آیا تولد کودکان ناقص‌الخلقه بی‌عدالتی است؟ + صوت
کد خبر: 4117974
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹
اخوت پاسخ داد:

آیا تولد کودکان ناقص‌الخلقه بی‌عدالتی است؟ + صوت

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران درباره اینکه آیا تولد کودکان ناقص‌الخلقه نشانه ظلم است، گفت: خداوند ظلم نمی‌کند چون ساختار بدن را طوری خلق کرده که نطفه‌ها و سلول‌های ناقص خودشان دفع شوند.

احمدرضا اخوتبه گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و دومین جلسه از سلسله‌جلسات دوره «توحید در مراتب رشد» ویژه مربیان، فعالان فرهنگی، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و دانش‌آموزان پایه دهم به بالای مساجد، هشتم بهمن‌ماه با سخنرانی احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با موضوع شیطان برگزار شد.

اخوت در شروع سخنانش با اشاره به مراتب توحید گفت: وقتی انسان وارد دوره‌های چهارم و پنجم می‌شود، توحیدش خیلی شیرین می‌شود. در این مرتبه از توحید مقابله با شیطان است،مانند مقابله حضرت ابراهیم(ع) با شیطان.

وی با بیان اینکه مقابله با شیطان، آغاز جدی توحید عملی است، اظهار کرد: در تفاوت توحید عملی با توحید نظری می‌توان اشاره کرد که توحید عملی ناظر به عمل است؛ بنابر این شما اولین کاری که باید انجام دهید برداشتن مانع و داشتن برائت است.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران عنوان کرد: بنا شد ببینیم عمل شیطان چیست و بعد شیوه‌های اغوای شیطان را بشناسیم، اگر کسی این شیوه‌ها را نشناسد، درگیر امور شیطانی می‌شود.

شیوه‌های اغوا

در ادامه کاظم رجبعلی، از اعضای علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران که در جمع مخاطبان این نشست حضور داشت، با اشاره به شیوه‌های شیطان برای کشاندن انسان به گناه به «خطوة» اشاره کرد و گفت: وقتی پای خطوة وسط می‌آید پای امر و نهی‌‌ها و دام‌هایی شبیه دام‌های هرمی وسط می‌آید، یعنی دعوت به امری با پذیرش اینکه از دست خواهی رفت.

اخوت در توضیح خطوة گفت: انگار که من می‌خواهم شما بیایی خانه ما، اول شما را تا ماشینم می‌کشانم، بعد تا دم خانه، بعد می‌گویم هوا سرد است و بیا داخل، خطوة اینطور است. گام به گام جلو می‌رود، اول گام بلند برنمی‌دارد. خطوة یعنی خود آن انحراف یک غایتی دارد و این غایت را تبدیل به گام گام می‌کند، مثل کسانی که برای کلاهبرداری تلفن می‌زنند، اول نظرت را جلب می‌کنند بعد می‌گوید این کار را بکن و آن کار را بکن، این شیوه خیلی رایج شده است.

وی ادامه داد: هر کدام از شیوه‌های اغوای شیطان طوری هستند که تقریباً همه افراد آن را تجربه کرده‌اند، کسی نمی‌تواند بگوید من خطوة را تجربه نکرده‌ام. پایه خطوة روی دعوت است و انسان باید مراقب همه دعوت‌هایی باشد که به او می‌شود. هر دعوتی، حتی باید مراقب دعوت ظاهراً درست هم باشی. مثلاً به مسجد دعوت می‌شوی ولی شما جایی وعده داشتی، وعده شما واجب‌تر از رفتن به مسجد است.

راه مقابله با «خطوة»

اخوت با اشاره به راه مقابله با خطوة بیان کرد: نخست انسان بداند که هر کاری را باید بر اساس گزاره حق انجام دهد و گول ظاهر چیزی را نخورد. توجه به گزاره‌های حق و عمل بر اساس آن‌ها و شجاعت، خیلی مهم است. شجاعت نه گفتن، مثلاً من اینجا نمی‌آیم، پدرم راضی نیست. اگر کسی شجاعت نه گفتن نداشته باشد، حتماً دچار خطوة می‌شود. برای مقابله توجه به گزاره‌ها، شجاعت انتخاب و تحت تأثیر جو قرار نگرفتن مهم است.

وی ادامه داد: در ساختارهای رسانه‌ای چه انسان‌های خوبی هستند که درگیر فیلم‌ها، اعتیادهای اینترنتی و وبگردی شدند، مصداق خطوه اینترنت خیلی زیاد است. صفحه در یک لحظه باز می‌شود، اما ناگهان می‌بینی پنج ساعت زمانت را گرفته است، بعد هم فرد آلوده، بهم ریخته و با یک ذهن خسته مواجه می‌شود.

اخوت در رابطه با «‌المیسر‌» گفت: خیلی کسب‌های ناجور به همین واسطه است. آدم‌های مؤمن خیلی خوش‌روزی و خوش‌اقبال هستند، چرا که در اولین گناهشان لو رفته و آبرویشان می‌رود. خدا هوای مؤمن را خیلی دارد و زود رسوایش می‌کند، آن‌هایی که زود رسوا نمی‌شوند، خیلی بترسند، چون تا یک حدی می‌روند و کسی نیست که آن‌ها را نجات بدهد و معلوم است که ایمان قوی‌ای ندارند. چه بلاهایی خداوند سر مؤمنین می‌آورد و چقدر هم آن مؤمن خود و اطرافیانش از آن‌ها ناراحت می‌شوند در حالی که برایش خیر است. اینهایی که تقلب نمی‌کنند همان بار اول گیر می‌افتند، آن‌هایی که اهل تقلب هستند، ایمان درست و حسابی ندارند، لو نمی‌روند ولی آن‌ها که لو می‌روند، خدا هوایشان را دارد.

وی با اشاره به آیه 208 سوره بقره «‌يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» گفت: احساس انسان از دنیا عدم امنیت است، همه آدم‌ها اینگونه هستند. خدا می‌گوید من ساختار اجتماعی بشر را در صدق قرار دادم به شرطی که از شیطان تبعیت نکنید. اگر جایی دیدید که در یک جمعی امنیت نیست، یعنی همه یا یکی از شیطان تبعیت می‌کنند، تبعیت از شیطان ساختار اجتماعی را عدم «السِّلْمِ» می‌کند، یعنی دیگر سالم و سلامت نیست و امنیتش برقرار نیست. اگر در مجتمع انسانی رخته پیدا شود، در خانواده‌ای یک نفر هم از شیطان تبعیت کند آن خانواده ناامن می‌شود، یعنی باید «‌كَافَّةً‌» در صدق باشد.

فلسفه تولد کودکان ناقص‌الخلقه

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به اینکه برخی می‌پرسند چرا کودکان ناقص‌الخلقه روی این زمین به دنیا می‌آیند؟ آیا این ظلم نیست؟ پاسخ داد: خیر، خداوند ظلم نمی‌کند، چون خداوند ساختار بدن را طوری خلق کرده که اساساً کودک ناقص‌الخلقه به دنیا نیاید، نطفه‌ها و سلول‌ها را طوری قرار داده که اگر ناقص باشند خودشان دفع شوند پس چه می‌شود که کودک ناقص‌الخلقه به دنیا می‌آید؟ از شیطان تبعیت می‌شود، غذای حرام، آلودگی هوا، در «‌السِّلْمِ كَافَّةً» وارد نشدن. شما می‌گویید ما چه کار کنیم؟ به هر حال ما لطمه‌‌اش را می‌خوریم، حداقل گردن خدا نیندازید و بعد هم بگو برای اینکه همه داخل سلم شوند باید حکومت دینی تشکیل شود و حکومت اسلامی در سراسر عالم به وجود بیاید.

وی ادامه داد: مشکل از شیطان است، به نظام طاغوت گیر بده نه خدا. مشکل از تبعیت از شیطان است، خدا که نخواسته زندگی بشر اینگونه شود. می‌گویی نه قبول ندارم. خب، برو حیوانات و ساختار تکوینی را نگاه کن، آیا اینقدر بیماری در حیوانات وجود دارد؟ آن‌ها تکوینی زندگی می‌کنند. هر جایی که حیوانات هم آسیب جدی می‌بینند پای انسان‌ها در میان است. حیوان در ساختار طبیعی خودش خیلی چیزها را مراعات می‌کند. خیلی بد است که انسان حتی مثل یک حیوان هم زندگی نمی‌کند، «‌بَلْ هُمْ أَضَلُّ»، (اعراف/179). ویروس دست‌ساز و بمب اتم درست می‌کند یا ترورهای بیولوژیکی انجام می‌دهد که نسل ناقص‌الخلقه شود. راهش این است که حکومت شیطان برچیده شود. جمهوری اسلامی باید تبدیل شود به جمهوری اسلامی در عالم، وگرنه دیگران به کار شما کار دارند.

حالت اجتماعی داشتن خطوات

اخوت اظهار کرد: خطوة بیشتر حالت فردی و خطوات حالت اجتماعی دارد. وقتی نمی‌تواند نظام اسلامی را سرنگون کند، گام به گام جلو می‌آید، ترتیبش این است که نیروهای متدین وحدت پیدا کنند و با وحدت رویه‌شان یک کاری انجام دهند نه با تفرقه‌شان، یعنی وقتی لطمه‌ای از شیطان می‌خورند این را با چیز بالاتری جبران کنند، مثل وحدت بین نیروهای انقلابی، چه چیزی مانع وحدت است؟ اراده نکردن، بدانند وقتی گُل می‌خورند باید یک گُل هم بزنند.

وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها راه‌اندازی یک سایت خیلی می‌تواند کار انجام دهد، مساجد را عضو کنید برنامه بریزید و برایشان طرح درست کنید، کار یادشان بدهید. تا 18 سالگی به بچه‌ها چند مهارت آموزش دهید، حالا که گل خوردید چند تا گل هم بزنید حداقل این است که حزب‌الهی‌ها تکثیر شوند. برای اینکه حکومت امام زمان(عج) تشکیل شود باید پیشروی کنیم و زیاد شویم و مسجدهای عالم را به هم وصل کنیم. شیطان از بعضی چیزها خیلی بدش می‌آید، از وحدت خیلی بدش می‌آید، از ازدواج و نسل هم خیلی بدش می‌آید چون در ازدواج نوعی وحدت است.

وجود سهل‌انگاری در «خطوة»

اخوت با بیان اینکه در خطوة، غفلت نیست، بلکه سهل‌انگاری وجود دارد، اظهار کرد: سهل‌انگاری با غفلت فرق دارد، خطوات ماهیت شیطانی دارد، لاجرم وارد خطوه شدی به سمت منکر کشیده می‌شوی و آنقدر می‌کشاندت تا غرق شوی‌. خیلی مورد ابتلاست و تقریباً می‌توان گفت انسان آن را با گوشت و پوستش لمس می‌کند.

وی «نزغ» را یکی دیگر از شیوه‌های «اغوا» دانست و افزود: «‌وَإِمَّا يَنْزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‌»، (اعراف/200)، «نزغ» بدبینی و از چشم افتادن است، در خانواده خیلی اتفاق می‌افتد، مثلاً خیلی همدیگر را دوست دارند، ولی مسئله‌ای می‌شود که دیگر نمی‌تواند دوستش داشته باشد این واژه نزغ است، اینکه از چشمم افتاد واژه نزغ است. مثل اینکه من احتیاج به پولی داشتم و پدرم نداد و بعد در دل آدم کینه‌ای به وجود می‌آید و هر کاری هم می‌کند از بین نمی‌رود، حتی اگر بعدش هم آن پول را بدهد، دیگر دلش صاف نمی‌شود.

نشانه «نزغ» چیست؟

اخوت با اشاره به راه مقابله با نزغ گفت: همان چیزی که عامل نزغ است باید عامل پیوند باشد. مواظب باشید در مسائل اجتماعی اگر جمعی روز به روز تکثیر و زیاد نشود، حتماً بینشان نزغ وجود دارد، نشانه آن محدود شدن جمع‌ها و کاسته شدن از آن است. اگر برخورد طوری است که نزغ را تشدید می‌کند پس باید محور را روی وحدت جمعی بگذارید. بهترین کار این است که همیشه در جمع‌ها گفت‌وگوهای سازنده‌ای بین اعضا باشد. اگر در جمعی انتقاد کردن و انتقادپذیری را باب کنی این جمع ضد ضربه می‌شود، یعنی در جمع راحت باشد، خیلی وقت‌ها چون آدم‌ها حرف‌هایشان را نمی‌زند، مشکل ایجاد می‌شود اگر گفته بود همان موقع حل شده بود، مقابله با نزغ یعنی همان جایی که ضربه می‌خوری را تقویت کنید، یعنی رفع کدورت‌ها از همان مسیری که کدورت ایجاد شده است.

وی ادامه داد: مثل اینکه کسی از من پولی گرفته و برنگردانده، من باید چه کار کنم؟ در دلت نگذار یا از دلت بیرون کن یا به او بگو. یکی از راه‌های انفاق و صدقه، دادن پول به بهانه قرض و نگرفتن آن است. آن‌هایی هم که قرض گرفتند باید یک پولی روی پولی که گرفته‌اند، بگذارند و پس بدهند، درست است که آن شخص چیزی نگفته، اما به هر حال هزار تومان یک ماه پیش، هزار تومان این ماه نیست، مابقی را رویش بگذار و پس بده. خیلی بد است که آدم قرض بگیرد و وقتی پس می‌دهد، همان را بدهد.

این معلم قرآن بیان کرد: اگر بنا به این باشد که در جمع هر دو طرف حرف را بشوند و گفت‌و‌گو کنند مشکل و سوء‌استفاده پیدا نمی‌شود. در روابط جمعی وقتی پیوندها محکم شود، ملائکه حضور پیدا می‌کنند و آدم‌ها پیر نمی‌شوند و جوان و شاداب می‌مانند، جمع‌های غیر مؤمن را ببینید چقدر بی‌نشاط و شکسته هستند. «نزغ» کارش این است که نگذارد این جمع‌ها به وجود بیاید. چقدر بچه‌ها در پناه جمع‌های مؤمن حفظ می‌شوند، بچه‌ها سالم، شاد و بانشاط هستند. معلوم است وقتی در دل آتشفشان جزیره‌ای مصون از آتش درست کنی شیطان خیلی بدش می‌آید و سعی می‌کند که قلب‌ها را متلاشی کند، کار نزغ ایجاد مانع است، به خودتان بسنده نکنید، خیلی بد است که یک جمعی فقط خوبی‌ها را برای خودش بخواهد و نتواند زیاد شود این از بخل آدم است.

برادری؛ بالاترین نعمت مؤمن بعد از امامت

وی ضمن اشاره به این مطلب که بالاترین نعمتی که خداوند بعد از امامت به مؤمن داده برادری است، اظهار کرد: اینقدر بحث برادری مهم است که گاهی خود امام با مأموم خودش برادر می‌شود، یعنی امام دوست دارد که مأمومش او را امام خطاب نکند و بگوید برادر، اینقدر قاعده‌های برادری مهم می‌شود.

یادآور می‌شود، این جلسات شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به منظور بهره‌مندی از آن‌ می‌توانند از لینک https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/rahbarenojavan استفاده کنند یا به صورت حضوری به مسجد امام حسین(ع) واقع در تهران، طرشت، بالاتر از میدان مرحوم حسن حسینی، خیابان شهید حبیب‌الله مراجعه کنند.

کد
انتهای پیام
captcha