
به گزارش ایکنا،
عباس شفیعی؛ مدیر گروه مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 23 خردادماه در نشست علمی «
رهبری امام خمینی؛ بسترساز شخصیت شهید رئیسی» از مجموعه نشستهای گردهمایی دولت تراز انقلاب اسلامی که از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، گفت: رهبری عمدتا با واژه تاثیرگذاری همراه است یعنی رهبر باید بتواند در سطح جامعه اعمال نفوذ داشته باشد؛ تاکنون چند حوزه مطالعاتی در مورد رهبری شکل گرفته است؛ اول اینکه رهبر، واجد صفاتی چون سخنوری، رشادت و هوش بالا و ... است. به این نوع نگرش، نگرش سنتی میگویند. بنابراین نگرش سنتی دنبال یافتن صفات رهبری است.
وی با بیان اینکه نگرش دیگر این است که رهبر میتواند تصمیمات اقتضائی داشته باشد و مثلا گاهی وظیفهمدار و گاهی انسانمدار است، افزود: رویکرد دیگر هم بازگشت به همان رویکرد اول یعنی صفات رهبری است ولی این صفات رهبری با نگاه ایجاد مدل برای حکمرانی و رهبری دینی است؛ مثلا برخی رهبری خدمتگزار را مطرح کردند که مورد توجه مسیحیان قرار گرفت یعنی مدلی دینی که محققان و مسیحیان آن را پذیرفتند یعنی رهبری اثرگذار است که خود را خادم مردم بداند، کما اینکه براساس برخی گزارشات حضرت عیسی(ع) پای حواریون خود را شست و فرمود این کاری را که من میکنم شما هم برای مردم انجام دهید.
شفیعی با بیان اینکه در این فضا رهبری معنوی و معنویت به عنوان یک مدل مطرح میشود یا رهبری اخلاقی به عنوان یک نوع مدیریت در دنیا مطرح است، تصریح کرد: یکی از نویسندگان غربی، در مقالهای به نام سازمان رسالتی که متخذ از انقلاب اسلامی است، چند بخش هر سازمان را مطرح میکند و ساختار بسیج و انقلاب و جهاد سازندگی را بحث کرده است و این نشانه تاثیرگذاری رهبری امام خمینی(ره) بر الگوهای مدیریتی در دنیاست.
مدل حکمرانی امام؛ رهبری بر قلوب بود
دانشیار مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، افزود: امام خمینی به حاکمان دنیا و کشورهای اسلامی مدل حکومت بر قلوب و یا مدیریت بر قلوب را بیان فرمود؛ شهید رئیسی در این فضا و با این بستر و تئوری رشد و نمو کرد کما اینکه سردار سلیمانی هم با این مدل مدیریت کردند و افرادی هم داریم که در مناصب هستند و همچنان پایبند به این روش هستند و این الگو با الگوهای مسیحی و یهودی تفاوت دارد.
دانشیار مدیریت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مؤلفه دیگر که باعث تفاوت میان روش مدیریتی امام با دیگران شده است و برای ما درسآموز است روش مدیریتی خالصانه و توام با اخلاص و جلب رضایت الهی است، ادامه داد: امام فرمودند که قیام من بر مبنای «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَيْ عَذَابٍ شَدِيدٍ» است یعنی بگو من فقط به شما يك اندرز مىدهم كه دو به دو و به تنهايى براى خدا به پا خيزيد سپس بينديشيد كه رفيق شما هيچ گونه ديوانگى ندارد او شما را از عذاب سختى كه در پيش است جز هشداردهندهاى [بيش] نيست؛ امام با این انگیزه وارد کارهای فردی و اجتماعی شدند و این اخلاص را میتوان در حرکتهای جهادی مشاهده کرد یعنی افرادی داریم که هنو زهم شهید نشدهاند ولی اخلاص دارند.
شفیعی با بیان اینکه قرآن کریم سوره مبارکه انسان را در تایید حرکت حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) نازل فرمود که سه روز پیاپی غذای خود را در حالی که نیازمند آن بودند به فقیر، مسکین و یتیم دادند، اضافه کرد: البته خاندان اهل بیت(ع) فرمودند: إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورً؛ ما هیچ پاداشی جز از خدا نمیخواهیم یعنی این کار خالصانه برای خداوند است زیرا اگر کار برای خدا نباشد پشیزی ارزش نخواهد داشت.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: طبق این آیه ما نیازهای آقای مازلو را مدنظر قرار نمیدهیم و جزا بابت کارهای خود از دیگران نمیخواهیم بلکه جزا و پاداش را از خدا میخواهیم و حتی تشکر هم نمیخواهیم. این مدل در بستر محبت و عاطفه توحیدی قابل تسری و تعمیم است.
وی با بیان اینکه در مورد انتخاب رئیس جمهور بعدی هم ما معیار مردمداری را مورد توجه قرار خواهیم داد، گفت: شهید رئیسی در شهرهای مختلف با مردم مانوس بود؛ البته مردمداری در غرب با این مردمداری تفاوت دارد؛ یعنی در غرب، مردمداری برای رضایت مردم و گرفتن رای است ولی در اینجا مردمداری برای به دست آوردن رضایت الهی است.
شفیعی در پایان تاکید کرد: نتیجه کاربردی دیگر این بحث هم این است که ما در تحقیقات خود باید دنبال مدلهای دینی رهبری متخذ از قرآن کریم برویم.
انتهای پیام