پویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده است و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکههای اجتماعی ایکنا منتشر میشود.
مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاءالرحمن و بخش حفظ
عموم علاقهمندان در تمامی گروههای سنی میتوانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر میشود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکتکنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سهگزینهای را دادهاند) دریافت کنند.
همچنین بخش دوم پویش آلاءالرحمن، آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن، پس از نیمه ماه محرم سال جاری به صورت برقراری ارتباط تصویری برخط (با حضور داوران) برگزار میشود و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.
کسانی که حداقل ۵ بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی را دارند.
۱۴ کمکهزینه سفر اربعین حسینی به مبلغ شصت میلیون ریال جایزه بخش حفظ سوره الرحمن است.
الف – چرا در آیه 29 سوره الرحمن، سؤال پرسیدن خلق از خداوند به صورت فعل مضارع آمده است؟
1 – این سؤال و تقاضا دائمی است و همگی به زبان حال از مبدأ فیض او دائماً بهره خواهند برد.
2- این سؤال قشری خاص و محدود است.
3- سؤالی بیجواب است.
ب - خطاب «فبای آلاء ربکما تکذبان» به موجود ... است.
متن مباحث مطرحشده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.
مفردات و مفاهیم سوره الرحمن
با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت دوازدهم)
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
عرض سلام، ادب و احترام به محضر همه شما مخاطبان عزیز برنامه آلاءالرحمن دارم. امروز با طرح درس یازدهم این سوره مبارکه در خدمتتان هستیم و آیات 29 و 30 این سوره مبارکه را تلاوت میکنیم.
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
يَسْأَلُهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ ﴿۲۹﴾
فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ ﴿۳۰﴾
تمام کسانی که در آسمانها و زمین هستند از او تقاضا میکنند و او هر روز در شأن و کاری است پس کدامین از نعمتهای خداوند را تکذیب میکنید، این آیه شریفه در اصل نتیجهای از آیه قبل هست که خداوند میفرماید «كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ ﴿۲۶﴾» همه چیز در این جهان فانی است و تنها ذات مقدس الهی پابرجا و پاینده هست از اینروست که بقای همه موجودات وابسته به مشیت و خاص خداوند هست و اگر لحظهای نظر لطفش را از کائنات بردارد تمام جهان از بین خواهد رفت و همه قالبها فروخواهد ریخت.
تعبیر به «يَسْأَلُهُ» که فعل مضارع هست اشاره به این دارد که این سؤال و تقاضا دائمی هست و همگی به زبان حال از مبدأ فیض او دائماً بهره خواهند برد و از او طلب میکنند. در حدیثی از رسول خدا(ص) در تفسیر این آیه میخوانیم و از کارهایی که خداوند دائماً در انجام آن هست این است که گناهی را میبخشد یا ناراحتی و رنجی را برطرف میسازد و گروهی را بالا میبرد و گروهی را پایین میآورد.
در روایت دیگری از امیر مؤمنان علی(ع) میخوانیم که حمد و ستایش مخصوص خداوندی است که هرگز نمیمیرد و شگفتیهای خلقتش پایان نمیگیرد؛ چرا که هر روز در شأن و کاری است و موضوع تازهای را میآفریند که هرگز نبوده است.
انشاءالله که همه ما از کسانی باشیم که شکرگزار نعمتهای خدا باشیم، همه شما را به خداوند بزرگ میسپارم.»
آموزش تدبر در سوره الرحمن
با تدریس کریم دولتی(قسمت دوم)
«بسمالله الرحمن الرحیم.
سلام بر همراهان ارجمند پویش آلاءالرحمن؛ امیدواریم که به برکت سوره مبارکه الرحمن، خداوند متعال نعماتش را در دنیا و آخرت بر ما ارزانی بدارد.
در سوره مبارکه الرحمن که در روایات به عنوان عروس قرآن از آن یاد شده، میبینیم که 31 بار آیه شریفه «فبای آلاء ربکما تکذبان» تکرار شده است. جالب است که بعد از بسماللهالرحمنالرحیم که بیشترین تکرار را از نظر عبارات در قرآن کریم دارد، این آیه شریفه در نوبت دوم قرار میگیرد و اتفاقاً اگر دقت کنیم، در سوره مبارکه الرحمن این آیه شریفه این مقدار مورد توجه و تاکید قرار میگیرد.
علت این تکرار چیست؟ «فبای آلاء ربکما تکذبان» ما را متوجه چه نکتهای میکند؟ اولاً خطاب این آیه شریفه به موجود مختار است که اختیار دارد، برخلاف تمام موجودات دیگر این عالم که آنچه بناست در مسیر حرکت خود داشته باشند، همه در نهاد و ساختارشان قرار داده شده، در موجود مختار آن توانمندیها قرار گرفته است. خدا چیزهایی را در وجود من انسان و جن به عنوان دیگر موجود مختار قرار داده است که به عنوان زیرساختها و پایهها، ما این اختیار را داریم که با توجه به توان و سلیقه خودمان و با توجه به انتخابهایی که انجام میدهیم، ممکن است در حرکت خود راههای متفاوت و گوناگونی را انتخاب کنیم و بپیماییم.
خداوند متعال این موجودات مختار یعنی انسان و جن را در این سوره 31 بار با عبارت ثابت «فبای آلاء ربکما تکذبان» مورد خطاب قرار میدهد که کدام یک از نعمتهای پروردگارتان را تکذیب میکنید؛ یعنی مگر شما در این عالم نعمتهای خدا را نمیبینید؟ نعمتهایی که همه از خدای رحمان، همان خدایی که رحمتش همه این عالم را فرا گرفته نشئت میگیرد. شما همه این نعمتها را میبینید، پس کدام یک را جرئت دارید و عقلتان به شما اجازه میدهد که تکذیب کنید و دروغ بپندارید؟ اگر انسان عقلش را به کار ببندد و به معنی حقیقی کلمه متوجه باشد، هیچ کدام از این نمعمتها و اعطاهای گسترده و فراون الهی، جای دروغ شمردن ندارد.
با این امید که انشاءلله ما متوجه این نکته مهمی که در این سوره آمده بشویم. تا قسمت دیگر و پرداختن به موضوعات و نکات قابل توجه در سوره مبارکه الرحمن، شما را به خدای بزرگ و مهربان میسپارم. خدا یار و نگهدارتان.»
نتایج برندگان مسابقه شماره ۱۱ پویش آلاءالرحمن | تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱۴ (کارت هدیه پنج میلیون ریالی)
سمیه مهدوینژاد، ۴۲ساله از شهر سمنان
سیدحسین عباسنیا، ۱۲ساله از طبس
هارون بطرانی، از اروندکنار
نتایج برندگان مسابقه شماره ۱۱ پویش آلاءالرحمن | تاریخ ۱۴۰۲/۴/۱۴ (ویژه جهادگران جهاددانشگاهی و اعضای خانواده ایشان)
شیرین بهادریشریف
انتهای پیام