«شیطانِ قرین» کیست؟
کد خبر: 4116206
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۴
احمدرضا اخوت تشریح کرد:

«شیطانِ قرین» کیست؟

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با اشاره به شیطانِ قرین گفت: اصلاً کسی فکر نکند شیطان موجود عجیبی با قیافه وحشتناک است، یکی از نشانه‌های داشتن شیطانِ قرین انزجار از ذکر خداست.

احمدرضا اخوتبه گزارش خبرنگار ایکنا، بیست و یکمین جلسه از سلسله‌جلسات دوره «توحید در مراتب رشد» ویژه مربیان، فعالان فرهنگی، فارغ‌التحصیلان، دانشجویان و دانش‌آموزان پایه دهم به بالای مساجد، اول بهمن‌ماه با سخنرانی احمدرضا اخوت، مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران با موضوع شیطان برگزار شد.

وی در آغاز سخنان خود گفت: انسان اگر به ویژه از سنین نوجوانی جلوی شیطان را نگیرد، در جوانی دیگر هیچ حائلی بین فرد و شیطان نیست و هر جا می‌رود با شیطان می‌رود و این باعث می‌شود که برای دستیابی به گناه کمک پیدا کنند.


بیشتر بخوانید؛


اخوت ادامه داد: شیطان اصلاً نه قیافه ترسناک دارد، نه دندان نیش‌دار و نه شاخ. واقعیت شیطان این نیست. او را ترسناک نشان می‌دهند و فرد فکر می‌کند که هیچ وقت او را ندیده اما موجودی است که هیچ وقت از او جدا نیست. شیطان مرتب انسان را گول می‌زند، بعضی‌ها اسم شیطانِ قرین را جن و همزاد و ... می‌گذارند که خیلی‌هایش الکی است.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران اظهار کرد: ما در مورد موجودی صحبت می‌کنیم که ممکن است مثل سایه و نظیر به نظیر دنبالمان باشد، ممکن است قدش به یک اطلاعاتی برسد و آن‌ها را در اختیار ما قرار دهد. خیلی از پیشرفت‌هایی که انسان‌ها در عرصه‌های مختلف کرده‌اند به مدد قرینشان بوده، یعنی اگر خدا بهشان رحم می‌کرد هیچ وقت مقام نمی‌آوردند و پیشرفت نمی‌کردند و مردم هم برایشان دست نمی‌زدند. فرض کنید نخبه‌ای که حاضر است دین و کشورش را بفروشد و اتفاقاً خلاقیت هم دارد، نه تنها خودشان باهوش هستند، بلکه مددهایی هم برای آن‌ها می‎آید، شما با چنین موجودی سر و کار دارید.

وی افزود: از سوی دیگر، خدا، ملائکه را برای انسان گذاشته و انسان مؤمن همیشه با ملائکه است. از قرین شدیدتر نداریم چون فرد خواب هم که هست به خوابش هم می‌آید. «وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ»، (زخرف/36). هرکس از یاد خدای رحمان اعراض کند ما شیطانی را می‌تراشیم برای او، مثل لباسی که به اندازه در می‌آید، یک شیطانی بر او قرار می‌دهیم، پس شیطان برای او قرین است و کار او این است که «وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ»، (زخرف/37)، در مسیر خلاف می‌اندازدشان در حالی که فکر می‌کنند، هدایت شده‌اند. حتی بعضی‌ها بعد از مرگشان هم متوجه نمی‌شوند. بعضی‌ها اصلاً شکل قرینشان را نمی‌فهمند. تا قیامت کبری و حشر نشود نمی‌توانند بفهمند که قرین دارند.

اخوت با اشاره به آیه 38 سوره زخرف «حَتَّى إِذا جاءَنا قالَ يا لَيْتَ بَيْني‏ وَ بَيْنَكَ بُعْدَ الْمَشْرِقَيْنِ فَبِئْسَ الْقَرينُ؛ تا آنگاه كه او [با دمسازش] به حضور ما آيد [خطاب به شيطان] گويد اى كاش ميان من و تو فاصله خاور و باختر بود كه چه بد دمسازى هستى» که در مورد شیطان قرین است، گفت: اصلاً کسی فکر نکند که شیطان موجود عجیبی است یا قیافه‌اش وحشتناک است. اصلاً فکر نکنید یک موجود دوری است، همه ما با او درگیریم و از خواب ما هم نمی‌گذرد، آن کسی که ما در موردش حرف می‌زنیم همانی است که در خوابتان هم رهایتان نمی‌کند، برای همین می‌گویند که به خواب‌ها اعتنا نکنید.

دائم کردن ذکر؛ راه دور کردن شیطان قرین

وی در پاسخ به سؤال یکی از حاضران مبنی بر اینکه قرین را باید چه کار کرد؟ بیان کرد: با ذکر خدا باید او را دور کرد. کافی است یک لحظه از ذکر خدا غافل باشید. اگر ذکر را دائم کنید قرین از قرین بودن می‌افتد و فقط بعضی وقت‌ها سراغت می‌آید. بعضی‌ها وقتی شیطان قرینشان است حتی کار خوب هم که می‌کنند، خالص نیست و باید انتظار یک چیزی از توی آن داشته باشی، به ویژه این مسئله در جمع‌های مؤمنین خیلی خطرناک است، یکی از مصیبت‌های صدر اسلام همین قرین‌هایشان بود که از پس آن بر نیامدند و مثلاً جریان سقیفه پیش آمد. هیچکس فکر نکند شیطان برای بقیه است و برای ما نیست. اگر با کسی صحبت می‌کردید و ناگهان حرفی زدید که ناراحت شد بدانید که شیطان در حال انجام دادن کاری است، سریع جبران کنید و ادامه ندهید، استغفرالله بگویید.

اخوت با اشاره به مراحل مقابله با شیطان، آن‌ها را شامل مقابله و درگیری، حفظ و پیشگیری و ترمیم دانست و اظهار کرد: ذکری که حفظ است، ذخیره‌ساز است. ذکری که در ترمیم است استغفار و دستگیری از دیگران و انجام کارهای خیر است. یکی از کارهای شیطان این است که عیب‌های تک تک آدم‌ها را نشانت می‌دهد و بعد مشقش این است که کاری کند تا در یک مدت زمانی تمام این عیب‌ها در تو دانلود شود. بعد از مدتی می‌بینی هر چه که رفیق‌های دور و برت ایراد دارند در شما یک جا وجود دارد. به زبان فحش هم می‌دهی لعنت هم می‌کنی، اما تبعیت هم می‌کنی. به هر آدمی که فحش می‌دهد فحش رکیک‌تر می‌دهد و خودش هم همانطور است. این از عجایب است که چطور می‌شود یک نفر اینقدر اظهار برائت کند از یکسری از کارهایی که عیناً در خودش وجود دارد. هر چه زودتر با قرین خداحافظی کنید چون از آن موردهایی است که اگر قوت پیدا کند به این راحتی‌ها بیرون نمی‌رود.

وی با اشاره مجدد به آیه ««وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ» (زخرف/36)، گفت: این آیه هیچ ربطی به شیطان ندارد بلکه انسان است که خود را از ذکر خدا محروم می‌کند، «يَعْشُ» برای شیطان نیست و روز قیامت هم شیطان گردن نمی‌گیرد. وقتی در قرآن اسم رحمان می‌آید یعنی پایه‌ای‌ترین حد فطری انسان، همه رحمان را به رحمت می‌شناسند و اسم خدا نزد همه انسان‌ها رحمان است.

یکی از نشانه‌های داشتن قرین

اخوت با اشاره به یکی از نشانه‌های داشتن شیطانِ قرین اظهار کرد: «وَإِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَإِذَا ذُكِرَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ يَسْتَبْشِرُونَ؛ و چون خدا به تنهايى ياد شود دلهاى كسانى كه به آخرت ايمان ندارند منزجر مى‏‌گردد و چون كسانى غير از او ياد شوند بناگاه آنان شادمانى مى كنند»، (زمر/45)، آن حالتی که ذکر خدا حال فرد را خراب می‌کند، حتماً قرین دارد، جنس شیطان اینطور است و اینقدر با انسان انس دارد. اشمئزاز از ذکر  دارد یعنی  آیه «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ؛ پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را منكريد»، (ترجیع‌بند سوره الرحمن) انسان را بر حذر می‌دارد که در زوجیت با عناصر شیطانی نیفتد. عناصر شیطانی می‌توانند اینقدر نزدیک شوند که حالتی از زوجیت در انسان ایجاد کنند. آن موقعی این حالت پیش می‌آید که انسان باورش نمی‌شود که کارهای خلاف را راحت بتواند انجام بدهد.

وی با اشاره به آیه 27 سوره اسرا، «إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُوا إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا»، عنوان کرد: وقتی برادر شیطان است یعنی کمک شیطان هم می‌کند. ارتقای درجه پیدا کرده، در قرین، شیطان به انسان خط می‌دهد، در اِخوان یعنی انسان به شیطان خط می‌دهد که چه کار کند. سطح مبذر از قرین بالاتر می‌رود. تبذیر و مبذر از بذر است، کار بذر چیست؟ مثلاً برای کشت یک هکتار زمین کافی است. کار مبذر، دست گذاشتن روی کارهایی است که شروع کارهای نافرجام است، مثل همین اغتشاشات که کار مبذرین است. ایجاد زمینه‌هایی که بعداً صدایش در می‌آید خیلی کار تکنیکی و هنرمندانه‌ای نسبت به قرین است به این دلیل که روی برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی است. بعضی‌ها می‌گویند اسراف کردن، ولی اینطور نیست. اینها که عملیات انحراف جوامع را دارند، بعضی وقت‌ها از نسل شروع می‌کنند، مثلاً ویروس کرونا محصول مبذرین است و بعد از 20 سال می‌فهمند که فلان ایراد ژنتیکی به واسطه واکسن‌ها به انسان وارد شده است، در آن لطمه‌هایی نهاده شده که 10 سال دیگر صدایش در می‌آید، مبذر اینطور است. وقتی می‌گویند به غرب اعتماد نکنید به دلیل این است که اخوان شیطان است. برادران شیطان هستند، چون شیطان را درس می‌دهند و مقامشان یک پله آمده بالا.

مدیر مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران ادامه داد: تا کی باید دانشگاه‌ها محل تبذیر این اخوان شیاطین باشد؟ من نمی‌گویم کسی دانشگاه نرود، ولی در شما بذر می‌کارند و بعد از یک مدتی بچه انقلابی ما شروع می‌کند به حرف‌های آن طرفی و تزهای آن طرفی دادن. خیلی از نظرات محصول این کارهاست، شما به وسیله این علوم به هیچ جا نمی‌رسید و پسرفت پیدا می‌کنید. باید علم را بگیرید و بومی‌اش کنید و همینطور در وجودتان نبرید. حالا در ریاضی و شیمی چهار تا حرف از قانون خدا هست، اما در علوم انسانی بروید قانونش را بفهمید و الکی شیفته آن‌ها نشوید. طبق قرآن و قواعد عقلی می‌بینید که اینها خیلی دستاورد مهمی نیاورده‌اند و تازه همین هم نیمه کاره و ناقص است و خیلی‌هایش هم اشتباه است. 40 سال از انقلاب گذشت اما به کتاب‌ها دست نخورده است، اینها را تبذیر می‌گویند و مقابلش این است که بساطش جمع شود، مقابله با تبذیر باید صورت گیرد و مقابله جدی‌اش کار فرهنگی است و آن هم شبیه حب و نبات است شما باید دانه و هسته و شجره طیبه درست کنید.

وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها اینطور است که همه از این سیستم حمایت و فرزندانشان را دانشجو می‌کنند، نمی گویم تعطیل کنید اما پیوست فرهنگی می‌خواهد. باید بت‌شکنی کرده و این بذرها را دور بریزیم، آدم که نباید دست بیعت به اخوان شیطان بدهد، دستی که بذر‌پاشی می‌کند باید قطع کرد نه اینکه با او بیعت کرد. باید خودتان را به قرآن و روایات و نهج‌البلاغه ببندید تا سپرتان شود. در پیشگیری فرد باید مجهز به قرآن و اهل بیت(ع) باشد.

یادآور می‌شود، این جلسات شنبه‌های هر هفته ساعت ۲۰ برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به منظور بهره‌مندی از آن‌ می‌توانند از لینک https://www.skyroom.online/ch/elmshahr/rahbarenojavan استفاده کنند یا به صورت حضوری به مسجد امام حسین(ع) واقع در تهران، طرشت، بالاتر از میدان مرحوم حسن حسینی، خیابان شهید حبیب‌الله مراجعه کنند.

کد
انتهای پیام
captcha