کد خبر: 4154525
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (21) + نتایج

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (21) بیست و چهارم تیرماه، منتشر شد. علاقه‌مندان تا ساعت ۱۱ بیست و پنج تیر فرصت ارسال پاسخ صحیح را به سرشماره ۱۰۰۰۰۰۱۱۴ دارند.

مسابقه پیامکی پویش ملی «آلاءالرحمن» شماره (21)پویش ملی «آلاءُالرَّحمن» در آستانه دو جشن بزرگ مسلمانان «عید سعید قربان و عید سعید غدیر خم» در دو بخش مسابقه پیامکی روزانه و آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن از چهارم تیرماه آغاز شده است و تا ۲۷ تیرماه هر روز در سایت و شبکه‌‎های اجتماعی ایکنا منتشر می‌شود.


مشاهده جزئیات بیشتر از شیوه اجرای بخش مسابقه پیامکی پویش آلاءالرحمن و بخش حفظ


عموم علاقه‌مندان در تمامی گروه‌های سنی می‌توانند با مشاهده فیلم آموزشی (حدود ۷ دقیقه) با تدریس دو نفر از اساتید قرآنی، که هر روز در ایکنا منتشر می‌شود، در کنار فراگیری مفاهیم، نکات تدبری و حفظ سوره الرحمن، در مسابقه روزانه پیامکی نیز شرکت و جوایز نقدی را شامل سه کارت هدیه پنج میلیون ریالی به قید قرعه (سه نفر از شرکت‌کنندگانی که پاسخ صحیح دو پرسش سه‌گزینه‌ای را داده‌اند) دریافت کنند.


همچنین بخش دوم پویش آلاءالرحمن، آزمون شفاهی حفظ سوره الرحمن، پس از نیمه ماه محرم سال جاری به صورت برقراری ارتباط تصویری برخط (با حضور داوران) برگزار می‌شود و جزئیات آن به زودی اعلام خواهد شد.

کسانی که حداقل ۵ بار در بخش پیامکی شرکت کنند، امکان حضور در آزمون شفاهی را دارند.

۱۴ کمک‌‌هزینه سفر اربعین حسینی به مبلغ شصت میلیون ریال جایزه بخش حفظ سوره الرحمن است.


فیلم و پرسش‌های مسابقه پیامکی پویش ملی آلاءالرحمن(21)

 

الف - «بَطائِن» و «اِستَبرَق» در آیه 54 سوره الرحمن به چه معناست؟

1- بطالت و کاهلی - حریر ضخیم

2- آستر لباس – حریر ضخیم

3- حریر ضخیم – برق و روشنایی

 

ب – کدام جمله تعبیری برای آیه «يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِی وَالْأَقْدَام» است؟

1 - بازشناسی حقیقت وجودی انسان در آخرت کار سختی نیست.

2 - انسان با توجه به اعمالش نشان‌دار می‌شود.

3- هر دو


پاسخ صحیح به ترتیب و صرفاً به صورت یک عدد دو رقمی (به طور مثال ۱۲) تا ساعت ۱۱ روز بعد به شماره سامانه پیام کوتاه 100000114 ارسال شود. نیاز به ارسال هیچ مشخصات فردی نیست.

نتایج هر مسابقه ساعت ۱۴ روز بعد در سایت www.iqna.ir و شبکه‌های اجتماعی ایکنا به نشانی iqnanews@ اعلام می‌شود.


متن مباحث مطرح‌شده در فیلم فوق در ذیل قابل مشاهده است.

مفردات و مفاهیم سوره الرحمن

با تدریس سمیه حاجعلی، قاری و حافظ کل قرآن (قسمت بیست و یکم)

«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام، ادب و احترام دارم محضر همه شما همراهان گرامی طرح «آلاء‌الرحمن». ان شاءالله امروز با طرح درس آیات 50 تا 55 سوره مبارکه «الرحمن» در خدمتتان هستیم.

خداوند در این آیات می‌فرماید: «فِيهِمَا عَيْنَانِ تَجْرِيَانِ»، «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ»، «فِيهِمَا مِنْ كُلِّ فَاكِهَةٍ زَوْجَانِ»، «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ»، «مُتَّكِئِينَ عَلَى فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ وَجَنَى الْجَنَّتَيْنِ دَانٍ»؛ (در آنها (دو باغ) دو چشمه دائماً در جریان هستند.) (پس کدامین یک از نعمت‌های خداوند را تکذیب می کنید.) (در آن دو(باغ) از هر میوه‌ای دو نوع وجود دارد.) (پس کدامین یک از نعمت‌های خداوند را تکذیب می‌کنید.) (این در حالی است که آنها(بهشتیان) بر فرش‌هایی نشسته و تکیه کرده‌اند که آستر آنها از پارچه‌های ابریشمین است و میوه‌های رسیده آن دو باغ بهشتی در دسترس هستند.)

در این آیات ما چند واژه داریم که شاید برای ما نامأنوس باشند از جمله آنها واژه «بَطَائِنُهَا» است؛ بَطائِن جمع بِطانَه به معنای آستر است یا «اِستبرق» که به معنای حریر ضخیم (درشت‌بافت)هست و همچنین واژه «فُرُش» که جمع فِراش است به معنای فرش‌های گسترده شده و همچنین واژه «جَنَی» به معنای میوه‌ای است که وقت چیدن آن فرا رسیده و همینطور واژه «دان» که در اصل دَنی و به معنای نزدیک است.

نکته‌ای که در این آیات وجود دارد این است که همانند مباحث قبلی دو بهشت در آیات عنوان شده است، یکی بهشت معنوی و یک بهشت مادی و نیز دو نوع میوه ذکر شده است. در این مورد اخیر، تعابیر مختلفی مفسران بیان کرده‌اند از جمله اینکه بعضی میوه‌ها تابستانی هستند و برخی زمستانی و یا منظور میوه‌های خشک و تر است.

همچنین ویژگی چهارمی که در این دو باغ ذکر شده، تکیه دادن بهشتیان بر تخت‌هایی هست که این امر نشان از امنیت روانی و آرامش آنها دارد.

ان‌شاءالله که همه ما از نعمت‌های بهشتی برخوردار باشیم. همه شما عزیزان را به خداوند بزرگ می‌سپارم.»  

آموزش تدبر در سوره الرحمن

با تدریس کریم دولتی(قسمت یازدهم)

«بسم الله الرحمن الرحیم. عرض سلام و ادب دارم خدمت شما همراهان ارجمند پویش «آلاء الرحمن». امیدواریم که ان شاء الله خدای رحمان از فیوضات سوره مبارکه «الرحمن» همه ما را بهره‌مند بفرماید. در سوره مبارکه «الرحمن» خدای متعال بخش قابل توجهی از آیات را به بیان جهنم و عذاب‌های خودش اختصاص داده است. البته طبیعی است که اینجا این پرسش به ذهن برسد که چرا با وجود آنکه 31 مرتبه در این سوره فرموده: «فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ» پس چرا اینچنین از جهنم یاد می‌کند؟ چرا که توقع به طور معمول این است که خدا از خوبی‌ها بگوید.

باید توجه داشت که اینجا نکته بسیار ظریفی وجود دارد و آن اینکه اگر خدا بخواهد زیبایی بهشت را بیان کند یا اگر بخواهد عظمت نعمت‌ها و رحمت‌های خودش در دنیا و آخرت را به ما گوشزد کند، گاهی این امر با متوجه کردن به نقطه مقابل آن است که برجسته‌تر و روشن‌تر می‌شود، یعنی زمانی که خدا عذاب را ذکر می‌کند به این معنی است که انسان، اگر تو می‌خواهی از این عذاب خلاصی پیدا کنی و به رحمت و نعمت دست پیدا کنی و اگر می‌خواهی از جهنم به بهشت بروی و اگر می‌خواهی زیبایی بهشت را درک کنی، باید به نقطه مقابل آن را متوجه باشی که عذاب جهنم است.

درست در این قسمت از سوره «الرحمن» این آیه وجود دارد که می‌فرماید: «يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ فَيُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِی وَالْأَقْدَام» به آن معنا که انسان‌های مجرم در اشکال مختلف، اجزا و اعضایشان عذاب الهی می‌کشند و اینها در چهره‌شان کاملاً هویداست، یعنی آدم اگر در این دنیا زندگی کرده و کاری انجام داده و حرکت کند، آن زمان است که بازشناسی حقیقت وجودی او کار چندان سختی نیست و فقط کافیست که انسان آن حرکت صحیح را انجام دهد که این امر خود به خود دیگر آثار زیبا‌رویی را در چهره او مشخص خواهد کرد و اما در نقطه مقابل کافی است که انسان خلاف دستورات الهی عمل کند و در بارگاه الهی جرم مرتکب شود آن زمان است که این آدم با همان جرم و گناهی که مرتکب شده است، نشان‌دار می‌شود.

در روز قیامت این آدم‌ها را از روی همان چهره‌هایشان است که از یکدیگر جدا می‌کنند و گناهکاران را وارد عذاب الهی می‌کنند اما نکته ظریف دیگری که وجود دارد این است که چرا اول جهنم و عذاب الهی مطرح می‌شود این امر به خاطر این است که عموم انسان‌ها دچار بیم و واهمه شوند که این امر آنها را از کارهای بد و گناهان باز می‌دارد.

امیدواریم که ان‌شاءالله خدای متعال به ما معرفتی عنایت کند که هم حقیقت عذاب و هم حقیقت نعمت‌های بهشتی را درک کنیم و در مسیر دستیابی به رضوان الهی گام برداریم. خدا یار و نگهدارتان.»


نتایج برندگان مسابقه شماره 20 پویش آلاءالرحمن | تاریخ 1402/04/23  (کارت هدیه پنج میلیون ریالی)

رضا علیزاده، 37 ساله از استان سمنان 
ستار بابایی‌فر، 25 ساله از استان البرز 
سکینه رضایی، 67 ساله از استان یزد


نتایج برندگان مسابقه شماره 20 پویش آلاءالرحمن | تاریخ 1402/04/23 (ویژه جهادگران جهاددانشگاهی و اعضای خانواده ایشان)

بهار ساروئیه از استان کرمان


انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha