حجتالاسلام حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه، در گفتوگو با ایکنا، به تشریح اقدامات این معاونت برای استفاده از علوم روز در تبلیغ اسلام پرداخت و گفت: همه فرقهها و ادیان برای تبلیغ معارف خودشان سعی میکنند که از جدیدترین ابزارها و روشها استفاده کنند. مکتب اسلام نیز همینطور بوده و از آغاز تا به امروز از همه ابزارها و امکاناتی که در اختیار داشته استفاده کرده است.
وی ادامه داد: ما نیز از همه ابزارها و امکانات روز دنیا استفاده میکنیم. البته با رعایت اصول و قواعدی که در اسلام داریم. تفاوت تبلیغ ما با تبلیغات یا پروپاگاندا در این است که آنها سعی میکنند با فریب افکار عمومی به مقاصدشان برسند، اما میخواهیم به حقیقت برسیم و به دنبال فریب کسی نیستیم. این اصل اساسی ماست.
ملانوری با اشاره به اینکه حوزههای علمیه از گذشته از دو ابزار مهم قلم و زبان و بیان برای تبلیغ معارف اسلامی استفاده کردهاند، گفت: در دورههای جدید که ابزارهای نو رایج شد، حوزه نیز از آنها استفاده کرد. البته زمانی کار را سازمان حوزه انجام میدهد و یک وقت کار را طلاب پیش میبرند. به این صورت که طلاب کار را یاد بگیرند و انجام دهند؛ راه این است که طلبههای حوزه که میخواهند مبلغ دین شوند به عرصههای جدید ورود کنند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه با اشاره به تعداد قابل توجه طلاب فارغالتحصیل رشته رسانه از دانشکده صدا و سیمای قم، گفت: این طلاب تهیهکننده و کارگردان هستند و کارهای رسانهای را انجام میدهند. در حوزه علمیه نیز در زمینه هنر و رسانه فعالیتهای خوبی انجام شده است. نظام جامع هنر حوزه طراحی، تصویب و ابلاغ شده است و اکنون حوزه به سمتی رفته که از دل مدرسههای علمیه کل کشور کار را شروع کند تا کارهای فاخر و بزرگی را انجام دهد. یکی از این کارها که طی 9 سال گذشته برای تقویت جنبه هنری و رسانهای طلاب انجام شده، برگزاری «جشنواره هنر آسمانی» است که هر سال در موضوعات مختلف برگزار میشود و طلاب تولیدات هنری و رسانهای خود را به نمایش میگذارند.
ملانوری با اشاره به اینکه «جشنواره هنر آسمانی» اکنون به صورت بینالمللی برگزار میشود و طلاب ایرانی و خارجی در آن شرکت میکنند، افزود: کار دیگری که حوزه علمیه در این سالها آن را پیش برده و کار جدیدی است، تبلیغ در فضای مجازی به صورت ساماندهی شده و نه با بیبرنامگی است.
وی در تشریح این اقدام گفت: در حوزه، مرکز فضای مجازی تأسیس شده و جمع زیادی از طلاب در زمینه تولید فعالیت میکنند. در این مرکز سامانه رصد وجود دارد که فضای مجازی را هر روز رصد میکند و شبهات، جریانهای موافق و مخالف داخلی و خارجی و... همه رصد میشود. بعد هر روز شورای تحلیل همه رصدها را تحلیل میکند؛ مثلاً اعلام میکند چه مباحثی اولویت دارد.
این مسئول بخش تبلیغ حوزه اضافه کرد: سپس موضوعات اولویتدار مشخص و تعیین میشود که هر موضوع در چه قالبی و در کدام فضا منتشر شود. بر این اساس، موضوع وارد اتاق تولید میشود و در آنجا محتوای اولیه تولید و بعد در چند رسانهای به صورت پادکست، کلیپ و... تهیه و در فضای زبانها به زبانهایی که لازم است ترجمه و در نهایت در فضای منتشر میشود.
وی عملکرد این مرکز را قوی ارزیابی کرد و گفت: این مرکز در شهر قم کار میکند، اما قرار است شعب آن در استانها نیز دایر شود. در سال گذشته شعب این مرکز در 11 استان تأسیس شد و امسال در همه استانها دایر خواهد شد.
ملانوری به تشریح دیگر فعالیتهای این معاونت پرداخت و گفت: در مجموعه ما گروههای علمی مربوط به فرق و ادیان تشکیل شده است که روشهای تبلیغی همه فرقهها و دینهای دنیا را بررسی کردهاند و اکنون میدانیم که هر فرقه و دینی با چه روشی تبلیغ میکند و بعد بررسی کردهایم که آیا این روش در اسلام قابل اقتباس است یا خیر و اگر هست که همان روش را اجرا میکنیم و اگر نیست با چه تغییری در مکتب اهل بیت(ع) قابل اجراست. ما در رشته تخصصی تبلیغ درسی داریم که این روشها را آموزش میدهد و طلاب روشهای تبلیغی همه فرق و ادیان و بعد روش مکتب اهل بیت را آموزش میبینند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه در پاسخ به این سؤال که برای تبیین صحیح فرهنگ حجاب و امر به معروف و نهی از منکر برای مردم با توجه به شرایط کنونی چه اقداماتی در حال انجام دارید؟ گفت: حوزه علمیه رشتههای رسمی علمی خود را توسعه داده است. ما تا شش سال قبل 30 تا 40 رشته رسمی حوزوی داشتیم، اما اکنون حدود 500 رشته گرایش حوزوی داریم. یعنی طی شش سال تا این حد رشد رشتهای داشتهایم. البته بسیاری از این رشتهها هنوز اجرا نشده و بسیاری طراحی شده و در مراحل پایانی خود قرار دارند.
وی افزود: در کنار این، تمام کارویژههای روحانیت شناسایی و بررسی شده که در هر استان و شهرستانی چند طلبه نیاز است که این کار ویژه را انجام دهند و برای اینکه طلاب بتوانند کارویژههای خود را اجرا کنند، باید چه آموزشهایی را ارائه کنیم. بیش از 500 دوره آموزشی برای کارهای مختلفی که طلاب باید در کشور انجام دهند طراحی شده است. بخشی از این کارها فرهنگی و تبلیغی و بخشی نیز کارهای پژوهشی و آموزشی است و از جمله کارهای فرهنگی بحث حجاب و عفاف و امر به معروف و نهی از منکر است که باید طلاب آموزش ببینند.
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزههای علمیه در پاسخ به این سؤال که باید طلاب متخصص حوزه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج حجاب تربیت کرد؟ گفت: بله، امر به معروف و نهی از منکر کاری تخصصی است. وقتی شما با آدمهای خاص مواجه میشوید، کار تخصصی باید انجام دهید وگرنه ممکن است فعالیتی را انجام دهید که نتیجه عکس خود را نشان دهد. البته امر به معروف و نهی از منکر ساده و عمومی را همه مردم میتوانند انجام دهند، اما برای کار حرفهای و تخصصی باید آموزشهای لازم را به افراد ارائه داد تا بتواند آن را به درستی انجام دهند.
ملانوری اعلام کرد: ما این آموزشها را برای طلبههای علاقهمند برگزار میکنیم. مجتمع آموزشهای کاربردی مهارتی حوزه اکنون سامانهای به نام «مهارت خانه طلاب» دارد که این دورههای آموزشی را در استودیو ضبط و در سامانه بارگذاری کرده است. بیش از 300 دوره در این سامانه وجود دارد و همه طلبههای خواهر و برادر میتوانند با کد طلبگی وارد این دورهها شوند و به صورت رایگان این دورهها را بگذرانند و مدرک دوره را دریافت کنند.
وی در پایان بیان کرد: اگر غیر طلاب هم علاقهمند باشند، با ارتباط با حوزه میتوانند کد بگیرند و وارد این سامانه شوند و این درسها را آموزش ببینند. شعب این مجتمع در استانها هم دایر است و به صورت حضوری این دورهها را برگزار میکنند. در بخش هجرت نیز که مبلغان در مناطق شهری و روستایی ساکن میشوند، یکی از وظایفی که برای همه طلبههای هجرت مقرر کردهایم این است که باید در منطقه خودشان گروه امر به معروف و نهی از منکر راهاندازی کنند و اعضای این گروه را آموزش دهند تا به صورت علمی و درست وظیفه خود را انجام دهند.
گفتگو از زهرا ایرجی
انتهای پیام