیل کردبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 17 بهمن‌ماه در مراسم اختتامیه هشتمین جایزه جهانی اربعین در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد اظهار کرد: امیدوارم این جایزه سال آینده بزرگتر و وسیع‌تر برگزار شود، زیرا حق اربعین و این حرکت بزرگ این است که جشنواره‌های در خور نام این واقعه بزرگ برگزار شود.

وی افزود: تقارن اختتامیه جایزه جهانی اربعین با ایام دهه فجر را باید گرامی داشت. انقلاب اسلامی براساس تقویم شیعی و اسلامی به پیروزی رسید. آغاز این نهضت در سال ۴۲ در ایام فاطمیه بود و از سال ۵۶ هم، نام اربعین بود که انقلاب اسلامی را به حرکت درآورد.

اسماعیلی تصریح کرد: اربعین شهدای شهرهای مختلف موج انقلاب را گسترش داد و انقلاب در عاشورا و تاسوعای ۵۷ و اربعین همان سال اوج گرفت و به پیروزی رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دهه اخیر و با سرنگونی رژیم بعث، مردم عراق سنت راهپیمایی اربعین را احیا و حتی در سال‌های حکومت رژیم بعث و اختناق و خطراتی که وجود داشت، آن را حفظ کردند، از سوی دیگر رهبر انقلاب و افرادی مانند حاج قاسم سلیمانی موضوع اربعین را به مهم‌ترین مؤلفه فرهنگ‌ساز دینی تبدیل کردند.

اسماعیلی تأکید کرد: در همین راهپیمایی اربعین امسال نزدیک به چهار ملیون نفر ایرانی با وجود مشکلات زیاد وارد عراق شدند و اداره این جمعیت به نوعی معجزه بود.

وی همچنین گفت: چند میلیون عراقی و هزاران نفر از سراسر دنیا در این مراسم شرکت کردند؛ اما دشمنان و بدخواهان نمی‌توانند این عظمت را ببینند و قصد تحریف آن را دارند.

اسماعیلی با اشاره به عدم پوشش مراسم اربعین در رسانه‌های غربی یادآور شد: رسانه‌های غربی و صهیونیستی مخالف، چند نفر را برجسته می‌کنند؛ اما حرکت ده‌ها میلیون انسان به سوی کربلا را نمی‌بینند. به همین دلیل فلسفه این جشنواره این است که با ارائه آثار هنری فاخر و پدیده‌هایی به نام انسان و رسانه برای ترویج پیام اربعین استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ما بهترین ابزار و هنرمندان را داریم و باید راه را برای آنها در مسیر ترویج پیام اربعین باز کنیم.

بنا بر این گزارش، آیین اختتامیه هشتمین جایزه جهانی اربعین با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و میهمان داخلی و خارجی در حسینیه الزهرا(س) این سازمان برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در هشتمین دوره این جایزه آثار هنری خود را در قالب عکس، فیلم، سفرنامه‌نویسی، فعالان فضای مجازی و کتاب با هدف ترویج فرهنگ حسینی و نمایش جلوه‌های دلدادگی به حضرت سیدالشهدا(ع) برای مسئولان این رویداد فرهنگی ارسال کردند.

داوری آثار دریافتی از ۲۰ کشور جهان انجام گرفت و در این مراسم، بنابر رأی هیئت داوران به صاحبان آثار منتخب، جوایزی به رسم یادبود اهدا شد و رونمایی از پوستر نهمین دوره این جایزه و برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخب و شایسته تقدیر از برنامه‌های جانبی این مراسم بود.

انتهای پیام
captcha