به گزارش خبرنگار ایکنا، حجتالاسلام علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه امروز، پنجشنبه دوم اسفند در آیین اختتامیه بیست و ششمین جشنواره بینالمللی شیخ طوسی که در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، اظهارکرد: جشنواره شیخ طوسی از نخستین جشنوارههای پژوهشی در حوزه علمیه قم به شمار میآید که قریب به سی سال قبل در جامعه المصطفی شکل گرفت و هر ساله از آثار تولیدی المصطفائیان در این جشنواره تقدیر به عمل میآید.
وی ادامه داد: از همان سالهای نخست، برای جشنواره موضوع ویژهای انتخاب میشد و امسال نیز موضوع ویژه مردم سالاری دینی در گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی انتخاب گردید. همچنین چند سالی است که در حاشیه جشنواره شیخ طوسی، از شخصیتهای برجسته پژوهشی که آثار آنان ابعاد بین المللی داشته است و یا زمینه ساز حرکتهای علمی بودند، تجلیل به عمل میآید.
عضو مجلس خبرگان رهبری، آیت الله سبحانی را از قلههای علم و دانش در حوزه علمیه برشمرد و افزود: ایشان نزدیک به هشتاد سال در این مسیر علمی گام برداشتهاند و بیش از صد اثر علمی از این شخصیت بزرگوار در عمر بابرکت ایشان در رشتههای مختلف علوم اسلامی از جمله فقه، اصول، تاریخ، رجال، درایه، فلسفه و… بر جای مانده است.
وی با اشاره به ظرفیت زبانی دانش آموختگان جامعه المصطفی، ابراز کرد: المصطفی با توجه به این ظرفیت مهم، ترجمه و بازنشر آثار علمی شخصیتهای برجسته علمی را در دستور کار دارد. نزدیک به سی اثر حضرت آیت الله سبحانی توسط طلاب جامعه المصطفی به زبانهای مختلف ترجمه شده و به آثار ایشان ابعاد بین المللی داده است.
حجتالاسلام عباسی، دقت علمی و قابل اعتماد بودن را از ویژگیهای آثار علمی آیت الله العظمی سبحانی برشمرد و تصریح کرد: آثار معظم له به شکلی است که بزرگان و جامعه علمی ما به این افکار اعتماد کامل دارند. در عین حال، آثار معظم له بسیار روان است و مطالب پیچیده علمی را با بیانی ساده به مخاطب ارائه میدهد.
وی افزود: معمولا آثار آیت الله العظمی سبحانی، به ویژه آثار کلامی ایشان، به صورت تطبیقی و مقارن تدوین شده و آرا و اندیشههای علمای اهل سنت با بیانی نرم بیان و بدون هیچ اهانت و تندی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
رئیس المصطفی در ادامه انقلاب اسلامی را داعیه دار گفتمانی تمدنی در عالم دانست و یادآور شد: این داعیه هر روز آشکارتر و به ویژه در سالهای اخیر توسط پیشوایان انقلاب اسلامی به عنوان آرمان بلند انقلاب بیان شده است. یکی از موضوعات مهم در ساخت یک تمدن نوین، مسئله حاکمیت و نظام اجتماعی و سیاسی است؛ لذا موضوع حکومت و حکومت داری و نحوه حضور مردم و نقش آفرینی آنان در نظام سیاسی، از مباحث مهم روز جهان است.
وی با اشاره به مدل دموکراسی غربی که ادعای حاکمیت مردم بر مردم را دارد، ابراز کرد: جوامع علمی تاکنون راهکارهای عقلانی برای اعمال این نوع حاکمیت از جمله موضوع انتخابات، مراجعه به رای مردم، وکالت و… را مطرح کردهاند اما آنچه در مورد دموکراسی غربی چندان به آن اشاره نمیشود، اصل فردگرایی در آن است. یعنی خواستههای شخصی یا گروهی که عموما مبتنی بر منافع شخصی است، نتیجه آرای مردم را مشخص میکند.
حجتالاسلام عباسی، صاحبان قدرت و رسانه را حاکمان واقعی در جوامع مبتنی بر دموکراسی لیبرال دانست و گفت: حقیقت لیبرال دموکراسی این است که سرمایه سالاران و صاحبان قدرت با ابزارهای مختلف از جمله رسانه، میتوانند افکار عمومی را به سمت و سوی خواستههای خود سوق دهند. اعتقادات و مبانی دینی در این قرائت از دموکراسی یا نقشی ندارد و یا به کلی انکار میشود؛ لذا مفروض دموکراسی لیبرال این است که اداره اجتماع بر اساس خواستههای شخصی و گروهی شکل گیرد و طبیعتا دست بالا با صاحبان قدرت و رسانه است که توانایی جریان سازی اجتماعی و جهت دهی فکری دارند.
وی افزود: مدعیترین گروههای دموکراسی در جهان، احزابی محدود هستند و در حقیقت آنچه امروز در جهان با آن روبهرو هستیم، تنها نمایشی از مردم سالاری است. در نظام دموکراسی غربی، چندان به ویژگیهای شخصی حاکمان پرداخته نمیشود که نتیجه آن حاکمیت و قدرت افرادی است که گاهی در تعادل عقلانی آنان نیز جای شک وجود دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تبیین روشن ویژگیهای حاکم و زمامدار جامعه در الگوی مردم سالاری دینی مبتنی بر معنویت و عدالت، یادآور شد: در نظام اسلامی با وجود تبیین این ویژگی ها، در مقام اجرا و پیاده سازی، اختیار با مردم است. مومنان در همه شئون اجتماعی نقش دارند و همه امور آنان در چهارچوب احکام الهی و با نظارت عالم فرزانه که رکن اصلی حاکمیت است، برابر هستند.
رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر ضرورت تبیین و ارائه این الگو در جهان، اظهارکرد: خوشبختانه در این زمینه مقالات بسیار خوبی در بخش ویژه جشنواره امسال به رشته تحریر در آمده است که در قالب مجموعه آثار جشنواره گردآوری و منتشر خواهد شد.
انتهای پیام