به گزارش ایکنا، حجتالاسلام و المسلمین محسن جهانگیری، رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سوم تیرماه در نشست علمی «غدیر و ناسپاسی امت» با بیان اینکه اهل سنت سخنان زیادی از پیامبر(ص) بر لزوم محبتورزیدن و اطاعت از حضرت علی(ع) ذکر کردهاند، گفت: تمام اقوام و ملل جهان از هر طبقه به تاریخ محتاج هستند و این انگیزه در همه طبقات و هر قوم و ملت بدون کم و کاست وجود دارد و هیچ فرقهای از فرق مسلمانان نیازش به تاریخ از دیگری کمتر نیست ولی هر صنفی محصول خود را از تاریخ صید و هدف خود را تعقیب میکند؛ یک مورخ منظورش از احوال امم و اقوام پیشین و ثبت و ضبط آنها پی بردن به راز و اسرار ملل گذشته است.
وی با تأکید بر سودمندی مطالعه تاریخ، افزود: اهل تحقیق در هر رشته از علوم و فنون خود را محتاج تاریخ میدانند لذا میتوان مدعی شد که تاریخ مطلوب هر هنرمند و گمشده اهل تتبع و تحقیق و سرمایه آنان و مورد علاقه هر متدین و مقصود هر سیاستمدار و هدف هر ادیب است و در یک کلام تاریخ مورد احتیاج تمام مجتمع بشری است.
جهانگیری بیان کرد: ما باید بدانیم تاریخ با این پیوستگی که با اغراض همه طبقات انسانها دارد، هدف آن، تاریخی است که جز ثبت حقایق و امور واقعی، مقصد و غرض دیگری در تدوین آن دخالت نداشته و بازیچه تمایلات گروه خاصی نشده باشد. بر مبنای جلب نظر پیشوایان و فرمانروایان وقت و تأمین رضایت خاطر امرا و به منظور بالابردن مقام اشخاص و بزرگ کردن آنان و فروآوردن افراد دیگر نباشد یا برای اینکه افراد مکار و فریبکار را به افراد نیکوکار تشبه کرده باشند، تاریخ ننوشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان کرد: بنابراین لازم است اهل تحقیق در غور و بررسی تاریخ از جنجال دورمانده و به دور از حبّ و بغض فقط اصول مسلمه را ملاک صحت تاریخ قرار دهند. بر این اساس بر هر مورخ منصفی وظیفه بوده است تا وقایع دوران پیامبر(ص) را بدون تحریف بنویسند؛ ماجرای غدیر خم هم توسط مورخان بزرگی چون بلاذری، ابن قتیبه و صاحب الامامه و السیاسه و طبری و ...ثبت شده است.
جهانگیری با بیان اینکه پیامبر(ص) در دهمین سال هجرت زیارت خانه خدا را با اجتماع مسلمانان قصد کردند، گفت: برحسب دستور آن حضرت گروه عظیمی به مدینه آمدند تا در انجام این تکلیف الهی از حضرت پیروی و تعلیمات آن حضرت را فرابگیرند و چنین حجی قبل و بعد از آن رخ نداده بود لذا به اسامی چون حجه الوداع، حجه البلاغ و حجه الاسلام، حجهالکمال و حجه التمام، نامبردار شد. پیامبر(ص) در این عمل بزرگ و در حضور جمعیتی زیاد حضرت علی(ع) را معرفی کردند. البته چون بیماری وبا در آن زمان بر مردم برخی مناطق عارض شده بود، بخشی از افراد از سفر به این حج باز ماندند.
رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی اضافه کرد: بعد از مناسک حج، پیامبر(ص) با جمعیتی که همراه ایشان بود عازم مدینه شدند و در نزدیک غدیر خم جبرئیل فرود آمد و این آیه را نازل فرمود: جحفه که در آنجا این آیه نازل شد منزلگاهی است که راه مردم مدینه، مصر و عراق و یمن از آن منشعب میشد؛ پیامبر(ص) در روز 18 ذیالحجه اقدام به معرفی امیرالمؤمنین(ع) کردند و آیه فوقالذکر هم در این روز نازل شد. پیامبر(ص) با خطبهای که خواندند، به زحمات 23 ساله خود اشاره و به سرانجام کار انسان یعنی ورود به بهشت و جهنم بشارت و انذار دادند و در ضمن این فرمایشات تأکید کردند من به دو چیز گرانبها یعنی کتاب و عترت شما را توصیه میکنم؛ ثقل اصغر، عترت من است و از قرآن جداناشدنی است.
وی ادامه داد: بعد از اینکه این سخنان از پیامبر(ص) صادر شد، نوشتهاند که آن حضرت دست امیرالمؤمنین(ع) را گرفتند و بلند کردند تا جایی که سفیدی زیردست هر دو نمایان شد و مردم علی(ع) را دیدند و شناختند و حضرت فرمود ای مردم چه کسی است که بر اهل ایمان سزاوارتر است و آنان فرمودند خدا و آن حضرت فرمودند که خدا مولای من است و من مولای مؤمنان و من بر آنان از خودشان سزاوارتر هستم.
جهانگیری بیان کرد: پیامبر(ص) در این تعبیر اولویت خودش را بالاتر بر دیگران عنوان کرد و بعد فرمودند هر کسی من مولای او هستم، علی(ع) هم مولای او هست و به تعبیر برخی از مورخان، پیامبر(ص) این جمله را سه بار و به قول احمد بن جنبل، 4 بار تکرار کردند و سپس نسبت به کسانی که این دستورات را اجرا و از حضرت حمایت کنند، دعا کرده و فرمودند خداوند خوار بدارد کسانی که این مقام را کوچک بشمارند.
وی اضافه کرد: سپس آیه اکمال را قرائت فرمودند که براساس آن خداوند در چنین روزی اسلام را به عنوان نعمت تمام و کمال برای مردم پسندید و به آن رضایت داد و فرمود که امروز دین بر شما کامل شده است.
وی افزود: چنین واقعه مهمی با اسناد و مدارک فراوان اصلاً قابل انکار نیست و نیازی هم به اثبات ندارد ولی متأسفانه در فاصله اندکی مورد غفلت قرار گرفت و برخی که دستشان با غدیر از منافع کوتاه میشد، با تحریف تاریخ به منافع خودشان رسیدند.
انتهای پیام