به گزارش ایکنا، آیتالله نجمالدین طبسی، 7 تیرماه در «دومین همایش ملی ترجمان غدیر با مروری بر زیارت غدیریه» در سخنانی با موضوع «نگرشی در زیارت غدیریه» با بیان اینکه اصل غدیر به هیچ وجه قابل انکار نیست، گفت: هیچ عالمی نمیتواند منکر غدیر شود و همه اتفاق نظر دارند که در روز 18 ذیحجه در بازگشت پیامبر(ص) از مکه به مدینه این اتفاق رخ داده است؛ برخی شاذ و نادر هم (ابوالحصین عثمانی) که آن را منکر شدهاند از سوی خود اهل سنت مانند ذهبی نقد شدهاند؛ ذهبی که فضائل امیرالمؤمنین(ع) را برنمیتابد هم میگوید غدیر اثبات شده است یا گفته شده است که طبری اسناد حدیث غدیر را در 80 ورق پوست آهو که پشت و رو نوشته شده، جمع کرده است.
وی با بیان اینکه محوریت غدیر، امیرالمؤمنین(ع) بوده است، اظهار کرد: غزالی در سرالعالمین چاپ مصر، آورده است که همه اهل سنت متفقالقول هستند که پیامبر(ص) در روز غدیر دست علی(ع) را گرفت و او را به خلافت تعیین کرد؛ او خلافت را به نص میداند و میگوید پیامبر(ص) حدیث غدیر را خواند و بلافاصله خلیفه دوم به علی(ع) تبریک گفت. بنابراین نکته دوم اینکه غدیر با محوریت قرآن و اهل بیت(ع) و به خصوص علی(ع) بوده است. روز غدیر تنها تعیین خلافت حضرت علی(ع) نبوده است، بلکه مسئله امامت و خلافت ائمه(ع) تا حضرت مهدی(عج) است و نگرانی طرف مقابل این بوده است، زیرا راه و روزنهای برای مخالفان باقی نمانده است و حق مطلب هم همین است، زیرا جهانی بودن اسلام اقتضا دارد که خلافت باید تا قیامت از ناحیه خدا تعیین شود.
استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه منع حدیث در این راستا است تا نگذارند امامت به سرانجام برسد، گفت: منع حدیث به دو جهت بود یکی اینکه فضائل علی(ع) منتقل نشود و دیگر اینکه پیام غدیر یعنی انتصاب علی(ع) به امامت جهانی نشود. ابوریه گفته است علی به تو که میرسند، منصفانه قضاوت نمیکنند؛ بنابر این بیایید با انصاف حرف بزنیم؛ پیامبر(ص) در گرمایی مردم را جمع کرد که اگر گوشت را به زمین میانداختند، سیاه میشد یعنی قاعدتا باید از 50 درجه بیشتر باشد؛ در گزارشی هست که شدت گرما طوری بود که پا را میسوزاند؛ آیا منصفانه است پیامبر مردم را جمع کند که بگوید هر کسی دوست من است، دوست علی باشد؟ آیا پیامبر(ص) که افصح العرب است، نمیداند کلمهای به کار ببرد که چند معنا دارد و هدفش از مولی، دوستی و محبت باشد؟ سلمان در مورد این ولایت پرسید و پیامبر فرمودند همان ولایتی است که من بر مؤمنین دارم.
وی با بیان اینکه آینده نزدیک برای غدیر است و دنیا دنبال غدیرشناسی خواهد رفت، افزود: برخی چون نتوانستند غدیر را به حاشیه برانند گفتند پیامبر(ص) فرمود که علی(ع) را دوست داشته باشید؛ مگر مردم با علی(ع) دشمن بودند و با او بغض داشتند که پیامبر(ص) بخواهد توصیه کند که او را دوست داشته باشید؟ برخی گفتهاند مسئله مشکل علی(ع) با جیشالیمن است، ولی واقعا اگر این بود چرا پیامبر(ص) باید دهها هزار نفر را در بیابان گرم جمع کند تا به این مشکل بپردازد.
استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: یکی از علمای اهل سنت نزد من آمد و گفت شما که غدیر را مطرح میکنید باعث اختلاف هستید، پیامبر(ص) منظورشان محبت و دوستی بوده است؛ بنده کتاب صحیح مسلم را باز کردم و روایتی از زبان خود خلیفه دوم خواندم که منظور از ولایت، جانشینی است و این فرد وقتی به حقانیت حرف ما پی برد، چنان گریه کرد که مدتی گریه او طول کشید. بعد هم گفت که چرا شما شیعیان نمیآیید این حقایق را در شبکههای ماهوارهای و رسانهای برای همه بیان کنید؟
طبسی با بیان اینکه برخی نباید در غدیر تشکیک کنند و آن را مایه اختلاف بدانند، تصریح کرد: بارزترین تجمع وحدت مسلمین، غدیر است؛ کسانی که دنبال وحدت بین مسلمین هستند، باید مردم را به غدیر دعوت کنند، زیرا تمامی صحابه با همه اختلاف نظرات و سلایق همه در یک جا جمع بودند و در راس امت اسلامی، پیامبر(ص) به ایراد سخن فرمودند و ما چنین تجمعی را در طول تاریخ اسلام نداشتهایم. خود خلیفه دوم بعد از انتصاب علی(ع) به ولایت به ایشان تبریک گفت. برخی میگویند هر کسی در جلسات غدیر شرکت کند، منافق است پس همه صحابه که در این ماجرا بودند، منافق هستند.
استاد درس خارج حوزه علمیه اضافه کرد: نکته دیگر دفاع تمام قد ائمه(ع) از جریان غدیر است؛ امیرالمؤمنین(ع) به خصوص در دوره عثمان به صورت تمام قد از غدیر دفاع کردند؛ علی(ع) فرمودند کسی که زیر بار ولایت کسی که خدا او را ولی قرار داده است، نرود، مستکبر است. در خطبه جمعهای که مصادف با روز غدیر بود، امام به صورت شفاف فرمودند که ای کسانی که با غدیر مخالف هستید، مستکبرید و جامعه را به سوی استکبار میکشانید.
طبسی بیان کرد: اهل بیت(ع) تمام قد در کنار غدیر ایستادند و با شفافیت به بیان این مسئله پرداختند که روایات متعدد از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) داریم؛ امام رضا(ع) در روز غدیر حتی ظروف پذیرایی را نو میکردند؛ خدمه را لباس نو میپوشاندند و برای مردم در مورد غدیر سخنرانی میکردند تا اینکه به امام هادی(ع) در زیارت غدیریه میرسیم. امام هادی(ع) را برای شهادت به بغداد و سامراء احضار کردند، ولی امام در حکومت این جلادان به نجف اشرف رفتند و 40 آیه و 150 روایت در فضیلت حضرت علی(ع) بیان فرمودند که علی دین خدا و صراط مستقیم است تا رسیدند به این فراز که کسی که در تو شک کند به پیامبر(ص) ایمان نیاورده است.
وی تاکید کرد: سفارش متواضعانه دارم که زیارت غدیریه را مطالعه کنید؛ امام هادی(ع) شفاف و با صراحت و با دلی سوخته از امامت و ولایت دفاع فرمودند که امروز از مواریث گرانقدر شیعه در اختیار ماست و همه باید به آن اهتمام لازم را داشته باشیم و به نسلهای بعد منتقل کنیم.
انتهای پیام