۱۵ خرداد، عاشورایی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران
کد خبر: 4145899
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

۱۵ خرداد، عاشورایی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران

مردم با بصیرت، ظلم و بیدادگری را در ۱۵ خرداد مورد حمله قرار دادند و زمینه را برای تبعیت از حق، قرآن و اهل بیت (ع) در دنیا فراهم کردند و در انقلاب این روز عاشورایی است در که آن سینه‌زن‌های امام حسین (ع) به شهادت رسیدند تا مبدأ انقلاب اسلامی مردم ایران باشد .

۱۵ خرداد، عاشورایی در تاریخ انقلاب اسلامی ایرانپانزده خرداد سال ۴۲ را می‌توان مبدأ انقلاب اسلامی مردم ایران دانست چراکه ملت مسلمان ایران در واکنش به دستگیری امام خمینی(ره) به خیابان ها آمدند و دژخیمان شاهنشاهی چندتن از مردم را شهید کردند تا جرقه ای برای آگاهی و بصیرت از ستم‌های جکومت پهلوی باشد.
در روز ۲ فروردین سال ۴۲ فجایع اسفناکی در مدرسه علمیه فیضیه قم، رقم خورد و عمال پهلوی عزاداران و طلاب را در این مدرسه به خاک و خون کشیدند. امام در این رابطه فرمود دستگاه حاکمه با این جنایت خود را رسوا کرد و ماهیت خود را نشان داد.
در ۱۳ خرداد سال ۴۲ توسط یاران امام(ره) اعلام می‌شود که امام(ره) تصمیم دارند بعد ازظهر عاشورا در مدرسه فیضیه سخنرانی کنند و به دنبال این خبر افرادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به شکل‌های مختلف امام را از این کار برحذر کردند اما امام(ره) کار خود را انجام داد و در آن روز با سخنان افشاگرانه خویش چهره وابسته شاه و مزدوری او برای آمریکا و اسرائیل برای مردم روشن کرد.
امام سخنرانی بسیار تأثیرگذاری را در این روز انجام دادند و بعد از آن رژیم طاغوتی درصدد آمد که به شکلی با امام(ره) برخورد کند لذا ایشان را دستگیر کرد. بعد از دستگیری امام(ره)، مردم عکس‌العمل شدیدی نشان دادند و قیام ۱۵ خرداد در سال ۴۲ شکل گرفت.
آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس در رابطه قیام ۱۵ خردادماه نیز گفت: حکومت شاهنشاهی ۱۵ خرداد را حرکت عقیم ارتجا سیاه می‌دانست که با خیال خام خود با حمله به ملت مسلمان ایران، حرف‌های انقلابی را خفه کرده است در صورتی که قیام ۱۵ خرداد جرقه قیام در تمامی کشور و زمینه ساز انقلاب اسلامی ایران بود.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه حق ولو او را بکوبند پیروز است و باطل هر چند که چند روزی جولان دهد، نابود خواهد شد، تصریح کرد: در ۱۵ خرداد مردان مردی آمدند و با ذکر شریف یا حسین (ع) کار انقلاب را جلو بردند بنابراین این نهضت از روز اول که شروع شده حسینی بوده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مردم با بصیرت، ظلم و بیدادگری را مورد حمله قرار دادند و زمینه را برای تبعیت از حق، قرآن و اهل بیت (ع) در دنیا فراهم کردند، ادامه داد: امام راحل فرمود ۱۵ خرداد را برای همیشه عزا اعلام می‌کنم و در انقلاب ما عاشورایی است در که آن سینه‌زن‌های امام حسین (ع) شهید شدند.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha