یکی از مسائل مهم بشر، مسئله آموزش است. هر رشته دانشگاهی و غیردانشگاهی و حرفهها و غیره، همه و همه نیازمند آموزش هستند و آموزش یکی از رکنهای اصلی رشد و پیشرفتِ افراد و جامعه و به طور کلی، یک کشور است. در این میان، منابع مختلفی در حوزه آموزش، پدید آمده که یکی از آنها مجلات در این حوزه است.
مسئله آموزش، مسئله مشترک میان تمام رشتههای علمی است اما شناخت کمتری نسبت به همه مجلات در حوزه آموزش وجود دارد و معمولا اساتید و پژوهشگران به شناخت مجلات در رشته خود اکتفا میکنند؛ درحالیکه با شناخت مجلات در حیطه آموزش، میتوان از مسائل مختلف آموزشی جدید و به روز آشنا شد و در صورت امکان آنها را به کار گرفت و یا اینکه نگارشهای پژوهشی در حیطه آموزش را به این مجلات ارسال کرد. بی شک با شناخت منابع آموزش و مطالعه آنها (خصوصا مجلات علمی) میتوان عملکرد بهتری در حوزه آموزش در کشور داشت. هدف نوشتار پیش رو معرفی مجلات حوزه آموزش است.
مجلات در حوزه آموزش را میتوان به دو دسته تقسیم کرد برخی از آنها صرفا در حوزه آموزش هستند برخی از آنها در حوزه آموزش و در یک رشته خاص هستند. از جمله مزیت مجلات، علمی بودن آنها و قابل دسترسی بودن آنها در فضای مجازی است که در ادامه به معرفی این مجلات (مجلات ایرانی) پرداخته میشود:
مطالعات آموزش و یادگیری
این مجله زیر نظر دانشگاه شیراز است و در حوزههای آموزش و یادگیری، اختلالات یادگیری، روش مشاوره آموزشی و تربیتی، نظریهپردازی در حوزه آموزش و یادگیری، تحول و یادگیری، آموزش و تدریس و پژوهشهای بین رشتهای مرتبط با رشد، یادگیری و آموزش فعالیت میکند. وب سایت مجله https://jsli.shirazu.ac.ir/ است.
آموزش پژوهی
این نشریه زیر نظر دانشگاه فرهنگیان و در حوزه آموزش و یادگیری؛ آموزش و یادگیری افراد خاص؛ مشاورههای آموزشی و مدرسهای؛ نقد و ارزیابی مکتبهای آموزشی، تربیتی و روانشناسی؛ تفکر انتقادی و تفکر خلاق در آموزش و یادگیری؛ فعالیت میکند. وب سایت مجله https://researchbt.cfu.ac.ir/ است.
فناوری آموزش و یادگیری
این مجله زیر نظر دانشگاه علامه طباطبائی فعالیت میکند و مقالات معتبر در حوزهی طراحی، توسعه، تولید، اجرا، پشتیبانی، سنجش یادگیری و ارزشیابی را به چاپ میرساند. وب سایت مجله https://jti.atu.ac.ir/ است.
رویکردهای نوین آموزشی
این مجله زیر نظر دانشگاه اصفهان و در حوزه رویکردهای نوین یاددهی، یادگیری؛ روشها و ابزارهای نوین آموزشی؛ رویکردها و شیوههای نوین تهیه و تدوین محتوای آموزشی؛ شیوههای نوین ارزشیابی آموزشی و برنامههای درسی؛ شیوههای نوین پژوهش در رویکردهای یاددهی و یادگیری؛ شیوههای نوین هدایت و راهنمایی پروژههای پژوهشی؛ فعالیت میکند. وب سایت مجله https://nea.ui.ac.ir/ است.
مطالعات برنامهریزی آموزشی
این مجله زیر نظر دانشگاه مازرندران و در حوزه تحقیقات پایهای در رابطه با نظریههای برنامهریزی آموزشی؛ توسعه روشها و تکنیکهای برنامهریزی آموزشی و غیره فعالیت میکند. سایت مجله https://eps.journals.umz.ac.ir/ است.
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان و در حوزه تحلیل محتوای کتابهای درسی تربیت معلم؛ آموزش و آماده سازی نیروهای انسانی پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان؛ مطالعه تطبیقی نظامهای تربیت معلم؛ ویژگیهای حرفهای معلمان؛ بهسازی و تعالی منابع انسانی در آموزش و پرورش؛ ارزیابی عملکرد کارکنان و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://pma.cfu.ac.ir/ است.
نوآوریهای آموزشی
این مجله زیر نظر سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به آدرس http://noavaryedu.oerp.ir/ است و در حوزه فلسفه، اهداف، مبانی، اصول، محتوا، برنامهها و روشهای آموزشوپرورش در جـمهوریاسـلامی ایران با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزشوپرورش؛ مبانی نظری و اصول علمی و یافتههای دانش روانشناسی تربیتی بهمنظور تهیه و تدوین محتوای آموزشی، روشهای تدریس و تربیت و ارزشیابی از طرحها، برنامهها، روشها و آموختههای دانشآموزان؛ مطالعات تطبیقی بهمنظور دستیابی به تجربیات سایر کشورها در نوآوریهای آموزشی، تربیتی و پژوهشی و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله http://noavaryedu.oerp.ir/ است.
پژوهشهای آموزش و یادگیری
این مجله زیر نظر دانشگاه شاهد است و در حوزه آموزش، یادگیری، پیشرفت تحصیلی، برنامهدرسی، برنامهریزی درسی، دوره ابتدایی، دوره متوسطه، دانشآموزان، دانشجویان، سبکهای یادگیری، آموزش عالی، آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، کتابهای درسی، آموزش از راه دور، اضطراب امتحان، ارزشیابی آموزشی، افت تحصیلی؛ فعالیت میکند. وب سایت مجله http://tlr.shahed.ac.ir/ است.
رهبری آموزشی کاربردی
این مجله زیر نظر دانشگاه محقق اردبیلی و در حوزه رهبری آموزشی فعالیت میکند؛ وب سایت مجله https://ael.uma.ac.ir/ است.
پویش در آموزش علوم انسانی
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان فعالیت میکند. وب سایت مجله https://humanities.cfu.ac.ir/ است.
آموزش عالی ایران
این مجله زیر نظر انجمن آموزش عالی ایران به آدرس https://ihea.ir/ است این مجله به بررسی پدیدهها و مسائل آموزش عالی کشور در ابعاد مختلف؛ تحلیل نظریات و تجارب مرتبط با حوزه آموزش عالی با برخورداری از رویکرد نقد علمی میپردازد. وب سایت مجله http://ihej.ir/ است.
نوآوریهای مدیریت آموزشی
این مجله زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن است. اهداف این نشریه فراهمسازی فرصت تسهیم دانش و یافتههای پژوهشهای علمی میان دانشگاهیان و پژوهشگران؛ تدارک فرصت انتشار بهروزترین یافتههای پژوهشی در حوزه مطالعات مدیریت آموزشی و زمینههای وابسته و غیره است. وب سایت مجله https://jmte.riau.ac.ir است.
چشم انداز برنامهدرسی و آموزش
این مجله زیر نظر دانشگاه تبریز است. اهداف نشریه عبارتنداز گسترش پژوهشهای بنیادی و کاربردی در حیطه برنامهدرسی و آموزش در مقیاسهای محلی، منطقهای و ملی و بینالمللی؛ تحلیل نظرات مختلف در زمینه برنامهدرسی و آموزش؛ نشر یافتهها و دیدگاههای نو در زمینه برنامهدرسی و آموزش بویژه آموزش و توسعه منابع انسانی؛ فراهم سازی زمینه تبادل نظر در مسایل برنامهدرسی و آموزش؛ نقد و بررسی منابع معتبر و سودمند برنامهدرسی و آموزش و غیره. وب سایت مجله https://cipj.tabrizu.ac.ir/ است.
نامه آموزش عالی
این مجله زیر نظر مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی است و در حوزه موضوعات مرتبط با دانشگاهها، دانشجویان، رشتههای آموزشی، برنامههای درسی، استادان دانشگاه و مانند آن؛ تحولات آموزش عالی دولتی و خصوصی؛ پیشرفتهای آموزشی در سراسر جهان در دانشگاهها، دانشکدهها، و سایر موسسات آموزش عالی و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله http://journal.sanjesh.org است.
مدیریت و چشم انداز آموزش
این مجله زیر نظر موسسه مدیریت فکر نو اندیش فعالیت میکند. وب سایت مجله https://www.jmep.ir است.
دوماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
این مجله زیرنظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت و در حوزه مدیریت فرایندهای آموزش و یادگیری؛ برنامههای آموزشی و درسی؛ تغییر و نواوری آموزشی؛ صلاحیتهای حرفهای مدیران و کارگزاران نظامهای آموزشی؛ رهبری آموزشی؛ تعالی و بالندگی منابع انسانی نظامهای آموزشی؛ آینده پژوهی در نظامهای آموزشی؛ مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی؛ فعالیت میکند. سایت مجله https://jedu.marvdasht.iau.ir/ است.
پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی
این مجله زیر نظر دانشگاه پیام نور است و با همکاری انجمن روانشناسی تربیتی ایران به آدرس https://iepa.ir/ منتشر میشود. این مجله در حوزه: انگیزش و یادگیری؛ حافظه، فراموشی و انتقال یادگیری؛ فنون و روشهای نوین آموزش و یادگیری؛ مدیریت کلاس درس و غیره فعالیت میکند. و وب سایت مجله: https://etl.journals.pnu.ac.ir/ است.
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
این فصلنامه زیر نظر سازمان سنجش است و در حوزه تضمین و کیفیت آموزش عالی، سنجش و اندازهگیری آموزش عالی، آزمونهای ورودی آموزش عالی در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، ارزشیابی عملکرد نظام آموزش عالی؛ فعالیت میکند. وب سایت مجله http://jresearch.sanjesh.org/ است.
مطالعات برنامهدرسی آموزش عالی
صاحب امتیاز این مجله، انجمن مطالعات برنامهدرسی به آدرس https://icsa.org.ir/ است. این مجله متناسب با ساختار برنامههای درسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به چاپ دستاوردهای اصیل پژوهشی پژوهشگران در زمینه برنامههای درسی آموزش عالی میکند. وب سایت مجله http://www.icsajournal.ir/ است.
پژوهش در برنامهریزی درسی
این مجله زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) و در حوزه ماهیت و چیستی قلمرو برنامهدرسی؛ رویکردهای جدید در طراحی برنامهی درسی (مانند حل مساله، تلفیق و...)؛ دیدگاهها و نظریههای مطرح در حوزهی برنامهدرسی؛ تاریخ برنامهریزی درسی در ایران و جهان رویکردهای پژوهش در برنامهی درسی؛ فعالیت میکند سایت مجله https://jsr-e.isfahan.iau.ir/ است.
پژوهشهای برنامهدرسی
نشریه پژوهشهای برنامهدرسی زیر نظر دانشگاه شیراز و با همکاری انجمن مطالعات برنامهدرسی به آدرس https://icsa.org.ir/ به چاپ میرسد. این مجله در حوزه برنامهدرسی و مسائل مربوط به آن فعالیت میکند وب سایت مجله https://jcr.shirazu.ac.ir/ است.
مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی
این مجله زیرنظر دانشگاه شهید بهشتی است و در حوزه موضوعات مربوطه با عنوان مجله، فعالیت میکند وب سایت مجله https://mpes.sbu.ac.ir/ است.
پژوهشهای کیفی در برنامهریزی درسی
این مجله زیر نظر دانشگاه علامه طباطبایی و در حوزه مطالعه کیفی برنامههای درسی؛ رویکردهای انتقادی به برنامهریزی درسی؛ تئوری داده بنیاد؛ سنجش کیفیت برنامههای درسی؛ تئوری و عمل در توسعه برنامهدرسی؛ ارزیابی کیفی در برنامهریزی درسی فعالیت میکند و وب سایت مجله https://qric.atu.ac.ir/ است.
پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی
این مجله زیر نظر موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی و در حوزۀ مطالعات مدیریت، برنامهریزی و اقتصاد آموزش عالی ایران و آینده پژوهی و ایدههای نو در آموزش عالی فعالیت میکند. وب سایت مجله https://journal.irphe.ac.ir است.
مطالعات برنامهدرسی
این مجله زیر نظر انجمن مطالعات برنامهدرسی ایران به آدرس https://icsa.org.ir/ است. این مجله در حوزه برنامهدرسی؛ساحتهای متفاوت تربیت؛ جریانها یا مسایل و معضلات اجتماعی فعالیت میکند. وب سایت مجله http://www.jcsicsa.ir/ است.
پژوهش در نظامهای آموزشی
این مجله زیر نظر انجمن پژوهشهای آموزشی ایران است و در حوزه سیاستگذاری، برنامهریزی و مدیریت آموزشی؛ روانشناسی آموزشی و یادگیری؛ سنجش و ارزیابی، اعتبارسنجی، ممیزی و تضمین کیفیت آموزش؛ مطالعات تطبیقی در نظامهای آموزشی؛ نوآوریهای آموزشی و درسی در نظامهای آموزشی؛ آینده پژوهی و آینده نگاری آموزش؛ شیوههای آموزش مناسب؛ انگیزش و یادگیری؛ فعالیت میکند. وب سایت مجله http://www.jiera.ir/ است.
پژوهش در برنامهدرسی
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان فعالیت میکند و در حوزه: ماهیت و چیستی قلمرو برنامهدرسی؛ رویکردهای جدید در طراحی برنامهی درسی (مانند حل مساله، تلفیق و...)؛ دیدگاهها و نظریههای مطرح در حوزهی برنامهدرسی؛ رویکردهای پژوهش در برنامهی درسی؛ تمرکز زدایی از نظام برنامهریزی درسی و راهبردهای افزایش مشارکت در تصمیم گیریها و غیره فعالیت میکند وب سایت مجله https://jcdr.cfu.ac.ir/ است.
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
این مجله زیر نظر پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» فعالیت میکند. این مجله در حوزه: جایگاه کتاب دانشگاهی در نظام آموزشی؛ مطالعات مقایسهای کتابهای دانشگاهی با سایر کشورها؛ معیار و بایستههای کتاب دانشگاهی؛ مبانی تألیف کتاب دانشگاهی؛ کاربرد نظریههای آموزشی در کتاب دانشگاهی نقد و بررسی کتابهای دانشگاهی در قالب مقاله علمی پژوهشی فعالیت میکند. وب سایت مجله https://jut.samt.ac.ir/ است.
پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی
این مجله زیر نظر دانشگاه علامه طباطبایی و در حوزه مدیریت آموزشی؛ امور تربیتی؛ رهبری در امر آموزش؛ مدیریت مؤسسات آموزشی؛ آموزش دبستان و پیش دبستان؛ آموزش دوره متوسطه؛ آموزش عالی فعالیت میکند وب سایت مجله https://jrlat.atu.ac.ir/ است.
راهبردهای شناختی در یادگیری
این مجله زیر نظر دانشگاه بوعلی سینا و در حوزه روانشناسی شناختی و یادگیری؛ نشر و گسترش پژوهشهای روانشناسی شناختی و فراشناختی؛ انگیزش و یادگیری؛ فراهم ساختن زمینه تبادل آرا در مسائل مختلف روانشناسی شناختی؛ افزایش دانش و آگاهی جامعه در حوزه آموزش و پرورش فعالیت میکند. وب سایت مجله https://asj.basu.ac.ir/ است.
ناتوانیهای یادگیری
این مجله زیر نظر دانشگاه محقق اردبیلی و در حوزه یادگیری و ناتوانیها و اختلالات در این حوزه فعالیت میکند وب سایت مجله https://jld.uma.ac.ir/ است.
رفتار مثبت در سازمانهای آموزشی
این مجله زیر نظر دانشگاه محقق اردبیلی و در حوزه تعلیم و تربیت در سازمانهای آموزشی فعالیت میکند وب سایت مجله https://pbeo.uma.ac.ir/ است.
تفکر و کودک
این مجله زیر نظر پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی به آدرس https://www.ihcs.ac.ir/fa است. توجه و تمرکز مجله به پژوهشهای ناظر به برنامهآموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان، کلیه مطالعات فلسفی و روانشناختی در باره ذهن و روان کودک است. وب سایت مجله https://fabak.ihcs.ac.ir/ است.
آموزش و ارزشیابی
این نشریه زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است وب سایت مجله http://jinev.iaut.ac.ir است.
فصلنامه ایرانی آموزش از دور(Iranian Distance Education Journal)
این مجله زیر نظر دانشگاه پیام نور و در حوزه: مبانی نظری آموزش از دور؛ نیازسنجی در آموزش از دور؛ برنامهدرسی در نظام آموزش از دور؛ فرایند یاددهی-یادگیری در آموزش از دور؛ شیوههای تدریس در آموزش از دور؛ روشهای ارزشیابی در آموزش از دور و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://idej.journals.pnu.ac.ir است.
پژوهش در آموزش ابتدایی
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان است و در حوزه برنامههای درسی در دوره ابتدایی و چالشهای آن؛ آموزش هنر، جایگاه، محتوا و روش تدریس؛ آموزش علوم پایه، اهمیت و دغدغههای آن؛ تدریس، یادگیری و روشهای آن؛ زبان، ادبیات و آموزش آن برای دانش آموزان؛ آموزش آموزههای دینی در سالهای اولیه تحصیل و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://reek.cfu.ac.ir/ است.
اخلاق حرفهای در آموزش
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان است و اهداف آن: معرفی «اخلاق حرفهای در آموزش» بهعنوان یک موضوع و حوزه پژوهشی نسبتاً جدید به پژوهشگران جامعه علمی؛ توسعه دانش نظری و عملی در زمینه فعالیتهای علمی اخلاق مدار؛ انسجامبخشی و انتشار هدایتشده پژوهشهای مرتبط با اخلاق حرفهای که هماکنون تقریباً بهطور پراکنده منتشر میشوند و غیره است وب سایت مجله https://ethics.cfu.ac.ir/ است.
فصلنامه مطالعات بین رشتهای در آموزش
این نشریه زیر نظر دانشگاه فرهنگیان است و در حوزه: توسعه دانش بومی و استفاده از تجارب، پژوهشها و دیدگاههای دست اندرکاران و صاحب نظران کشور در حوزه تربیت معلم؛ انجام مطالعات تطبیقی در حوزه تربیت معلم و استفاده از آخرین دستاوردهای بین المللی در این زمینه؛ ایجاد بستر مناسب برای نگاه انتقادی به گذشته و زمینه سازی بهتر برای تربیت معلم در آینده و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://ise.cfu.ac.ir/ است.
ایدههای نو در تعلیم و تربیت
این نشریه در حوزه آموزش و پرورش، مشاوره، روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، مددکاری، علوم شناختی و سایر رشتههای مرتبط مقاله منتشر میکند. وب سایت مجله https://www.jnie.ir است.
مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی
این مجله زیر نظر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است این مجله در حوزه گسترش دانش تعلیم و تربیت اسلامی در نظام آموزشی رسمی و عمومی فعالیت میکند. وب سایت مجله http://qaiie.ir/ است.
نشریه پژوهشهای تربیتی
این مجله زیر نظر دانشگاه خوارزمی است. این مجله در حوزه: فلسفه تعلیم و تربیت؛ روشهای پژوهش تعلیم و تربیت؛ روانشناسی تربیتی؛ مدیریت آموزشی؛ آموزش و بهسازی؛ سنجش و اندازهگیریهای تربیتی؛ مشاوره و راهنمایی تحصیلی؛ آموزش و پرورش تطبیقی؛ برنامهریزی آموزشی؛ آموزش بزرگسالان؛ فلسفه برای کودک؛ برنامهریزی درسی فعالیت میکند. سایت مجله https://erj.khu.ac.ir/ است.
فصلنامه علمی پژوهشنامه تربیتی
این مجله زیر نظر دانشگاه آزاد واحد بجنورد است و در حوزه: فلسفهی آموزش و پرورش، مدیریت آموزشی، برنامهریزی آموزشی و درسی، روانشناسی تربیتی، جامعهشناسی و اقتصاد آموزش و پرورش و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://edu.bojnourd.iau.ir/ است.
مجله علوم تربیتی
این مجله زیرنظر دانشگاه شهید چمران اهواز و در حوزه فلسفهی آموزش و پرورش، مدیریت آموزشی، برنامهریزی آموزشی و درسی، تکنولوژی آموزشی، روانشناسی، جامعهشناسی و اقتصاد آموزش و پرورش و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://education.scu.ac.ir/ است.
اندیشههای نوین تربیتی
این مجله زیر نظر دانشگاه الزهرا و با همکاری انجمن روانشناسی تربیتی ایران به آدرس https://iepa.ir/ منتشر میشود. این مجله در حوزه علوم تربیتی و مسائل آموزشی فعالیت میکند و وب سایت آن https://jontoe.alzahra.ac.ir/ است.
فلسفه تربیت
این مجله زیر نظر انجمن فلسفه تعلیم و تربیت ایران به آدرس http://pesi.ir/fa/Default.aspx است و در حوزه: تاریخ و ماهیت رشته فلسفه تعلیموتربیت، مکاتب و رویکردهای فلسفه تعلیموتربیت قدیم و جدید، تاریخ اندیشه و عمل تربیتی، مفاهیم، گزارهها و نظریههای تربیتی آراء مربیان و فیلسوفان تربیتی روششناسی پژوهشهای تربیتی انواع تربیت مسائل تعلیموتربیت ایران و جهان برنامهدرسی و آموزش در رشتههای گوناگون فعالیت میکند. وب سایت مجله http://pesi.saminatech.ir/ است.
فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
این مجله زیر نظر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری است و در زمینه کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات، حکمی سازی و تعالی سازمانی در علوم تربیتی با گرایشهای مدیریت آموزشی، برنامهریزی آموزشی و درسی، تکنولوژی آموزشی، تحقیقات آموزشی و روانشناسی تربیتی، فعالیت میکند. https://ictedu.sari.iau.ir/ است.
تعلیم و تربیت
این مجله زیر نظر پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش است در حوزههای زیر فعالیت میکند: مبانی نظری تعلیم و تربیت، ساختار دورهها و رشتههای تحصیلی در آموزش و پرورش؛جایگاه آموزش گروههای خاص و انواع آموزش در نظام آموزش و پرورش؛ برنامهدرسی و تکنولوژی آموزشی، تحولات فرآیندی و غیره. وب سایت مجله https://qjoe.ir/ است.
اندازه گیری تربیتی
این نشریه زیر نظر دانشگاه علامه طباطبایی است و در حوزه امور تربیتی؛ اندازه گیری تربیتی؛ اندازهگیری در علم روانشناسی؛ آمار در علم روانشناسی؛ آمار در علوم تربیتی فعالیت میکند. مقالات منتشر شده نشان دهنده این است که این مجله به حوزه آموزش توجه ویژه دارد. وب سایت مجله https://jem.atu.ac.ir/ است.
رویکردی نو در علوم تربیتی
این مجله زیر نظر دکتر آرزو عرفان است و در حوزه آموزش بزرگسالان؛ آموزش و پرورش پیش دبستانی؛ آموزش و پرورش تطبیقی؛ آموزش و پرورش دبستانی؛ آموزش و پرورش کودکان استثنایی؛ آموزش و پرورش کودکان عقب مانده ذهنی؛ برنامهریزی آموزشی؛ برنامهریزی درسی؛ تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش؛ تحقیقات آموزشی و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله http://journal.iocv.ir/ است.
تربیت اسلامی
این نشریه زیر نظر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به آدرس http://rihu.ac.ir/ است. این نشریه در راستای رشد و ارتقای هرچه بیشتر آموزش و پرورش رسمی کشور و تطابق با تعلیم و تربیت اسلامی فعالیت میکند. وب سایت نشریه http://islamicedu.rihu.ac.ir/ است.
تجارب زیسته آموزشی و تربیتی
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان فعالیت میکند و اهداف آن: توسعه و انتشار تجربیات دست اول معلمان در عرصه آموزش و تربیت؛ بهره مندی معلمان و دانشجومعلمان از دانش و تجربههای پیشین؛ سامان بخشیدن به تجربیات انباشته شده در ذهن معلمان و تبدیل آنها به دانش قابل استفاده؛ ایجاد سامانهای برای پژوهشهای فراتحلیلی و فراترکیبی است. وب سایت مجله https://tajrobe.cfu.ac.ir/ است.
پژوهش در تربیت معلم
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان و در حوزه: اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم؛ آموزش و برنامههای درسی تربیت معلم؛ تحول و نوآوری در تربیت معلم؛ محور توسعه حرفهای معلمان؛ محور جامعه و تربیت معلم فعالیت میکند. وب سایت مجله https://te-research.cfu.ac.ir/ است.
توسعه حرفهای معلم
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان و در حوزه: مبانی و اصول برنامهریزی درسی تربیت حرفهای معلم؛رویکردها و الگوهای توسعه حرفهای معلم؛ پژوهشهای معلم محور(درس پژوهی- اقدام پژوهی- تدریس پژوهی) و توسعه حرفهای معلم؛ کارورزی و توسعه حرفهای معلم؛ محیطهای مجازی، قابلیتهای فاوا(فناوری اطلاعات و ارتباطات) و توسعه حرفهای معلم و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://tpdevelopment.cfu.ac.ir/ است.
سواد تربیتی معلم
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان و در حوزه: سواد تربیتی معلم و دانشِ موضوعی-آموزشگری؛ سواد تربیتی معلم و شایستگی حرفهای؛ سواد تربیتی معلم و بالندگی حرفهای؛ سواد تربیتی معلم و شایستگی- اجتماعی - عاطفی؛ سواد تربیتی معلم و وشایستگی اخلاقی - معنوی و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://jtel.cfu.ac.ir/ است.
مطالعات تطبیقی تربیت معلم
این مجله زیر نظر دانشگاه تربیت معلم است و در حوزه: مطالعه تطبیقی رویکردهای کارورزی و کارآموزی تربیت معلم؛ مطالعه تطبیقی برنامههای درسی رسمی و غیررسمی تربیت معلم؛ مطالعه تطبیقی تربیت معلم چندپایه و چندموضوعی؛ مطالعه تطبیقی الگوهای نوین توسعه حرفهای دانشجو معلمان؛ مطالعه تطبیقی مدلهای گزینش و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://mtt.cfu.ac.ir/ است.
مطالعات کارورزی در تربیت معلم
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان است. هدف این فصلنامة تقویت روشمندی در پژوهشهای مربوط به حوزه کارورزی در تربیت معلم و کمک به رشد بیشتر و بهتر، نقد و تولید نظریه در عرصه مذکور است. وب سایت مجله https://karvarzi.cfu.ac.ir/ است.
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم
این مجله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان است و در حوزه: اسناد فرادستی و مبانی در تربیت معلم؛ آموزش و برنامههای درسی تربیت معلم؛ تحول و نوآوری در تربیت معلم؛ محور توسعه حرفهای معلمان؛ محور جامعه و تربیت معلم فعالیت میکند. وب سایت مجله https://te-research.cfu.ac.ir/ است.
راهبردهای نوین تربیت معلمان(نظریه و عمل در تربیت معلمان)
این نشریه زیر نظر دانشگاه فرهنگیان و در حوزه: توسعه دانش و مهارتهای معلمان و دانشجومعلمان برای انجام وظایف حرفه معلمی؛ گسترش فرهنگ معلم پژوهنده؛ درج اخبار علمی،فناوری و پژوهشی؛ تجربیات حرفهای و مقالات معلمان و دانشجومعلمان؛ گسترش دانش در حوزههای آموزش رشتههای تربیت معلم و غیره فعالیت میکند. وب سایت مجله https://itt.cfu.ac.ir/ است.
لازم به ذکر است که چند نشریه با عنوانهای نمای تربیت، تازههای پژوهش در برنامهدرسی، پویش، مهندسی آموزشی وجود دارند که انتشار آنها متوقف شدهاست اما شمارههای آنها در نورمگز موجود است.
در پایان ذکر این نکته لازم است که ضرورت دارد که مجلات خارجی که در حیطه آموزش فعالیت میکنند معرفی شود و در صورت توفیق الهی قصد دارم به معرفی مجلات خارجی در حوزه آموزش بپردازم تا افرادی که در حیطه آموزش فعالیت میکنند و از این مجلات اطلاعی ندارند از مجلات معتبر خارجی و مباحث مطرح شده در جهان مطلع شوند.
یادداشت؛ سیدمجید نبوی
انتهای پیام