آغاز رسمی بزرگترین جشنواره قرآنی در بخش دانشجویی + عکس
کد خبر: 4160828
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲
با برگزاری مراسم افتتاحیه رقم خورد

آغاز رسمی بزرگترین جشنواره قرآنی در بخش دانشجویی + عکس

مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح امروز، 16 مردادماه در تالار وحدت ارومیه و با حضور نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و مدیران کشوری و استانی در بخش دانشگاهی برگزار شد.

آغاز رسمی بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی کشور در بخش دانشجویی

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به ارومیه، مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور صبح امروز 16 مردادماه در سالن وحدت شهر ارومیه و با حضور مسئولان بخش دانشگاهی استانی و کشوری برگزار شد.

در ابتدای این برنامه وحید وکیلی، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت. وکیلی از قاریان استان آذربایجان غربی است که در سال 1392 و در سی‌امین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران موفق به کسب رتبه نخست شد. قبل از تلاوت قرآن تعدادی از دختران نوجوان مراسم حمل قرآن را به زیبایی هرچه تمام‌تر انجام دادند. 

افتخار ما خدمت به قرآن است

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمود اصغری، سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی به بیان سخنانی پرداخت. وی در سخنانی با اشاره به اینکه امروز افتتاحیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور است، گفت: دانشجویان حاضر در این مسابقات حدود چهار روز با هم به رقابت می‌پردازند و در ادامه مراسم اختتامیه این رویداد پنجشنبه 19 مردادماه برگزار خواهد شد. در این چهار روز دانشجویان قرآنی از سراسر کشور از همه دانشگاه‌ها در شهر ارومیه حضور دارند و در نهایت نفرات برتر در مراسم اختتامیه معرفی و تجلیل خواهند شد. 

آغاز رسمی بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی کشور در بخش دانشجویی

اصغری با اشاره به اینکه افتخار ما خدمتگزاری به قرآن کریم است، بیان کرد: پیامبر اکرم بعد از 23 سال خدمت و تبلیغ قرآن کریم در میان مردم بت‌پرست که حتی، اطرافیان پیامبر را تهدید می‌کردند تا به نبی اکرم(ص) نزدیک نشوند، در آخرین ساعات عمر شریف خود فرمودند فقط دو چیز را در میان شما به امانت می‌گذارم و آن دو چیز قرآن و عترت بود. 

سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی تصریح کرد: قرآن به عنوان برنامه زندگی بشر و کتاب هدایت بوده و تمام مسائلی که در آن مطرح شده، همه هدایت است. اخلاق، احکام، مسائل اجتماعی و هر آنچه در قرآن آمده همه برای هدایت است. اما این قرآن یک تبیین می‌خواهد. مبین قرآن هم عترت پیامبر است. برای همین است که پیامبر در آخرین لحظات عمر شریف خود این دو ثقل را به ما سفارش کرده است که ما از این دو جدا نشویم.

وی افزود: اگر یک نفر بگوید من تنها قرآن را قبول دارم این در ظلالت است یا اگر بگوید: «علی دارم چه غم دارم» و از قرآن فاصله بگیرد او هم در ظلالت است، چرا که پیامبر فرموده‌اند این دو باید با هم باشند.

یکی از شاخص‌های واگذاری مسئولیت‌ها قرآن باشد

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه شهر ارومیه نیز طی سخنانی از بانیان برگزاری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان قدردانی کرد و گفت: اساسی‌ترین محور تشخیص مسیر صحیح و رهایی از فتنه‌ها تمسک به قرآن کریم است، طبق سفارش پیامبر(ص)، تلاوت قرآن، پرده‌ای است که انسان را آتش جهنم حفظ کرده و در امان الهی قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ضروری است همیشه و به خصوص در ایام فتنه با قرآن انس بگیریم، افزود: در این ایام که فتنه‌ها و چالش‌ها، انسان را احاطه کرده است، چاره رهایی، توسل به قرآن کریم است.

آغاز رسمی بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی کشور در بخش دانشجویی

امام جمعه ارومیه با تأکید بر اینکه باید محور زندگی خود را قرآن قرار دهیم، گفت: توصیه می‌شود یکی از محورهای مهم در تعیین مسئولان و تقسیم مسئولیت‌ها قرآن کریم باشد.

قریشی اظهار کرد: خداوند قرآن کریم را نور معرفی کرده است و وظیفه قرآن به معلمی و رهبری پیامبر اکرم(ص) این است که مردم را از ظلمات خارج و به نور هدایت کند.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی با بیان اینکه هرکس با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشد به همان اندازه از ظلمت دور و نورانیت او را در برخواهد گرفت، تصریح کرد: هرگونه ارتباط با قرآن دارای ثواب است و به انسان نورانیت می‌بخشد.

تجلیل از برگزیدگان بخش‌های غیرآوایی 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این مراسم که به صورت زنده از شبکه استانی پخش شد، از بخش اول نفرات برگزیده این جشنواره در بخش‌های معارفی و پژوهشی تجلیل شد.

در ادامه گروه تواشیح طوبی به اجرای یک قطعه سه زبانه فارسی، ترکی و عربی در مدح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی اجرا کردند. اشعار فارسی این شعر را رضا حسن‌پورمراغه‌ای و اشعار عربی آن را حیدر آل کثیر سروده است. 

پخش کلیپی از مراحل آماده‌سازی مقدمات سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بخش دیگری از برنامه این مراسم بود.

ارائه گزارشی از سی‌وهفتمین جشنواره قرآنی دانشجویان  

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم سیده‌فاطمه موسوی، مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان به ارائه گزارشی از فرایند اجرایی سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پرداخت و در سخنانی افزود: سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان پس از تصویب در مجمع مشورتی فعالیت‌های قرآنی نهاد نمایندکی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر عهده دانشگاه فرهنگیان که از بدو تاسیس تا کنون بارها مورد عنایت و حمایت ویژه مقام معظم رهبری بوده است، نهاده شد.

موسوی افزود: دانشگاه فرهنگیان دانشگاهی است که امر خطیر تربیت معلم که راهبردی‌ترین امر تربیتی و آینده‌سازی ایران اسلامی است از مجرای آن می‌گذرد. بر این اساس پس از برگزاری مراحل دانشگاهی و استانی جشنواره از سوی دانشگاه‌های وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه علوم و معارف قرآنی و دانشگاه فرهنگیان برنامه‌ریزی برای برگزاری باشکوه مرحله ملی از زمستان سال 1401 آغاز شد و پس از کارشناسی‌های به عمل آمده استان آذربایجان غربی که برخوردار از مردمی متدین و علاقه‌مند به قرآن و عترت و ظرفیت استانی و جغرافیایی برجسته است، به عنوان میزبان انتخاب شد.

مدیرکل قرآن معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: به موازات این امر ساختارهای کشوری و استانی ایجاد شد و با پشتیبانی و راهبری‌های ویژه استاندار و معاون سیاسی ایشان و نیز حمایت و اهتمام ویژه نماینده مکرم ولی فقیه در استان و مدیران مجموعه‌های استانی و همچنین با همت سرپرست دانشگاه استان، اساتید و کارکنان و دانشجومعلمان مشتاق و پرانگیزه استان، برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی لازم انجام و به حول الهی آزمون‌ها و مسابقات بخش‌های غیر آوایی طی تیرماه سال جاری برگزار شد.

آغاز رسمی بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی کشور در بخش دانشجویی

وی بیان کرد: بعد از پایان داوری بخش‌های غیرآوایی، نفرات برتر تمامی رشته‌های 30‌ گانه انتخاب شد، همزمان با این امر برنامه‌ریزی و تمهیدات و اقدامات لازم برای برگزاری بخش آوایی به صورت حضوری و با شرکت تمامی منتخبان دانشگاه‌های سراسر کشور صورت گرفت. این امر با رعایت تمامی مقررات بالادستی شامل ضوابط ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور و نیز نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با در نظر گرفتن معیارهای مندرج در آیین‌نامه صورت گرفت و در کنار آن برترین و متخصص‌ترین داوران در تمام بخش‌های تعیین شده انتخاب شدند. 

مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: بر این اساس مرحله ملی سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به عنوان عصاره مراحل پیشین که جامعه تحت پوشش آن شامل 10 هزار نفر از دانشجویان قاری، حافظ، هنرمند و علاقه‌مند به معارف قرآن کریم است با حضور 167 نفر در بخش معارفی، 66 نفر در بخش پژوهشی، 68 نفر در بخش فناوری و نوآوری، 256 در بخش‌های ادبی و هنری و 86 نفر در بخش‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و 630 نفر در بخش آوایی برگزار شد. 

موسوی افزود: با توجه به برگزاری مسابقات در بخش‌های غیرآوایی در ماه‌های گذشته امروز سعادت تکریم از برگزیدگان بخش‌های یاد شده را در مراسم افتتاحیه جشنواره خواهیم داشت. بر همین اساس طی روزهای آتی رقابت‌های پرشوری را در بخش آوایی در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ پنج جزء، تواشیح و همخوانی، اذان و مداحی و دعاخوانی در دو بخش بانوان و آقایان را شاهد خواهیم بود. 

وی در بخش پایانی سخنانش برگزاری محفل انس با قرآن و اجرای برنامه‌های فرهنگی و گردشگری را بخش دیگری از برنامه‌های جنبی این جشنواره برشمرد و گفت: در پایان لازم است از مقامات استانی و مسئولان و نمایندگان دانشگاه‌های سراسر کشور و همچنین از شبکه قرآن، رادیو قرآن، خبرگزاری بین‌المللی قرآن و سایر رسانه‌ها که به پوشش این رویداد پرداختند مراتب سپاس خود را داشته باشم. 

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این مراسم که بیش از دو ساعت به طول انجامید، بیبی، از شاعران آیینی استان آذربایجان غربی اشعاری را برای حاضران در این مراسم قرائت کرد. 

تمسک به قرآن نسخه موفقیت در جنگ شناختی

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در سخنانی از تمام دانشجویانی که در این مسیر قرار گرفته‌اند، قدردانی کرد و گفت: امیدوارم در ایام برگزاری مسابقات و حضور در استان آذربایجان غربی در جوار قرآن کریم لحظات خوبی را پشت سر بگذارند. 

وی با اشاره به اینکه وضعیت دنیا به سمتی حرکت می‌کند که جهان باید آماده یک تحول بزرگ باشد، گفت: این تحول بزرگ جز از سمت ایران و کشور عزیز ما رقم نمی‌خورد. همانطور که می‌دانید امروز جنگی که در آستانه آن هستیم و مدت‌هاست درگیر آن شده‌ایم یک جنگ شناختی است. در این جنگ تمسک و توسل به قرآن برای ما بسیار راهگشا خواهد بود.

مبشری در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم اشاره کرد و گفت: پیامبر فرموده‌اند هر زمان که فتنه‌ها از هر طرف به شما حمله آوردند، به قرآن تمسک بجویید. طبیعتاَ یکی از وظایف سنگین که نسل امروز بر دوش دارد آشنایی بیشتر با قرآن و انس بیشتر با قرآن جهت دریافت هدایت‌های قرآنی است. حضرت امیرالمومنان در مورد انس با قرآن فرموده‌اند: «کسی در کنار قرآن نمی‌نشیند مگر اینکه چیزی به او اضافه شود و چیزی از او کم شود؛ چیزی که زیاد می‌شود، هدایت اوست و آنچه کم می‌شود، کوری دل اوست». 

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه امروز دانشجویان ما تنها در رشته قرائت و حفظ فعال نیستند، گفت: امروز شاهد برگزاری مسابقات در بخش‌های مختلف اعم از هنری، پژوهشی، ادبی، فناوری و ... هستیم که با حضور دانشجویانی که ذوق هنری دارند، برگزار شده است. 

دبیر سی‌وهفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور تصریح کرد: ما باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که نسل امروزی دارای آن در راستای ترویج مفاهیم قرآن کریم و این فرهنگ عظیم استفاده کنیم. 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش پایانی این مراسم از بخش دوم برگزیدگان بخش‌های غیرآوایی تجلیل شد و پایان بخش مراسم افتتاحیه سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان قرائت جمعی دعای فرج و عکس یادگاری برگزیدگان بود. (اسامی برگزیدگان بخش غیر آوایی جشنواره ملی قرآن دانشجویان)

آغاز رسمی بزرگ‌ترین جشنواره قرآنی کشور در بخش دانشجویی + عکس

براساس گزارش ایکنا بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه رقابت‌های بخش آوایی از بعدازظهر امروز در سالن‌های مختلف آغاز خواهد شد و در بخش رقابتی تا روز چهارشنبه ادامه دارد. مراسم اختتامیه این مسابقات نیز صبح پنجشنبه 19 مردادماه برگزار می‌شود. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha