کد خبر: 4220324
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹

فصلنامه بهایی‌شناسی به شماره 29 رسید

شماره 29 فصلنامه تخصصی فرهنگی اجتماعی «بهایی‌شناسی» با موضوع نقد بهاییت، ویژه بهار 1403 به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی عبدالحسین فخاری منتشر شد.

به گزارش ایکنا، شماره 29 فصلنامه تخصصی فرهنگی اجتماعی «بهایی‌شناسی» با موضوع نقد بهاییت، ویژه بهار 1403 به صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی عبدالحسین فخاری منتشر شد.

بخشی از مجله به بررسی پیام بیت العدل به بهاییان جهان در تاریخ رضوان 2024 اختصاص پیدا کرده است. در این بخش می‌خوانیم: «پیامی که امسال بیت العدل به مناسبت عید رضوان در اوایل اردیبهشت امسال برای تمامی بهاییان ارسال کرد، دارای نکات جالبی است. ترجمه رسمی منتشر شده از این پیام به فارسی در دو صفحه است. در ابتدای پیام آمده است: «دو سال از مشروعی عظیم و نه ساله به سرعت سپری شده است». اشاره این جمله به برنامه نه ساله‌ای است که از ابتدای اردیبهشت 1401 شروع شده است. در پیام مهمی که در انتهای سال 2021 در تاریخ 30 دسامبر بیت العدل خطاب به کنفرانس هیئت‌های مشاورین قاره‌ای منتشر کرد، شروع برنامه‌ای بیست و پنج ساله برای پیشرفت جامعه بهایی را اعلام کرد. بیت العدل از شوراهای منطقه‌ای و محافل ملی خواست تا وضعیت هر منطقه جغرافیایی در حوزه استحفاظی خود را تعیین کنند، به گونه‌ای که برای برنامه نه ساله‌ای که از اردیبهشت 1401 آغاز می‌شود، امکان برنامه‌ریزی کمی و پایش برنامه برای بیت العدل ممکن شود. همچنین بیت العدل از مشاورین قاره‌ای خواست تا با کمک محافل ملی و شوراهای منطقه‌ای، تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی و کلاسترها را بازنگری کرده و اصلاحات لازم در آنها را به بیت‌العدل پیشنهاد دهند».

بخش دیگری از مجله به بررسی بهاییت از دیدگاه روشنفکران و منتقدان بهایی اختصاص پیدا کرده است. در این بخش چنین می‌خوانیم: «از زمان پیدایش آیین بهایی تاکنون، آموزه‌های این نحله فکری همواره در معرض نقد و انتقاد قرار داشته و اعتراض‌های گوناگونی به آن شده است. علمای مسلمان و مسیحی و به طور کلی طرفداران ادیان الهی، با نگارش کتاب‌های مختلف بیشترین نقد را به مشروعیت و آموزه‌های بهاییت داشته و آن را به چالش کشیده‌اند. علاوه بر این، آیین بهایی در معرض نقد نویسندگان و اندیشمندان غیرباورمند به ادیان الهی نیز قرار گرفته و هر یک از منظری خاص آموزه‌های این کیش نوظهور ایرانی را به باد انتقاد گرفته و اعتراضات جدی به آن وارد کرده‌اند. این در حالی است که از دهه 1990 شاهد ظهور و بروز دگراندیشان بهایی از درون جامعه بهایی هستیم.

مسئله تغییر دین باورمندان بهایی به اسلام و مسیحیت و همچنین ایجاد انشعابات متعدد در این گروه کوچک هرچند سابقه طولانی دارد، اما با گسترش فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، این امکان برای برخی از روشنفکران و اندیشمندان بهایی در غرب به وجود آمد تا اعتراض‌هایی را به دیدگاه‌ها و عملکرد رهبری جامعه بیت المللی بهایی یعنی بیت العدل ساکن اسرائیل وارد آوردند».

در بخش دیگری از مجله به مسئله ارتباط عباس افندی و موضوع فلسطین پرداخته شده است. در چکیده این بخش آمده است: «نوع رابطه بهاییان و به ویژه رهبران آنان با کشورهای استعماری وقت، از موضوعاتی است که همواره در بررسی و ارزیابی نقش اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بهاییان مورد توجه قرار می‌گیرد. ارتباط عبدالبهاء با دولت انگلیس به چه شکلی بوده است و او چه نقشی در تشکیل دولت اسرائیل داشته است؟ با بررسی مدارک تاریخی موجود، ملاحظه می‌شود که با شروع سستی در ارکان حکومت عثمانی و فعال شدن طرح بریتانیا برای جدا کردن سرزمین‌های عربی از حاکمیت عثمانی و تسلط بریتانیا بر کانال سوئز، دستگاه جاسوسی دولت بریتانیا با برخی از رهبران محلی در مناطق عربی و نیز با عبدالبهاء ارتباطاتی برقرار کرد. در این مقاله به موافقت او برای همکاری اطلاعاتی و در اختیار گذاردن عناصر جاسوسی، همچنین تامین آذوقه برای نیروهای نظامی انگلیسی، هنگام پیاده کردن نیرو در منطقه فلسطین پرداخته شده است. مشاهده چنین عملکردهایی توسط مقامات عثمانی، موجب خشم آنان و تلاش ایشان برای دستگیری و مجازات عباس افندی و متقابلا تلاش مقامات نظامی و اطلاعاتی بریتانیا برای حفظ و مراقبت از عبدالبهاء و اهدای نشان خدمتگزاری و پاداش به او گردید».

 

انتهای پیام
captcha