کد خبر: 4213394
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۱
آموزش تنغیم/23

ارائه تلاوت‌های نادر از مشاهیر قرآنی بر پایه «سیکاه» + فیلم

قسمت بیست و سوم «آموزش تنغیم»، علاقه‌مندان به هنر تلاوت با تلاوت‌هایی ناب و نادر از قاریان مشهور جهان بر پایه مقام «سیکاه» مواجه می‌شوند.

عکسبه گزارش ایکنا، قسمت بیست‌وسوم از سلسله درس‌گفتارهای «آموزش تنغیم» در ارائه مبحث تخصصی مقام «سیکاه» یا «سه‌گاه» به نمونه‌های ناب و نادر تلاوت قرآن بر پایه این مقام، اجرا شده از سوی قاریان مشهور جهان اشاره دارد.


  1. قسمت اول آشنایی و آموزش مقامات تلاوت
  2. مقام سه‌گاه؛ نغمه‌ای پرکاربرد در ترتیل‌خوانی
  3. نغمه بیات، اُمّ‌النغمات است
  4. کاربرد نغمه حجاز در تلاوت آیاتی با موضوع عظمت الهی
  5. قصص قرآنی؛ نمونه‌ای از استفاده مقام «راست»
  6. کاربرد نغمه صبا در توصیف قیامت و عقاب ظالمان در جهنم
  7. نغمه «عجم» قابل استفاده در مناجات‌خوانی و خواندن ادعیه
  8. «کُرد»؛ نغمه پُرکاربرد در ترتیل‌ خلیجی
  9. «نهاوند» همچون «سه‌گاه»، نغمه‌ای پُرکاربرد در ترتیل قرآن
  10. حزن همراه با عظمت؛ ویژگی بارز نغمه «اثرکُرد»
  11. نغمه «نوا اَثَر» حد میانی نغمات «نهاوند» و «حجاز» است
  12. کاربرد واژه درجه به جای نُت در تلاوت قرآن
  13. آشنایی با مسافت، بُعد و دیوان در درجات تلاوت
  14. «قَرار»، «جَواب» و «جوابِ جواب» به چه معناست؟
  15. آشنایی با واژگان «ثلاثی»، «جنس»، «عقد» و «مقام» 
  16. «مُصَوَّرخوانی» در تلاوت قرآن چیست؟
  17. تقسیم‌بندی مقامات تلاوت به سه دسته اصلی، فرعی و مرکب
  18. توضیحاتی درباره پرکاربردترین مقام موسیقایی در تلاوت
  19. اختیار قاری در به کار بردن تعداد و ترتیب درجات مقامات تلاوت
  20. آنچه که باید در مورد «مقام حجاز» بدانیم 
  21. «راست»؛ مقامی پُرکاربرد در تلاوت قاریان مکتب شرقیه 
  22. «سیکاه» به ندرت در اذان‌گویی استفاده می‌شود

سعید حاجیان؛ مدرس این سلسله درس‌گفتارها در این قسمت با اشاره به اینکه پس از اشراف بر اجناس به کار رفته در این مقام و تسلط بر شکل صعودی و نزولی آن که با ممارست و شنیدن مکرر شکل آوایی آن حاصل می‌شود، گفت که علاقه‌مندان باید در مواجهه با نمونه‌هایی از تلاوت، ثلاثی سیکاه و جنس‌های «راست» و «نهاوند» به کار رفته در آنها را به خوبی تشخیص دهند.

آیات 10 تا 13 سوره «شمس» با صدای عبدالباسط محمد عبدالصمد

(با ذکر این نکته که عبدالباسط معمولاً از این مقام در تلاوت استفاده نکرده است.)
 

آیه 100 سوره «انعام» با صدای شحات محمد انور

(این قاری برجسته مصری این تلاوت را سال 69 در تهران به انجام رسانده است.)
 

آیه 68 سوره «زمر» با صدای محمد عمران

آیه 4 تا 7 سوره «ضحی» با صدای مصطفی اسماعیل

 
انتهای پیام
captcha