بیان قوانین جدایی زوجین در قرآن + تلاوت
کد خبر: 4168676
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
سوره‌های قرآن/ 65

بیان قوانین جدایی زوجین در قرآن + تلاوت

موضوع خانواده در اسلام مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است و برای هر یک از اعضای خانواده نقش‌ها و وظایف خاصی پیش‌بینی کرده است تا اعضای خانواده با محبت و صمیمیت در کنار هم باشند اما برای زن و شوهرهایی که دچار اختلاف شدید هستند نیز راه حلی پیش‌بینی شده است.

سوره طلاق

به گزارش ایکنا، شصت و پنجمین سوره قرآن کریم «طلاق» نام دارد. این سوره با 12 آیه در جزء بیست و هشتم قرار گرفته است. این سوره که مدنی است، در ترتیب نزول، نود و نهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است.

نام‌گذاری این سوره به نام طلاق به دلیل اشاره به قوانین جدا شدن زن و شوهر از یکدیگر از نگاه اسلام است. بیش از نیمی از این سوره به این موضوع اختصاص پیدا کرده است. 

در بخش اول سوره طلاق، كلياتى درباره احكام طلاق همراه با هشدار، تهدید و بشارت سخن گفته شده و در بخش دوم به عظمت خداوند، جایگاه پیامبر(ص)، پاداش نیکوکاران و مجازات بدكاران اشاره شده است.

سوره طلاق را دربردارنده كلياتى درباره احكام طلاق به همراه نصیحت‌ها، تهديدها و بشارت‌هایی دانسته‌اند. این سوره علاوه بر قوانین مربوط به طلاق، زنان جداشده، مطلقه و حقوق زنان باردارِ جداشده، به سرنوشت جامعه‌ها و گروه‌های گذشته جهت عبرت آیندگان اشاره می‌کند. سخن از توحید، معاد، نبوت و توصیف افراد با تقوا، همچنین سفارش به تقوا و توکل بر خداوند از دیگر موضوعات سوره طلاق است.

در این سوره به سرنوشت دو گروه اشاره شده است؛ اول مربوط به کسانی است که از فرمان خدا سرپیچی کرده و به مجازات سخت و سنگینی رسیده‌اند، دوم کسانی که با کارهای خوب و پیروی از پیامبران، هدایت‌های ویژه الهی و نعمت‌های بهشتی شامل حال آنان می‌شود.

تلاوت سوره طلاق توسط استاد محمدصدیق منشاوی

انتهای پیام
captcha