اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره قرآنی حدیثی المصطفی در تانزانیا برگزار شد + فیلم
کد خبر: 4145844
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۶

اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره قرآنی حدیثی المصطفی در تانزانیا برگزار شد + فیلم

همزمان با سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، آیین بزرگداشت امام راحل با حضور شخصیت‌های علمی، دینی تراز اول، اعم از شیعه و سنی و اختتامیه بیست و هشتمین جشنواره قرآنی حدیثی المصطفی در دارالاسلام پایتخت تانزانیا برگزار شد.

علی تقوی، رئیس نمایندگی منطقه‌ای المصطفی در تانزانیا

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقوی، رئیس نمایندگی منطقه‌ای المصطفی در تانزانیا شامگاه یکشنبه ۱۴ خرداد با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت امام(ره) اظهارکرد: یکی از برترین چهره‌هایی که تاریخ بشریت به خود دیده شخصیت امام خمینی(ره) است بطوری‌که قیام او بر علیه ظلم و استبداد بعثت انبیا را در خاطره‌ها زنده کرد.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه افزود: امام خمینی(ره) شخصیتی بود که از یک جمع پریشان یک ملت متحد ساخت و توانست تاج و تخت فرعون‌های زمانه را بلرزاند و دل مستضعفان را به نور امید روشن سازد و جهان اسلام را به حرکت درآورد. با مطالعه و توجه به آثار قلمی و سیره آن مرد الهی هر انسان منصفی به این نتیجه می‌رسد که شخصیت امام خمینی(ره) قبل از آنکه سیاسی و اجتماعی باشد قرآنی، اخلاقی و عرفانی است.

حجت‌الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: امام(ره) می‌فرمود؛ انسان با علم مهذب نمی‌شود بلکه باید دنبال تزکیه باشد و تزکیه بر همه چیز مقدم است، لذا رمز موفقیت آن مرد الهی اتکا به قرآن، سنت پیامبر(ص)، ائمه اطهار(ع) و تزکیه نفس بود. بالاترین درسی که حضرت امام(ره) به ما آموختند اهمیت و اتکا به قرآن کریم و توسل به ائمه هدی(ع) بود.

وی تصریح کرد: لازم است همه ما امام خمینی(ره) را به عنوان الگویی ارزشمند به فرزندانمان معرفی کنیم، زیرا امام همه خصال نفیس و کمیاب را که مجموعه آن در قرن‌ها به ندرت ممکن است در انسان بزرگی جمع شود را با هم داشت.

تقوی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری موفق بیست و هشتمین جشنواره قرآنی و حدیثی المصطفی اشاره کرد و گفت: مراسم امروز متعلق به تنها کتاب آسمانی در تاریخ است که در صحت و دقتش از نزول تا امروز تردیدی وجود ندارد. همه مسلمانان و همه محققان، مدققان و پژوهشگران بر آن اتفاق دارند که کلمه‌ای بر آن افزوده و یا کم نشده است و حافظ این قرآن طبق بیان خود قرآن، خواست خداوند بزرگ است.

آیین اختتامیه بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی قرآنی حدیثی المصطفی درتانزانیا برگزار شد

رئیس نمایندگی المصطفی در تانزانیا با بیان اینکه انس با قرآن و آشنایی با معارف آن مورد تأکید بزرگان دین و علما است، افزود: قرآن زیبایی‌هایی دارد که برخی از این زیبایی‌ها مثل تبیین قرآن با صدا و لحن زیبا، دلنواز و گوش نواز است و مهمتر از آن باطنی عمیق دارد که در تدبّر و فهم آیات نورانی آن گنجانده شده است که توسط علمای دین به صورت تفسیر، شرح، ترجمه برای همگان تببین می‌شود.

وی ادامه داد: قرآن، فخر همه مسلمانان است و به لطف الهی راجع به قرآن، اصل آن و آیات نورانی آن هیچ اختلافی در دنیای اسلام وجود ندارد اگر در فهم و تفسیر آیه‌ای احیاناً نظرات یکسان نباشد در اصل قرآن هیچ اختلافی وجود ندارد و قرآن بزرگترین عامل برای وحدت مسلمانان است.

وی اظهار کرد: جشنواره قرآن و حدیث المصطفی در تانزانیا که مقدمات آن در ماه گذشته با حضور ۶۷۰ نفر شرکت‌کننده انجام گرفت، پس برگزاری دوره مقدمات تعداد ۱۱۵ نفر از ۱۷ مدرسه شیعی و اهل‌سنت در هشت رشته کتبی و شفاهی به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در نهایت ۵۱ نفر امتیاز لازم را کسب و امروز جوایز خود را دریافت کردند.

گفتنی است، در این مراسم که برای اولین بار در این سطح در کشور تانزانیا برگزار شد، شخصیت‌های علمی و دینی، علمای شیعه و اهل سنت، طلاب، دانشجویان، خوجه‌های اثنی عشری، مسئولین سفارت کشورمان در دارالسلام و رایزن فرهنگی، همچنین مفتی اعظم تانزانیا حضور داشتند.

آیین اختتامیه بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی قرآنی حدیثی المصطفی درتانزانیا برگزار شد

آیین اختتامیه بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی قرآنی حدیثی المصطفی درتانزانیا برگزار شد

علی تقوی، رئیس نمایندگی المصطفی در تانزانیا

آیین اختتامیه بیست وهشتمین جشنواره بین‌المللی قرآنی حدیثی المصطفی درتانزانیا برگزار شد

انتهای پیام
captcha