تصاویر شهدای شهر شیراز نوسازی می‌شود
کد خبر: 4147565
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
تا ۲ ماه آینده

تصاویر شهدای شهر شیراز نوسازی می‌شود

رئیس سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری شیراز گفت: پروژه نوسازی تمثال ۱ هزار و ۴۰۰ شهید سرافراز شهر شیراز بین رفیوژ بلوار‌های شهری از اردیبهشت ماه آغاز شده و تا دوماه دیگر تمامی تصاویر با طرح جدید جایگزین می‌شود.

نشست خبری رئیس سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، نشست خبری رئیس سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری شیراز با حضور افسانه خواست‌خدایی عضو شورای اسلامی شهر شیراز، سیدمرتضی آل‌علی مسئول کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس، مجتبی دینی نماینده فرهنگی بنیاد شهید فارس و جمعی از سرداران یادگار دفاع مقدس امروز صبح، ۲۳ خرداد برای پاسخ به مطالبه رسانه‌ها درخصوص فرسودگی تمثال شهدا در سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار شد.

حمید کشتکار، رئیس سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری شیراز در ابتدا با اشاره به اینکه کمیته‌ای برای مرمت و ساخت تابلو‌های شهدا در شهر شیراز تشکیل شده است، گفت: در این کمیته مرمت و ساخت تابلو‌های جدید شهدا در دستور کار قرار گرفت که از اردیبهشت ماه سال جاری پروژه نوسازی تمثال ۱۴۰۰ شهید سرافراز شهر شیراز بین رفوژ بلوار‌های شهری آغاز شده و تا دوماه آینده تمامی این تصاویر با طرح جدید تعویض خواهند شد چراکه به دلیل داشتن جنس بنر دچار فرسودگی و بعضاً پارگی بودند.

وی با بیان اینکه ۱۱/۵ میلیارد تومان از سال گذشته تا کنون در بحث فضای سازی ایثار و شهادت شهر شیراز هزینه شده است، افزود: برای ماندگاری و ایجاد خلاقیت در نصب تمثال شهدای سومین حرم اهل بیت(ع)، مقرر شد که تابلو‌های فلزی جایگزین تابلو‌های بنری شود و ساخت و نصب تابلو‌های سبک جدید مطابق با معماری آثار اسلامی شیراز در دستور کار قرار گیرد.

کشتکار با بیان اینکه تاکنون ۱۵ تابلو فلزی سبک جدید مزین به ۹۰ تمثال شهید ورودی‌های شهر شیراز در فاز نخست نصب شده است، اظهار کرد: در فاز دوم بلوار امام رضا(ع) و هفت تنان مورد هدف گذاری است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال آینده این کار به اتمام رسد که هدف از این کار انتقال تصاویر وسط رفوژ بلوار‌ها که از کیفیت کمتر برخوردار هستند به تابلو‌های فلزی با ماندگاری حداقل ۱۰ ساله است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری شیراز ادامه داد: بنا شد که کار طراحی و انتخاب تمثال شهدا توسط کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس انجام شود که هم اکنون ۸۰ تصویر با کیفیت بالا شهدا بصورت هفتگی تحویل این سازمان می‌شود تا برای نصب چاپ گردد لذا کار با همکاری مشترک و به صورت پیوسته درحال انجام است.

این مقام مسئول در ادامه گریزی هم به دیگر اقدامات این سازمان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت زد و گفت: ساخت تابلو شهدای محلات و سردیس‌های شهدای شاخص برای نصب در مکان‌های پر تردد انجام شده است.

کشتکار با بیان اینکه دو جشنواره نقاشی در زمینه ایثار و شهادت در حال برنامه ریزی است، گفت: در هفته دفاع مقدس فراخوان اولین جشنواره اعلام خواهد شد تا طرح‌های فاخر از این سمت توسط هنرمندان خوش ذوق دریافت شود.

وی افزود: نقاشی چهره‌های ماندگار با محوریت شهید و شهادت توسط هنرمندان ماهر نقاشی در مناطق مختلف شهرداری شیراز انجام می‌شود.

شهدا هویت اصلی شهر شیراز هستند

افسانه خواست‌خدایی، عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز که نظارت بر سازمان سیما، منظر و فضا‌های سبز شهری شهرداری را از سوی شورا برعهده دارد، گفت: در طول نظارت بر این سازمان، دو مرتبه ریاست تغییر پیدا کرده و در ۹ ماه گذشته با تشکیل کمیته‌ای با حضور سازمان‌های متولی و سرداران پیشکشوت دفاع مقدس، مرمت و ساخت المان جدید تمثال شهدا در دستور کار قرار گرفت.

خواست خدایی با بیان اینکه تصاویر فرسوده شهدای در سطح شهر هستند تا ۱۵روز آینده جمع آوری خواهد شد، گفت: تا پایان تیرماه بنر‌های طرح جدید نصب می‌شود و در متمم بودجه این ظرفیت برای افزایش اعتبار وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: شهدا هویت اصلی شهر شیراز هستند و باعث افتخار است که شورا و شهرداری شیراز بار فضاسازی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به دوش می‌کشد، اما تمامی دستگاه‌های متولی باید در کنار شهرداری نقش آفرینی کنند.

این مقام مسئول نبود اطلاعات کامل از شهدا شامل تصاویر و آثار در مجموعه شهرداری را یکی از مشکلات دانست و گفت: با صبوری، همکاری و همراهی مجموعه کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس و بنیاد شهید و امور ایثارگران استان این موضوع در حال پیگیری است.

بهبود تصاویر شهدا با هوش مصنوعی در حال انجام است

سیدمرتضی آل‌علی، مسئول کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه نصب تمثال شهدا در شهر شیراز با یک کار پژوهشی تحقیقاتی در حال انجام است، اظهار کرد: شهر شیراز حدود ۵ هزار شهید در دفاع مقدس تقدیم کرده که تا کنون اطلاعات دقیقی از تعداد شهدا در دسترس نبوده که با زحمات تیم‌های پژوهشی آمار در حال تکمیل است.

آل‌علی با بیان اینکه بهبود تصاویر شهدا با هوش مصنوعی و نرم‌افزار‌های طراحی در حال انجام است، گفت: هفتگی ۸۰ عکس شهدا با کیفیت به شهرداری شیراز در حال تحویل تا تابلو‌های جدید با کیفیت عالی چاپ و نصب شود.

وی برگزاری دومین کنگره سرداران و ۱۵ هزار شهید استان فارس در سال ۱۴۰۳، افزود: ۲۰ کمیته در این کنگره تشکیل شده که یکی از آن‌ها فضاسازی و تبلیغات شهری بوده که با ریاست سازمان سیما و منظر شهرداری در حال انجام کار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه کار هدفمند و متفاوت در موضوع فضاسازی شهری در حال انجام است، گفت: ۱۹ کمیته مسئول فعالیت محتوایی در زمینه ایثار و شهادت هستند و تلاش داریم که از نرم‌افزار جامع شهدای استان فارس شامل اطلاعات شهید، جزئیات محل شهادت و محل دفن به همراه محل نصب تمثال شهید در شهر رونمایی شود.

انتهای پیام
captcha