به گزارش ایکنا، جلسه سوگواری دهه اول ماه محرم با محوریت شرح زیارت جامعه کبیره، با سخنرانی سیدمجتبی حسینی، کارشناس دین و مفسر قرآن شب گذشته ۱۶ تیر در دبیرستان صدیقین برگزار شد که گزیده آن را در ادامه میخوانیم؛
بحثی که در ادامه جامعه کبیره به آن رسیدیم و بسیار مهم است این فراز از دعا است که میفرماید: «بموالاتکم علمنا الله معالم دیننا و اصلح ما کان فسد من دنیانا؛ به واسطه ولایت و دوستی شما است که خداوند نشانههای دینمان را به ما آموخت و تباهیهای دنیای ما را به سامان آورد».
دنیایی از مطلب در این فراز از زیارت هست. موالات چیست؟ یک معنای موالات که در احکام مطرح میشود پیدرپی بودن است. بخشی از معنای موالات همین پیدرپی بودن است یعنی فاصلهای بین دو چیز نباشد. وقتی میگویند موالات اهل بیت(ع)، یعنی فاصلهای بین ما و اهل بیت(ع) نیست. این خیلی مقام است، خیلی موقعیت است. متاسفانه ما همه چیزمان کاسبکارانه است و فرض میکنیم منظور از مقام، این است که یک جایگاهی در این دنیا یا آخرت به ما میدهند. اینها بیرون از تو است ولی موالات نزدیکی وجود تو است. بین وجود تو و اهل بیت(ع) فاصلهای نیست. آیا چیزی بهتر از این میخواهی؟ آن درجهای که در آخرت به شما میدهند محصول این نزدیکی و موالات است. لذا میفرماید اینکه خدا معالم دینمان را به ما یاد داد به خاطر موالاتی است که با شما داریم.
یک زمان شما اهل بیت(ع) را دوست داری ولی بین شما و اهل بیت(ع) فاصلهای وجود دارد. باید تمام تلاشت را بکنی این فاصله نباشد. اگر فاصله نبود دیگر شما با اهل بیت(ع) چه فرقی دارید؟ این خیلی حرف بزرگی است. کسی که به این مقام درونی برسد دیگر نیازی ندارد دنبال جایزه بیرونی باشد. همه ما از امیرالمومنین(ع) این جمله را شنیدیم که خدا را برای بهشت و جهنم عبادت نمیکنم بلکه به خاطر خودش عبادت میکنم. ما فرض میکنیم میتوانیم این کار را انجام دهیم که خوب است ولی باید توجه داشته باشیم این حرف برای مقام دیگری است که در آن مقام، جایزه مهم نیست بلکه خود مقام، جایزه است.
موالات تو را بالا میبرد و جایزهاش خودت هستی. ما با همه چیز کاسبکارانه برخورد میکنیم که اتفاقا چیز بدی نیست و خود خدا هم در قرآن از تجارت بحث میکند ولی این برای پایههای معمولی است ولی برخی این مراحل را گذراندند و از این جو خارج شدند. وقتی دیدگاه شما این باشد، به کم قانع نمیشوی و دنبال این هستی خودت یک چیزی شوی. موالات خاصیتش این است که خودت را بالا میبرد و تو را از جنس امیرالمومنین(ع) میکند. شاید تصور کنید این حرفها سنگین است، به این دلیل است که ما از امیرالمومنین(ع) فقط چیزهای هیجانی شنیدیم و به خودمان ظلم کردیم.
موالات چیست؟ یعنی طوری با سیدالشهدا نزدیک شوی که هر چه نگاه کنی فاصلهای بین خودت و ایشان نبینی. در بحث احکام هم گفته میشود در وضو باید موالات باشد یعنی بین مراحل وضو فاصلهای نباشد. در این موالات، ما فاصله زمانی را مورد نظر قرار میدهیم ولی معنای موالات فقط فاصله زمانی نیست، فاصلههای دیگر هم هست.
موالات فاصله تو را با طرف مقابل کم میکند. اول جلسه گفتم این موالات باعث میشود میان شما و اهل بیت(ع) فرقی نباشد ولی فرقی نباشد یعنی چه؟ درباره سیدالشهدا این جمله معروف را شنیدید که «حسین منی و انا من حسین» یعنی هم حسین(ع) از من است و هم من از حسین(ع) هستم. این جمله خیلی بحث دارد. امام کاظم(ع) فرمود: «طوبی لشیعتنا» یعنی خوش به حال شیعیان ما. «المتمسکین بحبنا فی غیبه قائمنا الثابتین علی موالاتنا» کسانی که در غیبت حجت ما، متمسک به دوستی ما و ثابت در موالات ما هستند. ثبات در موالات مثلا این است که شما هر روز یک سلام به امام حسین(ع) بدهی همانطور که مثلا ما هر روز نماز میخوانیم یا هر سال در دهه اول محرم در هیئت شرکت میکنیم.
امام کاظم(ع) در ادامه حدیث میفرمایند: «اولئک منا و نحن منهم» یعنی آنها از ما هستند، ما هم از آنها هستیم. همانطور که پیامبر(ص) فرمود «حسین منی و انا من حسین»، اینجا هم امام کاظم(ع) میفرمایند: «اولئک منا و نحن منهم». هیچ وقت فکر میکردید اهل بیت(ع) کار کوچک تو را اینقدر بالا مطرح کنند؟ الکی نیست که مردم عاشق اهل بیت(ع) میشوند چون نهایت معرفت هستند. این عبارت امام شکر دارد، لذت دارد، مراقبت لازم دارد. شما درباره همین یک عبارت فکر کنید. بعد حضرت فرمود: «و قد رضوا بنا ائمه و رضینا بهم شیعه» یعنی آنها رضایت دادند که ما امامشان باشیم. ما که هستیم که رضایت داده باشیم؟ چقدر ما را بالا بردید؟ چرا ما قدر این مقام را نمیدانیم؟ ما ارزش داریم، این ارزش را مفت از دست ندهید.
متاسفانه ما خودمان را زیاد میفروشیم، اعتقاداتمان را زیاد میفروشیم. تویی که داری این اعتقادات را میفروشی جایش چه میگیری که معادل این باشد؟ حواست باشد این موالات را مفت نفروشی.
از این جملات راحت نگذرید. باید در این جملات تامل کرد. «بموالاتکم علمنا الله معالم دیننا» یعنی خدا مستقیما به تو تعلیم دین میکند. منظور از تعلیم دین، احکام نیست. حالا درباره معالم دین خیلی حرف داریم که نیاز همه ما است. معالم دین آن علمهایی است که نشان میدهد دین کجا است و متاسفانه ما خیلی از آنها را گم کردیم. وقتی کسی میخواهد یک مسیری را برود در آن ستونهایی است که راه را درست بروی، ائمه(ع) هم معالم دین را به ما یاد میدهند.