طرحی در راستای قرآنی شدن حافظیه اجرا شود
کد خبر: 4145978
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
ایکنا پیشنهاد می‌دهد

طرحی در راستای قرآنی شدن حافظیه اجرا شود

حافظ یکی از چهره‌های شاخص قرآنی جهان اسلام است و همواره بر این نکته تأکید دارد که هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم، اما در آرامگاه خواجه شیراز هیچ نماد یا المان یا اقدامی که نشان‌دهنده این بعد از شخصیت حافظ باشد دیده نمی‌شود.

حافظیههر سرزمینی برای خود افتخارات و بزرگانی دارد که بر تارک تاریخ آن خوش درخشیده‌اند و مسلماً ایران اسلامی نیز از این قضیه مستثنی نیست. تاریخ این دیار سرشار از بزرگانی است که هر کدام در عرصه‌ای خودش درخشیده و حتی جهانی شده‌اند و گاهی این چهره‌های بزرگ آن‌قدر مهم هستند که یک ملیت را با آن می‌شناسند.

حافظ، سعدی، ملاصدرا و... همگی از چهره‌های بزرگ کشورمان هستند که از خطه پارس سربرآورده‌اند و بعضاً دنیا فرهنگ و ادب ایرانیان را با آثار آنان می‌شناسند؛ لذا لازم است تا به ابعاد مختلف شخصیتی هر کدام از آنان توجه ویژه شده و آنان را به خوبی برای مردمان دنیا و نسل‌های آینده تبیین کرد.

خواجه شمس‌الدین محمد ملقب به حافظ شیرازی یکی از این چهره‌هاست که علاوه بر درخشش در عرصه شعر و ادب این دیار، خود یکی از چهره‌های شاخص قرآنی جهان اسلام است چنانچه تأکید می‌کند که قرآن را در 14 روایت حافظ بوده است و همچنین همواره بر این نکته تأکید دارد که هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم. این‌ها مسائلی است که باید در تبیین و معرفی ابعاد چنین شخصیتی نه تنها در ایام بزرگداشت این چهره‌ بزرگ ایران اسلامی بدان توجه شود، بلکه حتی در آرامگاه ایشان که یک مکان گردشگری جهانی است مورد توجه قرار گیرد.

در همین راستا خبرنگار ایکنای فارس، مدتی است به سراغ مسئولان استانی و شهری رفته و سؤالاتی را در این زمینه مطرح کرده است که چرا در حافظیه هیچ نماد یا المان قرآنی وجود ندارد؟ گرچه در طی سال‌های اخیر به‌ویژه با پیگیری‌های مکرر ائمه جمعه شیراز طرح دولت قرآن در ماه‌های مبارک رمضان و یا در مدت کوتاهی در این مکان تاریخی و فرهنگی اجرا شده است اما موقتی بوده و بعد از مدتی متوقف شدند و حتی در ماه رمضانی که گذشت مانند سال‌های گذشته محفل جزءخوانی قرآن به صورت روزانه برگزار نشد و تنها یک یا دو محفل انس با قرآن و همچنین احیای شب‌های قدر اجرا شدند.

حافظ یک چهره قرآنی است

محمدرضا هاجری، سخنگوی شورا و عضو کمیسیون فرهنگی، سومین حرم اهل بیت(ع) و گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز درباره پیشنهاد خبرنگار ایکنا گفت: این ایده بسیار خوبی است که متأسفانه تاکنون به آن توجهی نشده است.

وی با تأکید بر اینکه باید طرحی در راستای قرآنی شدن حافظیه انجام دهیم تا حافظ با آن شناخته شود، افزود: البته حافظ خود یک چهره قرآنی است اما ما هم باید برای تبیین این بعد از چهره حافظ تلاش کنیم.

هاجری بیان کرد: صد درصد این کار را به عنوان طرح و برنامه در دستور کار خود قرار داده و آن را پیگیری می‌کنم به‌ویژه اینکه ناظر منطقه 3 شهرداری شیراز که حافظیه جزو این منطقه است، نیز هستم.

عضو کمیسیون فرهنگی، سومین حرم اهل بیت(ع) و گردشگری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: در ابتدای این کار مشاور خود را به حافظیه اعزام می‌کنم تا مکان حافظیه را به خوبی بررسی کند.

بهره‌مندی از ظرفیت شورای شهر شیراز برای ترویج قرآن 

مصطفی رحیمی کیانی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز هم در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: این ایده و فکر بسیار زیبایی است و باعث افتخار است که بتوانیم در این راه کمک کنیم. اما باید کمی صبر کرد تا با کمک همدیگر طرحی را تولید کرده و از ظرفیت شورای شهر شیراز برای ترویج قرآن و فرهنگ قرآنی در این مکان مهم و تاریخی استفاده کرد.

پیش از این علی‌اکبر سلطانی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر شیراز هم به خبرنگار ایکنا گفته بود این ایده بسیار خوبی است و حتماً پیشنهاد احداث یک المان قرآنی را در حافظیه دنبال خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha