حجتالاسلام والمسلمین حمید ملکی؛
قائممقام حوزههای علمیه در گفتوگو با خبرنگار ایکنا ضمن تسلیت شهادت
شهدای خدمت به تحلیل قرآنی حادثه اخیر پرداخت و گفت: آیه آیه قرآن کریم قابل تفسیر مصداقی است ولی ما متاسفانه کمتر این تفسیر مصداقی را برای مردم بیان میکنیم؛ قرآن کریم فرموده است:
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا؛ کسانی که اهل ایمان و عمل صالح باشند خداوند محبت آنان را در دل دیگران میاندازد. این آیه از آیات محکم قرآن کریم است و متشابه هم نیست.
وی افزود: آقای رئیسی از مصادیق این آیه شریفه بود؛ اولا اهل عمل و اقدام بود نه اینکه صرفا اهل حرف باشد؛ البته عمل هم میتواند فاسد و یا صالح باشد؛ ایشان اهل ایمان، عمل صالح، روحیه جهادی، انقلابی و زندگی مؤمنانه بود. در دورههای مختلف فعالیت مدیریتیاش نیز در جایگاه تولیت آستان مقدس رضوی، اداره قوه قضاییه و هچنین ریاست جمهوری هرگز به مردم منت نگذاشت و دنبال جوسازی و ایجاد حاشیهسازی و حزبسازی نیز نبود. به همین دلیل در تشییع پیکر ایشان و همراهانشان مردم از همه طبقات با اشک و آه حاضر شدند.
ملکی بیان کرد: ترکیب عمل صالح یعنی عمل برای خدا، نداشتن تکلف، تشریفات، سادهزیست بودن و ... لذا خداوند محبت او را در دل مردم قرار داد ولو در دل افراد غیرحزباللهی.
وی با بیان نکاتی از زندگی امام جمعه تبریز گفت: آیتالله آلهاشم هم روحانی سادهزیست، مردمی و دارای زیست مؤمنانه بود؛ به بازار میرفت و با آنها گعده میگرفت و احوالپرسی میکرد؛ با دانشجویان هم انس داشت و به خوابگاه آنها میرفت و درد دلهای آنها را میشنید و هر کاری از دست او برمیآمد برای اقشار مختلف انجام میداد.
قائم مقام حوزههای علمیه گفت: این مردمی بودن سبب شد تا مردم تبریز در تشییع جنازه شهدای خدمت خروشیدند و شاید جزء تشییع جنازههای بینظیر در تبریز باشد و تشییع در تهران و شهرهای دیگر هم کم از آن نداشت. شهادت حاج قاسم و آن شور و خروش مردمی هم با این آیه قابل تحلیل و تفسیر است. حاج قاسم به خاطر اخلاص و عمل صالح 40 سال به مبارزه و مجاهده با دشمنان کشور و جبهه مقاومت پرداخت و مؤمنانه از ارزشهای اسلامی دفاع کرد و مزد این خدمات خود را هم گرفت.
وی افزود: آیه دیگری که میتوان در شان این شهدا بیان کرد، آیه 69 عنکبوت است که فرمود: وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا/ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ. کسانی که این دو عنصر را با هم ترکیب کنند خدا آنان را هدایت میکند آن هم به راههای خودش؛ این دو عنصر شامل حرکت جهادی است که شب و روز نشناسد و اخلاص داشته باشد، جاهدوا فینا؛ اگر این طور شد آیه تضمین کرده است که لَنَهْدِيَنَّهُمْ سبلنا؛ به راههای خودمان هدایت خواهیم کرد و این تاکید محکمی است زیرا با «لام» در «لَنَهْدِيَنَّهُمْ» و ضمیر جمع و نون مشدد در این کلمه تاکید مؤکدی بر آن کرده است. این آیه هم باز در شان این شهدا وجود داشت.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شباهتی هم بین ایشان و آیتالله بهشتی که استادشان بود قائل هستم، اظهار کرد: منافقین خیلی شهید بهشتی را تخطئه و تخریب کردند تا جایی که عدهای از روی ناآگاهی شعار مرگ بر بهشتی در خیابان سر دادند ولی امام خمینی(ره) به ایشان فرمودند که سکوت کن و ایشان به تبعیت از ولی فقیه خود سکوت کرد و به محض اینکه ایشان شهید شد همان افرادی که تا دیروز به ایشان دشنام میدادند در تشییع جنازه او شرکت کردند که بنده مات و مبهوت مانده بودم که این چه ماجرایی است. آیا چیزی جز تفسیر مصداقی همین آیات شریفه است؟ خداوند همه این ظلمت ها را از بین برد و جامعه را نورانی کرد و مردم فهمیدند که در اصل قاتلان شهید بهشتیاند که آمریکایی هستند نه شهید بهشتی، کسانی که دست در دست صدام گذاشتند و هر جا توانستند خون مردم را ریختند.
قائم مقام حوزههای علمیه با بیان اینکه از این مصادیق زیاد داریم که براساس آیات قرآن تفسیر میشوند، به واژه شهید و اینکه چرا شهادت را برای این افراد به کار میبریم، اشاره کرد و افزود: این شهدا یکی از مصادیق اتم مجاهد فی سبیلالله هستند؛ پیامبر(ص) در بستر بیماری وفات کردند و کسی به ایشان شهید اصطلاحی نمیگوید ولی جایگاهی دارند که همه شهدا باید در برابر او زانو بزنند زیرا همه هستی و عمر خود را برای اسلام گذاشتند. امروز هم برای همه فراهم نیست که به جبهه بروند و شهید فقهی شوند ولی از آیات قرآن کریم به دست میآید کسانی که مجاهد فی سبیل الله هستند در حقیقت مقام شهدا را دارند. بنابراین شهادت یک تعریف مقامی دارد که پیامبر(ص) در اوج این مقام است با اینکه در جبهه به شهادت نرسیده است.
انتهای پیام