به گزارش ایکنا، مطالعات قرآنی در غرب با چاپ تاريخ قرآن نولدكه در ۱۲۷۶ـ ۱۲۷۷ هجری/۱۸۶۰ میلادی وارد مرحله جديدی شد. اين كتاب، بهسبب جامعيت طرح مباحث قرآنی آن، در پرداختن محققان غربی به مطالعات قرآنی بسيار مؤثر بوده است.
از اوايل دهه ۱۳۳۰ ش/ ۱۹۵۰، مطالعات قرآنی، از حيث توجه به مسائل تفسيری، تحولاتی يافت. تغييرات حاصل از جريانهای نوگرا در تفسيرنگاری كه در مصر آغاز شده بود، مورد علاقه خاورشناسان قرار گرفت. قرآنپژوهان غربی نيز به تفسيرنگاری علمی و ادبی در مصر توجه كردند. يكی از مهمترين پژوهشگرانی كه در اين حوزه مطلب نوشت، ژاک ژوميه بود. وی در باره تفسير المنار نوشته محمد رشيدرضا (متوفی ۱۳۱۴ ش/ ۱۹۳۵) بر پايه تقريرات محمد عبده (متوفی ۱۳۲۳/ ۱۹۰۵)، آرای امين خولی (بنيانگذار جنبش تفسير ادبی قرآن در مصر)، الجواهر فی تفسيرالقرآن طَنْطاوی جوهری از تفاسير علمی و جنبش تفسيرنگاری مصر بين سالهای ۱۳۲۶ تا ۱۳۳۰ ش/ ۱۹۴۷ـ۱۹۵۱ مقاله نوشت. مهمترين پژوهش تفسيری در اوايل قرن بيستم، بعد از تاريخ قرآن نولدكه، كتاب «گرايشها در تفسير اسلامی» نوشته ايگناتس گلدتسيهر بود. يوهانس مارينوس سيمون باليون در تكميل فصل آخر كتاب گولدتسيهر، جنبش تفسيرنگاری مصر ميان سالهای ۱۳۰۰ـ۱۳۸۰/۱۸۸۰ـ۱۹۶۰ را بررسی كرده است. تكنگاری درباره مفسران، از ديگر پژوهشهای تفسيری خاورشناسان است.
در چند دهه اخیر، محققان زیادی در دانشگاههای غربی در زمینه مطالعات قرآنی کار کردهاند. یکی از این محققان برجسته، «نیکولای ساینای» (Nicolai Sinai) استاد آلمانی مطالعات اسلامی دانشگاه آکسفورد است. ساینای در سال ۱۹۷۶ در آلمان به دنیا آمد. وی در دانشگاه لایپزیگ، دانشگاه آزاد برلین و دانشگاه قاهره در رشته عربی و فلسفه تحصیل کرد. او در سال ۲۰۰۷ دکترای خود را از دانشگاه آزاد برلین دریافت کرد.
– “The Christian Elephant in the Meccan Room: Dye, Tesei, and Shoemaker on the Date of the Qurʾān”, Journal of the International Qur’anic Studies Association ۲۰۲۴
(فیل مسیحی در اتاق مکی: آراء دی، تسه ای و شومیکر درباره تاریخگذاری قرآن).
“Introduction”, in Unlocking the Medinan Qur’an, edited by Nicolai Sinai, Leiden: Brill, ۲۰۲۲, ۱–۱۲
( «مقدمه»، در کتاب رمزگشایی قرآن مدینه)
– “Towards a Compositional Grammar of the Medinan Suras”, in Unlocking the Medinan Qur’an, edited by Nicolai Sinai, Leiden: Brill, ۲۰۲۲, ۱۵–۵۶
(به سوی دستور زبان ترکیبی سورههای مدینه»، در کتاب رمزگشایی قرآن مدینه)
– “Towards a Redactional History of the Medinan Qur’an: A Case Study of Sūrat al-Nisāʾ (Q ۴) and Sūrat al-Māʾidah (Q ۵)”, in Structural Dividers in the Qur’an, edited by Marianna Klar, Abingdon: Routledge, ۲۰۲۱, ۳۶۵–۴۰۲
(به سوی تاریخ تصحیحی قرآن مدینه: مطالعه موردی سوره نساء و سوره مائده»، در کتاب جداکنندههای ساختاری در قرآن)
– “Beyond the Cairo Edition: On the Study of Early Quranic Codices”, review essay on Asma Hilali, The Sanaa Palimpsest: The Transmission of the Qur’an in the First Centuries AH, and Éléonore Cellard (ed.) with the assistance of Sabrina Cimiotti, Codex Amrensis ۱, Journal of the American Oriental Society ۱۴۰, no. ۱ (۲۰۲۰): ۱۸۹–۲۰۴
(فراتر از چاپ قاهره: در مورد مطالعه نسخههای قرآنی اولیه).
– “Inner-Qur’anic Chronology”, in The Oxford Handbook of Qur’anic Studies, edited by Mustafa Shah and Muhammad Abdel Haleem, Oxford: Oxford University Press, ۲۰۲۰, ۳۴۶–۳۶۱
(توالی زمانی درونی قرآن»، در کتاب راهنمای مطالعات قرآنی آکسفورد)
– “Historical Criticism and Recent Trends in Western Scholarship on the Qur’an: Some Hermeneutic Reflections”, Journal of [the] College of Sharia & Islamic Studies ۳۸, no. ۱ (۲۰۲۰): ۱۳۶–۱۴۶
(نقد تاریخی و روندهای اخیر در پژوهش غرب در قرآن: برخی تأملات هرمنوتیکی)
– “Pharaoh’s Submission to God in the Qur’an and in Rabbinic Literature: A Case Study in Qur’anic Intertextuality”, in The Qur’an’s Reformation of Judaism and Christianity, edited by Holger Zellentin, Abingdon: Routledge, ۲۰۱۹, ۲۳۵–۲۶۰
(تسلیم شدن فرعون به خدا در قرآن و در ادبیات ربانی: مطالعه موردی در بینامتنیت قرآنی)
– “The Qurʾān’s Dietary Tetralogue: A Diachronic Reconstruction”, Jerusalem Studies in Arabic and Islam ۴۶ (۲۰۱۹): ۱۱۳–۱۴۶.
– “Two Types of Inner-Qurʾānic Interpretation”, in Exegetical Crossroads: Understanding Scripture in Judaism, Christianity and Islam in the Pre-Modern Orient, edited by Georges Tamer et al., Berlin: De Gruyter, ۲۰۱۸, ۲۵۳–۲۸۸
(دو نوع تفسیر درونی قرآنی)
(محمد به مثابه شخصیت اسقفی)– “Muḥammad as an Episcopal Figure”, Arabica ۶۵ (۲۰۱۸): ۱–۳۰.
– “Inheriting Egypt: The Israelites and the Exodus in the Meccan Qurʾān”, in Islamic Studies Today: Essays in Honor of Andrew Rippin, edited by Majid Daneshgar and Walid Saleh, Leiden: Brill, ۲۰۱۷, ۱۹۸–۲۱۴
(وارث مصر: اسرائیلیان و خروج در قرآن مکی)
– “Going Round in Circles”, review essay on Michel Cuypers, The Composition of the Qur’an: Rhetorical Analysis, and Raymond Farrin, Structure and Qur’anic Interpretation: A Study of Symmetry and Coherence in Islam’s Holy Text, Journal of Qur’anic Studies ۱۹, no. ۲ (۲۰۱۷): ۱۰۶–۱۲۲
«گردش در دایرهها»، مقاله تحلیلی درباره میشل کویپرز، ترکیب قرآن: تحلیل بلاغی و ریموند فرین، ساختار و تفسیر قرآن: بررسی تقارن و انسجام در متن مقدس اسلام.
– “Processes of Literary Growth and Editorial Expansion in Two Medinan Surahs”, in Islam and its Past: Jahiliyya, Late Antiquity, and the Qur’an, edited by Carol Bakhos and Michael Cook, Oxford: Oxford University Press, ۲۰۱۷, ۶۹–۱۱۹
– «فرآیندهای رشد ادبی و گسترش ویراستاری در دو سوره مدینه»، در اسلام و گذشته آن: جاهلیت، دوران باستان متأخر، و قرآن
– “The Qurān”, in Routledge Handbook on Early Islam, edited by Herbert Berg, New York: Routledge, ۲۰۱۷, ۹–۲۴
مقاله «قرآن»، در کتاب راهنمای راتلج در مورد اسلام اولیه
– “Reading Sūrat al-Anʿām with Muḥammad Rashīd Riḍā and Sayyid Quṭb”, in Reclaiming Islamic Tradition: Modern Interpretations of the Classical Heritage, edited by Elisabeth Kendall and Ahmad Khan, Edinburgh: Edinburgh University Press, ۲۰۱۶, ۱۳۶–۱۵۹
«خوانش سوره انعام با محمد رشید رضا و سید قطب»، در بازیابی سنت اسلامی: تفاسیر مدرن میراث کلاسیک.
– “Al-Suhrawardī’s Philosophy of Illumination and al-Ghazālī”, Archiv für Geschichte der Philosophie ۹۸ (۲۰۱۶): ۲۷۲–۳۰۱
– «فلسفه اشراق سهروردی و غزالی»
– “The Unknown Known: Some Groundwork for Interpreting the Medinan Qur’an”, Mélanges de l'Université Saint-Joseph ۶۶ (۲۰۱۵–۲۰۱۶): ۴۷–۹۶.
«معلوم ناشناخته: مقدمهای برای تفسیر قرآن مدینه»
– “Historical-Critical Readings of Abrahamic Scriptures”, in The Oxford Handbook of Abrahamic Religions, edited by Adam Silverstein and Guy Stroumsa, Oxford: Oxford University Press, ۲۰۱۵, ۲۰۹–۲۲۵
«خوانشهای تاریخی- انتقادی از کتاب مقدس ابراهیمی»، در کتاب راهنمای ادیان ابراهیمی آکسفورد
– “Al-Suhrawardī on Mirror Vision and Suspended Images (muthul muʿallaqa)”, Arabic Sciences and Philosophy ۲۵ (۲۰۱۵): ۲۷۹–۲۹۷
دیدگاه سهروردی درباره صورت در آینه و مثل معلقه