جمع کردن نخبگان قرآنی دانشجو در کنار هم کار مهمی است
کد خبر: 4161319
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۱
جشنواره ملی قرآن دانشجویان از دید ناظر ستاد عالی مسابقات

جمع کردن نخبگان قرآنی دانشجو در کنار هم کار مهمی است

ناظر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در سی و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان به بیان نقاط قوت و ضعف این رویداد ملی پرداخته است.

جشنواره ملی قرآن دانشجویان از دید ناظر ستاد عالی مسابقات

سیدعباس انجام، ناظر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در سی و هفتمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به اینکه در مسابقات مختلف چند نوع ناظر وجود دارد، گفت: یک ناظر به عنوان ناظر فنی وجود دارد که بیشتر بر مسائل فنی مسابقات نظارت می‌کند. یک ناظر دیگر هست که ناظر ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور است. این ناظر بر روی همه فرایند مسابقات از ابتدا تا انتها نظارت دارد.

وی افزود: ناظر ستاد عالی مسابقات بر تمام وجوه یک رقابت قرآنی نظارت خواهد داشت. یعنی این ناظر بر  مسائل مربوط به پذیرایی و اسکان تا سالن محل برگزاری مسابقات، تبلیغات محیطی و شهری، فضای مجازی، نحوه اعلام نمرات، ترکیب داوران، سیستم صوتی، تهویه و هر مسئله‌ای که در فرایند برگزاری مسابقات وجود دارد، نظارت می‌کند. 

انجام تصریح کرد: ناظر ستاد عالی بر روی نحوه برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه، مدعوین، نوع انتخاب شعارها و هرچیز دیگری که فکر می‌کنید به مسابقات مربوط می‌شود نظارت دارد. یکی دیگر از وظایف این ناظر، نظارت بر کار کمیته نظارت خود مسابقات است.

این پیشکسوت قرآنی در ادامه تصریح کرد: سوالی که وجود دارد این است که آیا ناظر ستاد عالی وظیفه دارد مشکلات را به کمیته برگزار کننده منتقل کند؟ پاسخ منفی است، ناظر ستاد عالی تنها باید مشاهدات خود را به ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور منتقل کند. با این وجود اعتقاد و نگاه من این است که اگر در مدت برگزاری مسابقات، انتقال مشاهداتِ ناظر عالی به کمیته اجرایی مسابقات، موجب رفع مشکل و اختلالی شود حتماَ این کار را انجام می‌دهم تا مسابقات آبرومندتر اجرا شود.

انجام با تأکید بر اینکه هدف ما چیزی جز هم‌افزایی و همگرایی نیست، بیان کرد: بنابراین از روز اول هر جا دیدم خللی ایجاد شده یا مشکلی به وجود آمده است به کمیته اجرایی مسابقات برای رفع آن مشکل تذکر داده‌ام. 

وی با اشاره به اینکه تذکر دادن برای رفع مشکلات در ایام برگزاری رویداد، باعث کاهش نارضایتی‌ها و اعتراضات خواهد شد، گفت: بنابراین وظیفه خودم می‌دانم که کمک حال ستاد برگزاری مسابقات باشم تا بتوانند مسابقات را تا حد امکان با کیفیت برگزار کنند.

ناظر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان افزود: برخی مشکلات هست که ارتباطی به ستاد برگزاری و کمیته اجرایی ندارد و به مسائلی خارج از دایره مسابقات مرتبط است. به عنوان مثال تأخیر در پروازها مسئله‌ای است که خارج از محدوده اختیارات برگزار کنندگان مسابقات است اما من به عنوان ناظر ستاد عالی حتماَ باید به این موارد نیز اشاره کنم.

انجام بیان کرد: ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور به عنوان ستاد راهبر مسابقات در کل کشور، گزارشی که از ناظر خود تحویل می‌گیرد را بررسی خواهد کرد و پس از بررسی و امکان‌سنجی محدودیت‌ها و امکانات و ظرفیت‌ها امتیاز خود به این مسابقات را ارئه می‌دهد.

وی در ادامه به ارائه پیشنهادی پرداخت و گفت: به اعتقاد من خوب است که دانشگاه‌های میزبان این جشنواره در ادوار آینده، از نزدیک در جریان شیوه برگزاری این رویداد قرار بگیرند تا اشکالات را به صورت مستقیم ببینند و برای سال‌های بعد تمهیدات لازم را از الان در نظر بگیرند. یعنی در هر دوره از جشنواره دانشگاه‌هایی که تا پنج سال آینده در نوبت میزبانی هستند را دعوت کنیم تا از نزدیک نحوه اجرای مسابقات را مشاهده کنند و در زمان میزبانی خود نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند. اینگونه در هر دوره شاهد کاهش بیش از پیش مشکلات و ایرادات خواهیم بود.

این فعال قرآنی کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که گزارش شما به ستاد عالی در نهایت منجر به تصمیمی از سوی این ستاد در قبال جشنواره خواهد شد یا خیر، گفت: من مکلف به نظارت هستم و به اینکه نتیجه چه می‌شود نگاه نمی‌کنم. قطعاَ در دوره جدید با تمهیدات اتخاذ شده انتظار این را داریم که نتایجی حاصل شود. این نتایج صفر و صدی نیست که بگوئیم صد درصد اعمال می‌شود اما انتظار من این است که تا حد ممکن، اعمال شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه برخی مسائل که ربطی به امکانات ندارد و یک نوع قصور از سوی برگزار کننده است، گفت: جایی که قصور است را منتقل می‌کنم و جایی که قصور نیست و امکانات اجازه نمی‌دهد صرفاَ به یک تذکر می‌توان اکتفا کرد.

انجام در ادامه در پاسخ به این سوال که ناظر ستادی عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور چه نمره‌ای به سی و هفتمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان می‌دهد، گفت: همه ما قبول داریم اینها نخبگان جامعه هستند، اولاَ جمع کردن این تعداد نخبه آن هم در شرایطی که دشمن بیکار ننشته و با کارشناسانه‌ترین نقشه‌ها و برنامه‌ها دنبال دور کردن آنها از قرآن است، یک نقطه قوت بسیار بزرگ است.

وی افزود: مسئله دیگر اینکه دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی که کارکرد اصلی آن تربیتی و آموزشی است، آمده و میزبانی جشنواره‌ای قرآنی را بر عهده گرفته است، قبول میزبانی این جشنواره از سوی دانشگاه فرهنگیان یک نقطه قوت دیگر است، آن هم در شرایطی که برنامه‌ریزی برای این جمعیت زیاد با هزینه‌های زیاد، کار مثبتی است و نباید آن را نادیده گرفت.  

انجام در ادامه در مورد نقاط ضعف این جشنواره نیز بیان کرد: بالاخره هر رویدادی با توجه به شرایط و امکاناتی که دارد ممکن است دچار ضعف‌هایی هم باشد، به نظر من نقطه ضعف این دوره از جشنواره بیشتر در کم‌تجربگی برگزار کنندگان است. نکته دیگر اینکه عوامل اجرایی زیاد بودند و برنامه‌ریزی خوبی نشده بود. خیلی جاها آیین‌نامه در مورد اعتراضات ساکت بود و جوابی نداشت. اینها مسائلی بود که می‌توانستند آنها را قبل از مسابقات برطرف کنند.  

وی در پایان با اشاره به اینکه ستاد عالی مسابقات می‌تواند چندماه قبل از شروع مسابقات از سوی نهادهای مختلف، دوره توجیهی و آموزشی مسابقات را برگزار کند، اظهار کرد: من فکر می‌کنم بعد از 44 سال که از انقلاب سپری شده است و به یک بلوغی در تدوین آیین نامه و اجرای مسابقات رسیده‌ایم و حتی بسیاری از کشورهای اسلامی از ما کسب تجربه می‌کنند، جالب نیست که از حیث پشتیبانی و خدمات آن هم در سطح رویدادی ملی دچار ایراد و اشکال باشیم؛ این یک نقطه ضعف است. 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha