کد خبر: 4237697
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۹
حجت‌الاسلام محمدباقر علوی تهرانی:

ترک دنیا نشانه تقوا و دینداری است

یکصد و شصت و ششمین نشست از سلسله نشست‌های فرهنگ مهدوی، 29شهریور با موضوع سنجش عیار شیعیان در عرصه ظهور در سالن اجتماعات مسجد امیر(ع) و با سخنرانی حجت‌الاسلام علوی تهرانی برگزار شد. 

سیدمحمدباقر علوی تهرانیبه گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری موعود عصر(عج)، در آخرین پنجشنبه تابستان سال و در آستانه میلاد حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) و صادق آل محمد(ع)، نشست «سنجش عیار شیعیان در عرصه ظهور» با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی در سالن اجتماعات مسجد امیر برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی؛ استاد حوزه علمیه، ضمن یادآوری مباحث نشست پیشین، بیان کرد: در آموزه‌های ادیان ابراهیمی ویژگی‌های منجی آخرالزمان مورد توجه قرار گرفته که شناخت این ویژگی‌ها مهم‌ترین مسئله عقیدتی ماست. شناخت منجی هم در منابع عامه، مانند سنن ابی‌داوود مورد توجه قرار گرفته و هم در منابع شیعی، مانند «کمال الدین و تمام النعمه» شیخ صدوق. 
 
علوی تهرانی روایتی را از کتاب شیخ صدوق نقل کرد و افزود: از وجود نازنین حضرت امام هادی(ع) نقل شده که فرمودند: امام بعد از من، حسن بن علی العسکری است و بعد از او قائم ما قیام خواهد کرد و زمین را پر از عدل و داد خواهد نمود؛ همانطور که پر از ظلم و جور شده است. ایشان با توضیح اینکه بر اساس روایات بسیاری که در منابع شیعه و سنی آمده، رسالت اصلی منجی عدالت گستری است، تحقق این رسالت را با یاری مؤمنان ممکن دانستند.
 
وی با یادآوری اینکه رکن اول و دوم عدالت‌گستری، «امام عادل» و «برنامه و یاوران عادل» است، تاکید کرد: هدف و نحوه زندگی ما باید به گونه‌ای باشد که امام عصر(عج) روی ما حساب باز کنند.؛ یاری‌کردن امام زمان(عج) مبتنی بر عهد است؛ همانند عهدی که حضرت امیرالمؤمنین(ع) از شیعیان خود بعد از جنگ نهروان گرفتند.
 
استاد حوزه تصریح کرد: محتوای سخن ایشان این بود که پیامبر از من عهدی گرفتند و به من فرمودند: ای پسر ابی‌طالب! ولایت امت من با توست. پس اگر آنها ولایت تو را بدون نزاع پذیرفتند و با تو به خشنودی جمع شدند، اقامه عدالت کن! ولی اگر دیدی کسی نیست تو را کمک کند، آنها را رها کن. آنها را به حال خودشان بگذار. 
 
وی ادامه داد: بعد از این بیان حضرت امیر(ع) خطاب به شیعیان خود فرمود: اگر حمزه و برادرم جعفر بودند، هرگز از این جمع  احدی دیگر با آن دو نفر عهد نمی‌بستند؛ ولی چه کنم که گرفتار نومسلمانانی چون عمویم عباس و برادرم عقیل شدم. با این وجود بهتر دیدم که خودم و خاندانم را حفظ کنم. بنا بر برخی روایات، حضرت امیر(ع) فرموده‌اند که اگر حضرت چهل یاور حضرت را همراهی می‌کردند، سقیفه رخ نمی‌داد. چهل مؤمن با اراده.
 
علوی تهرانی با بیان اینکه در طی حدود 1200 سال حضرت حجت(عج) هنوز منتظر 313 نفر هستند، هشدار داد که تنها راه ظهور امام این است که مؤمنان با عنایت امام از ظلمات به سمت نور خارج شوند، و افزود: رکن سوم تحقق عدالت‌گستری، امت عدالت‌پذیر است؛ اگر امت عدالت‌پذیر نباشد، سرنوشت امام یا شهادت است در مسجد کوفه یا واگذاری خلافت؛ همان‌گونه که برای امام حسن مجتبی(ع) رخ داد. 

انتقاد از نقد منفعلانه

این استاد حوزه با انتقاد از انتظار منفعلانه، بیان کرد: این ضرب‌المثل تلخ، استراتژی و تاکتیک ما شده است: تنبل نرو به سایه، سایه خودش می‌آیه! ما هم می‌گوییم مهدی بیا! این استراتژی غلط است؛ بلکه ما باید به سمت امام برویم و عهد خود را تجدید کنیم.
 
علوی تهرانی با بیان اینکه شیعه تراز، در دو بستر «جهان‌بینی» در باب تفکر و «ایدئولوژی» در باب رفتار باید تغییر پیدا کند، روایتی از امام رضا(ع) را به عنوان مشخصه ضروری شیعیان بیان و اظهار کرد: حضرت امام رضا(ع) می‌فرمایند: شیعیان ما نسبت به امر ما تسلیم‌اند، تسلیم محض! حال با این ویژگی که امام بیان فرمودند، زندگی خویش را بسنجیم! شئون زندگی ما و شما از صبح تا شب چند تا آیه است؟ یادگیری و عمل به چند حدیث است؟ قرآن برای تبرک روی سفره عروس و داماد نیست؛ برای عمل کردن است! امام به وضوح می‌فرمایند که شیعیان ما تسلیم امر ما هستند، با دشمنان ما مخالفند، دنیاطلب نیستند؛ کسی که این ویژگی را نداشته باشد، شیعه نیست.

شیعه، اهل ورع و تقوا است

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به روایتی از رسول اکرم(ص) در زمان فتح مکه خطاب به فرزندان هاشم و عبدالمطلب اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند: «به خدا قسم! یاوران من از شما و بین شما نیستند؛ الا پرهیزگاران! آگاه باشید، روز قیامت می‌آید و من شما را نمی‌شناسم؛ اما اهل تقوا از هر قومی که باشند، می‌شناسم؛ [شما را نمی‌شناسم] چرا که تمتعات دنیا را به دوش کشیدید، آگاه باشید که من هیچ عذری با شما، بین خودم و خدا باقی نگذاشتم. 
 
علوی تهرانی براساس این روایت افزود: نشانه اهل تقوا ترک دنیا است. اگر پا بر روی سیم خاردار دنیا گذاشتی و رد شدی، به امام زمان(عج) هم می‌رسی. شیعه کسی است که از دنیا بریده و اهل تقوا و معرفت است، با اهل بیت دوست و با دشمنانشان دشمن است و خدا و پیغمبر را به حقیقت و در جایگاه حقیقی خودشان می‌شناسد.
 
وی افزود: جابر جعفی خدمت امام باقر(ع) آمد، حضرت فرمودند: «فکر می‌کنی برای شیعه بودن بگویی ما اهل بیت را دوست داریم کافیست؟ به خدا قسم شیعه ما نیست؛ مگر تقوای الهی داشته باشد و خداوند را اطاعت کند.» در بیانات امیرالمؤمنین علی(ع) چنین است که تقوا یعنی اگر همه زندگی را بر روی دایره بریزید و در میان مردم بچرخانید، شرمنده نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: در روایات آمده است که شیعیان ما شناخته نمی‌شوند؛ الا به این خصائص: اهل تواضع هستند و نه اهل ذلت. اهل خشوعند، بنده‌اند، دائم به یاد خداوندند، یعنی گناه نمی‌کنند. اهل نمازند، اهل نیکی به پدر و مادرند، نسبت به همسایگان رئوفند، اهل راستگویی‌اند، اهل تلاوت قرآنند، دستشان از ظلم به مردم کوتاه است و به مردم خیر می‌رسانند. در بین طایفه، امین طایفه‌اند.
 
علوی تهرانی اظهار کرد: این حدیث از اهل بیت(ع) بسیار مشهور است که می‌فرمایند: «ولایت ما به کسی که در سایه عمل و اهل ورع نباشد، نمی‌رسد.» این یعنی شیعیان نباید به نام شیعه اکتفا کنند؛ بلکه باید تفکر و نحوه رفتارشان هم شبیه به شیعیان باشد؛ جوری که امامان توصیه فرموده‌اند.
 
وی در ادامه با اشاره به روایت امام رضا(ع) درباره ویژگی شیعیان یادآور شد: کسی که با شیعیان ما دشمن است، با من دشمنی کرده است. حال بیاییم ببینیم چقدر شیعیان به یکدیگر می‌پرند و نزاع می‌کنند؟ ما را به دشمن چه حاجت؟! اگر غیر از این است، این همه غیبت و تهمت چیست؟ اگر ما به راستی و به توصیه امام، همدیگر را دوست داریم، چرا جامعه اینقدر فقر دارد؟ تا کی این همه بی‌مهری؟ منتظر چه هستیم؟ امیرمؤمنان علی بن ابی‌طالب(ع) در روایتی می‌فرمایند که اگر شیعه‌ای از شیعیان ما مریض باشد، ما ناراحت می‌شویم. هیچ یک از شیعیان ما نیست که مغموم بشود، مگر اینکه [من امام زمان] به غم او غمگین می‌شوم. پس شایسته است که ما هم به غم امام غمگین شویم؛ چون دوستدار اوییم. و البته شاد می‌شویم به شادی آنها، چرا؟ چون در زمان آفرینش انوار و اجسام، از اضافه گِل ایشان خلق شده‌ایم.

به نام امام، همت کنیم

علوی تهرانی شیعیان را به دو دسته تقسیم کرد، شیعه عادی و دیگری شیعه ممتاز و گفت: شیعه عادی کسی است که نام شیعه را یدک می‌کشد؛ اما به خاطر بدفکری و بدعملی در انتها در سیاه لشکر عمر سعد قرار می‌گیرد؛ دست به قبضه شمشیر نمی‌برد و برای امام حسین می‌گرید، اما شیعه عالی و ممتاز در سپاه امام حسین(ع) بود.
 
استاد حوزه علمیه راه حل تبدیل‌شدن یک شیعه عالی را در همت‌کردن به خاطر امام زمان(ع) و برای ایشان دانست و افزود: مؤمنان! کار، امروز با صدقه کار جلو نمی‌رود! با خریدن اسب تیزرو و شمشیر کار درست می‌شود! ما خوب زندگی نمی‌کنیم؛ اما اگر یک گام برای خوب شدن برداریم، خداوند همان یک گام را می‌خرد. اگر ما همت سلمان شدن نداریم، حداقل مسلمان بشویم. در خلوت خود شبانه دعای عهد بخوانیم و تهی‌دستی خود را به آستان امام عصر عرضه بداریم و از او - و فقط او - طلب فهم و درک و باور کنیم.
انتهای پیام
captcha