کد خبر: 4239659
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۳
حجت‌الاسلام محمدحسن زمانی:

شهادت سیدحسن نصرالله جبهه مقاومت را قوی‌تر کرده است

استاد جامعه‌ المصطفی(ص) گفت: تجربه تاریخی نشان داده است هر وقت سرداری از سرداران حق به شهادت می‌رسد خون او در ملت جریان و سریان می‌یابد و جایگاه او در جامعه پایدارتر می‌شود.

محمدحسن زمانیاین روزها حوادثی سریع و در عین حال حساس در منطقه در حال وقوع است که یکی از آن‌ها شهادت سید مقاومت به دست جنایتکاران صهیونیست است.

خبرنگار ایکنا با هدف بررسی برخی ویژگی‌های سیدحسن نصرالله با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی؛ مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه قم و استاد جامعه‌المصطفی(ص) گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید: 

 

ایکنا ـ این روزها شاهد حوادث تلخی چون شهادت سیدمقاومت و سایر شهدای جبهه مقاومت و سرداران شهید بودیم، البته با عملیات وعده صادق2 و انتقام سپاه از رژیم صهیونیستی وضعیت جبهه متفاوت شده است. تحلیل شما درباره این حوادث چیست؟

ابتدا شهادت سید شهدای مقاومت، مطیع ولایت، نماد شجاعت، سلاله پاک خاتم‌النبیین و فرزند تربیت‌شده مکتب امیرالمؤمنین(ع) را به جبهه مقاومت به خصوص ملت شریف ایران تبریک و تسلیت عرض می‌کنم و موفقیت سپاه در انتقام از خون شهدای مقاومت را نیز تبریک می‌گویم.

چند نکته را در این باره ذکر می‌کنم: اول اینکه مقام معظم رهبری در پیامشان تبریک و تهنیت را نسبت به همه امت اسلامی بیان فرمودند زیرا گاهی احساس می‌شود با شهادت پیشوای حزب‌الله، برخی دچار رخوت و سستی و احساس شکست بشوند و اینکه اسرائیل پیروز شده و جریان مقاومت شکست خورده است. 

بنده بر خلاف تصور برخی که جبهه مقاومت را شکست‌خورده می‌دانند تحلیل دیگری دارم؛ بنده معتقدم که شهادت سرداران جریان حق و الهی به معنای شکست نیست به دلیل اینکه اولا شهادت یک سردار الهی به نفع خود اوست و راه صدساله را یک شبه پیموده است و برای جریان مقاومت هم ضرر ندارد زیرا تجربه تاریخی نشان داده است هر وقت سرداری از سرداران حق به شهادت می‌رسد خون او در ملت جریان و سریان می‌یابد و جایگاه او در جامعه پایدارتر می‌شود.

بنده چند تجربه تاریخی را به عنوان مصادیق این مسئله بیان می‌کنم؛ اول امام حسین(ع) که اگر در کربلا به شهادت نمی‌رسیدند و صلح می‌کردند و ذلت صلح را می‌پذیرفتند هیچ وقت به عنوان الگوی جهانی جهاد و مبارزه ماندگار نمی‌شدند؛ خون او در کربلا ریخته شد ولی حسین(ع) آموزگار شهادت در طول تاریخ شد؛ 1400 سال جریانات انقلابی با نام حسین(ع) متولد شدند که یکی از آن‌ها انقلاب اسلامی ایرن به عنوان یکی از میوه‌های عاشورای حسینی(ع) است. 

در سال 1356 وقتی ملت ایران نهضت را شروع کردند گفتند نهضت ما حسینی است و این نشان می‌دهد انقلاب یک میوه از شجره شهادت حسین بن علی(ع) است؛ برکات خون امام حسین(ع) مرزهای جهان اسلام را هم در نوردیده است و گاندی استقلال کشورش را مدیون الگوگیری از امام حسین(ع) می‌داند. درس آموزی حضرت امام حسین(ع) تا آخر تاریخ باقی خواهد ماند. بنابراین اسلام و حق و حقیقت با شهادت امام حسین(ع) متضرر نشده‌اند.

نمونه دیگر جریان شهادت شهید مطهری است؛ بنده شاگرد آیت‌الله مطهری بودم و شاید کمتر از 10 درصد جامعه حوزوی در دوره حیات ایشان از اندیشه‌های آن شهید استفاده می‌کردند ولی وقتی به شهادت رسید قطرات خون مقدسش روی اندیشه‌ها و کتاب‌های ایشان ریخت و سبب شد تا اندیشه‌های ایشان در همه جا منتشر شود و نه تنها حوزویان بلکه همه جامعه و جهان اسلام از افکار ایشان بهره‌مند شدند و به اندیشه‌های نخست در جهان اسلام تبدیل شد و هنوز هم گویی ایشان هر روز در حال تدریس است و معلم بسیاری از افراد و پژوهشگران و مراکز علمی است. بسیاری از نسل جوان امروز هم شاگردان ایشان هستند و از این نمونه‌ها کم نداریم.

بر همین اساس معتقدم با شهادت سیدحسن نصرالله جریان مقاومت نه تنها ضرر نکرده است بلکه خون ایشان هم در رگ‌های ملت و مقاومت جریان تازه‌ای خواهد بخشید و مقاومت با قدرت بیشتری به پیش می‌رود. 

ایکنا ـ مقام معظم رهبری در پیامشان به مناسبت شهادت سید مقاومت از تعبیر مکتب سیدحسن نصرالله نام بردند، به نظر شما این مکتب چه ویژگی‌های شاخصی دارد؟

بله. مقام معظم رهبری در بیانیه خودشان از تعبیر زیبایی استفاده کردند و آن اینکه سیدحسن یک مکتب بود و نه یک شخص؛ بنده می‌خواهم روی این واژه حکیمانه تاکید کنم؛ اگر رهبری فرمودند سیدحسن یک مکتب بود باید ببینیم چه شاخصه‌هایی تشکیل‌دهنده شخصیت ایشان بوده است که در مکتب ایشان هم تجلی و نمود دارد تا آحاد جامعه هم این مشخصه‌ها را در خود تقویت کنند که در این راستا پیشنهاد بنده این است که به تبیین ویژگی‌های سید بپردازند و به جامعه معرفی کنند.

اولین شاخصه مکتب سیدحسن نصرالله، ایمان قوی به خدا و ایمان به معاد بود؛ این سرمایه اصلی است که برکات بعدی را ایجاد می‌کند؛ دوم شجاعت، نهراسیدن و نداشتن ترس است که باز ناشی از ایمان قوی است زیرا ایمان قوی ترس را از بین می‌برد؛ اسرائیل بارها تاکید کرده بود که تو را می‌کشیم ولی او با صدای بلند گفت: نحن ابناء من قال او القتل تهددنی اما علمت ان القتل ...؛ ما فرزندان همان امام زین‌العابدینی هستیم که در برابر عبیدالله اعلام کرد که آیا مرا به کشتن تهدید می‌کنی؟ مگر نمی‌دانی کشته‌شدن عادت ما و شهادت کرامت ما است؟ این فریاد، فریاد نصرالله است که شهادت را کرامت خود می‌داند.

ویژگی دیگر مسئله اطاعت از ولایت فقیه بود؛ او با اینکه یک شخصیت برجسته علمی و سیاسی در جهان و شخصیت درجه یک عالم اسلام بود با ندای بلند گفت: ای رهبر بزرگوار، اگر هزار مرتبه در راه تو کشته و خاکستر شوم بدان دست از حمایت و یاری و اطاعت تو بر نخواهم داشت و این معنای اطاعت از ولی فقیه است و انتظار ما این است که نگاه اینگونه به ولایت فقیه داشته باشند.

البته امام و مقام معظم رهبری و امثال ایشان را نمی‌توان با ائمه معصومین(ع) مقایسه کرد زیرا معصومین در قله هستند ولی از جهت روند تعامل با ایشان باید مانند ائمه(ع) مواجه شویم زیرا جایگاه ولایت، مشترک است. در دوره امام علی(ع) با وجود اینکه ایشان امام بودند وقتی دیدند کسی به حرف ایشان گوش نمی‌دهند ناله سر دادند و سر به چاه فرو بردند و گاهی گلایه می‌کردند و می‌فرمودند که من حاضرم یکی از یاران معاویه را بگیرم و شما را رها کنم و بعد نفرین کردند و گفتند خدایا من برای این‌ها مناسب نیستم و مرا از آنها بگیر و کسی را که به دردشان می‌خورد به آنان بده و این دعا مستجاب شد و معاویه نصیبشان شد. البته قاطبه ملت ایران مطیع ولایت هستند ولی برخی رفتار متفاوتی دارند.

ایکنا ـ نقل‌های متفاوتی وجود دارد که افراد مختلفی از جوامع مذهبی مختلف مانند مسیحی و سنی و ... مرید سیدحسن نصرالله بودند و با او بیعت می‌کردند، این اقبال ناشی از کدام ویژگی سیدمقاومت بوده است؟

ویژگی مهم سیدحسن نصرالله که این نوع مسائل زیبا را به دنبال داشت روحیه فرامذهبی و فراحزبی بود؛ ایشان به همه ملت‌ها اعم از مسیحی و شیعه و اهل سنت احترام می‌گذاشتند به همین دلیل مریدانشان از همه طیف‌ها بودند؛ این بزرگ‌منشی سبب می‌شود تا اختلاف در درون شیعه و شیعه با اهل سنت و پیروان ادیان دیگر به وجود نیاید.

ویژگی دیگر هم رسیدگی به طبقات محروم جامعه است؛ آقای سیدحسن نصرالله که تربیت‌یافته مکتب امام بود از استادانش امام موسی صدر و سیدعباس موسوی آموخته بود که باید به طبقات محروم رسیدگی کند؛ امام موسی صدر وقتی وارد لبنان شد مؤسسات خیریه تشکیل داد و به شیعیان رسیدگی کرد و فرزندان خانواده‌های بی بضاعت را مشغول به تحصیل علم کرد و تعدادی از همین فقیرزادگان به چهره‌های خدوم علمی و اثرگذار در جامعه لبنان تبدیل شدند و این مسیر را سیدعباس موسوی و سیدحسن ادامه دادند.

ویژگی دیگر سیدمقاومت که باعث محبوبیت ایشان بود، عبودیت و اطاعت و مناجات شبانه بود؛ ایشان اهل تهجد و نماز شب بود و کسانی در عالم برای رهبری امت اسلامی موفق هستند که دارای این ویژگی‌ها باشند؛ به تعبیر قرآن کسانی که ایمان بیاورند و عمل صالح انجام دهند خداوند محبتشان را در دل دیگران قرار می‌دهد. مسئله دیگر هم تقوا و ورع است؛ تقوا سرمایه اصلی برای انسان و بهترین توشته است.

گفت و گو از علی فرج‌زاده 

انتهای پیام
captcha