ارائه علوم انسانی با نگاه اسلامی، ویژگی حوزه علمیه بعد انقلاب است
کد خبر: 4191306
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۲
رئیس جامعه المصطفی العالمیه:

ارائه علوم انسانی با نگاه اسلامی، ویژگی حوزه علمیه بعد انقلاب است

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه قم پس از انقلاب اسلامی، ایجاد و ارائه رشته‌های علوم‌انسانی با نگاه اسلامی است.

علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه، امروز دوشنبه ۱۱ دی ماه در دیدار رایزن فرهنگی کشورمان در کنیا به معرفی جامعه المصطفی پرداخت و اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در سراسر جهان علاقه فراوانی برای تحصیل در حوزه علمیه قم پدید آمد که به ایجاد بخش ویژه طلاب و فضلای غیرایرانی حوزه علمیه قم انجامید که امروز با نام جامعه المصطفی شناخته می‌شود.

وی نیاز علمی دانش‌پژوهان غیر ایرانی علوم دینی را بسیار گسترده و بعضاً متفاوت با طلاب و فضلای ایرانی دانست و افزود: با توجه به این نیاز‌های متنوع، جامعه المصطفی در کنار نظام سطوح سنتی حوزه‌های علمیه، بیش از ۱۶۰ رشته، گرایش و مقطع تخصصی جدید را در عرصه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ‌شناسی ارائه می‌نماید که همه این دستاورد‌ها به برکت و با حمایت انقلاب اسلامی فراهم شده است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: یکی از ویژگی‌های حوزه علمیه قم پس از انقلاب اسلامی، ایجاد و ارائه رشته‌های علوم‌انسانی با نگاه اسلامی است و جامعه المصطفی بیش از ۲۰ سال است که این رشته‌ها را به طلاب و فراگیران غیرایرانی خود ارائه می‌کند.

استاد جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به قرار‌های همکاری میان جامعةالمصطفی و بیش از ۳۰۰ مرکز علمی و دانشگاهی در سراسر جهان، افزود: راهبرد المصطفی به عنوان یک مرکز علمی بین‌المللی، تربیت انسان‌هایی است که در کنار علم و اخلاق و معنویت، به مسئله انسجام و وحدت میان مسلمانان و احترام به عقاید و ارزش‌های سایر مذاهب و ادیان الهی اهتمام داشته باشند.

وی، بیشترین زیان وارد شده به مسلمانان را از ناحیه اختلافات و درگیری‌های داخلی دانست و ادامه داد: قرآن کریم همه ما را به وحدت زیر پرچم توحید امر نموده است. ما می‌دانیم سیاست استعمارگران بر دامن زدن به اختلافات و تفرقه میان ملت‌های جهان استوار است. در منطقه ما سال‌ها استعمار پیر با همین سیاست حاکم بود و با تحریک مذهبی، نژادی و ملیتی، سلطه خود را بر ملت‌ها حفظ کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، تحقق تمدن نوین اسلامی را از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ایران برشمرد و اظهار کرد: برای دستیابی به این تمدن، ضروری است جایگاه مسلمانان از نظر علمی و فناوری تقویت گردد. امروز جمهوری اسلامی ایران از کشور‌های پیشرو در بسیاری از رشته‌های علمی و تکنولوژی به شمار می‌آید که این پیشرفت‌ها در سایه توجه و اهتمام ویژه به توسعه علمی و دانشگاهی در کشور رقم خورده است.

سپس، علی پورمرجان، رایزن فرهنگی کشورمان در نایروبی با ابراز خرسندی از دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، خدمات جامعه المصطفی در عرصه بین‌الملل را شایسته تقدیر دانست.

یادآور می‌شود، در این جلسه دو طرف زمینه‌های همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دادند.

انتهای پیام
captcha