«احیاگران سنت نبوی»؛ گروه جهادی فعال در زمینه ازدواج + صوت
کد خبر: 4131499
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۱

«احیاگران سنت نبوی»؛ گروه جهادی فعال در زمینه ازدواج + صوت

مدیر گروه جهادی احیاگران سنت نبوی به توضیح روند کار این مجموعه پرداخت و گفت: این برنامه اسلامی را تدوین کردیم و افراد را حتی بعد از ازدواج نیز از لحاظ مشاوره و حل مشکلات یاری می‌رسانیم.

زهرا رمضانی

زهرا رمضانی، مدرس نهج‌البلاغه و مدیر گروه جهادی احیاگران سنت نبوی در حاشیه نمایشگاه قرآن در گفتگو با ایکنا، درباره فعالیت این گروه، گفت: به خاطر دغدغه‌ای که داشتیم یک برنامه اسلامی به نام احیاگران سنت نبوی تدوین کردیم که رویکردش ازدواج موفق و خانواده پایدار است، تقریباً از تیرماه ۹۹ کارمان را آغاز کردیم و پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

وی افزود: قبل از اینکه ما این برنامه‌نویسی را انجام دهیم و بخواهیم وارد کار شویم، نزدیک به یک سال، تمام مراکز ازدواجی که در تهران و شهرستان‌ها کار می‌کردند را حتی به صورت میدانی رصد کردیم، کارهای مطالعاتی و پژوهشی درباره طلاق انجام دادیم در مورد اینکه چرا اینقدر آمار طلاق در ازدواج‌های زیر سه سال زیاد است. جوان‌های ما مهارت‌های زندگی را بلد نیستند و انتخاب اولیه‌شان هم انتخاب‌های آگاهانه‌ای نیست، ما در زمینه انتخاب آگاهانه و ازدواج عاقلانه قدم برداشتیم و تاکنون 170 مورد ازدواج موفق بدون حتی یک طلاق و حاشیه منفی داشته‌ایم.

رمضانی با اشاره به روند کار این گروه، عنوان کرد: روند کارمان به این صورت است که عزیزانی که دغدغه ازدواج موفق را دارند باید حتماً در یکی از دفاتر ما به صورت حضوری بیایند و فرم کارشناسی شده‌ای را تکمیل کنند، در کنار آن کارشناس مجربی که در مجموعه حضور دارد مصاحبه حضوری را انجام می‌دهد. ما اصلاً در فضای مجازی کار نمی‌کنیم و صفر تا صد کارمان در بحث ازدواج حضوری است؛ چرا که فکر می‌کنیم که این آمدن و حضورشان به ازدواج موفقشان کمک می‌کند. خیلی از مراکز ازدواج در فضای مجازی اطلاعات می‌گیرند و طبق همان‌ها همسان‌گزینی انجام می‌دهند که ما شدیداً مخالف این موضوع هستیم؛ چرا که اگر خود فرد بیاید، کارشناس ما کاملاً فضای فکری و معیارهای دقیقش را رصد می‌کند و طبق آن همسان‌گزینی صورت می‌گیرد و هم‌کفوی برایشان انجام می‌شود.

مدیر گروه جهادی احیاگران سنت نبوی بیان کرد: تقریباً در 70 درصد موارد هم‌کفویابی به نحو احسنت صورت می‌گیرد و بعد به ازدواج و عقد می‌رسد. چند ویژگی خیلی مهم داریم، یکی اینکه گروه کاملاً جهادی است و هیچ کدام از افرادی که اینجا کار می‌کنند درآمد خاصی ندارند، دوم اینکه ما فقط و فقط در زمینه ازدواج دائم کار می‌کنیم و اصلاً در حوزه ازدواج موقت کار نمی‌کنیم، گاهاً به ما می‌گویند اسم مجموعه شما احیاگران سنت نبوی است چرا موقت کار نمی‌کنید، می‌گوییم آن حکم الهی است و ما آن را رد نمی‌کنیم ولی کار ما فقط ازدواج دائم است و اصلاً ازدواج موقت را انجام نمی‌دهیم و اینکه قرار نیست همه کارهای خوب را یک نفر انجام بدهد آن را می‌توانند در مراکز و جاهای دیگر پیگیری کنند.

رمضانی عنوان کرد: شاخصه دیگر مجموعه‌مان این است که در سه سال اول زندگی کنار عزیزانمان که در مجموعه ما عقد کرده‌اند هستیم و اگر نیاز به مشاوره داشته باشند و اختلافی برایشان ایجاد شود این کار را انجام می‌دهیم. مورد بعدی که برایمان خیلی مهم است و در روند کار به آن رسیدیم این است که ما یک بخش جدیدی در مجموعه‌مان ایجاد کردیم به نام  مشاور و پشتیبان خواستگاری. عزیزانی که در مجموعه به هم وصل می‌کردیم بعد از چند جلسه وقتی به خانواده انتقال داده می‌شدند و بحث مهریه و جهزیه مطرح می‌شد خانواده‌ها به مشکل برمی‌خوردند و کات می‌شدند بر همین اساس تیم مشاور و پشتیبانی از افراد متخصص در نظر گرفتیم تا اگر نیاز باشد و خودشان تقاضا کنند این تیم در خانواده‌شان حضور پیدا می‌کند و کمک حالشان است تا به عقد برسند.

وی گفت: مجموعه‌مان یک ساختار و ساز و کاری دارد که اگر دوستان آن مراحل را کنار ما طی کنند دقیقاً به همین ازدواج اصولی که ما درصدد آن هستیم، می‌رسند. مجموعه تقریباً نوپا و مولود تازه متولد شده است. نزدیک دو و نیم سال از عمر آن می‌گذرد. ما این برنامه را بلندمدت نوشته‌ایم و با خیلی از مسئولان صحبت کرده‌ایم و جلسات داریم و چهار مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی و سپاه داریم، این مجوزها را به خاطر اینکه پایه‌های مجموعه‌مان محکم اصولی و قانونی باشد تهیه کردیم ولی تا الان از هیچ ارگانی کمکی دریافت نکرده‌ایم. جلسات زیادی با مسئولان گذاشته‌ایم و کار را معرفی کردیم و کاملاً مجموعه احیاگران سنت نبوی را می شناسند و قرار است حمایت صورت بگیرد.

رمضانی اظهار کرد: رویداد ملی هماهنگ از سوی وزارت ورزش و جوانان و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و بین 260 طرح پیشنهادی طرحمان به عنوان طرح برتر و نمونه کشوری انتخاب شد، از همه استان‌ها واسطه‌گرهای ازدواج را دعوت کرده بودند. خیلی‌ها می‌ترسند وارد این بحث شوند چراکه بحث پرحاشیه‌ای است ولی با برنامه‌نویسی که انجام شده تا الان یک مورد هم مشکل نداشته‌ایم.

مدیر گروه جهادی احیاگران سنت نبوی بیان کرد: امانتداری از خط قرمزهای مجموعه احیاگران سنت نبوی است، واقعاً این بحث خیلی مهم است؛ چرا که افراد حضوری می‌آیند و با کارشناس ما صحبت می‌کنند و به هیچ عنوان اطلاعات ما به بیرون درز نمی‌کند و فقط افرادی که گزینش شده‌اند و از فیلتر احیاگران سنت نبوی رد شده‌اند و در تیم همسان‌گزینی و هم‌کفویاب هستند می‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. پایه کارمان را روی دهه هفتاد و هشتاد گذاشته‌ایم ولی اینقدر در جامعه اعتمادسازی شده که برای دهه پنجاه و شصت و کسانی که متارکه کرده‌اند نیز طرح نوشته‌ایم و اینها هم می‌توانند حضور پیدا کنند و ازدواج موفق داشته باشند و بر خلاف خیلی از مراکز ازدواج که می‌گویند که خیلی از دهه‌ها به تجرد قطعی رسیده‌اند ما می‌گوییم از شما حرکت، از ما تلاش و از خدا برکت.

وی با اشاره به اینکه توسط خیران، ما 10 دفتر در تهران داریم، بیان کرد: کسانی بودند که دغدغه ازدواج جوانان را داشته‌اند و کار تخصصی نمی‌توانستند انجام بدهند، مکانی در اختیار ما گذاشته‌اند تا بقیه مراجعین راحت‌تر باشند و این به پیشرفت کارمان خیلی کمک کرده است. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha