گلایه از داوری بخش مداحی جشنواره دانشجویی + پاسخ مسئولان
کد خبر: 4161084
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷

گلایه از داوری بخش مداحی جشنواره دانشجویی + پاسخ مسئولان

جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور این روزها در شهر ارومیه و به میزبانی دانشگاه فرهنگیان در جریان است، برخی شرکت‌کنندگان حاضر در این جشنواره نسبت به داوری بخش مداحی گلایه‌هایی داشتند که پاسخ مسئولان برگزاری جشنواره را به دنبال داشت.

گلایه از داوری در مداحی و پاسخ مسئولان

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به ارومیه، سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور از روز گذشته 16 مردادماه به میزبانی دانشگاه فرهنگیان در شهر ارومیه آغاز شده است. در اولین روز این مسابقات، رقابت در رشته‌های دعاخوانی و مداحی برگزار شد. در رشته دعاخوانی پنج نفر از داوران شناخته شده و مطرح کشورمان به ارزیابی دانشجویان دعاخوان پرداختند. 

اما در رشته مداحی که برای اولین بار به مجموعه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان اضافه شده است تنها دو داور برای ارزیابی شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شد. موضوعی که باعث گلایه برخی از شرکت‌کنندگان نیز شد، گلایه‌هایی که معمولاً در ایام برگزاری مسابقات در بین هر قشری شاهد آن بوده و هستیم. 

بر همین اساس تعدادی از شرکت‌کنندگان در این رشته از مسابقات اعتقاد داشتند داوران در نظر گرفته شده برای رشته مداحی کم بوده و باید برای هر آیتم از مداحی، یک داور در نظر گرفته می‌شد تا تعداد داوران این رشته نیز حداقل به چهار نفر برسد. 

یکی دیگر از گلایه‌های شرکت‌کنندگان در این بخش مربوط به ناشناخته بودن داوران رشته مداحی بود. آنها اعتقاد دارند که داوران متخصص‌تری نیز وجود داشت که می‌توانستند بهتر به ارزیابی شرکت‌کنندگان در این رشته جذاب بپردازند.

سعید نسیمی، یکی از داوران رشته مداحی که خود از شاعران و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است در مورد مباحث مطرح شده در مورد داوری رشته مداحی و کافی بودن یا نبودن دو داور در این رشته، به خبرنگار ایکنا گفت: قرآن می‌فرماید: «كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً» یا اینکه فردوسی بزرگ می‌گوید: «سیاهی لشگر نیاید به کار / یکی مرد جنگی به از صد هزار».

وی افزود: من اعتقاد دارم کیفیت بالاتر از کمیت است، البته نمی‌توانم در مورد خودم بگویم، اما در مورد داور دیگر رشته مداحی که آقای محمود تاری است باید بدانیم که ایشان بیشتر از 20 دوره در مسابقات مداحی در اقشار مختلف حضور داشته و تجربه داوری دارد. خود من هم کمابیش همینطور بوده‌ام.

نسیمی تصریح کرد: به هر حال مهم این است که ملاک‌ها واحد و دقایقی که شرکت‌کنندگان اجرا می‌کند مناسب باشد تا از قضاوت عادلانه‌ای برخوردار باشیم. گاهی تعداد بیش از حد داوران موجب تشتت آراء و برهم خوردن تمرکز می‌شود. البته اگر آیتم‌ها تخصصی‌تر شود شاید مناسب‌تر باشد، یعنی یک داور فقط در صوت نمره بدهد، یک داور در مقتل و ... این موضوع البته به کمیته فنی و تدبیر دوستان برمی‌گردد. 

این ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت در پایان با تأکید بر اینکه کیفیت و تجربه داوران مهم‌تر از کمیت و تعداد داوران است، گفت: پیشنهاد من این است که در داوری تعداد داوران فرد باشد، بهتر است. 

همچنین سیدجعفر صادقی، رئیس کمیته فنی و داوری سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در مورد گلایه برخی شرکت‌کنندگان در مورد رشته مداحی، بیان کرد: اعتراض برخی دوستان این بود که دو داور در نظر گرفته شده است و این تعداد کم است، منتها مسئله این است که ما در انتخاب داوران با برخی ضوابط مواجه هستیم.

وی افزد: ضوابطی وجود دارد که بر اساس آن شاخص‌هایی احصاء شده است. شاخص‌هایی که در آن صوت و لحن و اجرا و ... مورد توجه قرار گرفته است. تعداد داور برای ما ملاک نیست، بلکه موضوعِ مهم این است که داوران بر موضوعات مطرح شده در آئین‌نامه تسلط لازم را داشته باشند. 

صادقی در مورد شناخته بودن داوران رشته مداحی نیز افزود: داورانی که برای رشته مداحی در نظر گرفته شده، هر دو کشوری هستند و بر همه شاخص‌ها اشراف دارند. حتی اگر یک داور از این دو نفر هم به عنوان داور در جشنواره حضور می‌یافت باز هم کفایت می‌کرد، اما برای محکم کاری دو نفر را دعوت کردیم. 

مسئول کمیته فنی و داوری سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور تصریح کرد: دوستانی که می‌گویند تعداد داوران کم بوده است، فکر می‌کنند ضرورتا برای هر شاخص و هر آیتم باید یک داور حضور داشته باشد در صورتی که اینگونه نیست.

وی در پایان با اشاره به اینکه در مداحی، شناخته شده بودن یا نبودن اهمیت ندارد، گفت: مداحان شناخته شده زیادی داریم که معروف هستند، اما مداح بودن به معنای داور مداحی بودن هم نیست. بر عکس مسابقات قرآن و در تلاوت که داور قاری هم هست، در مداحی داورانی هستند که شناخته شده نیستند اما از لحاظ فنی و تخصصی در سطح بالایی هستند، این دو داور نیز در این حوزه متخصص هستند و هر کدام از این دو نفر در برگزاری مراسم‌ مختلف مرتبط با موضوع مداحی مسئولیت داشته‌اند. 

یادآور می‌شود سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در 40 رشته و با حضور 1380 شرکت‌کننده برگزار می‌شود که از این بین 30 رشته به صورت ارسال اثر و برگزاری آزمون بوده و 10 رشته که مربوط به بخش آوایی است به صورت حضوری طراحی شده است. در این 10 رشته نیز مجموعاً 63 نفر حضور دارد که طی روزهای شانزدهم تا نوزدهم مردادماه رقابت خود را برگزار خواهند کرد. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha