تدوین راهکارهای تشویقی افزایش مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی
کد خبر: 4182700
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۳
زلفی‌گل خواستار شد:

تدوین راهکارهای تشویقی افزایش مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی

وزیر علوم از صاحبنظران دانشگاهی خواست تا با همکاری معاونت پژوهشی این وزارت، به تدوین راهکارهای تشویقی افزایش مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی بپردازند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، 27 آبان‌ماه در شورای راهبری مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) که با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: معاونت پژوهشی وزارت علوم با همکاری صاحبنظران دانشگاهی، راهکارهای تشویقی افزایش مقالات علوم انسانی ایران در نمایه‌های جهانی را تدوین کند.

وزیر علوم بیان کرد: این مؤسسه، مغز و قلب علم و فناوری ایران و جهان اسلام است؛ هر چقدر از این مؤسسه حمایت کنیم، کم است و جا برای حمایت بیشتر دارد.

وی افزود: در دوره جدید مدیریت این مرکز، شاهد هستیم مدیر جدید به صورت شبانه‌روزی برای توسعه این مرکز و معرفی فعالیت‌های آن وقت می‌گذارد و برای معرفی چهره به چهره ظرفیت‌های مرکز به دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور سفر می‌کند.

زلفی‌گل بیان کرد: هم‌اکنون در شورای راهبری مؤسسه استنادی و پایش علوم و فناوری جهان اسلام، افراد باتجربه کافی و اهل علم وجود دارند که با مباحث پژوهشی کاملاً آشنا هستند و از این حیث شاید شورای راهبری این دوره استثنا باشد.

وزیر علوم در این نشست بر بررسی کارشناسی و تخصصی آثار و پیامدهای استفاده از هوش مصنوعی در مقالات علمی توسط مؤسسه پایش علوم و فناوری تأکید و از مدیران این مؤسسه خواست در مجامع و گردهمایی‌های آیسسکو (سازمان جهانی اسلامی برای آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ) حضور مؤثر داشته باشند.

حمایت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از سامانه نان

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست، ضمن قدردانی از وزیر علوم و رئیس مؤسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام که یک مجموعه نیمه جان را جان تازه بخشیده و در مسیر رشد قرار دادند، نکات خود را برای فعالیت بهتر آن اعلام کرد.

وی گفت: اگر مؤسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام فقط ارزیابی و رتبه‌بندی مجلات را برعهده داشته باشد، مجلات ما رشد نمی‌کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: راه‌اندازی سامانه نان یک ضرورت بود و برای تکمیل فعالیت آن پیشنهاد می‌کنم برای سایر دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها نیز امکان طرح نیاز در سامانه ایجاد شود.

خسروپناه افزود: امکان نیازهای کشور به صورت موضوعی مانند موضوع مسائل خانواده و آسیب‌های اجتماعی جامعه نیز در سامانه نان ایجاد شود.

امتیاز مقالات سامانه نان بیشتر شود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به مقالات علمی اثربخش که برای پاسخ به نیاز دستگاه‌های اجرایی در سامانه نان منتشر می‌شود و نیاز دستگاه را برطرف می‌کند، امتیاز بیشتری داده شود.

خسروپناه با اشاره به اینکه در ده سال اخیر 70 کرسی نظریه پردازی و نوآوری و 7000 کرسی ترویجی در کشور برگزار شده است گفت: کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی نیز در زیر مجموعه سامانه نان قرار بگیرد.

پایگاه جهان اسلام، سومین پایگاه استنادی دنیا

سید احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام در گزارشی با اشاره آغاز فعالیت رسمی این پایگاه از سال 1378 گفت: پس از وب آو ساینس و اسکوپوس، پایگاه استنادی جهان اسلام سومین پایگاه دنیاست.

وی تأکید کرد: چراغ راه فعالیت ما در این مرکز فرمایشات مقام معظم رهبری برای حفظ مرجعیت علمی در دنیا و حل مشکلات کشور است و در این دو سال از حمایت جدی دولت و وزیر علوم برخوردار بودیم.

فاضل‌زاده افزود: اساسنامه جدید مؤسسه در اسفندماه سال 1401 تصویب و ارکان فعالیت در 4 معاونت پژوهشی، دیپلماسی، اداری و مالی و فناوری دنبال شد و در کنار هیئت امنا، شورای راهبری و کمیته اجرایی کشورهای اسلامی در مؤسسه ایجاد شد.

توزیع تولید علم در دنیا

رئیس مؤسسه پایش علوم و فناوری و پایگاه استنادی جهان اسلام گفت: جمعیت ایران یک درصد دنیاست ولی دو درصد تولید علم جهان را بر عهده داریم، کل کشورهای اسلامی حدود 8 الی 10 درصد تولید علم دنیا را انجام می‌دهد و از کل تولید علم کشورهای اسلامی حدود 18 الی 20 درصد به ایران و ترکیه اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در پایگاه وب آو ساینس 6 میلیون و 700 پژوهشگر تاکنون مقاله اراده داده‌اند و در اسکوپوس این تعداد، 20 درصد بیشتر است؛ در کل دنیا 8 میلیون نویسنده مقالات علمی وجود دارد که 500 هزار نفر آن‌ها در کشورهای اسلامی هستند و در ایران 100 هزار نفر است.

فاضل‌زاده گفت: هم‌اکنون در وب آو ساینس 17 و در اسکوپوس 15 هستیم و در برنامه هفتم توسعه هم رسیدن به جایگاه 14 دنیا هدف‌گذاری شده است. تخمین این است که محققان ایرانی سالانه بین 70 الی 80 هزار مقاله علمی در دنیا منتشر می‌کنند و در پایگاه جهان اسلام هم حدود 70 هزار مقاله ایرانی منتشر می‌شود، به عبارتی تولید علم ایران سالانه 150 هزار مقاله علمی به زبان‌های مختلف است.

ارزیابی بهره‌وری پژوهشی دانشگاه‌ها

وی گفت: از سال گذشته، تعدادی شاخص مثل سرانه مقالات به نسبت اعضای هیئت علمی، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شاخص‌های کیفی هم تعریف و رتبه دانشگاه‌ها را استخراج کردیم. در تیرماه سال جاری در شورای عتف مصوب شد پنچره واحد نظام علم و فناوری ایجاد شود که طبق آن سکوی نظام ایده‌ها و نیازها (نان) به عنوان پنچره واحد نظام علمی و فناوری تلقی می‌شود.
انتهای پیام
captcha