زمستانی گرم برای فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 4125379
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
مروری بر رویداد‌های قرآنی فصل پایانی ۱۴۰۱

زمستانی گرم برای فعالیت‌های قرآنی

زمستان ۱۴۰۱ با اوج فعالیت‌های قرآنی کشور مواجه بود که شاخص‌ترین آن‌ها سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، برگزاری رویداد «مشکل‌گشا»، آغاز طرح پایش کلاس‌های درس انس با قرآن دانشگاه آزاد و ... بود.

رویدادهای قرآنیبه گزارش ایکنا، زمستان 1401 با اوج فعالیت‌های قرآنی کشور مواجه بود که شاخص‌ترین آ‌ن‌ها سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران بود. مقدمات این مسابقات از ماه‌ها پیش آماده شده بود و مرحله نهایی آن به صورت حضوری در هفته نخست اسفند با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان برگزار و پرونده آن با حضور رئیس‌جمهوری بسته شد.

آغاز به‌‌کار دبیرخانه دائمی سوره‌های قرآن، صدور مجوز تدریس درس «انس با قرآن» از سوی دانشگاه آزاد، پویش‌های یلدایی، انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن، بررسی بودجه قرآنی کشور،  چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن، افتتاح اولین مدرسه رشدمحور قرآنی دانشگاه تهران، تشکیل پنجمین کاروان قرآنی انقلاب، تأسیس تالار قرآن و ... را می‌توان به عنوان دیگر اخبار مهم این فصل برشمرد.

همچنین انتصاب رئیس سازمان دارالقرآن، آغاز ثبت‌نام انتخاب برترین قاری نوجوان سال، برگزاری نشست «واکاوی وضعیت تخصیص اعتبارات به بخش قرآنی ـ مردمی به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب» در ایکنا، رقابت ۲۷۴ نفر در مسابقات قرآن کارکنان پایو، واکنش‌ها به اهانت و هتک حرمت قرآن، حرکت پنجمین کاروان قرآنی انقلاب اسلامی و ... از جمله دیگر رویدادهای قرآنی کشور بود.

از دیگر اخبار قرآنی این فصل همینطور می‌توان به ارائه مدرک درجه یک هنری به خادمان قرآن، بررسی فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، نگاهی به وضعیت بودجه‌ای شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دو سال اخیر، برگزاری رویداد «مشکل‌گشا»، درگذشت «محمدعلی لسانی‌فشارکی» و برگزاری نخستین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان اشاره کرد.

راه‌اندازی پویش «یلدای قرآنی» در دورهمی خانوداگی

ستاد جلسات خانگی قرآن کریم در قالب یک حرکت مردمی برای گسترش این حرکت، پویش قرائت دسته‌جمعی سوره مبارکه کوثر را با عنوان «یلدای قرآنی» به راه انداخت. مخاطبان برای مشارکت در این پویش باید فیلمی از قرائت قرآن خود که به صورت دسته‌جمعی انجام شده بود را به شماره‌ اعلام شده ارسال می‌کردند.

جشنواره قرآنی فجر

دارالقرآن خانه کارگر ششمین دوره جشنواره قرآنی فجر را در سراسر کشور برگزار کرد. جشنواره امسال در ۲۲ رشته و در گروه حفظ شامل حفظ ۵ جزء اول، ۱۰ جزء، ۲۰ جزءکل، حفظ سوره مبارکه فجر، جزء ۳۰ و حفظ ۲۰ سوره آخر قرآن ویژه کودکان و قرائت شامل صوت و لحن، ترتیل و اذان برگزار شد.

درگذشت پیشکسوت قرآنی

احمد فیاض، از پیشکسوتان عرصه آموزش قرآن پس از عمری خدمت به آستان قرآن و اهل بیت(ع) روز سه‌شنبه ۲۹ آذرماه در سن ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت. احمد فیاض از پیشکسوتان عرصه آموزش قرآن و پیرغلام آستان حضرت سیدالشهداء(ع) در محله نازی‌آباد بود که شاگردان بسیاری پای درس ایشان رشد کرده‌اند.

همکاری مطلوب مؤسسات در اجرای طرح «۴ هزار حافظ ۴ هزار شهید»

مدیرعامل اتحادیه قرآنی یزد از اعلام آمادگی و مشارکت ۱۰۰ مؤسسه و تشکل قرآنی سطح استان برای اجرای آموزش و تربیت چهارهزار حافظ به نیت چهارهزار شهید استان خبر داد و گفت: طی بازه زمانی ثبت‌نام، نزدیک به صد مؤسسه قرآنی، خانه‌های قرآن، دارالقرآن‌های تحت نظارت آموزش و پرورش و جلسات خانگی قرآن کریم سطح استان برای مشارکت در این طرح از طریق سامانه hefzyazd.ir اعلام آمادگی کردند. پیش‌بینی ما پذیرش حدود ۱۶ هزار قرآن‌آموز در سطح استان و همکاری حدود ۳۵۰ مربی در اجرای این طرح است.

مرحله نهایی مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های ارتش

مرحله نهایی بیست و یکمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشگاه‌های ارتش، دوم دی‌ به میزبانی دانشگاه‌ امام علی(ع) برگزار ‌شد. این دوره با حضور منتخبان و نخبگان قرآنی دانشگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران از دانشگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص)، دانشگاه شهید ستاری نیروی هوایی، دانشگاه امام خمینی(ره) نیروی دریایی نوشهر و منتخبان قرآنی دانشگاه علوم پزشکی و در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل قرآن، اذان و مفاهیم جزء ۲۵ قرآن تفسیر آیت‌الله مکارم شیرازی به صورت حضوری در دو بخش شفاهی و کتبی برگزار شد.

تشکیل کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن

جلسه کارگروه توسعه منابع انسانی کمیسیون آموزش عمومی قرآن با حضور میکائیل باقری، مدیر کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و رضا مراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان با هدف فراهم کردن زمینه‌های همکاری مشترک معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه در سازمان مرکزی برگزار شد. در این جلسه برگزاری سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت و تربیت مربی حفظ قرآن مورد بررسی قرار گرفت و اقداماتی مانند تربیت هزار دانشجو معلم به عنوان مربی قرآن با همکاری جهاد دانشگاهی و وزارت آموزش و پرورش و تأمین استادان حافظ قرآن برای حضور در دارالقرآن‌های پردیس‌ها در دستور کار قرار گرفت.

آغاز به‌‌کار دبیرخانه دائمی سوره‌های قرآن

دبیرخانه دائمی سوره‌های قرآن از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران در سایت این مجمع آغاز به کار کرد. این دبیرخانه درصدد است در هر نیمسال با توجه به وقایع و سیر تحولات اجتماعی، سوره‌ای را به عنوان متن محل رجوع مورد مطالعه قرار داده و به جامعه نخبگانی جهان اسلام پیشنهاد دهد.

دبیرخانه دائمی سوره‌های قرآن مکانی است که هر نیمسال با توجه به وقایع و سیر تحول جامعه، سوره‌ای را به عنوان متن محل رجوع به جامعه علمی، هنری و قرآنی کشور پیشنهاد می‌دهد تا بتوانیم با استفاده از زاویه نگاه آن سوره به تحلیل جمعی و رو به جلو از شرایط اجتماع رسیده و با الهام از سوره به تولید کارآمد در فضای جامعه برسیم.

رئیس جدید سازمان دارالقرآن معرفی شد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، قائم‌مقام سازمان دارالقرآن الکریم، با تأیید اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان رئیس جدید سازمان انتخاب شد. تقی‌زاده پیش از این، به عنوان مشاور امور قرآنی حجت‌الاسلام قمی، در سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می‌کرد و قائم‌مقام رئیس سازمان دارالقرآن بود.

اسامی نمایندگان ایران به مسابقات قرآن اردن اعلام شد

رویا فضائلی و علیرضا سامری، به عنوان نمایندگان کشورمان برای حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن عازم این کشور می‌شوند. رویا فضائلی از استان خراسان رضوی در رشته حفظ کل در چهاردهمین دوره و علیرضا سامری از استان خوزستان در رشته حفظ کل سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران حضور خواهند یافت.

اعلام هیئت داوران و زمان‌بندی داوری هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی

هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و دومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره (قاری الجمهور) از دهم شهریور تا پایان بهمن‌ ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران برگزار شد. این جشنواره برای تعیین برترین قاری جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی در دو بخش بانوان و آقایان، کار خود را آغاز کرده و بر این اساس برترین مرتلان و برترین حافظان کل قرآن سال ۱۴۰۱ از دیدگاه مردمی و فنی رقابت کردند.

حضور 12 قاری ایرانی در محافل شهید سلیمانی عراق

١١٠ محفل انس با قرآن در ١١ استان عراق به‌مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، با عنوان «دهه فجر قرآنی» به مدت ١٠ شب از ۵ تا ١٤ دی‌ در استان‌های بغداد، کربلا، دیوانیه، دیالی، بابل، واسط، المثنى، ذی‌قار، کرکوک، العماره و موصل برگزار شد.

در این محافل ١٢ قاری ممتاز و بین‌المللی از جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از قاریان عراقی، به اجرای برنامه پرداختند. همچنین حضور خانواده شهدای حشد الشعبی، زینت‌بخش این یادواره قرآنی است. 

رونمایی از سامانه مجازی «تکیه قرآنی»

نشست خبری کمیته قرآن ستاد بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان، با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، رئیس و حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی دبیر کمیته قرآن ستاد بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ۵ دی‌ در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. رئیس کمیته قرآن ستاد بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی ضمن تشریح محور‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی شده این کمیته از اجرای حدود ۸۰ برنامه‌ ملی و ۸۰۰ ویژه‌برنامه قرآنی و آغاز به کار پخش آزمایشی سامانه مجازی تکیه قرآنی خبر داد.

وزارتخانه‌ها نسبت خود با نمایشگاه قرآن را مشخص کنند

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم با اشاره به برگزاری جلسه شورای سیاستگذاری سی‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: در این جلسه وزیر ارشاد تأکید داشت تا برش‌های وزارتخانه‌ای حوزه قرآن در همه وزارتخانه‌ها طی دو هفته در دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن آماده شود تا به تأیید هیئت دولت برسد.

تصویب کلیات طرح تشکیل شبکه‌ حافظان قرآن

جلسه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم برگزار شد و طی آن علاوه بر ارائه گزارشی از سوی نماینده سازمان پژوهش آموزش و پرورش مبنی بر درج محتوای قرآنی در کتب درسی، کلیات طرح تشکیل شبکه حافظان قرآن صاحب‌نظر نیز به تصویب رسید.

برگزاری جلسه معاون قرآنی وزیر ارشاد با رایزنان فرهنگی ایران

همچنین خبر دیگر از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اینکه، جلسه‌ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ۲۱ کشور دنیا با موضوع تبادل نظر در مورد بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تهران بود.

صدور مجوز تدریس درس «انس با قرآن» از سوی دانشگاه آزاد

آزمون کتبی اولین فراخوان جذب مدرسِ درسِ انس با قرآن کریم دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شد. بر اساس اعلام مرکز قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و با پایان یافتن فرایند آزمون شفاهی (مصاحبه حضوری) اولین فراخوان جذب مدرس درس انس با قرآن دانشگاه آزاد اسلامی، مجوز تدریس این درس برای قبول‌شدگان در آزمون کتبی و شفاهی فراخوان اول، صادر شد.

انتشار فراخوان مقالات علمی با محوریت سوره محمد(ص)

فراخوان مقالات علمی ـ پژوهشی و ترویجی با محوریت موضوعات برگرفته از سوره مبارکه محمد(ص) از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) منتشر شد.

برگزاری نخستین دوره ارتقای سطح قاریان قرآن در شرکت ملی گاز

طه کبیری، دبیر شورای فرهنگی و رئیس دارالقرآن شرکت ملی گاز ایران، گفت: اولین دوره ارتقای سطح تلاوت، حفظ و مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه با هدف بسط فعالیت‌های آموزشی و ترویج عدالت آموزشی برای کارکنان، همسران و فرزندان کارکنان شرکت ملی گاز برگزار می‌شود.

اسامی راه‌یافتگان به مرحله پایانی مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

اسامی راه‌یافتگان به مرحله نهایی شانزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع) در بخش بانوان در دو مقطع سنی پایین و بالای ۱۸ سال اعلام شد. در مرحله نیمه نهایی، در مجموع ۱۶۱ متسابق بانو شامل ۶۹ نفر در رشته حفظ ۱۰ جزء ، ۴۹ نفر در رشته حفظ ۲۰ جزء ، ۴۳ نفر در رشته حفظ کل باهم به رقابت پرداختند که از مجموع شرکت‌کنندگان ۶۶ نفر به مرحله نهایی راه یافتند.

آغاز رقابت برترین قاریان قرآن ایرانی از دیدگاه مردمی

برگزیدگان مرحله حضوری و فینال رشته‌های قرائت تحقیق و قرائت ترتیل هفدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی معرفی شدند و بر همین اساس رقابت کسب عنوان برترین قاری و مُرَتّل جمهوری اسلامی از دیدگاه مردمی آغاز شد.

آغاز ثبت‌نام انتخاب برترین بانوی تلاوت مجلسی

همچنین خبر دیگر از فرایند اجرای جشنواره تلاوت مجلسی در سال ۱۴۰۱ اینکه با معرفی برگزیدگان بخش نهایی آقایان، ثبت نام انتخاب برترین بانوی تلاوت مجلسی جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی آغاز شد. 

برگزاری آزمون شبیه‌سازی طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن

آزمون شبیه‌سازی سومین دوره طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن ۱۵ دی‌ همزمان در استان‌های مختلف با حضور ۳۲۱ نفر از شرکت‌کنندگان راه یافته به این مرحله برگزار شد.

راه‌یافتگان به این مرحله به منظور سنجش دقیق‌تر به داوری تلاوت‌هایی که برای آن‌ها پخش شد پرداختند. 

انتخاب محمد عربان به عنوان قاری منتخب ارتقای قاریان ممتاز

سیزدهمین جلسه از چهاردهمین دوره ارتقای قاریان ممتاز قرآن کریم ۱۴ دی با حضور تعدادی از قاریان و مشارکت برخط و تصویری تعداد دیگری از قراء ممتاز سراسر کشور، در تهران، مجتمع امام خمینی(ره)، سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد.

در این جلسه اصول وقف و ابتدا و مفاهیم آیات توسط حمیدرضا مستفید، مدرس قرآن که به صورت مجازی با برنامه همراه بود با مشارکت قاریان به بحث گذاشته شد. در ادامه امین پویا، قاری بین‌المللی به نقد و تحلیل تلاوت محمد عربان از تهران و احسان بیات از همدان با رویکرد مهندسی تلاوت پرداخت. در پایان این جلسه، تلاوت محمد عربان با کسب نصاب لازم به عنوان تلاوت منتخب معرفی شد.

دیدار نمایندگان جامعه قرآنی با خانواده شهید امیدواری

جمعی از نمایندگان جامعه قرآنی ۱۴ دی‌ با حضور در منزل شهید حسین امیدواری، از شهدای مدافع حرم در منطقه خان‌طومان سوریه، از مادر این شهید والامقام تجلیل کردند.

قرآنیان در تکاپوی گرامیداشت جان‌فدای ایران

کاروان قرآنی شهید سلیمانی؛ از روستای قنات‌ملک تا کشورهای محور مقاومت

اعزام کاروان قرآنی شهید سلیمانی به شهر‌های مختلف، جهت اجرای محافل انس با قرآن و شهدا و کارگاه تخصصی تلاوت یکی از برنامه‌هایی است که به‌مناسبت بزرگداشت سومین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، به همت جامعه قرآنی کشور با حضور چهره‌های قرآنی و قاریان مطرح صورت گرفت. برنامه حرکت این کاروان طی ماه‌های قبل هماهنگ شده و جزئیات آن طی هفته قبل از سوی رئیس کارگروه قرآنی ستاد بزرگداشت سردار سلیمانی اطلاع‌رسانی شد.

اجرای پویش بین‌المللی قرائت و حفظ سوره «صف»

پویش سراسری قرائت و حفظ سوره مبارکه «صف» به نیت اهدای ثواب آن به روح مطهر شهید سلیمانی و شهدای مقاومت از سوی کمیته قرآن ستاد مردمی بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا می‌شود.

برگزاری بیش از ۱۵۰ محفل قرآنی همزمان با سالروز شهادت سردار سلیمانی

همزمان با سومین سالگرد شهادت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، بیش از ۱۵۰ محفل انس با قرآن با رویکرد تدبری در سطح یگان‌ها و کوی‌های سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

رئیس سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی منصوب شد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، قائم‌مقام سازمان دارالقرآن الکریم، با تأیید اعضای هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم و از سوی حجت الاسلام‌والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان رئیس جدید سازمان منصوب شد.

تسهیل فرایند صدور مجوز پایگاه‌های قرآنی مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه سازمان دارالقرآن تبلیغات اسلامی درباره تأسیس پایگاه‌های قرآنی مطابق دستورالعمل شورای توسعه فرهنگ قرآنی و بر اساس سامانه‌های طراحی‌شده در این حوزه گفت: پایگاه‌های قرآنی موردی است که رهبر معظم انقلاب در محفل قرآنی طلیعه ماه مبارک رمضان گذشته مطالبه کردند.

قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تسهیل فرایند توسعه و اعطای مجوز در طرح ساماندهی پایگاه‌های قرآنی بر این موضوع که همه مساجد کشور باید پایگاه قرآنی داشته باشند، تأکید و اظهار کرد: از ابتدای امسال به همه متقاضیان تأسیس مؤسسه قرآنی این امکان داده شد تا مسجدی را محل فعالیت خود قرار دهند.

اعتبارات قرآنی در بودجه؛ افزایش چشمگیر ردیف‌های مشترک

لایحه پنجاه و دو میلیون و ششصد و شانزده هزار و نهصد و شصت و پنج میلیارد ریالی (۵۲.۶۱۶.۹۶۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰) کل کشور به عنوان دومین بودجه دولت سیزدهم، ۲۱ دی، از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. ایکنا مطابق روال گذشته در سلسله گزارش‌هایی به بررسی لایحه بودجه از حیث اعتبارات امور فرهنگی، حوزه دین و فعالیت‌های قرآنی می‌پردازد.

در لایحه بودجه سال ‌۱۴۰۲ کشور همچون سال جاری شاهد ادامه رویکرد دولت در تجمیع ردیف‌ها ذیل دستگاه‌های اصلی و کاهش حجم آن هستیم که به تبع آن ردیف‌های قرآنی از جمله «صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی» که تا دو سال قبل ذیل اعتبارات شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، مشمول این رویکرد شده‌اند و نامی از آن‌ها حداقل در لایحه و جداول دیده نمی‌شود.

آغاز ثبت‌نام انتخاب برترین قاری نوجوان سال ۱۴۰۱

هفدهمین جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی و دومین دوره بخش بین‌الملل جشنواره (قاری الجمهور) از دهم شهریور تا پایان بهمن ۱۴۰۱ به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران برگزار شد و برگزیدگان مرحله فینال کشوری بخش آقایان در بخش حضوری و فینال رشته‌های قرائت و ترتیل هفدهمین جشنواره ملی و بین‌المللی تلاوت‌های مجلسی معرفی شدند. با معرفی این برگزیدگان، ثبت‌نام انتخاب برترین قاری نوجوان سال ۱۴۰۱ جمهوری اسلامی ایران در هفدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی ویژه آقایان شروع شد.

۲ قاری ایرانی به جمع مقریان پیوستند

جلسه إشهار(جلسه پایانی اقراء) با حضور محمدتقی میرزاجانی، معاون آموزش، پژوهش و ارتباطات شورای عالی قرآن، علی قاسم آبادی، معاون تولید و نظارت، حسن محمدی، معاون توسعه و مدیریت منابع شورا و محمدمهدی آزاد و محمدحسن حسن‌زاده از قاریان ممتاز کشور و تعدادی از علاقمندان قرآنی ۱۸ دی‌ماه در سالن جلسات شورای عالی قرآن برگزار شد که طی آن دو قاری ممتاز کشورمان در جلسه إشهار شورای عالی قرآن اجازه‌نامه روایت حفص از عاصم از طریق مصباح را دریافت کردند.

اعزام کاروان قرآنی بانوان ایرانی به عراق

مژگان خان‌بابا، رئیس بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان(کوثر) از اعزام کاروان قرآنی بانوان به کشور عراق خبر داد و گفت: اعضای این کاروان متشکل از ۱۲ نفر فردا، ۲۱ دی‌ جهت اجرای یک سری برنامه عازم کشور عراق می‌شوند. کاروان قرآنی بانوان یک روز در نجف حضور دارد و پس از آن عازم کربلا می‌شود تا در جشنواره‌ای که با حضور نمایندگانی از کشورهای جهان اسلام برگزار می‌شود، حضور یابند.

فرهنگسرای قرآن؛ میزبان آزمون مربیان سازمان فرهنگی شهرداری تهران

شانزدهمین دوره آزمون قرآن مربیان با حضور بیش از ۵۰ داوطلب بانو، ۲۲ دی‌ماه از ساعت ۹ صبح در سالن حبل‌المتین فرهنگسرای قرآن برگزار شد. این آزمون با مشارکت مرکز آموزش سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در رشته‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید تخصصی، حفظ کل و حفظ ویژه خردسالان با داوری مریم تقی‌زاده، حافظ کل قرآن انجام شد.

آمادگی دولت در حمایت از خادمان منتخب قرآنی

صد و بیست و نهمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، ۲۰ دی‌ با حضور اعضای این مجمع در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. در ابتدای این جلسه که با تلاوت محمدرضا پورمعین همراه بود، به چند پیش دستور پرداخته شد. در این بخش ابتدا بر لزوم مقابله با اقدام نشریه صهیونیستی ـ فرانسوی تأکید و نیز معرفی وجوه مختلف شخصیت مقام معظم رهبری به خصوص وجهه قرآنی معظم له تأکید شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه گفت: دولت آمادگی و اهتمام دارد تا اتفاقاتی که در شورای ارزشیابی هنرمندان در وزارت ارشاد رخ می‌دهد، در مورد خادمان قرآن نیز انجام دهد؛ لذا پیشنهادی داده شود تا خادمان منتخب از آن مزایا بهره‌مند شوند.

اجرای بخش کتبی مسابقات قرآن در ۳۰۰ واحد دانشگاه آزاد

بخش کتبی بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآن و عترت ویژه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی 22 آذرماه به طور همزمان در تمامی واحد‌ها و مراکز آموزشی به صورت حضوری و برخط در بیش از ۳۰۰ واحد دانشگاهی و با مشارکت بیش از سی و چهار هزار نفر دانشجو و اعضای هیئت علمی در ۱۱ رشته مربوط به قرآن و عترت برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد معرفت، مدیرکل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این مسابقات در رشته‌های تفسیر قرآن کریم، سیره معصومین‌(ع)، حفظ و ترجمه احادیث، سبک زندگی اسلامی، احکام آقایان و بانوان، حفظ و مفاهیم قرآن کریم، آشنایی با آشنایی مفاهیم نهج‌البلاغه و آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه و ... برگزار شد.

حمایت ایکنا از مؤسسات قرآنی در شبکه‌های اجتماعی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن به‌مناسبت سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا‌(س) و در راستای حمایت از مؤسسات قرآنی، طرح تبلیغ رایگان مجموعه‌های دینی را در پیام‌رسان‌های داخلی اجرا کرد. در این طرح حمایتی، مؤسسات قرآنی دارای مجوز و مجموعه‌های دینی وابسته به سازمان‌ها و نهادهای دولتی می‌توانستند پوستر تبلیغی خود را در شبکه‌های اجتماعی خبرگزاری ایکنا در پیام‌رسان‌های ایتا و بله به صورت رایگان تبلیغ کنند.

ثبت‌نام بیش از ۱۰ هزار نفر در نهمین مسابقات قرآن قوه قضائیه

مصطفی عطار، مسئول امور قرآن و عترت قوه قضائیه با اشاره به اینکه در حال برگزاری و ثبت‌نام از متسابقان در نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت قوه قضائیه هستیم،‌ گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر و برخی مشکلات پیش آماده، مهلت ثبت‌نام و تاریخ برگزاری مسابقات تا ۱۹ بهمن‌ تمدید شد تا همه استان‌ها فرصت برگزاری مرحله استانی را داشته باشند.

مدرسه شبانه‌روزی ثقلین با حضور امیر ایرانی افتتاح شد

طی مراسمی مدرسه شبانه‌روزی قرآن ثقلین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۲۰ دی‌ماه با حضور امیردریادار شهرام ایرانی، فرمانده نداجا، حجت‌الاسلام عباس محمدحسنی، رئیس سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش و جمعی از مسئولان ارتش در منطقه یکم دریایی بندرعباس راه‌اندازی شد.

ارائه طرح شبکه مجازی قرآن از سوی اتحادیه کشوری مؤسسات

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به جلسات کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی یکی از کارگروه‌های مصوب کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: در دوره‌ای برای تشکیل جلسات کارگروه قرآن و فضای مجازی وقفه افتاد و همه کارگروه‌های کمیسیون‌ دچار آن شدند و در آخرین جلسه کمیسیون تبلیغ و ترویج انگیزه‌ای برای شکل‌گیری مجدد کارگروه قرآن و فعالیت‌های مردمی به وجود آمد که با توجه به ارائه کلیات موضوع و ضرورت‌های کارگروه، مدیریت آن به اتحادیه کشوری (به دلیل ساختار مردم‌نهاد آن) واگذار شد.

چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن

این دوره از مسابقات از ۲۳ تا ۲۷ دی‌ در بخش آقایان و بانوان در رشته‌های حفظ کل، حفظ بیست جزء، قرائت تحقیق و قرائت ترتیل به میزبانی استان خوزستان و در شهر اهواز برگزار شد.

هادی اسفیدانی، امیدرضا رحیمی و محمد پورسینا در بخش آقایان و غزاله سهیلی‌زاده، رویا فضائلی و عادله شیخی در بخش بانوان، به ترتیب در رشته‌های قرائت تحقیق، حفظ کل و قرائت ترتیل، رتبه‌ اول چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن را کسب کردند که طی آیین اختتامیه در ۲۸ دی‌‌‌ از برترین‌‌‌ها تجلیل شد.

مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

داوری مرحله مقدماتی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در بخش آقایان و بانوان که از ۲۳ دی در سالن کنفرانس مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت شهر مشهد آغاز شده بود، عصر ۲۷ دی به کار خود پایان داد. در این دوره از مسابقات، ۱۴۹ متسابق از ۸۰ کشور حضور یافتند که داوری ۳۵ نفر از بانوان طی روز‌های ۲۳ و ۲۴ دی و داوری بخش آقایان نیز از ۲۵ تا ۲۷ دی‌ انجام شد.

جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با حضور وزیر ارشاد

محمدمهدی اسماعیلی طی نشست کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی بر عدم محدودیت در دولت سیزدهم در حوزه پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی، خبر داد و گفت: گره‌هایی که بعضاً در مورد بودجه ایجاد شده است در شأن فعالیت قرآنی نیست. ضمن اینکه کل بودجه هم آنچنان قابل ملاحظه نیست که بخواهد اینقدر در آن تأخیر ایجاد شود.

طی این جلسه رئیس کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، معاون قرآن و عترت را موظف کرد تا اشکالات بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و مشکلات بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را برطرف کنند تا بودجه سال ۱۴۰۲ بر اساس یک روند دقیق جلو برود. از دیگر موارد مطرح شده در شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم، برنامه‌های قرآنی سال آینده و همچنین وضعیت انجمن خادمان قرآن و ارجاع بررسی برنامه‌های قرآنی ۱۴۰۱ به کمیته ۵ نفره بود.

نگاهی به عنوان‌برنامه‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن

برنامه‌های کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم در شصت و سومین جلسه این کمیسیون، مورد بررسی اعضای آن قرار گرفت. برنامه‌های سال ۱۴۰۰ در ۱۵ عنوان و برنامه‌های ۱۴۰۱ نیز در ۳۲ عنوان‌برنامه‌ تهیه شده که اجرای آن‌ها منوط به تخصیص بودجه از محل اعتبارات دو سال اخیر صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود.

برگزاری نشست «واکاوی وضعیت تخصیص اعتبارات به بخش قرآنی ـ مردمی به منظور رسیدن به وضعیت مطلوب»

این نشست با حضور تعدادی از مدیران مؤسسات قرآنی استان تهران با قدمتی بالای ۱۵ سال در ایکنا برگزار شد و همه بالاتفاق کمک‌های بلاعوض اندک به مجموعه‌های مردمی را نامناسب دانسته و پیشنهاد دادند به جای آن شرایطی برای اعطای تسهیلات بر اساس توانمندی مؤسسات فراهم شود.

اولین مدرسه رشدمحور قرآنی دانشگاه تهران افتتاح شد

مراسم افتتاحیه دبستان نور قرآن روستای کودل سیستان و بلوچستان به عنوان اولین مدرسه از مجموعه مدارس رشدمحور دانشگاه تهران از سوی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت این دانشگاه برگزار شد و فرزندان این روستا که تا امروز از فضای مناسب برای تحصیل بی‌بهره بودند در این دبستان تحصیل خود را ادامه خواهند داد.

اعزام کاروان قرآنی بانوان به کشور عراق

کاروان قرآنی بانوان (متشکل از ۱۲ نفر از بانوان فعال قرآنی کشور) به همت بنیاد فعالیت‌های بین‌المللی قرآن بانوان (بنیاد کوثر) و جهت اجرای یک سری برنامه عازم کشور عراق شدند. اعضای این گروه طی ایام حضور در کشور عراق در شهرهای نجف و کربلا به اجرای برنامه پرداخته‌اند که از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها معرفی طرح ملی بشری در دارالقرآن علوی و دانشگاه الزهرای کربلا بوده است.

فعالیت سامانه قرآنی ۱۴۴۰ با بیش از ۲۰ سال سابقه

سامانه گویای ندای قرآن در سال ۱۳۸۰ با مدیریت سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای خاوران راه‌اندازی شد و پس از این که فرهنگسرای قرآن ایجاد شد، برنامه‌های قرآنی به صورت متمرکز به این فرهنگسرا منتقل شد. این سامانه در ابتدا با شماره ۱۴۴ فعال بود و در سال ۱۳۹۶ به دلیل تأکید مخابرات تهران مبنی بر تغییرات و محدودیت‌ها در ارائه خدمات خط‌های سه‌رقمی با شماره ۱۴۴۰ فعال شد و به شهروندان علاقه‌مند به صورت شبانه‌روزی ارائه خدمت می‌کند.

مراسم افتتاحیه جشنواره «خانه‌های قرآنی» در نهاجا برگزار شد

نخستین جشنواره «خانه‌های قرآنی» در سطح کارکنان و خانواده‌ها به میزبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سه مرحله از اوایل اسفند‌ تا هفتم اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد که آیین افتتاحیه آن با حضور مسئولان لشکری برگزار شد.

رقابت ۲۷۴ نفر در مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش

مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه ارتش ج.ا.ا به میزبانی نیروی زمینی ارتش طی روزهای ۲۷ و ۲۸ دی‌ماه در مجموعه تالار میثاق آجودانیه و آیین اختتامیه آن ۲۹ دی‌‌‌ برگزار شد.

این مراسم با راهیابی ۱۷۵ نفر از منتخبان قرآنی کارکنان پایور ارتش و ۹۹ نفر از کارکنان وظیفه از ادارات نیروی زمینی، هوایی، پدافند هوایی، دریایی و ستاد آجا در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، اذان و حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل قرآن به صورت شفاهی و تفسیر نمونه جزء ۲۵ آیت‌الله مکارم‌شیرازی(به صورت کتبی و پاسخگویی به سؤالات چهارگزینه‌ای) در سه گروه داوری برپا شد. آیین اختتامیه این مراسم نیز ۲۹ دی‌ماه با حضور امیر فرماندهی نیروی زمینی ارتش برگزار شد.

آئین اختتامیه چهل و دومین مسابقات قرآن نزاجا برگزار شد

آئین اختتامیه مرحله سراسری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مجموعه تالارهای میثاق فرماندهی آماد و پشتیبانی مرکز نزاجا برگزار شد.

مرحله سراسری این دوره از مسابقات با راهیابی برترین‌های مناطق و یگان‌های نزاجا از ۲۴ تا ۲۶ دی‌‌ماه در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل، اذان به صورت شفاهی و مفاهیم در دو سطح یک(تا مقطع دیپلم) و دو(بالاتر از فوق دیپلم) به صورت کتبی و برخط با قضاوت داوران بین‌المللی و ملی و ارتش چون حسن ربیعیان، مهدی غلام‌نژاد، امیر آقایی، نایب‌علی عبدالهی، مجتبی محمدبیگی و ... به میزبانی فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی زمینی برگزار شد.

جامعه قرآنی با آرمان‌های امام(ره) و رهبر انقلاب تجدید میثاق کرد

مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) و تجدید بیعت با مقام معظم رهبری و همچنین محفل انس با قرآن کریم جامعه قرآنی کشور در آستانه آغاز جشن‌های دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی پنجم بهمن‌ در جوار حرم امام خمینی(ره) برگزار شد.

تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و چهار تحلیل مؤثر در سیاستگذاری امور قرآنی

جمعی از چهره‌های قرآنی کشور هتک حرمت قرآن را محکوم کردند

جمعی از استادان، فعالان و چهره‌های قرآنی کشور، اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و پیامبر اکرم(ص) و دیگر مقدسات را محکوم کردند. سیدمحسن موسوی‌بلده در این باره می‌گوید: به آتش کشیدن کتاب آسمانی مسلمانان، دقیقاً نشانه خشم ناشی از ضعف دشمن در عرصه مصاف جهانی فرهنگی است. الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه. ما معلمان و قاریان قرآن این حرکت مذبوحانه را بشدت تقبیح و محکوم می‌کنیم و اطمینان داریم که مسلمانان جهان در سایه تمسک به حبل الهی قرآن، از شراره‌های خشم کور دشمنان در امان خواهند بود و شعله‌های این آتش به زودی دامن خودشان را فرا خواهد گرفت. چشم به آن روز داریم.

آغاز حرکت پنجمین کاروان قرآنی انقلاب از شهرری

مراسم و محفل قرآنی آغازین حرکت پنجمین کاروان قرآنی انقلاب دوشنبه دهم بهمن با حضور عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی؛ مهدی قره‌شیخلو، قاری بین‌المللی و جمعی از مدیران قرآنی شهرری و قاریان بین‌المللی با اجرای هادی صلحجو در آستان مقدس شیخ صدوق(ره) برگزار شد.

آغاز هفدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن

مراسم افتتاحیه هفدهمین نشست تخصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم بعدازظهر دوازدهم بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی(ره) با موضوع بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در محفل قرآنی طلیعه ماه مبارک رمضان برگزار شد.

قرآن کریم

آغاز ثبت‌نام دوره‌های جدید مقدمات تدبر در قرآن

حسین مختاری، عضو علمی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت دانشگاه تهران از آغاز ثبت‌نام دوره‌های جدید مقدمات تدبر در قرآن خبر داد و گفت: این دوره‌ها جزء اولین دوره‌های سیر در کتاب‌های روش‌های تدبر در قرآن در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت است و این کتاب‌ها با مقدمات تدبر در قرآن شروع می‌شود.

قرآنیان پیرو مکتب سلیمانی در جمع خانواده‌های شهدای منطقه ۱۴ تهران

در پی دیدارهای هفتگی قرآنیان پیرو مکتب سلیمانی با خانواده‌های شهدا به ویژه شهدای قاری، حافظ و معلم قرآن، جمعی از فعالان عرصه قرآنی در قالب جشن میلاد امام محمدتقی(ع) در مسجد شهید آیت‌الله بهشتی میدان نبرد تهران گرد هم آمدند.

بهره‌مندی ۶۰ نفر از دومین دوره توانمندسازی مدیران امور قرآنی ارتش

سرگرد مصطفی تاج، مدیر امور قرآنی ارتش از برگزاری دومین دوره توانمندسازی مدیران امور قرآنی از ۸ تا ۱۱ بهمن‌ خبر داد و گفت: دومین دوره توانمندسازی مدیران امور قرآنی ارتش جمهوری اسلامی ایران از سوی اداره قرآن، عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش به مدت چهار روز در قم برگزار شد.

ترجمه قرآن حجت‌الاسلام محسن قرائتی مجوز نشر گرفت

ابراهیم قربانی، مسئول نظارت بر ترجمه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تایید ترجمه قرآن کریم حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی خبر داد.

گلایه از بی‌توجهی به مؤسسات قرآنی در بودجه ۱۴۰۲

محمد انجم‌شعاع، مدیرعامل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: با وجود رایزنی‌ و مذاکره با اعضای فراکسیون قرآن و جلسه با کمیسیون فرهنگی، اقتصادی و تلفیق مجلس، مبنی بر اینکه وضعیت اعتبارات مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی در بودجه ۱۴۰۲ روشن باشد، اما هیچ توجهی به این موضوع نشده است.

آغاز دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن خانواده کارکنان سپاه

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم زنگنه، رئیس سازمان فرهنگی خانواده کارکنان سپاه با اشاره به برگزاری مرحله نهایی دوازدهمین دوره مسابقات سراسری قرآن خانواده کارکنان سپاه از دهم تا دوازدهم بهمن‌ در شهر مشهد مقدس و با حضور ۱۳۷۶ نفر برگزار شد.

برگزیدگان مسابقات قرآن سازمان‌های دولتی معرفی شدند

مراسم اختتامیه سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن اعضای انجمن‌های اسلامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که هر ساله به همت وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور برپا می‌شود، شامگاه ۱۹ بهمن‌ با تجلیل از نفرات برتر برگزار شد.

در این مراسم که صرفاً به تجلیل از نفرات برتر این مسابقات اختصاص داشت و بلافاصله بعد از برگزاری فینال رشته قرائت تحقیق برگزار شد، هیئت داوران، نفرات برتر رشته‌های شش‌گانه، نفرات برتر بخش مقدماتی و خادمان مسابقات با اهدای لوح تقدیر تجلیل شدند.

این مسابقات طی روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه ۱۷ تا ۱۹ بهمن‌ به میزبانی وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی و با حضور ۱۷۲ شرکت‌کننده از ۳۷ سازمان و نهاد دولتی در شش رشته که ویژه آقایان است، برگزار شد.

حضور حافظ قرآن ایرانی در سفارت الجزایر

هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور الجزایر طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ بهمن‌ به صورت مجازی برگزار شد. این دوره از مسابقات به صورت حضور شرکت‌کنندگان در سفارت کشور الجزایر در کشور هر کدام از شرکت‌کنندگان و ارتباط تصویری با برگزارکنندگان برپا شد.

بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ابوالفضل اقدسی، از استان گیلان به عنوان نماینده کشورمان در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی کشور الجزایر شرکت کرد. زمان اجرای نماینده کشورمان سه‌شنبه هجدهم بهمن‌ و به صورت آنلاین از طریق ویدئوکنفرانس در سفارت کشور الجزایر در ایران بود.

بانوان و خانواده؛ محور سی‌اُمین نمایشگاه قرآن

نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ۱۸ بهمن‌ با حضور اعضای شورا در محل معاونت قرآنی وزارت ارشاد برگزار شد. در بخشی از این جلسه، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در دوره جدید سعی می‌کنیم نقاط مثبت، ظرفیت‌ها، برکات و اتفاقات خوب و مؤثر سال‌های قبل در نمایشگاه را تکرار کنیم، البته تکرار نه به معنی منفی و ملال‌آور، بلکه به معنی مثبت و سازنده مد نظر است. در دوره پیش اتفاقات خوبی رقم خورد که باید بازتولید و متحول شود و در نمایشگاه سی‌ام هم با قدرت دیده شود.

معاف تصریح کرد: سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن به مثابه مهم‌ترین فرصت برای نظام جمهوری اسلامی است؛ چرا که در این رویداد از جهاتی که مردم مماس با قرآن می‌شوند و در آن شرکت می‌کنند، لذا بهترین فرصت و امکانی است که در اختیار ماست و باید قدر آن را بدانیم. بانوان و خانواده؛ محور سی‌اُمین دوره نمایشگاه قرآن خواهند بود.

اجرای مسابقات قرآن در میان انجمن‌های اسلامی وزارتخانه‌ها

اعلام مصوبات نشست هماهنگی اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها

نشست هماهنگی اتحادیه‌های موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها به صورت غیرحضوری برگزار شد. طی این جلسه مقرر شد، با توجه به رویکرد جدید اتحادیه کشوری در اعطای کارگزاری مجازی بیمه اجتماعی در اتحادیه‌های استانی، نمایندگان آموزش دیده به صورت جدی، فعالیت خود را آغاز کنند‌. همچنین استان‌هایی که در دوره اول کارگاه آموزشی، نماینده اعزام نکرده‌اند، نسبت به معرفی و اعزام آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کنند.

برگزاری داوری مرحله کشوری پنجمین جشنواره قرآن حوزه‌های علمیه

داوری برخط مرحله کشوری پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با رقابت ۱۷۵ نفر از راه‌یافتگان در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم و با حضور حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام علائیان، معاون خانواده و معیشت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم آغاز شد.

این جشنواره با مشارکت سازمان دارالقرآن‌الکریم و نهاد‌های حوزوی و با هدف ارتقای سطح آگاهی و به‌روزرسانی دانش و معلومات قرآنی خانواده‌های طلاب، ویژه همسر و فرزندان طلاب آقا و خانم و فرزندان ایشان در مقاطع سنی مختلف و با رویکرد آموزش، مسابقه و محفل همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن بسیج

مرحله نهایی بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از ۲۳ بهمن‌ در سازمان بسیج مستضعفین در تهران آغاز شد و تا روزهای پایانی هفته آینده ادامه خواهد داشت. مراحل مقدماتی این دوره از مسابقات که با حضور بیش از ۱۱۸ هزار نفر همراه بود از آذرماه امسال در بخش بین مسجدی توسط حوزه‌های مقاومت بسیج برگزار و نفرات برگزیده به مرحله شهرستانی و استانی معرفی شدند. در این مرحله شاهد برگزاری مسابقات در ۱۸۳۴ نقطه از کشورمان بودیم، در ادامه و در مرحله شهرستانی نیز این مسابقات در ۳۹۴ شهرستان برگزار شد.

سومین مرحله این مسابقات مرحله استانی بود که در ایام گذشته در ۳۲ نقطه برگزار شد و نفرات برگزیده که بیش از ۶۸۹ نفر بودند به مرحله ملی راه یافتند. در مرحله ملی نیز در روزهای ابتدایی دهه فجر یک گزینش مقدماتی از راه‌یافتگان به این مرحله به صورت مجازی به عمل آمد و در نهایت ۳۰۴ نفر به مرحله پایانی که به صورت حضوری برگزار می‌شود، راه یافتند.

پایان دوره‌های آموزشی مدرسان قرآن دانشگاه فرهنگیان

دوره ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای مدرسان قرآن دانشگاه فرهنگیان کشور در دو قطب قزوین و بوشهر به همت معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، با مشارکت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و با حضور استادان و مدرسان قرآن دانشگاه فرهنگیان از سراسر کشور به مدت شش روز برگزار شد.

اجرای طرح آموزش حفظ و قرائت قرآن در مناطق اهل سنت

طرح آموزش حفظ و قرائت قرآن کریم در مناطق اهل سنت ویژه مدارس علوم دینی از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و با همکاری مرکز و شورای سیاستگذاری مدارس علوم دینی اهل سنت کشور آغاز شده و روند اجرایی آن سال آتی نیز ادامه خواهد داشت. بر همین اساس این دوره آموزشی از شهرستان گنبدکاووس آغاز شده و به مرور در سایر استان‌های سنی‌نشین کشورمان ادامه می‌یابد. دوره مربوط به شهر گنبدکاووس ویژه طلاب علوم دینی حافظ قرآن کریم بوده و این دوره در یکی از مدارسی که از سال‌های قبل فعالیت خود را شروع کرده، برگزار شده است.

هزار نفر حائز دریافت هدیه حد نصاب مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) شدند

هر ساله به منظور تشویق شرکت‌کنندگان مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی‌(ع)، علاوه بر تجلیل و اهدای هدایا به رتبه‌های اول تا سوم هر رشته، هدایایی نیز به حائزان حد نصاب لازم اهدا می‌شود. امسال نیز هزار نفر در رشته‌های مختلف شانزدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی‌بن‌ابیطالب(ع) واجد شرایط دریافت هدیه امتیاز حد نصاب در دو بخش بانوان و آقایان در دو مقطع سنی پایین و بالای ۱۸ سال شدند.

گرامیداشت دهه فجر از سوی قرآنی‌ها

در ایام دهه فجر و قبل از برگزاری مراسم ۲۲ بهمن‌ شاهد انتشار دعوتنامه، فراخوان و بیانیه‌های متعددی از سوی جامعه قرآنی برای حضور هر چه با شکوه‌تر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن‌ بودیم، از جمله این بیانیه‌ها باید به بیانیه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت اشاره کرد که طی آن از همگان برای گرامیداشت یوم‌الله ۲۲ بهمن، خواستار حضور حداکثری امت قرآنی در این راهپیمایی شد.

جزئیات نمایشگاه سی‌ام قرآن

نشست برخط مدیران نمایشگاه بین‌المللی قرآن ۲۴ بهمن‌ با حضور رئیس دبیرخانه دائمی نمایشگاه‌های قرآنی سراسر کشور و جمعی از عوامل اجرایی و دفاتر قرآنی ۳۱ استان کشور برای هماهنگی، برنامه‌ریزی و مشارکت استان‌ها در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد. در این نشست جزئیات مهمی از نمایشگاه سی‌ام اعلام شد و از جمله آن می‌توان به شروع این نمایشگاه در روز ۱۲ بهمن‌ اشاره کرد. همچنین در این نشست از «می‌خوانمت» به عنوان شعار نمایشگاه قرآن نام برده شد.

ایکنا

رویداد مشکل‌گشا و موضوع حفظ قرآن

از برگزاری نخستین رویداد مشکل‌گشا با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن به چالش‌های موجود از سوی مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی در تهران خبر داده شد. مشکل‌گشا سلسله‌رویداد‌هایی است که بر آن است تا هر بار روی یکی از معضلات ملموس و فراگیر مسائل فرهنگ دینی ایران به صورت حمایت و پرورش ایده‌های برگزیده اجرا شود و این‌گونه شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مسئولان و علاقه‌مندان را درگیر حل آن مسئله کند.

نشست هم‌افزایی دستگاه‌های قرآنی

نشست هم‌افزایی دستگاه‌های قرآنی کشور پیرامون عملیات رمضان المبارک ۱۴۰۲، ۲۵ بهمن‌ به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی و با حضور جمعی از مدیران و رؤسای امور فرهنگی و قرآنی کشور برگزار شد. حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در بخشی از این جلسه به بیان نکاتی پرداخت و با تأکید بر تأثیر شرایط این روز انقلاب و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین بر عملیات‌های قرآنی گفت: سازمان دارالقرآن‌الکریم همت خود را بر هم‌افزایی همه دستگاه‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های فراوان قرآنی قرار داده است.

بررسی فعالیت کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها در ایکنا

نشست بررسی فعالیت‌های کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها به میزبانی ایکنا با حضور تنی چند از دبیران کانون‌های قرآن و عترت از دانشگاه‌های صنعتی شریف، صدا و سیما، علامه طباطبایی، الزهرا(س) و علم و صنعت برگزار شد.

برگزاری بیست و نهمین مسابقات قرآن بسیج

مرحله نهایی بیست و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت بسیج از روز ۲۴ بهمن‌ در سازمان بسیج مستضعفین در تهران آغاز شد و تا ۲۶ بهمن‌ که زمان برگزاری مراسم اختتامیه بود، ادامه داشت.

معرفی فیلم‌های قرآنی برگزیده جشنواره فجر

هیئت داوران قرآنی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر عصر روز ۲۵ بهمن و برای پنجمین سال متوالی، برای انتخاب آثار الهام گرفته از مفاهیم و مضامین قرآنی بعد از تماشا و بررسی فیلم‌های جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، «حامد عنقا» را به خاطر نگارش فیلمنامه قرآنیِ فیلم «غریب» و «بابک حمیدیان» را برای بازی در فیلم غریب در خلق شخصیت شهید «محمد بروجردی» به عنوان اثر قرآنی برگزیدند و جوایز خود را به آن‌ها اختصاص دادند.

برگزاری جلسه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن

پنجاه و نهمین جلسه كمیسیون تخصصـی توسعه آموزش عمومی قرآن كشور ۲۶ بهمن‌ در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش و با حضور وزیر آموزش و پرورش به عنوان رئیس این کمیسیون برگزار ‌شد. بررسی راهکارهای اجرایی اقدام چهار از راهبرد ملی پنج سند توسعه آموزش عمومی قرآن کشور (تسهیل امکان استفاده مؤسسات مردمی قرآنی از فضاها و امکانات در اختیار آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی، برای توسعه آموزش عمومی قرآن با اولویت کارکنان دستگاه‌ها و خانواده آنان (از سال ۱۳۹۸) و ارائه گزارش برنامه‌های اعضای کمیسیون (طرح اتقان) از جمله موارد مطروحه در این جلسه بود.

برگزاری جشنواره قرآنی حوزه‌های علمیه

مراسم اختتامیه مرحله کشوری پنجمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ۲۷ بهمن با حضور رئیس قوه قضائیه و جمعی از چهره‌های قرآنی برگزار ‌شد. مرحله کشوری این جشنواره از ۱۹ الی ۲۱ بهمن مصادف با چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و به صورت غیر حضوری برگزار شد. در مرحله پایانی این مسابقات شاهد رقابت ۱۷۵ نفر از راه‌یافتگان در رشته‌های حفظ، قرائت و ترتیل به میزبانی سازمان دارالقرآن الکریم بودیم.

مسابقات قرآن کارکنان فراجا

چهارمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم خانواده‌های کارکنان فراجا از ۲۶ تا ۲۸ بهمن‌ماه در مشهد برگزار‌ شد. این مسابقات در اجزای مختلف حفظ، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، درک مفاهیم و نکات تفسیری سطح ۱ و ۲ و اذان(ویژه فرزندان پسر) در شش طیف جداگانه همسران، فرزندان دختر(پائین و بالای ۱۶ سال)، فرزندان پسر (پائین و بالای ۱۶ سال) و کارکنان شاغل زن بود.

محمدعلی لسانی‌فشارکی به دیار باقی شتافت

مرحوم محمدعلی لسانی‌فشارکی، پس از گذراندن دوره‌ای بیماری دار فانی را وداع گفت. او فارغ‌التحصیل از دانشکده الهیات دانشگاه تهران در رشته علوم قرآن و حدیث بود و سابقه زیادی در تدریس علوم قرآنی و ادبیات عرب داشت.

سی ونهمین دوره مسابقات ایران با شعار «یک کتاب، یک امت»

مرحله نهایی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در دو بخش بانوان(در نوبت صبح) و آقایان(در نوبت عصر) از ۳۰ بهمن‌ تا دوم اسفند با حضور ۵۲ شرکت‌کننده از ایران و ۳۳ کشور دیگر در دو بخش بانوان و آقایان و در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن برگزار شد. 

 

اجرای بزرگترین رویداد قرآنی در حوزه مسابقات و درخشش نمایندگان ایران

آغاز ثبت‌نام آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن با امکان حضور اتباع خارجی

ثبت‌نام هجدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در رشته‌های حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و کل ثبت نام کردند.

برگزاری مرحله نهایی بخش کتبی مسابقات قرآن دانشگاه آزاد

واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی همگام با سایر واحد‌های دانشگاهی و در راستای گسترش فرهنگ قرآن و اهل بیت و عمل به حدیث شریف ثقلین در بین دانشگاهیان اقدام به برگزاری بیست و هفتمین دوره مسابقات قرآن و عترت کرد. مرحله دوم بخش نهایی رشته کتبی این مسابقات، اول اسفند به صورت سراسری در تمامی مراکز آموزشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی در سراسر کشور و به صورت مشترک طی ساعت ۱۰ برگزار شد.

رونمایی از سامانه استعلام مجوز تدریس انس با قرآن

«سامانه شناسایی مدرسان انس با قرآن کریم» برای معرفی مدرسان این درس به تفکیک هر استان و تسریع و سهولت در دسترسی به مشخصات مدرسان شامل «نام، نام‌خانوادگی، کد ملی و شماره تلفن همراه» راه‌اندازی شد.

دوره ۱۰ ساله مدرسه اسماء‌الحسنی برگزار می‌شود

مدرسه اسماء‌الحسنی (علوم پایه و مهندسی) دوره ۱۰ ساله‌ای را به منظور تشکیل جمعی از متخصصان قرآنی در رشته‌های مختلف برگزار می‌کند. این دوره ۱۰ ساله در چهار سطح ارائه می‌شود و در هر سطح انتظار می‌رود که توان و خروجی مربوط به آن سطح در مخاطب فعال شود. طی این دوره لازم است مخاطب زمان ۱۰ تا ۱۵ ساعت در هفته را به مطالعه و شرکت در کلاس اختصاص دهد.

پیوستن مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان تهران به رویداد «مشکل‌گشا»

مشکل‌گشا سلسله رویداد‌هایی است که به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی بر آن است تا هر بار روی یکی از معضلات ملموس و فراگیر مسائل فرهنگ دینی ایران به صورت حمایت و پرورش ایده‌های برگزیده اجرا شود و این‌گونه شرکت‌ها، دانشگاه‌ها، مسئولان و علاقه‌مندان را درگیر حل آن مسئله کند.

نخستین رویداد مشکل‌گشا با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران، از مطالبات مقام معظم رهبری و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن به چالش‌های موجود حول موضوع مذکور برپا شد.

مسابقات قرآن، عترت و نماز قطب یک اصفهان برگزار شد

چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز قطب یک مرکز استان اصفهان برگزار شد. این دوره از مسابقات در دو بخش دختران و پسران در رشته‌های قرائت تحقیق، دعاخوانی، گفتمان مهدوی، احکام، انشای نماز، نهج‌البلاغه، فهم قرآن، صحیفه سجادیه، حفظ کل، حفظ ۲۰ و ۱۰ جزء برپا شد.

شکوفایی اقدامات سازمان قرآنی دانشگاهیان با اتکا به دانشجویان

آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای تجسمی نور، ۶ تا ۹ اسفند در موزه ملی قرآن برگزار شد. در این نمایشگاه آثار ارائه‌شده در چهار قالب خوشنویسی، نقاشی‌خط، نقاشی و تایپوگرافی به نمایش درآمد. 

رایزنی‌ برای ارتقای دیپلماسی مردمی در حوزه قرآن

خادمان قرآن به مدرک درجه یک هنری نائل می‌شوند

با درخواست انجمن خادمان قرآن کریم و موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خادمان قرآن به مدرک درجه یک هنری نائل خواهند شد.

محمدرضا پورمعین، دبیر موقت انجمن خادمان قرآن کریم ضمن بیان این مطلب گفت: با توجه به شصت و سومین جلسه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و «بررسی موضوع ساماندهی وضعیت انجمن خادمان قرآن کریم» و بیان برخی مشکلات و مطالبات این انجمن، مصوباتی با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرا، ابلاغ شد.

وی ادامه داد: موارد ابلاغی عیناً شامل تمهید اقدمات لازم برای اختصاص مدرک درجه یک هنری به خامان قرآن کریم، لحاظ امتیازاتی همانند و معادل موارد اختصاصی برای دارندگان مدرک درجه یک هنری به منظور حمایت از خادمان قرآن کریم، تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت دانشی و تخصصی خادمان قرآن در بخش‌های گوناگون و موضوعات مرتبط موجود و مستحدثه در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و پیگیری انجام اقدمات لازم به منظور عضویت انجمن خادمان قرآن در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی است.

آغاز آزمون‌های کتبی جشنواره قرآنی وزارت علوم

آزمون‌های بخش سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم در چهار گروه و ۱۵ رشته برگزار شد. بر همین اساس گروه‌هایی که آزمون کتبی دارند شامل گروه‌های صحیفه سجادیه(دو رشته)، نهج‌البلاغه(دو رشته)، آوایی(چهار رشته) و معارفی (هفت رشته) بودند. آزمون‌های بخش صحیفه سجادیه از ساعت ۱۳ تا ۱۴ روز شنبه ششم اسفندماه برگزار شد. 

رتبه اول مسابقات قرآن قطر از آن محمدحسن حسن‌زاده شد

ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن قطر موسوم به مسابقات «کتارا»، با برتری محمدحسن حسن‌زاده، قاری کشور افغانستان که متولد و ساکن ایران و استان یزد است به پایان رسید. حسن‌زاده، چهره شناخته شده عرصه قرائت در این مسابقات حضور یافت و در پایان، بالاتر از قاریان کشورهای عراق و مصر رتبه نخست را کسب کرد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1401/12/7/2876514_607.jpg

آمادگی نهایی برای عملیات مشترک قرآنیان جبهه فرهنگی انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر جامعه فرهنگی قرآنی عصر با اشاره به برگزاری هشتمین همایش جامعه قرآنی عصر استان‌ها و شهرستان‌ها گفت: جامعه فرهنگی قرآنی عصر به‌عنوان شاخه قرآنی جبهه فرهنگی انقلاب، شبکه‌ای از قرآنیان را که در حوزه فعالیت‌های مردمی مشغول به فعالیت هستند، شناسایی کرده است که این شبکه در عملیات‌های جبهه فرهنگی انقلاب در موضوع قرآن فعالیت می‌کنند.

وی افزود: در ماه مبارک شعبان و در آستانه ورود به ماه قرآن (رمضان)، قرآنیان جبهه فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی در کربلای ایران استان خوزستان سرافراز دور هم جمع شدند و برای آخرین هماهنگی‌ها در خصوص کار ویژه جبهه انقلاب در ماه مبارک رمضان که نهضت جلسات خانگی قرآن است تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کردند.

فراخوان ثبت‌نام از مُرَتّلان برای اجرای جزء‌خوانی قرآن

مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت(ع) با هدف جذب و آماده‌سازی مرتلان جهت کرسی ترتیل نوجوان و جوانان و حافظان قرآن کریم شرایط ثبت‌نام را در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ اعلام کرد. براساس این فراخوان و با توجه به ظرفیت و توانمندی نوجوانان و جوانان و حافظان قرآن کریم، پیش‌بینی شده است تا در ماه مبارک رمضان، دو کرسی ترتیل‌خوانی شامل قاریان و حافظان نوجوان و کرسی دیگر به‌صورت مشترک بین جوانان و حافظان قرآن برگزار شود.

ضرورت صیانت از جایگاه شورای توسعه فرهنگ قرآنی

صد و سی‌امین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، هفتم اسفند در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در بخشی از این جلسه محمدعلی خواجه‌پیری، عضو حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه طرح برخی نقدهای بدون پایه و اساس به موقعیت و جایگاه راهبردی این نهاد قرآنی آسیب می‌رساند، افزود: تداوم وضعیت موجود، شورای توسعه فرهنگ قرآنی را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد، لذا باید برای آن چاره‌اندیشی کرد، چراکه تداوم این وضعیت آثار مخرب آن را در برخورد با دستگاه‌های حاکمیتی و مردمی به وضوح نشان می‌دهد و حتی اثر منفی در تصویب یا تخصیص اعتبارات منشور نیز داشته و همچنان دارد.

برگزاری جشن میلاد حضرت ابوالفضل (ع) به همت قاری پیشکسوت + فیلم

انتصاب مدیرکل کمیسیون تبلیغ و ترویج قرآن

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی حسین سلیمانی را به عنوان مدیرکل دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم منصوب کرد.

رایزنی‌های پیشکسوت قرآنی برای ارتقای دیپلماسی مردمی در حوزه قرآن

به دنبال تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت ارتباطات مذهبی با سوریه و نقش حیاتی این ارتباط، جمعی از فعالان قرآنی کشورمان طی هفته‌های اخیر به منظور ارتقای دیپلماسی مردمیِ قرآنی و ایجاد وفاق و همدلی در جامعه قرآنی جهان اسلام راهی کشور سوریه شدند.

https://iqna.ir/files/fa/news/1401/12/10/2880557_526.jpg

اعضای این گروه شامل احمد ابوالقاسمی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت «الف لام میم» و قاری بین‌المللی کشور، علی کرامتی، فعال قرآنی کشور، سیدکریم موسوی، قاری و مبتهل ممتاز کشور، هادی صلح‌جو، قاری ممتاز و مجری برنامه‌های معارفی صدا و سیما، محمد خالقی، مدیرگروه محافل و مسابقات شبکه قرآن و معارف سیما و محمد سلیمی، تهیه‌‌کننده برنامه‌های قرآنی صدا و سیما بوده است.

چرایی و اثر حفظ قرآن بر زندگی/

چرایی اهمیت و کارکرد حفظ قرآن در زندگی

نخستین روز برگزاری رویداد «مشکل‌گشا» به همت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی با موضوع چالش‌های عدم رسیدن به ۱۰ میلیون حافظ قرآن در ایران به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و راهکار‌های نوآورانه برای فائق آمدن به چالش‌های موجود حول این موضوع، روز چهارشبه و پنج‌شنبه دهم و یازدهم اسفند‌ به مدت دو روز با حضور کامیار محبوبی، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی، حجت‌الاسلام سیدمحمد میریحیی، مدرس و حافظ کل قرآن کریم و جمعی از ارائه‌دهنگان طرح‌ها و ایده‌های قرآنی برای این طرح در ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد شهر تهران برگزار شد.

اعلام منتخبان بهمن و اسفند چهارمین دوره آموزش غیرحضوری

چهارمین دوره آموزش غیر حضوری شورای عالی قرآن با هدف ارتقا، حفظ و پرورش قاریان ممتاز غیر تهرانی در حوزه‌های دانشی و مهارتی، اجرا شد. در این دوره ۷۷ نفر از قاریان دارنده گواهی‌نامه تخصصی درجات سه و چهار و همچنین نفرات مورد تأیید کمیته کارشناسی، در پنج گروه مجزا در محضر اساتید ممتاز به صورت مجازی بهره‌مند می‌شوند. منتخبان بهمن و اسفند چهارمین دوره آموزش غیرحضوری مشخص شد که در این دوره رضا محمدپور، علی قاسم‌آبادی، سعید بیژنی‌اول، حسن مختاری و علی‌اکبر کاظمی به عنوان مدرس مشارکت دارند.

دهمین جلسه تلاوت و استماع قرآن در سال ۱۴۰۱ شب گذشته، چهارشنبه دهم اسفند، همراه با نام و یاد محقق و پژوهشگر قرآنی مرحوم محمدعلی لسانی‌فشارکی و با حضور جمعی از پیشکسوتان، قاریان و حافظان ممتاز و ارتباط برخط تصویری قرآنیان سراسر کشور به همت شورای عالی قرآن برگزار شد.

https://iqna.ir/files/fa/news/1401/12/11/2881949_438.jpg

بهره‌مندی ۱۱ هزار فعال قرآنی از خدمات صندوق هنر

ابراهیم کرمانی‌نژاد، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآنی وزارت ارشاد گفت: در حال حاضر با اتمام طرح پالایش فعالان عضو صندوق اعتباری هنر که با همکاری صندوق و گروه قرآن و عترت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها صورت پذیرفت؛ یازده هزار نفر به عضویت صندوق در آمده و برای شش هزار نفر که متقاضی بیمه تأمین اجتماعی بودند، معرفی‌نامه‌ صادر شده است.

بررسی طرح سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن

نشست بررسی طرح سنجش، آموزش و سطح‌بندی داوران مسابقات قرآن با هدف بررسی ضوابط و قوانین مندرج در این طرح، میزان کارآمدی اجرای سه دوره آن و آینده این طرح با حضور ولی یاراحمدی، رئیس اسبق مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و عضو حقیقی کمیسیون تبلیغ و ترویج شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مسعود سیاح‌گرجی، قاری بین‌المللی، غصون مسلمی، داور و حافظ کل قرآن، اعظم نوروزی، داور و نفر اول مسابقات مفاهیم بانوان کشور و حضور مجازی سعید رحمانی، مدرس و داور رشته وقف و ابتدا و ایمان صحاف، بانوی فعال قرآنی به همت ایکنا، برگزار شد.

شرایط حضور سازمان‌های دولتی در نمایشگاه قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شجاع، مسئول بخش نهادها و دستگاه‌های دولتی سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن ضمن دعوت از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی برای حضور در این دوره از نمایشگاه‌ که از ۱۲ تا ۲۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، گفت: از جمله شرایط حضور نهادهای دولتی می‌توان به نوآورانه و خلاقانه بودن طرح‌های آن‌ها اشاره کرد.

قرآن

دوره آموزشی آشنایی با نوآوری قرآنی برگزار شد

دوره آموزشی آشنایی با نوآوری قرآنی به صورت مجازی به همت سازمان دارالقران الکریم و مشارکت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، جامعه فرهنگی و قرآنی عصر جایزه نوآوری و رشد طا‌ها ۱۴ اسفند با تدریس کامیار محبوبیان، مدیر مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی‌ برگزار شد.

کارنامه قرآنی ارتش در سال ۱۴۰۱

طی نشست بررسی کارنامه عملکرد و اقدامات اداره قرآن، عترت و نماز ارتش جمهوری اسلامی ایران بر مشارکت جدی فرماندهان ارتش، آیین‌نامه تشویق مسابقات قرآن نیروهای مسلح ویژه حافظان و قاریان کارکنان پایور و وظیفه و دانشجویان دانشگاه‌های افسری، تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های کلی حول امور قرآنی در شورای عالی قرآن نیروهای مسلح، تبیین دستاوردهای قرآنی ارتش به نسل پیشران(جوان) انقلاب و ... اشاره شد.

پویش سوره محمد(ص) در تمامی اعتاب مقدسه برگزار می‌شود

پنجاه و یکمین جلسه کارگروه قرآنی و فرهنگی اعتاب مقدسه کشور به میزبانی سازمان دارالقرآن‌الکریم برگزار می‌شود و طی آن بر اجرای پویش سوره محمد(ص) در تمامی اعتاب مقدسه تأکید شد.

انتشار فراخوان بخش نوآوری‌های نمایشگاه قرآن

یاسر ساجدی، مسئول بخش نوآوری‌های قرآنی و دانش‌‎بنیان سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضمن تشریح برنامه‌های این بخش از اعلام فراخوان آن برای حضور مؤسسات و مراکز دانش‌بنیان در این نمایشگاه خبر داد.

آمادگی «اُسوه تهران» برای توانمندسازی اقتصادی مؤسسات قرآنی

زهرا بادی، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی اسوه تهران از آمادگی برای توانمندسازی اقتصادی مؤسسات قرآنی سراسر کشور به منظور رسیدن به خودکفایی خبر داد.

معرفی ۱۰ دانشگاه برتر سی‌وهفتمین جشنواره قرآنی وزارت علوم

۱۰ دانشگاه ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که بیشترین تعداد ثبت‌نام در سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان وزارت علوم را داشتند، معرفی شدند.

گزارش ایکنا از دومین روز مسابقات قرآن بانوان اردن

دومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن کشور اردن در حالی برگزار شد و در این روز ۱۲ شرکت‌کننده به سوالات هیئت داوران پاسخ دادند و نقطه مشترک اغلب آنها ایرادات حسن حفظی بود.

برگزاری مرحله نهایی مسابقات قرآن روستایی و عشایری

مهدی نادی، رئیس اداره امور قرآنی وزارت جهاد کشاورزی از برگزاری مرحله نهایی بیست و هشتمین دوره مسابقات قرآن روستائیان و عشایر کشور در روزهای پایانی سال خبر داد. این مسابقات طی روزهای ۲۱ تا ۲۳ اسفند به میزبانی استان گیلان برگزار شد.

تجلیل از سینا طباخی، نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن در تبریز

مراسم تجلیل از سینا طباخی، نفر اول رشته حفظ کل مسابقات بین‌المللی قرآن کریم ۱۳ اسفند با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم، امام جمعه شهر تبریز در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی برگزار شد.

آغاز دوره جدید طرح اُسوه

هجدهمین دوره طرح اسوه 19 اسفند آغاز شد و تا ۲۶ اسفندماه در مجتمع یاوران مهدی قم ادامه داشت. در مراسم افتتاحیه این دوره محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح اسوه، علی‌اصغر شعاعی، مدیر مرکز امور قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن و حجت‌الاسلام شهاب‌الدین غفاری، رئیس اداره تبلیغات آستان حضرت معصومه(س) حضور داشتند. طرح اسوه از جمله‌ طرح‌های آموزش تلاوت قرآن کریم است که به همت شورای عالی قرآن و جامعه قرآنی - فرهنگی عصر اجرا می‌شود.

معرفی مدیران نمایشگاه قرآن

روز ۲۱ اسفند و با نزدیک شدن به ایام برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم احکام مدیران بخش‌های مختلف این رویداد از سوی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد. علیرضا معاف که ریاست نمایشگاه قرآن را نیز بر عهده دارد در این روز به حدود ۵۰ نفر از فعالان قرآنی و مدیران معاونت قرآنی وزارت ارشاد حکم مسئولیت در نمایشگاه قرآن را اعطا کرد. سی‌اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ۱۲ تا ۲۶ فروردین‌ماه در محل مصلی بزرگ تهران برگزار می‌شود.

معرفی نمونه‌های موفق نوآوری قرآنی

جلسه ششم دوره آموزشی آشنایی با نوآوری قرآنی با موضوع «معرفی نمونه‌های موفق نوآوری قرآنی» یکشنبه ۲۱ اسفند‌ با تدریس سیدیاسر ساجدی، از فعالان عرصه فناوری‌های قرآنی برگزار شد. این دوره آموزشی به صورت مجازی و رایگان به همت سازمان دارالقرآن الکریم و مشارکت مرکز رشد واحد‌های فناور هنر‌های قرآنی جهاددانشگاهی، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، جامعه فرهنگی و قرآنی عصر جایزه نوآوری و رشد طا‌ها بود.

حضور ۲۲ کشور در نمایشگاه قرآن

نشست خبری نمایشگاه قرآن برگزار شد. معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست به اجرای ۴۰۰ برنامه و حضور وزرای اوقاف و فرهنگ هفت کشور در نمایشگاه سی‌اُم اشاره کرد. همچنین در این نشست خبری از حضور ۲۲ کشور در بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن خبر داد.

موافقت با بازنویسی یک سند قرآنی

جلسه کمیسیون پژوهش عالی قرآنی دوشنبه، ۲۲ اسفند‌ماه با حضور محمدجواد هراتی، نایب رئیس کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش‌های قرآنی کشور، رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، محمدحسین حسنی، رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا و جمعی دیگر از اعضای کمیسیون پژوهش عالی قرآنی در محل شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. طی این نشست و پس از بحث و بررسی‌های فراوان اعضا با بازنگری مجدد و ویراست سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن کشور موافقت کردند.

چیستی مسابقات بین‌المللی قرآن مهم‌تر از چگونگی

نشست آسیب‌شناسی سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، سه‌شنبه ۲۳ اسفند با حضور مدیران مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیران کمیته‌های ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار و طی آن بر این موضوع که در حال حاضر چیستی و چرایی این مسابقات اهمیت بیشتری از چگونگی آن پیدا کرده است تأکید شد. همچنین در این نشست مباحث متعددی در مورد جمع بستن نمره مرحله مقدماتی به مرحله نهایی یا عدم جمع‌بندی مباحثی مطرح شد.

اجرای ۲۵۰۰ کرسی تلاوت در کشور

نشست خبری تشریح برنامه‌های عملیات رمضان سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۲ با حضور حجج اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی؛ علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و محمدرضا شفیعی، دبیر عملیات رمضان سازمان دارالقرآن الکریم، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد. بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد، برنامه‌های عملیات رمضان سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۲ با محوریت سوره مبارکه محمد(ص) اجرا می‌شود. همچنین اعلام شد طی پویش‌های قرآنی این سازمان ۲۵۰۰ کرسی تلاوت در کشور برپا خواهد شد.

تفاهم مهم دو دستگاه قرآنی

بر اساس توافقنامه بین سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص صدور مجوز مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و ابلاغ آن توسط دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، صدور تمامی امور اجرایی و مکاتبات مرتبط با مجوزات مؤسسات فرهنگی قرآن از طریق سازمان دارالقرآن الکریم صورت می‌پذیرد.

برگزاری مسابقات قرآن هلال احمر 

مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و احکام ویژه کارکنان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال احمر با شعار «خدمت، صلح و دوستی» و در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن از سوی معاونت آموزش و پژوهش با هماهنگی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌ احمر برگزار می‌شود. این مسابقات طی تعامل و همکاری با مراکز قرآنی کشور با هدف ایجاد انس و الفت بیشتر کارکنان با قرآن و نهج‌البلاغه، ترویج فرهنگ غنی قرآنی و نهج‌البلاغه و نهادینه کردن آن بین اعضای جمعیت هلال‌احمر، ارتقای روحیه معنوی و گسترش اخلاق اسلامی و تقویت ایمان و باورهای دینی، شناسایی چهره‌های قرآنی و تکریم آنها و آشنایی بیشتر با مسائل شرعی و احکام عمومی برپا خواهد شد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha