
به گزارش ایکنا، بیستوهشتمین قسمت از سلسلهدرسگفتارهای «
آموزش تنغیم»(آموزش مقامات تلاوت) با تدریس سعید حاجیان، قاری، حافظ کل قرآن و دارای مدرک درجه یک تنغیم، به شرح مقام «
نوااَثر» میپردازد.
بیشتر بخوانید؛
بنا به گفته مدرس این درسگفتارها، «نوااَثر» یکی از مقامهای کماستعمال است و از آنجا که دو جنس حجاز در آن وجود دارد برای برخی از افراد تداعی مقام حجاز را میکند. این در حالی است که این مقام برای خود شخصیت مستقلی دارد و در برخی از مکاتب موسیقی نام آن «حصار» است. درجه رکوز یا نُت استقرار این مقام «دو» است و اگر از درجه «رِ» اجرا شود، آن زمان است که به آن مقام حصار گفته میشود.
فواصل این مقام تشکیل شده است از یک، نیم، یک و نیم، نیم، نیم، یک و نیم، نیم که به این ترتیب «نوااَثر» متشکل از یک عقد نواآثر و یک جنس حجاز است.(نکته: عقد به پنج درجه اول مقام میگویند.)
«نوااَثر» جزء معدود مقامهایی است که در پنج درجه اول خود شکل میگیرد و براساس نتهای این مقام در سُلَّم(گام) موسیقی فقط یک جنس حجاز است که یک درجه، پایین آن کشیده شده است و فاصله طنینی آن در ابتدا قرار گرفته و به این واسطه یک شخصیت مستقلی را به این مقام داده است.
آنچه که از شنیدن شکل آوایی این مقام میتوان برداشت کرد، اینکه در سه درجه این مقام به دلیل فاصله یک، نیم که ثلاثی نهاوند را شکل میدهد، مقام نهاوند نیز به هنگام اجرا محسوس است. این مقام بعضاً به شکل صعودی و اغلب به شکل نزولی در تلاوتها مورد استفاده قرار میگیرد.
تلاوتهایی که مخاطبان در این قسمت خواهند شنید عبارتند از:
آیه 127 سوره «انعام» با صدای احمد ابوالقاسمی
آیه 71 سوره «انبیاء» با صدای علی محمود
آیه 63 سوره «انبیاء» با صدای محمد سلامه
آیه 17 سوره حاقه با صدای مصطفی اسماعیل
آیه 120 سوره هود با صدای محمود رمضان
انتهای پیام