بهره‌مندی از دریای معارف قرآن با تلاوت روزانه کلام‌الله مجید
کد خبر: 4208688
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

بهره‌مندی از دریای معارف قرآن با تلاوت روزانه کلام‌الله مجید

یک مدرس و پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: حتی اگر از قرآن چیزی متوجه نشوید، باز هم در قرائتش برای شما منفعت وجود دارد؛ چراکه هر شخص به هر اندازه به دریای معارف قرآنی وارد شود، به همان مقدار از آن متنعم خواهد شد.

سیدرضا موسوی واعظ مدرس حوزه و دانشگاه  وابسته استبه گزارش ایکنا از اصفهان، محفل انس با قرآن کریم، شامگاه گذشته، ۱۶ فروردین‌ماه همزمان با بیست‌وچهارم ماه مبارک رمضان در جوار آستان امامزاده محمد اوسط(ع) واقع در روستای جوشقان مرکزی کاشان برگزار شد. 

حجت‌الاسلام سیدرضا موسوی واعظ، مدرس و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در این مراسم با بیان اینکه قرآن غریب واقع شده است، اظهار کرد: برگزاری چنین جلساتی از سوی بانیان آن با هدف زدودن غبار غربت از این کتاب آسمانی انجام می‌شود. 

وی ادامه داد: اگر مردم می‌دانستند که قرآن چه همنشین خوبی‌ست، هیچ‌گاه آن را از خود دور نمی‌کردند. حافظ شیرازی، شاعر نام‌آوازه ایرانی معتقد بود که هرچه به دست آورده، از قرآن است و مهم‌ترین دلیل ماندگاری نام این شاعر هم نزدیک شدن به کلام وحی یا قرآن به شمار می‌رود. 

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به بخشی از وصیت‌نامه امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۴۷ نهج‌البلاغه که می‌فرماید: «...وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ؛ خدا را خدا را درباره قرآن، مبادا ديگران در عمل كردن به دستوراتش از شما پيشى گيرند،» اضافه کرد: گاهی می‌بینیم که در کشوری خارجی، مردم در عمل به دستورات قرآن نظیر رعایت حق‌الناس از ما جلوتر هستند. چون دشمن می‌داند که منفعت ما از روی آوردن به کتاب قرآن است، آن را مورد هجمه قرار می‌دهد.  

وی با سفارش به اینکه تلاوت روزانه قرآن را در برنامه خود قرار دهیم، گفت: حتی اگر از قرآن چیزی متوجه نشوید، باز هم در قرائتش برای شما منفعت وجود دارد؛ چراکه هر شخص به هر اندازه به دریای معارف قرآنی وارد شود، به همان مقدار از آن متنعم خواهد شد. 

موسوی واعظ با بیان اینکه توفیق شهادت با کسب نورانیت از تقرب به قرآن حاصل می‌شود، بر برگزاری مجالس خانوادگی قرآنی تأکید کرد و افزود: اثر چنین مجالسی بسیار زیاد است و کم‌کم راه را برای ورود به مباحث دیگری نظیر بیان احکام باز می‌کند که مسئله‌ای حائز اهمیت است؛ زیرا گاهی ندانستن احکام شرع باعث فروپاشی زندگی می‌شود. 

وی دلیل ارتکاب گناهان بزرگ را دوری از قرآن دانست و بیان کرد: آنچه در نسل‌کشی و کشتار انسان‌ها از سوی اسرائیل، داعش و... شاهد آن هستیم، جز دوری از کلام خداوند یا قرآن نیست، چنانکه در قرآن آمده است: «... أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ...» (اعراف/ ۱۷۹) برخی انسان‌ها آن‌قدر از مقام انسانیت خود هبوط می‌کنند که در مرتبه حیوانات قرار می‌گیرند. 

این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان با بیان اینکه تمسک به قرآن و عترت سبب صعود انسان می‌شود، گفت: خداوند در قرآن کریم راجع به پیامبر(ص) می‌فرماید: «فَكَانَ قَابَ قَوۡسَيۡنِ أَوۡ أَدۡنَىٰ؛ تا آنكه در فاصله‌اى به قدر دو كمان يا نزدیک‌تر قرار گرفت.» (نجم/ ۹) اگر انسان به سمت خداوند حرکت کند، آن‌قدر مرتبت می‌یابد که به مقام «قَابَ قَوۡسَيۡنِ أَوۡ أَدۡنَىٰ» می‌رسد. 

یادآور می‌شود، این محفل انس با قرآن به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید با تلاوت قاری بین‌المللی قرآن، حمیدرضا احمدی وفا و قاری ممتاز کشور، علی‌اصغر قدیری مفرد در جمع پرشور اهالی جوشقان مرکزی مزین شد. شعرخوانی، پخش کلیپ مربوط به شهدای این خطه و اجرای تواشیح گروه صراط کاشان از دیگر برنامه‌های این محفل نورانی در آستان مقدس امامزاده محمد اوسط بن‌ علی‌ بن‌ ابیطالب(ع) و سلطان ضریر بن جعفر بن ابیطالب(ع) بود.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha